23948sdkhjf

'Se en elbil'

Debat

Dette er et debatindlæg skrevet af Jacob Stahl-Otte fra Drivkraft Danmark.

Holdninger og anskuelser står derfor for hans regning.

Netop nu er der klimatopmøde i New York. Regeringscheferne er blevet bedt om at lade skåltalerne blive hjemme og i stedet fremlægge konkrete initiativer og planer, der skal sikre Parisaftalens mål.

Fra Danmark ankom statsminister Mette Frederiksen med milliarder i ryggen fra de danske pensionskasser og et opdateret dansk mål om 70 pct. CO2-reduktioner i 2030.

Fuldt fortjent sikrede det ekstra opmærksomhed og taletid i New York. Men kom der flere konkrete løsninger?

Vi ved, at især transporten bliver svær at omstille. Det har ført til en udbredt enighed om, at elbiler kommer til at dominere i person- og varetransporten. Samtidig viser tal fra Det Internationale Energiagentur (IEA), at efterspørgslen efter flydende brændstoffer vil stige og stige i de kommende årtier – selv i et ambitiøst elektrificeringsscenarie.

For imens fokus er på at fremme ladestandere og elbiler foran de europæiske parcelhuse, buldrer lastbilerne og flytrafikken derudaf – og her bliver batterierne ikke løsningen foreløbigt.

Om det er afmagt over transportens kompleksitet, der får politikere, journalister og organisationer til at overdrive effekten af elbilerne i persontransporten, vides ikke. Faktum er dog, at det er det, der sker.

Senest fremhævede DI persontransport som det væsentligste fokuspunkt, da organisationen i sidste uge fremlagde sin 2030-plan. Samtidig ønskes omstillingen af den tunge transport understøttet med yderligere tilskud til biogas og krav om iblanding af 10 pct. biobrændstoffer i 2030. Det sidste vil medføre en stigning på blot 2 procentpoint i forhold til 2020, hvilket næppe er nok til at imponere på de bonede gulve i New York.   

DI har helt ret i, at biogas er en del af løsningen. Men biogas er også en meget dansk løsning, og en hjælp til landbruget, mens gas i udlandet primært er ensbetydende med naturgas, der hverken hjælper på kort eller langt sigt. Det betyder ikke, at biogassen er ligegyldig for omstilling af transporten. Men det er heller ikke den ”silver bullit”, som den forsøges gjort til.

Omstilling af den tunge transport er mere kompleks end elektrificering af persontransporten. Det gør den samtidig endnu vigtigere. I stedet for at lede med lys og lygte efter ”perfekte” løsninger, skal vi indstille os på, at vi skal have alle løsninger i spil for at nå vores fælles mål om en CO2-neutral transportsektor.

Det nytter ikke at lukke øjnene, råbe ”se en elbil” og pege den anden vej. Selv børn hopper ikke på den i længden. De kræver svar, også selvom svaret er kompliceret!

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Eurowind Energy og hybridparkerne tager størstedelen af teknologineutralt udbud

Dom: Ministeriums overvågning af drikkevandet har været for dårlig

European Energy sætter sig på al sol i de teknologineutrale udbud

Clean-tech klynge nedsætter ny bestyrelse

Testcenter for vedvarende energi igen på finansloven

Nyhedsbrev

Energinet har solgt de fleste af sine aktier i Nord Pool

Online Avis Arkiv

Her er vinderne af det teknologineutrale udbud: Sol slår vind med 1 MW

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Udskiftning i Vestas' topledelse

Vindmøller og solceller tæt på at være statsstøttefri

Magasinet Forsyning
Inspiration fra en mejetærsker gav god idé til plastsortering

1

Konkursrekord: Så hårdt rammes energisektoren

Ny milliardfond til klima koster få rede penge

Grundfos udvider med eventhal

2

Ny undersøgelse: Fløjsænder og edderfugle er mere truede af jagt end af vindmøller

Finsk ordre til Vestas

Ny standard for varmepumper skal sikre energieffektivitet

Entreprenører misforstod: Guldborgsund gentager prækvalifikation

Magasinet Forsyning
CobraCable transporterer andet og mere end strøm

'Ukendt' uddannelsesinstitution på banen: Godsejer vil lave et forskningscenter

Åbning er lige om hjørnet for Danmarks nye datacenter

Ørsted indgår elkøbsaftale på 100 MW

Bølgeenergi
Dansk bølge-koncept færdig i Danmark: Har kurs mod fjerne kyster

Klumme:
Debat
Markedskræfterne behøver ikke give nervøse trækninger

Det mener de om Finansloven

Statslig fond dropper investeringer i sort energi

1

Historisk vindmølle rives ned

Endnu en amerikansk ordre til Vestas

Endnu en amerikansk ordre til Vestas

Seks nye initiativer skal styrke eksport af dansk energiteknologi

European Energy vokser ud af Danmark

Vestas skal opgradere kinesisk vindmøllepark

3

Regeringen udelader delmål for 2025 i udkast til klimalov

1

Henrik Stiesdal gav opsummering, opråb og håb

Bornholmsk varmeværk taget af dagsordenen

Dansk-britisk aftale underskrevet i Bella Center

Se alle Medlemmernes egne nyheder

COOL-FIT på BrauBeviale 2019

Work smarter not harder

Undgå statisk elektricitet med en ion luftkniv

Lemvigh-Müller udvider lejesortiment med Schaeffler INA/FAG

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Lisco Analytical fører Refraktometre i høj kvalitet

Fibox tilbyder et fuldt sortiment af services

Ny BIM konsulent hos Symetri

Mindre støj på linjen med ny forbedret Stennevad hjemmeside

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Sociale aktiviteter styrker arbejdsmiljøet hos ODIN

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Ny forhandler af kvalitets-varmekanoner til korntørring m.m.

BSV udvikler sammen med kunden

Innovativ tænkning gør BOGE's S-4-serie til et lønsom køb

Koncentreret strøm af ioniseret luft fjerner statisk

Asset Management for elforsyningsnettet

1. advent - Har nisserne været på spil?

Prysmian Danmark reception i anledning af 60 år for CCO

Fastholdelse af ortopædiske indlægssåler med hjælp af vakuum

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Socomec præsenterer: Diris Digiware

NKT driver sine højspændingskabelfabrikker på vedvarende ene

Industrimagneter til gaffeltrucks, kraner og robotter

Send til en kollega

0.218