23948sdkhjf

Nyt projekt: Energiledelse i mindre og mellemstore virksomheder

Dansk Standard igangsætter nu et nyt nordisk projekt, der skal hjælpe mindre og mellemstore virksomheder med at etablere energiledelse og derigennem opnå energibesparelser.
De internationale standarder for energiledelse har til formål at hjælpe virksomheder med at etablere systemer og rutiner, der kan effektivisere deres energianvendelse. Erfaringerne viser, at etablering af energiledelse tilfører værdi til virksomheden – også på bundlinjen: Typisk ca. 10 % energibesparelse det første år med en tilsvarende positiv effekt på miljøet, skriver Dansk Standard.

Fokus på særlige udfordringer
For mindre og mellemstore virksomheder kan det imidlertid virke uoverskueligt at komme i gang med de energibesparende aktiviteter, hvilket resulterer i et unødvendigt energiforbrug og unødvendige omkostninger for virksomhederne. Derfor igangsætter Dansk Standard nu et projekt, der har fokus på de særlige udfordringer, som de mindre og mellemstore virksomheder står over for i deres arbejde med energibesparelser og energiledelse.

- Projektet vil udvikle nogle særlige værktøjer, der specifikt retter sig mod disse virksomheder. Som en del af projektet vil de deltagende virksomheder indgå i et netværk, hvor de bliver tilbudt hjælp til at etablere energiledelse og hvor de lærer de nødvendige principper og systematikker, fortæller projektleder Preben Aagaard Nielsen.

Et godt eksempel på energiledelse
En af de mindre virksomheder, der har haft glæde af energiledelse, er det lille familieejede blomstergartneri Danblomst, der har 2 til 10 ansatte, et areal på 10.800 m2 og som i år 2003 blev certificeret efter standarden for energiledelse.

Direktør for den forholdsvis energitunge virksomhed, Bjarne Kristiansen, er meget tilfreds med at have indført ledelsessystemet. Både fordi gartneriet sparer penge, og fordi de kan profilere sig med, at de tager hensyn til klimaet.

- Selvom vi i dag ikke er certificerede, er vi meget glade for at have indført energiledelse, fordi vi har sparet penge, og så har vi oven i købet fået mere styr på energiforbruget, siger Bjarne Kristiansen.

Projektbeskrivelse og -forløb
Projektet løber fra 2011 til 2014 og gennemføres i samarbejde med standardiseringsorganisationerne i Norge og Island, hvor der etableres tilsvarende netværk af sammenlignelige virksomheder.

Det er samtidig hensigten at udveksle de indhøstede erfaringer landene imellem med henblik på at udvikle fælles nordiske hjælpeværktøjer, der kan gøre det enkelt at etablere energiledelse.

Dansk Standard holder et informationsmøde den 10. oktober, hvor fordele og muligheder ved netværket præsenteres.

I løbet af projektperioden vil virksomhederne deltage i workshops sammen med sammenlignelige virksomheder, og her vil de få mulighed for at sammenligne deres tiltag og udveksle erfaringer og derigennem løbende få inspiration til nye initiativer og tiltag.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096