23948sdkhjf

Halm og gylle kan blive til klimaneutralt flybrændstof

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Landbruget er klar med bud på, hvordan man kan gøre flyrejser klimaneutrale og halvere erhvervets klimaaftryk.

Kan man omdanne halm og gylle til klimavenligt flybrændstof og samtidig halvere landbrugets klimaaftryk?

Ja, lyder det fra Landbrug & Fødevarer, der tirsdag har præsenteret et bud på, hvordan det kan lade sig gøre.

Det sker i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Aarhus Universitet samt virksomhederne Siemens Gamesa og Stiesdal A/S.

- Perspektivet i det her er fantastisk, lyder det fra viceformand Thor Gunnar Kofoed, Landbrug & Fødevarer.

Idéen er, at man omdanner overskudshalm og restfibre fra gylle til brændstof. Det sker ved en såkaldt pyrolyseproces.

Læs også: Verdens største vingetest-stand bygget i Aalborg

Det kræver et tilskud af brint lavet ved hjælp af grøn strøm fra havvindmøller. Det er her, Siemens kommer ind i billedet.

Ud over brændstof kommer der et restprodukt, et såkaldt biokul, ud i den anden ende.

Det kan spredes på landmændenes marker og bruges til gødning og jordforbedring.

En af de involverede i projektet er seniorforsker Jesper Ahrenfeldt fra DTU, Institut for Kemiteknik.

Læs også: Nyt projekt: Ny metode til fremstilling af farvede solceller

- Den store miljømæssige gevinst er, at vi med den her teknologi kan trække CO2 ud af atmosfæren og lagre det i noget biokul i landbrugsjord.

- Samtidig med, at vi ved hjælp af brint og vindmøllestrøm kan producere klimavenligt flybrændstof, siger han.

De enkelte teknologier, der bruges til processen, er velkendte. Det er sammensætningen af dem, der er ny.

- Den viden, der skal til, og den teknologi, der skal til, findes. Det skal sættes sammen på den rigtige måde og demonstreres i stor skala, siger seniorforskeren.

Læs også: Siemens Gamesa har kig på konkurstruet konkurrent

Hvis projektet skal blive til virkelighed, kræver det en investering på op mod 400 millioner kroner.

Penge, som parterne håber, at staten vil byde ind med.

- Hvis det skal afprøves, er vi nødt til at bede om samfundets hjælp til at komme videre. Fuldstændig som man gjorde i vindmølleindustrien for 30 år siden, siger Thor Gunnar Kofoed.

I Dansk Luftfart, der er en brancheorganisation for lufthavne og luftfartsselskaber, er direktør Michael Svane begejstret over udspillet.

Læs også: Ny type katalysatorer kan bane vej for øget bæredygtighed

- En del af rejsen mod klimaneutrale flyvninger er lige præcis, at vi kan få fat på andre brændstoffer og fylde på flyene, siger han.

- Vi kigger også på el og kunstige drivmidler, men det her er et meget lovende og også nødvendigt spor, siger Michael Svane.

- Det vigtige for os er, at vi har en forsyningssikkerhed, så vi kan fylde brændstof i tanken på flyene, siger han.

Ligesom landbruget har Dansk Luftfart et mål om at være klimaneutral senest i 2050.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Første spadestik til ny brændselscellefabrik

Skyder trecifret millionbeløb i to jyske solparker

Siemens Gamesa har kig på konkurstruet konkurrent

Eksperter kalder finansiering af DI's grønne plan urealistisk

Klumme:
Debat
Danmark bør have en strategi for ladeinfrastruktur til elbiler

Ellen er tilbage på søen efter en uge i lejet

Nyhedsbrev

Ny rekord: Vindmøller leverede 30 procent mere end forbruget

Online Avis Arkiv

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance

Kæmpe testbænk tager form på Fyn

Danske R&D Test Systems designer og bygger vindindustriens største og mest avancerede testbænk

Hofor køber solcellepark

1

Så meget steg fjernvarmeprisen i det seneste år

Vestas henter norsk ordre

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Pesticid i drikkevand er mindre farligt end først antaget

Historisk havvindmøllepark fylder rundt

Stor ekstraregning venter fynsk renseanlæg

Vismænd advarer mod øget olieproduktion i Nordsøen

Siemens Gamesa opruster i Taiwan

Magasinet Forsyning
Geus leger gemmeleg med den grønne energi

Forskere fra Geus er nu klar med et værktøj, der kan vise hvor i landet, der er lagringspotentiale i den øvre undergrund.

Rift om vindmølleanparter i Hirtshals

Finansminister varsler flere klimatiltag på finanslov

Ugens grin: Nye tider - nye titler

Vestas-mølle udbrændte i Nordvestjylland

Regeringen vil bruge en ekstra milliard på grøn forskning

Underleverandør skærer ned efter Vestas-fyringer

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sønderborg vært for løsningsorienteret klimakonference

Vestas åbner midlertidig fabrik i Viborg

Dansk Norsea-ledelse får øget ansvar

Ugens grin: Strømafbrydelser

Vestas trækker tilbud på Suzlon

14

Regeringen giver blå blok klima-ultimatum

Energibranchen ønsker regulering af biomasse

Ørsted bygger vindmøllepark i Nebraska

Finsk ordre til Vestas

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Weiss WO2 produceres ikke længere

Lindpro energioptimerer Farum Midtpunkt

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Du er ved at blive snydt!

Mød Fibox på hi Tech & Industri Scandinavia 1.-3. oktober 2019

Gratis seminarer om bæredygtigt byggeri

Veluddannede medarbejdere i TESS

Nu kan du bestille online i vores eShop

Busch fremviser det nyeste indenfor vakuummåling til DiaLabExpo!

Temamøde om Certificeringer

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Robotterne fører sig frem i Danmark – og på hi-messen

Får du det optimale ud af dine rør i dit kompressorrum?

Ny automationspartner i Trekantområdet

Kraner - brugte maskiner - udstyr købes kontant

Snart producerer ODIN Engineerings specialudviklede maskiner på en fabrik i Asien

Indbydelse til hi Tech & Industry Scandinavia

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Sulzer Sense IOT

Projektering og udførelse af elektriske installationer.

Ny affugterserie fra Condair

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyheder på HI messen

Hvordan lyder støjen?

Send til en kollega

0.238