23948sdkhjf

Direkte og indirekte elektrificering skal redde klimamål

Folketingets klimaaftale lægger spor i retning af mere grøn el, der bl.a. skal bruges i varmepumper og elbiler.

Ordet ’elektrificering’ springer i øjnene, når jeg læser den ’Klimaaftale for energi og industri mv. 2020’, som næsten alle Folketingets partier indgik den 22. juni. 

Der er tale om en rammeaftale, hvor der udstikkes en retning, men hvor vi først til efteråret begynder at få mere konkrete bud på, hvad det betyder i praksis.

Helt overordnet er det en rigtig positiv aftale, hvor elektrificering med grøn el - bl.a. fra energi-øer - skal erstatte fossile brændsler. På forskningsfronten er det tydelig, at Power-2-X, der er indirekte elektrificering, nu prioriteres som den oplagte løsning til de områder, hvor elektricitet ikke kan bruges direkte fx til fly, skibe og øvrig tung transport.

På den korte bane er det vigtigt, at elnetselskaberne har fokus på elektrificering af varmesektoren. Olie og naturgas skal erstattes af varmepumper på centrale enheder i fjernvarmesystemet og i tusindvis af private husholdninger.

Netselskaberne skal være klar til at levere energi til disse varmepumper, så det bliver vigtigt at identificere, hvilke løsninger der slår igennem hvor. I regi af Dansk Energi er vi i gang med at udvikle beregningsmodeller og forudsætninger på tværs af elnetselskaber, så de kan ruste sig til denne og andre opgaver forbundet med elektrificering af varmeforsyning, transport og industri.

Elbilerne nyder også fremme i Klimaaftalen, og her skal elnettet være klar til en vild udvikling. Markedet frem mod 2030 kan markedet tænkes at boome, så elnetselskaberne skal servicere 100.000-vis af nye elbiler. Hvert år!

De mange elbiler skal lade hjemme på bopælen og på lynhurtige offentlige stationer, så udviklingen i disse lademønstre skal elnetselskaberne følge tæt. Der kan være mange meninger om, hvad der teknisk er de bedste løsninger, men vi må ikke glemme, at ejere af elbiler og varmepumper primært køber deres enheder for at lade sig transportere og får at holde varmen.

I energibranchen skal vi altså blive endnu bedre til at forstå og forudse kundernes behov, som måske ikke altid løses med ”den ingeniørmæssige rigtige løsning”. Vores opgave er kort sagt at levere teknologi og prissignaler, så det bliver attraktivt for netkunderne at benytte vores fælles elnet teknisk og økonomisk effektivt.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.062