23948sdkhjf

Ensartede afgifter for ladning af elbiler

I de kommende år, vil der komme betydeligt flere el- og plug-in-hybridbiler på de danske veje, og behovet for ladestandere vil vokse tilsvarende. Derfor bør politikerne allerede nu se på, om rammerne er på plads for det lademarked, vi ønsker i fremtiden. Det gælder blandt andet elafgifterne.

I dag har de fleste elbilister abonnement på opladning hjemme og på farten. For nogen er abonnementer en god løsning, fordi det giver en vis sikkerhed i forhold til udgifterne, mens det for andre er en dyr løsning, når man vejer det op imod elprisen og bilisternes faktiske forbrug. Når abonnementer alligevel er langt mere udbredt i Danmark end for eksempel i Norge, skyldes det, at man kan nøjes med at betale den såkaldte processtrømafgift, hvis hjemmeladestanderen er ejet af en virksomhed, som herefter lejer den ud til kunden som en del af abonnementet. Dermed undgår kunden den meget høje elafgift, men er samtidig bundet til et abonnement, som de måske ville have fravalgt, hvis elafgiften også havde været lav uden abonnement.

Det fører til den største ulempe ved de uensartede afgifter, nemlig at de nuværende abonnementsordninger også har stor betydning for udbuddet af og behovet for fremtidens hurtigladestandere. Det ses, når ladeoperatører med den lave elafgift i ryggen tilbyder ”gratis” hurtigladning for egne abonnenter, mens andre må betale priser per kWh, der langt overstiger elprisen. Det binder yderligere elbilsejerne til den ladeoperatør, som de har abonnement hos, og gør det svært for nye operatører at komme ind på markedet uden at tilbyde et landsdækkende net med lignende abonnementsfordele. Dermed er de nuværende afgiftsfordele til abonnementer med til at begrænse og ensrette markedet for ladning af elbiler hjemme og på farten.

Klimarådet har i sin rapport ”Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion” argumenteret for at afskaffe processtrøms-ordningen eller alternativt at alle elbilister kun skal betale processtrømafgift, uanset om hjemmeopladeren drives af en ladeoperatør eller ejes af kunden. Drivkraft Danmark er helt enig med Klimarådet. En ensretning af elafgiften vil nemlig åbne flere muligheder for elbilisterne og samtidig gøre det langt mere attraktivt for nye operatører at komme ind på markedet. Skal vi have mange produkter i fri konkurrence kræver det et frit marked med lige vilkår.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (6)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Envidan og NCC-selskab tredobler kapaciteten på nordjysk renseanlæg

Fem russiske ordrer til Vestas

Første spadestik: Nu kan Dall Energy gå i gang i Sorø

Hofor aflyser udledning: Kigger på tre scenarier

Første værk på haveparkaffald kan blive det sidste

1

GEV tester air condition på fjernvarmevand

Nyhedsbrev

12.585 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Ørsted sælger offshore-transmissionanlæg for miliarder

Online Avis Arkiv

Elnetselskab betalte søsterselskab for meget for energibesparelser

Genanvendelige katalysematerialer skal skabe bæredygtigt energilager

Siemens Gamesa snupper endnu en fransk kæmpeordre

1

Dødelig bakterie i vandet på Aarhus Rådhus

Vestas sluttede foråret af med to ordrer

MHI Vestas tæt på rekordordre

2

Gentofte har på fem år udledt 10 mia. liter urenset spildevand i Øresund

NKT udnævner ny CFO

Nye energiprojekter på vej

Inga skal tygge sig gennem Nordhavns undergrund

Energistyrelsen godkender 50 MW havvandsvarmepumpe, el- og fliskedler

Eurowind får grønt lys til hybridpark

Video: Vindmølletårn af træ har rejst sig på Bjørkø

Siemens Gamesa render med 496 MW fransk vind

2

Vejen banet for en grønnere varme: Dispensation fra kraftvarmekravet i hus

De sætter signal til Aalborgs letbane på gummihjul

Klimaminister overvejer fortsat oliejagt i Nordsøen i 2050'erne

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Vestas lander hidtil største ordre i Vietnam

Første MHI Vestas-møller installeret i hollandsk havmøllepark

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Forsyning Helsingør advarer mod aggressive telefonsælgere

Danfoss og Grundfos forfølger milliardmarked i tæt parløb

Ny CEO hos Connected Wind Services

Ny formand for Dansk Batteriselskab

Danske Kraftvarmeværker får ny direktør

Kamstrup: - Vi skaffer nye ordrer rent virtuelt

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

2

De første 500 ton affaldsplast er landet hos Quantafuel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Intelligent teknologi giver effekt på bundlinjen!

Prysmian Finland skal levere søkabel til Saimaa søen

Mobil aircondition - testet af Teknologisk Institut

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Vindmøllebranchen samfundsbidrag steg i 2018

GTS-institutternes teknologiske infrastruktur

1-faser El-måler til strømtransformer tilslutning

Charles Christensen A/S har vundet stor rammeaftale

Sammenligning af kabinetkølere

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

NOMO anvender en "total cost of ownership" indgangsvinkel

Står du på hovedet?

Tør du tage springet?

Britiske Autodesk vælger bott

Eksklusive lejligheder på Barndommens gade (Toves Gaard)

Produktionsoverblik - hvor som helst og når som helst

Bedre armerings-nummerering - gratis webinar d. 5/6

Vinkøleanlæg uden udedel - stabil kølig temperatur

Ailes Marines vælger Prysmian 66 kV inter-array kabler

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

PCSCHEMATIC Cabledim version 3.0 videopræsentation

Ét år til EOT 2021: Flere nyheder på programmet

Send til en kollega

0.172