23948sdkhjf

'Se en elbil'

Debat

Dette er et debatindlæg skrevet af Jacob Stahl-Otte fra Drivkraft Danmark.

Holdninger og anskuelser står derfor for hans regning.

Netop nu er der klimatopmøde i New York. Regeringscheferne er blevet bedt om at lade skåltalerne blive hjemme og i stedet fremlægge konkrete initiativer og planer, der skal sikre Parisaftalens mål.

Fra Danmark ankom statsminister Mette Frederiksen med milliarder i ryggen fra de danske pensionskasser og et opdateret dansk mål om 70 pct. CO2-reduktioner i 2030.

Fuldt fortjent sikrede det ekstra opmærksomhed og taletid i New York. Men kom der flere konkrete løsninger?

Vi ved, at især transporten bliver svær at omstille. Det har ført til en udbredt enighed om, at elbiler kommer til at dominere i person- og varetransporten. Samtidig viser tal fra Det Internationale Energiagentur (IEA), at efterspørgslen efter flydende brændstoffer vil stige og stige i de kommende årtier – selv i et ambitiøst elektrificeringsscenarie.

For imens fokus er på at fremme ladestandere og elbiler foran de europæiske parcelhuse, buldrer lastbilerne og flytrafikken derudaf – og her bliver batterierne ikke løsningen foreløbigt.

Om det er afmagt over transportens kompleksitet, der får politikere, journalister og organisationer til at overdrive effekten af elbilerne i persontransporten, vides ikke. Faktum er dog, at det er det, der sker.

Senest fremhævede DI persontransport som det væsentligste fokuspunkt, da organisationen i sidste uge fremlagde sin 2030-plan. Samtidig ønskes omstillingen af den tunge transport understøttet med yderligere tilskud til biogas og krav om iblanding af 10 pct. biobrændstoffer i 2030. Det sidste vil medføre en stigning på blot 2 procentpoint i forhold til 2020, hvilket næppe er nok til at imponere på de bonede gulve i New York.   

DI har helt ret i, at biogas er en del af løsningen. Men biogas er også en meget dansk løsning, og en hjælp til landbruget, mens gas i udlandet primært er ensbetydende med naturgas, der hverken hjælper på kort eller langt sigt. Det betyder ikke, at biogassen er ligegyldig for omstilling af transporten. Men det er heller ikke den ”silver bullit”, som den forsøges gjort til.

Omstilling af den tunge transport er mere kompleks end elektrificering af persontransporten. Det gør den samtidig endnu vigtigere. I stedet for at lede med lys og lygte efter ”perfekte” løsninger, skal vi indstille os på, at vi skal have alle løsninger i spil for at nå vores fælles mål om en CO2-neutral transportsektor.

Det nytter ikke at lukke øjnene, råbe ”se en elbil” og pege den anden vej. Selv børn hopper ikke på den i længden. De kræver svar, også selvom svaret er kompliceret!

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Gængse solcelle-invertere vender tilbage på positivliste

Første år med brændselsceller, spadestik og tre-cifret millionordre

Direktørskifte hos rådgivervirksomhed med elekspertise

Fire gange 150 meter vind på vej til Hirtshals

Klima-konkurrence: Studerende skal redde verden.

Nyhedsbrev

Video & Billedserier
Raket skyld i gasudslip på Mors

Beredskabet måtte tirsdag aften afspærre et større område og evakuere en bankohal

Online Avis Arkiv

Spildevand fra 200.000 borgere skal samles i Frederikssund

Bølgeenergi
Weptos sigter mod kommercielle 4 MW-anlæg

Guldborgsund Forsyning sender renseanlæg i trecifret million-udbud

1

Siemens Gamesa lander egyptisk ordre

Ny direktør for energi og teknik i Aura

Østjysk vindmølle smadret i kraftig blæst

Vietnam kigger på dansk havvind

Fangel Bioenergi vandt over Odense Kommune

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

2

Selskab vil opføre tre store havvindmølleparker

Dansk klimamål bygger på usikre tal og lobbyarbejde

Assens Forsyning genoptager kloakprojekt efter konkurs

Din Forsyning vil etablere nyt fjernvarmeanlæg

Danskere etablerer vindklynge i Taiwan

Ugens grin: Parkerings-problemer

Nye energiprojekter på vej

Flere ansøgere end sidste år: Virksomheder flokkes om energipulje

2

Klumme:
Debat
EcoGrid 2.0 baner vej for mere grøn strøm

Danmark sender millioner efter grønne løsninger i verdens byer

Prisvinder vil bygge 200 batterianlæg om året

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nystiftet erhvervspris til Polytech

2

Fremtidens el: Bilen lader selv op når strømmen er grøn

Nye olietilladelser i Nordsøen vil kun indbringe få milliarder

Ewii sælger historisk vandværk

Energilagring
22 millioner euro til energilagring kan nu blive dine

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

380 hollandske MW til Siemens Gamesa

Russisk gasgigant vil afslutte Nord Stream 2 om få uger

Klimaforsker: Tre ting batter, hvis du vil ændre dit eget klimaaftryk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Oplev 2 dage med Specialist Talks om bæredygtigt byggeri

Har du styr på din dunk?

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Kædenyheder fra Brd. Klee A/S

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Åben Virksomhed – Gibotech inviterer elever fra afgangsklass

Gå online for at købe bølgepap

Fremstilling af stort kædesling

Nedtællingen til Building Green er i gang

Nyt rørsystem Flexalen® PU

Udviklingen er med batterivirksomheden ACTEC

Carsten Holm A/S udstiller på OTD 19 - Offshore Technology D

Den industrielle kontor pendel

Få en tør garage med SolarVenti A/S

XPJ - Helt hvidt kabel til fast halogenfri installation

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Problemer med statisk elektricitet på arbejdet?

Temamøde om Certificeringer

Eksplosionsikret stik og udtag fra Marechal

Munters ekspanderer

Anvend pottemagneter som holdefunktion i industrien

Optimal sikkerhed og godt indeklima i fremtidens udskoling

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

DHI vurderer kemiske stoffer ved metrobyggeri i København

Send til en kollega

0.213