23948sdkhjf

Uden smart opladning får elnettet det svært

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Kan de lokale elnet klare opladning af rigtig mange elbiler? En analyse foretaget af Dansk Energi på seks konkrete 0,4 kV-net hos elnetselskabet Veksel på Langeland giver nye nuancer til svarene på det spørgsmål.

- Vi har et stærkt elnet, og endnu er der ikke sikringer, der er sprunget på grund af elbiler, men jeg synker lige en ekstra gang, når jeg ser analyserne selv for de stærkeste dele af vores net. Hvis der ikke kommer intelligent opladning af elbilerne, så bliver det svært af følge med, siger teknisk chef Brian Laulund-Pedersen fra Veksel.

Brian Laulund-Pedersen påpeger, at situationen er tricky, for elnetselskaber som Veksel har ikke kontrol over, om elbilister foretager opladning med ’mormorstik’ eller investerer i ladeudstyr. Det er også op til elbilisterne, om de vælger styrbare ladeløsninger eller ej.

Elbiler ved sommerhuse og boliger
Beregningerne for Veksel er foretaget som konsulentydelse af Dansk Energi i it-værktøjet NET-Pro. Her er der lave analyser på tre radialer i sommerhus- og tre i villaområder. Altså på seks konkrete elnet.

Ifølge Brian Laulund-Pedersen skal der formentlig under alle omstændigheder investeres i stærkere kabler ikke mindst i de områder, hvor varmepumper skal erstatte oliefyr. Også i sommerhusområder med udlejning eksempelvis til norske familier, kan der hurtigt opstå nye behov.

- Det bliver måske ikke lige Langeland, der står først for i forhold til en større udrulning af elbiler, men de norske turister kører allerede i stor stil i elbiler, påpeger Brian Laulund-Pedersen.

Elbiler og varmepumper har begge potentiale til – i runde tal – at fordoble en husstands elforbrug, og sådan en forbrugsudvikling er tænkt ind i de færreste 0,4 kV-net.

Læs også: Ny analyse: Vejene til fremtidens Power-to-X skal findes nu

– Beregningerne for Veksel viser, at de svageste dele af elnettet kan få problemer allerede, når meget få beboere eller gæster har en elbil. De stærkere net kan generelt set klare en moderat andel elbiler, siger civilingeniør Jasmin Mehmedalic fra Dansk Energi.

Kortslutningsbeskyttelse spiller stor rolle
For hver af de to kategorier (sommerhuse/beboelse) er der regnet på, hvad der på forhånd var vurderet til at være mere eller mindre svage net. Hvor hurtigt udrulningen med elbiler kommer til at ske, er uklart, så elnettene er holdt op mod scenarier med henholdsvis 25, 50, 75 og 100 procent elbiler, hvor 100 procent betyder, at der er én elbil per hus.

Sikringerne i mange net vil hurtigt brænde over, hvis alt for mange elbiler lader op på samme tid. Derfor vurderer Jasmin Mehmedalic, at elnetselskaber måske skal overveje, om der skal etableres flere sektionssikringer i kabelskabene.

- Vores beregninger viser, at det oftest er kortslutningsbeskyttelsen, der er det svageste led. Vi skal måske benytte sektionssikringer i kabelskabene i større omfang end i dag. De vil give elnetselskaberne mere tid, inden de får behov for at investere i netforstærkninger, påpeger Jasmin Mehmedalic.

Behov for værktøjskassen
Mange elbiler på svage elnet kan også give spændingsproblemer, så hvis Danmark skal have 1-1½ millioner elbiler i 2030, så skal der hentes mere op af værktøjskassen.

Jasmin Mehmedalic nævner to andre stykker værktøj, der under alle omstændigheder kan hjælpe elnetselskaberne med at holde investeringerne til den grønne omstilling nede:

Trefaset opladning af elbiler og smart styring af opladning, så ikke alle i et sommerhusområde eller i et villakvarter lader op i kogespidsen mellem kl. 17 og 20.

Tidsdifferentierede nettariffer understøtter sidstnævnte.

- Det kunne også være nyttigt, hvis elbil-ejerne skulle anmelde deres opladningsudstyr, siger Brian Laulund-Pedersen og påpeger, at som reglerne er i dag, så ved elnetselskaberne ikke, hvornår der pludselig kommer et ekstra træk på elnettet – selv om det er fra rigtig mange elbiler på en vej i et sommerhusområde eller et boligkvarter.

Veksel’s bestyrelse har fået forelagt konklusionerne fra analysen, men der er ikke lagt en slagplan endnu. Lige nu er fokus for Veksel at håndtere sikkerheden som følge af Corona-virussen.

Mere om: Dansk Energi | elbiler | Veksel
Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nu har Hedensted Fjernvarme fundet sin nye direktør

Verdo-polemik: Tidligere direktør og tidligere borgmester politianmeldt

Danfoss og Grundfos forfølger milliardmarked i tæt parløb

Forsyning Helsingør advarer mod aggressive telefonsælgere

Siemens Gamesas supermølle bliver del af gigantisk havmøllepark

Nyhedsbrev

12.576 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Ny medejer vil udleve sit iværksætter-gen hos Converdan

Online Avis Arkiv

Flere melder sig klar til at løse Københavns spildevandsproblem i Øresund

Verdo-kritiker: Der kan være flere politianmeldelser på vej

Sådan bliver Fjernvarme Fyn fri af kullene

NKT får gennembrudsordre i Sydeuropa

16 nye biogasbusser til i Nordjylland

Fejl hos husejere i bydel får lort til at flyde ud i Gudenåen

Guldborgsund Forsyning spidser endnu engang fyldepennen og indgår kontrakt på 110 millioner kroner

Fjernvarme Fyn er færdig med kullene tre år før tid

Danske Kraftvarmeværker får ny direktør

Logstor leverer rør til svensk fjernvarme

Siemens Gamesas nye supermølle får debut i Taiwan

Mærsk og Ørsted planlægger enorm brintfabrik i København

Ny CEO hos Connected Wind Services

Professor: Brintfabrik kan blive afgørende for danske klimamål

Ny formand for Dansk Batteriselskab

Coronavirus har sendt Hofor på lækagejagt

Aarsleff overvejer ny retssag i strid om rørpatent

Australsk serviceordre til Siemens Gamesa

Kamstrup: - Vi skaffer nye ordrer rent virtuelt

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

2

De første 500 ton affaldsplast er landet hos Quantafuel

Sønderjysk elektronikproducent henter ny medejer

Politisk aftale om bedre klimatilpasning på plads

Nye energiprojekter på vej

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Hollandsk ordre til Vestas

Siemens Gamesa skal levere hybridanlæg

Hjernø Værktøjsfabrik vil være eksperter i brændselsceller

Nye energiprojekter på vej

Transformerproducent opnår grøn standardmærkning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

WiFi temperatur alarm

Historisk støv er et overset problem i nedrivningsbranchen

Sådan sikrer du kvaliteten af infrarøde svejseforbindelser

Centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Nyt Nohrcon-webinar om ABR 18 og Ydelsesbeskrivelser

Ekspert i Automatdrejning - Tag kontakt til Automa

Ved du nok om varmeforsyningsloven og varmepumper?

Fibox tilbyder et fuldt sortiment af services

Har I problemer med varmen?

Procesventiler til applikationer i føde- og drikkevareindust

Lisco Analytical fører bærbare Viskosimetre

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Når vi trykker på knappen, skal systemet bare fungere

Investering i "last mile" bliver en prioritet efter Covid-19

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Grøn køling til industrien

Technoflex Koblinger

Få sikkerheden i top i de elektriske transformerstationer

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Coromatic fokuserer på bæredygtig og fossilfri kritisk nødst

NY brochure til dig: Sådan tjener du penge med GP INDUSTRI!

Velkommen til en ny bydel, Høje Taastrup C!

Send til en kollega

0.223