23948sdkhjf

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Fire partnere er gået sammen om projekt, der skal hjælpe andre med overgangen til eldrift

Selvom det måske ikke går så hurtigt, som mange havde forventet, begynder eldrift til skibe at tage fart, og i den forbindelse kan andre få gavn af erfaringerne fra E-ferry projetet på Ærø.

Sådan lyder rationalet bag et nyt samarbejde mellem Ærø Kommune, Marstal Navigationsskole, Fyns Maritime Klynge og Færgesekretariatet. De fire partnere har etableret et projekt ved navn "Acceleration af overgangen til elektrisk maritim drift", som har fået forkortelsen Acovem.

- Kort fortalt skal projektet gøre det lettere og enklere for kommuner og færgeselskaber at få overblik over, om det er muligt at overgå til eldrift på deres færger, og hvad der skal til for at konvertere, siger projektkoordinator i Acovem Cecilie Larsen fra Ærø Kommune i en pressemeddelelse. 

Voksende interesse

I løbet af de seneste år har E-ferry projektet taget form på Ærø. Her udvikles, bygges og demonstreres den 100 pct. elektrisk færge 'Ellen', der har syv gange større rækkevidde end nogen anden fuldelektrisk bilfærge.

Igennem arbejdet med 'Ellen' har en lang række syddanske virksomheder erhvervet sig enestående kompetencer inden for maritim eldrift. Samtidig er der gjort vigtige erfaringer gennem projektet, som det ifølge Avocem er afgørende at videreføre til fremtidige elfærger.

Læs også: Galleri: Første tur med Ellen

- Sideløbende med E-ferry projektet har vi oplevet en stigende interesse for ren eldrift i skibe. Vi har samtidigt kunne konstatere et ’gab’ mellem udbud og efterspørgsel, hvor det kan være svært for interesserede redere og overfartsledere at orientere sig i et relativt umodent marked. Så vi skal ud i noget match-making i det her projekt, siger Cecilie Larsen.

Også i Færgesekretariatet mærker man interessen for eldrift.

- Flere af Færgesekretariatets medlemmer udtrykker interesse for eldrift, men finder det udfordrende at komme i gang. De har brug for nemt at kunne skabe sig et overblik over businesscasen i et muligt skift på deres specifikke rute, og hvor de kan henvende sig, siger sekretariatets leder Jan Fritz Hansen i pressemeddelelsen.

Ser potentielt marked
Der findes endnu ikke et samlet overblik over, hvilke virksomheder og leverandører der skal til for at realisere et elfærgeprojekt. I kraft af sit netværk og kendskab til den maritime industri, og med afsæt i erfaringer i E-ferry projektet, vil Fyns Maritime Klynge forsøge at skabe overblikket gennem Acovem-projektet.

Læs også: 'Ellen' har problemer med batterierne

- Mange maritime virksomheder i Syddanmark sidder inde med afgørende kompetencer inden for elektrisk maritim drift, og faktisk er der også flere, som viser interesse for at komme ind på dette marked. At skabe sådan et overblik vil gøre virksomhederne mere tilgængelige for interesserede aftagere af elektriske

løsninger, og det er rigtig godt for erhvervsudviklingen, siger Majbrit Grymer Hoppe fra Fyns Maritime Klynge i pressemeddelelsen.

Syddansk spidskompetence

På Ærø er borgmester Ole Wej Petersen heller ikke i tvivl om, at Acovem kan skabe værdi for erhvervsudviklingen i Syddanmark:

- Fem ud af ni partnere i E-ferry projektet er baseret i Syddanmark. Med deres kompetencer udviklet gennem E-ferry projektet er der ved at tegne sig et center of excellence i Syddanmark inden for maritim eldrift, som vi tror på, at Acovem-projektet kan være med til at styrke og forankre, siger han.

Fakta – Acovem

Projektperiode: Januar 2019 til juni 2020

Partnere: Ærø Kommune, Marstal Navigationsskole, Færgesekretariatet og Fyns Maritime Klynge, en del af Erhvervshus Fyn.

Projektet har modtaget støtte fra Syddansk Vækstforums pulje for projektudvikling på knapt 400.000 kroner.

Et af de centrale spørgsmål i interessen for eldrift er, om man overhovedet kan sejle på eldrift på en given rute. Det spørgsmål kan Marstal Navigationsskole hjælpe med at besvare. Foruden at tilbyde kurser i batterielektrisk maritim drift vil skolen også udvikle et såkaldt Green Graph-værktøj som del af Acovem-projektet.

Læs også: Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

- Green Graph-værktøjet skal hjælpe os med at analysere individuelle ruter og hjælpe rederen med at vurdere, hvorvidt det vil være rentabelt at gå over til eldrift på den specifikke rute, forklarer Henrik Hagbarth Mikkelsen fra Marstal Navigationsskole.

Uddannelsesinstitutionen var koordinator på det forstudie, som ligger til grund for det igangværende E-ferry projekt, hvor de kunne konkludere, at 85 pct. af nordiske indenrigsfærgeruter kan konverteres til fuldelektrisk drift, når teknologien fra E-ferry projektet er færdigudviklet og afprøvet.

Det kræver dog en indsats, hvis potentialet for eldrift i den maritime sektor skal føres ud i livet. Henrik Hagbarth Mikkelsen peger på, at rækkeviddeangst og anlægsøkonomi er tilbagevendende barrierer, når det kommer til at kaste sig ud i eldrift.

- For at accelerere overgangen til eldrift er det altafgørende, at vi får forklaret realiteterne om disse barrierer og sørger for, at de mulige aftagere er ordentligt informeret om teknologien og potentialet på deres rute, siger han.  

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kedelproducent på nye hænder

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kronprinsen trykkede på knappen

Horns Rev 3, Danmarks største havmøllepark, ventes at øge dansk elproduktion fra vind med cirka 12 procent

Dansk Fjernvarme: Biomassen i den danske varmesektor ER grøn

Video & Billedserier
I dag indvies Horns Rev 3

Nyhedsbrev

Tilbagegang i Maersk Drilling trods øget ordrebog

Online Avis Arkiv

Ørsted er nu Danmarks næstmest værdifulde selskab

1

Klumme:
Debat
Klimamål: Vi skal i gang nu – ellers bliver det dyrt

Klimarådet har gjort det klart, at vi skal reducere CO2-udledningen mest muligt på den korte bane. Ellers bliver vi nødt til at suge CO2 ud af atmosfæren på den lange bane, og det er både dyrt og uoverskueligt.

Politiet genåbner sag om forurening af Nordsøen

Aalborg sender geotermi for én milliard i udbud

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

MHI Vestas finder endnu en underleverandør i Taiwan

Inden produktionen er igang: Brændselscelleproducent på opkøb

1

Klumme:
Debat
Drikkevand er også klima

Her er arbejdspladsernes største energisyndere

Video & Billedserier
Endnu en tysk ordre på danske solfangere: Arcon-Sunmark melder om god pipeline

Video & Billedserier
Vindmøllevinger bliver til støjdæmpende skærme

Video & Billedserier
Indvier biogasanlæg til 90 millioner kroner

Dansk Fjernvarme: Nej tak til eltvang i fjernvarmen

Danstoker henter ny direktør hos Siemens Gamesa

Vandet kan igen drikkes fra hanerne i Aalborg

Affaldplus køber 150.000 tons småt brændbart i udlandet

1

Wind Denmark: Indfør elektrificeringskrav i varmesektoren

2

Medie: Romvig får op til 16 millioner i fratrædelsesgodtgørelse

Colibakterier årsag til vandforurening i Aalborg

Nye energiprojekter på vej

Fire kvartaler i træk med overskud hos MHI Vestas

Lovgivning bremser effektiv indsats mod stigende grundvand

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny direktør hos Odder Forsyningsselskab

Ulykke ved Aars Fjernvarme: Medarbejder faldt syv meter ned

Ny millionpulje skal booste eksport af grøn dansk energiteknologi

Siemens Gamesa henter storordre i Indien

Efter et år på posten: Direktør forlader raffinaderiet i Fredericia

Shopper ideer: Amerikanere ser på havvind i Danmark

Handelskrig sænker Danfoss-vækst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Generatorer med høj pålidelighed og performance

Propan køleanlæg - naturligt og miljøvenligt kølemiddel!

Energidag 2019

Ny Dual Point Mini Cooler til køling af små dele og værktøjer

CAD til Bim

HF indgår nyt partnerskab

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Mød de førende virksomheder inden for digitalisering af produktionsprocesser

Building Green får besøg af keynotes fra ind- og udland

Technoflex magnetiskkobling

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Skal du med på Nohrcons studietur til innovative LAR-løsninger?

Brush-up i projektering

Generatorer med høj pålidelighed og performance

Invitation til Inspirationsdagen 12/9

Ny brochure om stik og konnektorer - og det, der hører til

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Fjern frygten for utætte kuglehaner

Klar til at se noget nyt på hi-stand M9540?

Drønlækre kemikalieskabe fra DENIOS

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Send til en kollega

0.472