23948sdkhjf

Energi-intensiv industri og tung transport skal trække læsset

Artiklen bringes også i magasinet Forsyning, der udkommer både på print og digitalt den 22. juni 2020.

Læs mere om naturgassen og biogassen her: 

Gassen er ikke gået af ballonen

Meget mere biogas

Ud med naturgasfyret: Ind med hybridvarmepumpen

- Gassen skal derhen, hvor den har størst værdi

Sådan lyder det fra Peter Kristensen fra Evida.

Indtil klimapartnerskaberne tidligere på året kom med deres bud på hvordan landets forskellige sektorer lige fra energiintensiv industri, over energi- og forsyningssektoren til transportsektoren, vil kunne bidrage til at bremse klimaforandringerne  og bidrage til at Danmark når 70- procentsmålet i 2030, lå biogassens fremtid overvejende i naturgasnettet og som rumopvarmning.

Men så kom klimapartnerskaberne og tonen fik en anden lyd. Pludselig var der bud efter biogassen helt andre steder.

Klimapartnerskabet for energiintensiv industri meldte klart ud med et behov på 14 petajoule biogas i 2030. Klimapartnerskabet for landstransport påstår, at 30 procent af den tunge transport (varebiler, lastbiler og turistbusser) har mulighed for at køre på biogas i 2030. Det vil betyde, at biogasanlæggene skal levere i alt 10 petajoule biogas til transportsektoren. Energisektoren kalkulerer med 7 petajoule til forsyning af el til spidslast, mens Dansk Fjernvarme regner med at bruge 7 petajoule til spidslastkedler i fjernvarme. 

Læs også: Nature Energy og biogassen et skridt nærmere Lolland-Falster og Nordic Sugar

Formanden for Klimapartnerskabet for energiintensiv industri Michael Lundgaard Thomsen har endda udtalt, at den eneste måde, hvorpå energiintensive produktionsvirksomheder vil kunne nå regeringens målsætning om 70 procent CO2-reduktioner, er ved at skifte kul og olie ud med biogas.

Energiintensiv industri
På det punkt kan Ole Hvelplund fra Nature Energy ikke være mere enig.

- Vi skal væk fra det danske mantra om,  at alt skal løses via vind og sol. Biogas skal især anvendes til den energiintensive industri. Omstillingen vil aldrig kunne løses via el alene, siger han.

Klimapartnerskabet for energiintensiv industri har helt konkret oplyst, at industrien i sig selv vil kunne levere en 30 procents reduktion og med en stimuleret efterspørgsel kan nå helt op på 70 procent. 20 af dem skal biogassen levere. 

- Den energitungeproduktion har ikke en chance, hvis ikke de får muligheden for at anvende biogas, siger Ole Hvelplund.

Grøn sukkerproduktion på Lolland
Blandt nogle af landets store energitunge virksomheder finde man Nordic Sugar på Lolland-Falster og Aalborg Portland i Aalborg. På Aalborg Portland arbejder man intensivt på at erstatte de fossile brændsler, der anvendes i cementproduktionen, med biogas og affald.

Sukkerfabrikkerne på Lolland-Falster står over for en mulig opkobling til gasnettet.
Energinet og gasdistributøren Evida har modtaget en anmodning fra gasleverandøren Seas-NVE og biogasproducenten Nature Energy om at etablere en ny gasrørledning til Lolland/Falster

- Nordic Sugar vil gerne finde en erstatning for kul og olie – og så er der også andre industrivirksomhder, der ville få gavn af det, siger Peter Kristensen fra Evida.

Læs også: Biogas-investor foretager tredie anlægs-investering på en måned

Han fortæller, at mens Evida og Energinet kigger på at få etableret gasrørledningen, så har Nature Energy kig på et par oplagte steder til etablering af biogasanlæg, således at biogassen bliver lokaltproduceret. 

Peter Kristensen understreger dog, at intet er sikkert og vist endnu. 

- Det er ikke besluttet eller endeligt behandlet. Vi arbejder tæt sammen med Energinet, Seas-NVE og Nature Energy for at finde en løsning, siger han.

Transport på gas
Et andet sted, hvor biogassen har et kæmpe stort potentiale, er i den tunge transport. Det være sig lastbiler, den maritime transport og flytransport.

Klimapartnerskabet for tung transport efterlyser omkring 10 petajoule biogas i 2030.

- Gas til tung transport udvikler sig hurtigt i resten af Europa, og det vil i en årrække være et godt alternativ til benzin og diesel, siger Peter Kristensen. 

Læs også: Tredje anlæg på 14 dage: Evida kobler endnu mere biogas på nettet

- Vi ser at de er meget længere fremme i vores nabolande, siger han.

Danmark skal altså til at komme op i gear, hvis den tunge transports grønne omstilling skal sikres. 

- Det er urealistisk at de kan nå det, hvis ikke de får biogas, siger Ole Hvelplund

Artiklen er en del af temaet Magasinet Forsyning.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.14