23948sdkhjf

Infrastruktur til elbiler er en hastesag

Debat

Dette er et debatindlæg skrevet af Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

Meninger og holdninger er derfor ikke et udtryk for Energy Supplys meninger og holdninger.

De næste fem år byder på travlhed for de firmaer, der skal sørge for ladestandere og elnet til tusindvis af elbiler. Uanset om Danmark har ½, 1 eller 1½ million elbiler i 2030, skal ladeinfrastrukturen være på plads midt i næste årti, hvis den grønne omstilling af persontransporten skal kunne lade uden kø.

I Dansk Elbil Alliance forventer vi, at der kommer til at ske rigtig meget de kommende år på elbilfronten. Infrastrukturen skal være klar til at servicere de flere hundredetusinde elbiler, vi forventer frem mod 2030. Mere klima- og miljøvenlig persontransport er nødvendigt, hvis det skal lykkes at nedbringe de danske udledninger af drivhusgasser med 70 pct. i 2030. Udover klimagevinster bidrager elbiler også til mindre luft- og støjforurening, ligesom de kan være med til at øge værdien af den danske vindenergi.

For at den eldrevne trafik kan få et gennembrud, skal det politiske system og en række offentlige og private parter arbejde sammen. Ladeinfrastruktur-operatører og elnetselskaber skal investere, så antallet af ladepunker i det offentlige eller semioffentlige rum kan blive øget fra 3.000 stk. nu til 25-30.000 i 2030. Altså en tidobling.

De private markedsaktører vil stå for størstedelen af investeringen, men der er behov for, at der bliver fjernet en række barrierer, så det kan ske så omkostningseffektivt som muligt. Vi har brug for en koordineret handlingsplan i forhold til, hvad der skal reguleres, og hvad der skal finansieres. Planen skal gøre det muligt at få etableret tilstrækkeligt mange ladepunkter, så danskerne kan oplade deres elbiler let, bekvemt og hurtigt. Og her spiller blandt andre boligselskaberne en vigtig rolle.

Boligselskaber beder om hjælp
Mange boligselskaber har egne parkeringspladser, der kan udnyttes til opladning af elbiler for beboerne i den almennyttige sektor. Sidste år havde Boligselskabet Sjælland ingen henvendelser, men i år har tre boligafdelinger vist interesse for ladestationer. Om få år forventer de mange henvendelser, men deres udfordring er, at udrulningen af infrastruktur ikke må føre til højere huslejer for beboerne.

Boligselskabet Sjælland taler derfor for fælles løsninger, der betales af brugerne – altså dem, der kommer til at sidde bag rattet i elbilerne. Her er der brug for samarbejde med branchen om de rigtige løsninger. Der er behov for et tæt samarbejde med boligselskaber, stat, kommuner, og virksomheder, så vi kan få skabt en attraktiv infrastruktur, så elbilerne ikke udelukkende bliver et grønt tilbud til danskere med eget hus.

Men også på de lange ture er der brug for opladning.

Ladeparker ved hovedlandeveje
Hurtigladning på centrale tankstationer kan gøre det lettere at få ladet elbiler op både for by-folket og for bilister på langfart. Også her er der brug for samarbejde mellem en række parter om en hurtig udrulning, mener Lærke Flader, der glæder sig over, at Vejdirektoratet er i gang med at skabe en landsdækkende infrastruktur ved de store veje. Vejdirektoratet har draget omsorg for, at der er ladeinfrastruktur på en række rastepladser, og der flere ladeparker på vej.

Vejdirektoratet er i øjeblikket i gang med at analyse af, hvad der mere skal til, så næsten alle lange ture kan dækkes med maksimalt to minutters ventetid i et net, hvor der ikke er mere end 150 kilometer mellem opladningsmulighederne.

Men også her er der brug for samarbejde for at finde de rigtige løsninger. Vejdirektoratet udbyder koncessioner på drift af ladestandere i 10 år på deres rastepladser, men mange af elinstallationerne holder i 40-50 år, så der er brug for at finde gode tålmodige ejere til tilslutningen til elnettet. Det kunne være pensionskasser eller Vejdirektoratet selv. Og ladestanderoperatørerne kan så eje alt det over jorden, ladestanderen, mindre bygninger og så videre, som kan tages ned efter 10 år og give plads til en ny ladestanderoperatør.

Vi står ved et point of no return. Elektrificeringen kan give Danmark rigtig mange fordele både i forhold til miljø og klima, men også i form af nye produkter og services, der kan give arbejdspladser og eksport. Forudsætningen for succes er, at vi får infrastrukturen på plads i løbet af de næste få år. Det kræver investeringer i ladestandere og elnet, men jeg er sikker på, at penge givet ud nu kommer mangfoldigt tilbage.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Direktør forlader kabelproducent

Guide til energirigtige julelys

Nye energiprojekter på vej

Siemens Gamesa lander første ordre på ny mølle

Årets ord er klimatosse

Nyhedsbrev

1

152.000 MWh støttefri strøm: Solcellepark skyder op på nedlagt flyvestation

Online Avis Arkiv

Thor Havmøllepark
Energinet vælger miljørådgiver til Danmarks største havmøllepark

Vestas fortsætter amerikansk optur

Ordre på 16.000 målere plus det løse lander hos Kamstrup

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

8 MW varmepumpe fra Herning: Fors vil udnytte varmen i spildevandet

Video & Billedserier
40 tons tunge Helga har meldt sin ankomst

Rekordår hos AVK: Gas- og vandforretningen er styrket

Bladt: Fremtiden bliver også flydende

Husstandsmøller
Efter rekonstruktion: Husstandsmølleproducent på ret køl igen

Tredobbelt ordre til Vestas

Husstandsmøller
Ny direktør: Kedelekspert i spidsen for husstandsmølleproducent

European Energy sælger 22,4 MW dansk vind til tyskere

Energi-ø: Seas-NVE skal bidrage med muskler og viden

Biogassen i Skive GreenLab runder milepæl

Klumme:
Debat
Med gassen kan klimaambitionerne blive indfriet

Årets Person 2019 deler titel med Trump, Pave Frans og Stalin

Nyt låg til varmelagre: Inspirationen er hentet i byggebranchen

EU-chef fremlægger klimaplan: Det er Europas månelanding

Chilensk ordre til Vestas

Klumme:
Debat
Grøn varme til alle

International hæder til dansk klimalov

1

Klimalov er på plads: Det store politiske slag venter forude

Clean-tech klynge nedsætter ny bestyrelse

Energinet har solgt de fleste af sine aktier i Nord Pool

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Finsk ordre til Vestas

Ny standard for varmepumper skal sikre energieffektivitet

Det mener de om Finansloven

Statslig fond dropper investeringer i sort energi

1

Historisk vindmølle rives ned

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian skal udvikle kabelforbindelse mellem Kanariske Øer

Julegave til dig selv?

Emner udføres

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Stålspecialisten levere brugt traverskran til Roust Træ

Reducer vibrationer i pakkemaskiner!

Nyt sortiment af tiltet disk kontraventiler

SBO Pumpebejds MV Werften

Præisoleret alupex rør med afgrening fra Nordic Pipe ApS

Få endnu mere ud af lodret jordvarme.

Ny afdelingschef skal styrke sikringsafdeling

Emil er udlært i EL:CON og får fagets medalje

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Fremtiden er magisk og automatisk

Nohrcon lancerer Den praktiske byggelederuddannelse i 2020

Lisco Analytical har det rigtige udstyr til måling af lednin

Kontinuerlig online vandanalyse

Vedligeholdelsesfrie og energibesparende løftemagneter

Smart Automation ønsker glædelig jul og godt nytår

Kingo fjerner alt undtagen facaden på ikonisk Strøg-ejendom

Specialfremstillede lynlåsposer efter dine ønsker

Prysmian sikrede sig tre fiberoptiske søkabel ordre i 2019

Unikt tilbud til varmepumpeleverandører

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Send til en kollega

0.216