23948sdkhjf

Ensartede afgifter for ladning af elbiler

I de kommende år, vil der komme betydeligt flere el- og plug-in-hybridbiler på de danske veje, og behovet for ladestandere vil vokse tilsvarende. Derfor bør politikerne allerede nu se på, om rammerne er på plads for det lademarked, vi ønsker i fremtiden. Det gælder blandt andet elafgifterne.

I dag har de fleste elbilister abonnement på opladning hjemme og på farten. For nogen er abonnementer en god løsning, fordi det giver en vis sikkerhed i forhold til udgifterne, mens det for andre er en dyr løsning, når man vejer det op imod elprisen og bilisternes faktiske forbrug. Når abonnementer alligevel er langt mere udbredt i Danmark end for eksempel i Norge, skyldes det, at man kan nøjes med at betale den såkaldte processtrømafgift, hvis hjemmeladestanderen er ejet af en virksomhed, som herefter lejer den ud til kunden som en del af abonnementet. Dermed undgår kunden den meget høje elafgift, men er samtidig bundet til et abonnement, som de måske ville have fravalgt, hvis elafgiften også havde været lav uden abonnement.

Det fører til den største ulempe ved de uensartede afgifter, nemlig at de nuværende abonnementsordninger også har stor betydning for udbuddet af og behovet for fremtidens hurtigladestandere. Det ses, når ladeoperatører med den lave elafgift i ryggen tilbyder ”gratis” hurtigladning for egne abonnenter, mens andre må betale priser per kWh, der langt overstiger elprisen. Det binder yderligere elbilsejerne til den ladeoperatør, som de har abonnement hos, og gør det svært for nye operatører at komme ind på markedet uden at tilbyde et landsdækkende net med lignende abonnementsfordele. Dermed er de nuværende afgiftsfordele til abonnementer med til at begrænse og ensrette markedet for ladning af elbiler hjemme og på farten.

Klimarådet har i sin rapport ”Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion” argumenteret for at afskaffe processtrøms-ordningen eller alternativt at alle elbilister kun skal betale processtrømafgift, uanset om hjemmeopladeren drives af en ladeoperatør eller ejes af kunden. Drivkraft Danmark er helt enig med Klimarådet. En ensretning af elafgiften vil nemlig åbne flere muligheder for elbilisterne og samtidig gøre det langt mere attraktivt for nye operatører at komme ind på markedet. Skal vi have mange produkter i fri konkurrence kræver det et frit marked med lige vilkår.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen (6)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111