23948sdkhjf

Halm og gylle kan blive til klimaneutralt flybrændstof

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Landbruget er klar med bud på, hvordan man kan gøre flyrejser klimaneutrale og halvere erhvervets klimaaftryk.

Kan man omdanne halm og gylle til klimavenligt flybrændstof og samtidig halvere landbrugets klimaaftryk?

Ja, lyder det fra Landbrug & Fødevarer, der tirsdag har præsenteret et bud på, hvordan det kan lade sig gøre.

Det sker i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Aarhus Universitet samt virksomhederne Siemens Gamesa og Stiesdal A/S.

- Perspektivet i det her er fantastisk, lyder det fra viceformand Thor Gunnar Kofoed, Landbrug & Fødevarer.

Idéen er, at man omdanner overskudshalm og restfibre fra gylle til brændstof. Det sker ved en såkaldt pyrolyseproces.

Læs også: Siemens Gamesa udnævnt som foretrukken leverandør af 300 MW

Det kræver et tilskud af brint lavet ved hjælp af grøn strøm fra havvindmøller. Det er her, Siemens kommer ind i billedet.

Ud over brændstof kommer der et restprodukt, et såkaldt biokul, ud i den anden ende.

Det kan spredes på landmændenes marker og bruges til gødning og jordforbedring.

En af de involverede i projektet er seniorforsker Jesper Ahrenfeldt fra DTU, Institut for Kemiteknik.

Læs også: Håndsrækning til fyrede Siemens Gamesa-medarbejdere

- Den store miljømæssige gevinst er, at vi med den her teknologi kan trække CO2 ud af atmosfæren og lagre det i noget biokul i landbrugsjord.

- Samtidig med, at vi ved hjælp af brint og vindmøllestrøm kan producere klimavenligt flybrændstof, siger han.

De enkelte teknologier, der bruges til processen, er velkendte. Det er sammensætningen af dem, der er ny.

- Den viden, der skal til, og den teknologi, der skal til, findes. Det skal sættes sammen på den rigtige måde og demonstreres i stor skala, siger seniorforskeren.

Læs også: Siemens Gamesa-møller skal levere strøm til Google

Hvis projektet skal blive til virkelighed, kræver det en investering på op mod 400 millioner kroner.

Penge, som parterne håber, at staten vil byde ind med.

- Hvis det skal afprøves, er vi nødt til at bede om samfundets hjælp til at komme videre. Fuldstændig som man gjorde i vindmølleindustrien for 30 år siden, siger Thor Gunnar Kofoed.

I Dansk Luftfart, der er en brancheorganisation for lufthavne og luftfartsselskaber, er direktør Michael Svane begejstret over udspillet.

Læs også: 200 danske Siemens Gamesa-job i fare

- En del af rejsen mod klimaneutrale flyvninger er lige præcis, at vi kan få fat på andre brændstoffer og fylde på flyene, siger han.

- Vi kigger også på el og kunstige drivmidler, men det her er et meget lovende og også nødvendigt spor, siger Michael Svane.

- Det vigtige for os er, at vi har en forsyningssikkerhed, så vi kan fylde brændstof i tanken på flyene, siger han.

Ligesom landbruget har Dansk Luftfart et mål om at være klimaneutral senest i 2050.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Klumme:
Debat
Lad os dele sol og vind lige med Power-to-X

Spildevandsselskab hjemsender it-chef for leverandør-bijob

Her er formændene for regeringens 13 klimapartnerskaber

Ørsted opfører sol- og batterilagringsanlæg på 460 MW

1

Klumme:
Debat
Hovsaløsning for biobrændstof rammer klima og økonomi hårdt

Nyhedsbrev

Siemens Gamesa udnævnt som foretrukken leverandør af 300 MW

Online Avis Arkiv

Quality Hotel kobler sig på fjernvarme og - køling

Energinet: Håber høring om kabler vil give klarhed

Vundet affaldsudbud skaber ro i lejren på Fyn

2

Navnestrid om Ørsted kan gå direkte i Højesteret

Strid om retten til at tage navnet Ørsted kan gå direkte til landets øverste instans, afgør Højesteret.

Jesper Hjulmand træder ind i DIs forretningsudvalg

Folketinget blev vildledt om miljøeffekt ved stort elkabel

Fra ildestedt til CO2-neutral: I Sdr. Herred har man vendt hver en sten

Hybridparker og opkøb på fundament af rekordregnskab

Video & Billedserier
Boooom: Farvel til Hedelund Varmeværk

Ørsted indvier første havmøllepark i Taiwan

Norlys køber 35.000 fiberkunder

MHI Vestas skifter ud i toppen

2

Efter afgørelse i klagenævn: Næstved Fjernvarme skal ud til 1.650 boliger

Her er Frecons nye topchef

Welcon er tæt på udenlandsk produktion

Tårnproducent er langt i forhandlingerne med en taiwansk partner

Håndsrækning til fyrede Siemens Gamesa-medarbejdere

Medie: Talfinte fordoblede antallet, der slipper for udsigt til elmaster

Emballage-direktør skal kigge affald, vandsektoren og cirkulær økonomi efter i sømmene

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her er Vestas’ største markeder i tredje kvartal

Støtten til elproduktion falder med 3 milliarder

200 danske Siemens Gamesa-job i fare

Opgradering i Varde: 5000 kubikmeter spildevand i timen

USA går enegang på klimaområdet

Vestas snupper ordre hinsidan

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Rusland: Dansk ja til gasledning blåstempler miljøhensyn

Regeringen undgik helst Nord Stream 2

Tabt udbud glæder Ewii-direktør

Flere penge til fyrede Vestas-medarbejdere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til

Se den gode stemning til Building Green i København

Hvorfor løse én opgave, hvis man kan løse flere?

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Tjek om din elpris er god

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

Mød LS Control på Elmia Subcontractors i Jönköping

Læs Industri & Teknik

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

ART-U fancoil for komfortkøling

Nye frekvensomformere fra ABB sikrer vand til lidt af hvert

Vores guide til FALCON by DENIOS

Ringspann® præcision

Hårdfør teknologi til følsomme emner

Læs Electra, nr. 9 – 2019

Direktørskifte i Armatec Danmark

Findes den ultimative kompressor?

Kom til åbent hus hos European Energy Insurance ApS

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

De nye krav i bygningsreglementet BR18

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

ATyS d M fra Socomec

Få hjælp af Termix Service på film

Findes den ultimative kompressor?

Når du ikke skal i stødet

Send til en kollega

0.241