23948sdkhjf

Concito: NOx-afgiften rammer skævt

- NOx-afgiften handler mere om hensynet til statskassen end hensynet til miljøet, lyder det fra Concito, der nu kritiserer regeringens tiltag for at friholde transportsektoren og brændeovne for afgifter.
Regeringens femdobling af afgiften på energisektorens og erhvervslivets NOx-emission er i praksis en afgift på husholdningernes og erhvervslivets el- og varmeforbrug. Det er problematisk fordi man igen friholder den omfattende forurening fra transportsektoren og brændeovne for afgifter, og fordi det har negative fordelingspolitiske effekter. Det fremgår af et nyt notat fra Danmarks grønne tænketank Concito.

- NOx-afgiften handler mere om hensynet til statskassen end hensynet til miljøet, og her er det tankevækkende at man endnu engang vælger primært at beskatte lavindkomstfamilierne og erhvervslivets energiforbrug i form af el og varme, mens højindkomstfamiliernes store forbrug af benzin og brændeovne går fri, selvom det er her de store miljøproblemer gemmer sig, siger cheføkonom i Concito Frans Clemmesen.

To afgiftsmodeller
I notatet foreslår Concito to alternative afgiftsmodeller, som også giver det ønskede provenu på 600 mio. kr., men samtidig inddrager de miljøskadelige brændeovne og benzinforbruget.

Efter Concitoss vurdering vil disse afgiftsmodeller både være bedre for miljøet og belaste højindkomstgrupperne relativt hårdest i modsætning til den rene NOx-afgift, som rammer lavindkomstfamilierne hårdest. Samtidig belastes erhvervslivet væsentlig mindre end i regeringens rene NOx-model.

- Der kan være god mening i at øge energiafgifterne, men det bør gøres med omtanke, og ikke alene med det formål at øge skatteprovenuet, siger Frans Clemmesen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08