23948sdkhjf

Elnetselskaber holder spændingen intakt

I 2019 har blot 151 elkunder på landsplan berettiget klaget over ikke at få leveret den spænding, de har krav på. Kun 0,0044 procent af alle elkunder har i 2019 oplevet problemer.

Det hænder, at virksomheder, borgere og lokale elproducenter klager over og får ret i, at elnetselskaberne leverer for ringe spænding via 0,4 kV-nettet. Generelt holder spændingen på lavspændingsnettet imidlertid år efter år det niveau, den gældende europæiske standard giver kunderne ret til at modtage: 230 Volt plus/minus ti procent.

- Også i 2019 ser det fornuftigt ud, siger civilingeniør Henrik Hansen fra Dansk Energi, der laver en årlig statistik, så udviklingen kan følges.

Kunder klager typisk til deres elnetselskab fx, hvis deres lys og lamper blinker, eller hvis deres apparater ikke vil tænde. Klager en kunde, tjekker netselskabet først hjemmefra, om driften af nettet ser normal ud, eller om der eksempelvis er gang i en renovering af en transformerstation med den påvirkning af de lavere spændingsniveauer, det kan give. Hvis der ikke umiddelbart er en god forklaring, sender elnetselskabet typisk en tekniker ud for at måle spændingen.

I 2019 er der ifølge rundspørget til landets elnetselskaber indberettet data om spændingsklager for ca. tre millioner kunder. Det svarer til 85 procent af det samlede kundeantal på landsplan.

Skaleres de indberettede klager op til landsplan, blev der i 2019 indgivet 325 klager over spændingskvaliteten. Heraf er blot 151 vurderet til at være berettiget. De ikke-berettigede klager er, hvor kravene til spændingskvalitet enten er overholdt, eller hvor kunden selv er årsag til forstyrrelsen.

- I 2019 var det ca. 0,0044 procent af kunderne, som havde en berettiget spændingsklage, fortæller Henrik Hansen.

I mange tilfælde løses problemet ganske simpelt ved at ændre trinindstilling på en nærliggende 10/0,4 kV-transformerstation eller ved at lade strømmen løbe en lidt andet vej i distributionsnettet. Andre tilfælde stikker dybere og kræver dyrere vedligehold eller forstærkninger af distributionsnettet.

– For lidt over 40 procent af klagerne er der behov for at forstærke elnettet for at løse problemet. I de resterende tilfælde er løsningen typisk en justering eller vedligeholdelse af det eksisterende udstyr. Påbud til kunder, som forstyrrer sine naboer med urimelige påvirkninger af elnettet, sker uhyre sjældent, oplyser Henrik Hansen.

I nogle situationer løses klagerne nærmest af sig selv. Det er, hvis kunder klager over spændingskvaliteten i forbindelse med, at elnetselskaberne er i gang med at håndtere fejl eksempelvis på grund af defekte komponenter eller uvejr. Når elsystemet vender tilbage til normal drift, vil spændingen igen være reetableret.

Danske familier og virksomheder har el i stikkontakterne 99,996 procent af tiden.

(Forsidefoto: Colourbox)

Kilde: Dansk Energi

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173