23948sdkhjf

Halm og gylle kan blive til klimaneutralt flybrændstof

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Landbruget er klar med bud på, hvordan man kan gøre flyrejser klimaneutrale og halvere erhvervets klimaaftryk.

Kan man omdanne halm og gylle til klimavenligt flybrændstof og samtidig halvere landbrugets klimaaftryk?

Ja, lyder det fra Landbrug & Fødevarer, der tirsdag har præsenteret et bud på, hvordan det kan lade sig gøre.

Det sker i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Aarhus Universitet samt virksomhederne Siemens Gamesa og Stiesdal A/S.

- Perspektivet i det her er fantastisk, lyder det fra viceformand Thor Gunnar Kofoed, Landbrug & Fødevarer.

Idéen er, at man omdanner overskudshalm og restfibre fra gylle til brændstof. Det sker ved en såkaldt pyrolyseproces.

Læs også: Japansk gennembrud på 455 MW

Det kræver et tilskud af brint lavet ved hjælp af grøn strøm fra havvindmøller. Det er her, Siemens kommer ind i billedet.

Ud over brændstof kommer der et restprodukt, et såkaldt biokul, ud i den anden ende.

Det kan spredes på landmændenes marker og bruges til gødning og jordforbedring.

En af de involverede i projektet er seniorforsker Jesper Ahrenfeldt fra DTU, Institut for Kemiteknik.

Læs også: Rekord-stor repowering-ordre til Siemens Gamesa

- Den store miljømæssige gevinst er, at vi med den her teknologi kan trække CO2 ud af atmosfæren og lagre det i noget biokul i landbrugsjord.

- Samtidig med, at vi ved hjælp af brint og vindmøllestrøm kan producere klimavenligt flybrændstof, siger han.

De enkelte teknologier, der bruges til processen, er velkendte. Det er sammensætningen af dem, der er ny.

- Den viden, der skal til, og den teknologi, der skal til, findes. Det skal sættes sammen på den rigtige måde og demonstreres i stor skala, siger seniorforskeren.

Læs også: Nyt værktøj kan sikre bedre data om vandforsyning

Hvis projektet skal blive til virkelighed, kræver det en investering på op mod 400 millioner kroner.

Penge, som parterne håber, at staten vil byde ind med.

- Hvis det skal afprøves, er vi nødt til at bede om samfundets hjælp til at komme videre. Fuldstændig som man gjorde i vindmølleindustrien for 30 år siden, siger Thor Gunnar Kofoed.

I Dansk Luftfart, der er en brancheorganisation for lufthavne og luftfartsselskaber, er direktør Michael Svane begejstret over udspillet.

Læs også: Ørsted vinder havmølleprojekt i USA - leverandøren er valgt

- En del af rejsen mod klimaneutrale flyvninger er lige præcis, at vi kan få fat på andre brændstoffer og fylde på flyene, siger han.

- Vi kigger også på el og kunstige drivmidler, men det her er et meget lovende og også nødvendigt spor, siger Michael Svane.

- Det vigtige for os er, at vi har en forsyningssikkerhed, så vi kan fylde brændstof i tanken på flyene, siger han.

Ligesom landbruget har Dansk Luftfart et mål om at være klimaneutral senest i 2050.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Stormfuldt halvår hos Vattenfall

Røde partier vil ­forbyde brændeovne i huse med fjernvarme

Ørsted vinder havmølleprojekt i USA - leverandøren er valgt

Amerikanere køber sig ind i dansk batterifirma

Ny forskning: Magnesium skal gøre batterier mindre og sikrere

Duo lægger storordre til Vestas

Nyhedsbrev

Dansk energiselskab i 15-årig aftale: Udbygger porteføljen med 281 MW

Online Avis Arkiv
1

KK-direktør efter salg: Nu skal vi være dobbelt så store

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Efter konkursen: Østjyder overtager Euro Therm

Klimaprojekter skaber mange konflikter

Vattenfall vinder hollandsk havmøllepark

Nu er datoen endelig sat: Amager Bakke åbner i efteråret

SE VIDEO: Verdens længste vindmøllevinge ud i dagslys

Tre sprængninger var ikke nok - vindmølle måtte skæres fri

Fjernkøling er kommet til Ørestad

Haderslev Kommune indgår ny elkøbsaftale

Vestas åbner ny fabrik i Indien

KK Wind Solutions solgt

Refa sender ovn på pension

1

Rekordordre til SolarFuture

Tysk kul-dyk sparer tonsvis af CO2

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

2

Elselskaber undersøges for mulige overpriser på strøm

Forsyningstilsynet er ved at undersøge, om en række elnetselskaber ulovligt tapper kunderne for penge

Tysk ordre til Vestas

Kystnær vindmøllepark hviler på mangelfuld miljøvurdering

Vindmølle-underleverandør ramt af råvaremangel

Studerende skal lære om grønne løsninger hos SK Forsyning

1

Grøn statsstøtte for milliarder har givet resultater

1

Støjekspert kalder udvidelse af testcenter for ulovlig

Nyt værktøj kan sikre bedre data om vandforsyning

Flere får lukket for strømmen

MHI Vestas opruster i Taiwan

Better Energy udvider i Polen

Rekord-stor repowering-ordre til Siemens Gamesa

Klumme: 70 procent er ambitiøst - 70 procent er muligt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

BOGEs seneste milepæl inde for kompressorer

Verdens mindste Vision Sensor

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Aktuatorer i rustfrit stål

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ATyS d M fra Socomec

EFSEN demonstrerer 3D UV-hærdning teknologi for medicinsk udstyr på Medical Technologi Ireland

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

Portalkraner til håndtering og transport

KTR BoWex Buetandskobling

Overvågning og styring af elektricitet

Grøn og klimavenlig serverkøling

Trelleborg sætter Guinness World Record for den største O-Ring nogensinde

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Sådan bliver emballage mere bæredygtig

Sommerferien er over os

Luksuslejligheder på Islands Brygge får SmartHome-gulvvarme fra Pettinaroli

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Ny avanceret og innovativ vingeteststand under opførelse - FRECON A/S vinder designopgaven

Mobil aircondition med WIFI og naturligt kølemiddel

ACTEC har batterierne…. Også til robotindustrien

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Socomecs stærke produktserie af DC bryder

Robotter og intelligent sikring til Herlevs nye hospital

Send til en kollega

0.191