23948sdkhjf

Dansk Energi: Sådan skaffer vi milliarderne

De brede skuldre skal betale for Danmarks omstilling til vedvarende energi, mener Dansk Energi, der foreslår en PSO-lignende afgift på opvarmning og transport.
Regeringen og Folketinget vil i et snarligt energiforlig skrue ned for brugen af fossile brændsler og kraftigt op for andelen af vedvarende energi både til el, varme og transport. Omstillingen kommer til at koste milliarder af kroner, men Dansk Energi har en idé til, hvordan finansieringen kan sikres, uden at statskassen belastes:

- En bred PSO-lignende afgift på alle former for energi - altså en afgift på alle former for opvarmning (fjernvarme, naturgas og træ til brændeovne) og transport.

Denne brede PSO kan supplere den afgift, der allerede ligger på elektricitet, og som ifølge Dansk Energi har en række ulemper. Afgiften på el skævvrider konkurrencen for miljøvenlige teknologier som elbiler og varmepumper, ligesom den belaster fattige familier og en vigtig gruppe virksomheder på deres elregninger.

- Jeg håber, at forligskredsen på Christiansborg meget snart bliver enige om nogle energimål og princippet om en bred PSO-lignende afgift, siger adm. dir. Lars Aagaard fra Dansk Energi. Han medgiver, at det er kompliceret at lave en model, der er socialt ansvarlig, men ved især at ramme transporten, så kommer de bredeste skuldre til at bære de tungeste byrder, lyder vurderingen.

- Den konkrete tekniske udformning af finansieringsordningen kan komme senere, men jeg vil gerne appellere til alle de involverede partier om at blive enige om princippet, fastslår Lars Aagaard i Nyhedsbladet Dansk Energi.

Cheføkonom Frans Clemmesen fra den grønne tænketank Concito påpeger, at der findes mange modeller for PSO-ordninger. Han er stærkt kritisk over for den eksisterende PSO på el, fordi den belaster lavindkomstfamilier og erhvervsliv relativt hårdt, ligesom den modarbejder en omstilling fra fossile brændsler.

- Det afgørende for en ny ordning er, at transportsektoren er med, for det vil give en fair social profil og en grøn omstilling af transportsektoren, siger Frans Clemmesen.

Modstandere af højere afgifter på benzin og diesel argumenterer med, at dyre brændstoffer vil øge grænsehandlen. Concito er uenig. Frans Clemmesen mener, at argumentet om mere grænsehandel mere bygger på gætværk end egentlige analyser.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.847