23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sidste etape: Møllevinge er på plads torsdag

En 70 meter lang selvkørende transportvogn og en hastighed på omkring 10 kilometer i timen.

Det er opskriften på, hvordan man får leveret en cirka 50 ton tung vindmøllevinge til sit bestemmelsessted i testcenteret for havvindmøller i nordjyske Østerild.

Transporten gik i gang onsdag, og torsdag starter den sidste del af arbejdet med at færdiggøre den nye testmølle, som vil række tæt ved 240 meter i vejret, når spidserne på de store vinger er i topposition.

Det skriver Nordjyske, der onsdag fulgte mølletransporten.

Transporten onsdag er del af samme projekt, hvor et mølletårn og en nacelle blev transporteret samme strækning i november måned.

Når møllens tre vinger er monteret på Siemens Gemesa´s 11 MW testmølle, er der andre hastigheder i spil, end når de kører på landevejen.

Vingerne vil tage seks til otte omdrejninger hver minut - og vingespidsernes hastighed være tæt ved 300 kilometer i timen. Hver gang vingerne drejer en omgang, vil de bestryge et areal på 29.300 kvadratmeter - små tre hektar. Rotorens diameter er på 193 meter, skriver Nordjyske.

Om vindmøllen

  • Møllen er bygget af Siemens Gamesa.
  • Vindmølletårnet, som vingerne skal monteres på, har en samlet vægt på 925 ton.
  • Tårnet raget 140 meter op over jorden. Tårnet kom på plads i Østerild før nytår.
  • Torsdag starter desuden arbejdet med at samle de tre dele, der udgør mølles nacelle: det er foruden den cirka 220 tons tunge bagende, en generatorring og mølles nav, hvor vingerne skal monteres.

Kilde: Nordjyske

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141