23948sdkhjf

Provenu-neutral grøn omstilling i transportsektoren

| Af Frank Rosager & Bruno Sander, Biogasbranchen | Tip redaktionen om en historie

Debat: En markant reduktion af transportens klimabelastning ved hjælp af biogas overses i klimaforhandlingerne.

En million grønne køretøjer i 2030 er ambitiøst, og realiseres ikke uden afgiftsmæssige tiltag, der forventes at koste et stort provenutab. Men muligheden for en markant reduktion af transportens klimabelastning uden ekstraomkostninger for staten, kommunerne eller trafikanterne med biogas overses i klimaforhandlingerne.

Regeringen har med klima- og luftudspillet Sammen om en grønnere fremtid taget initiativ til at bryde transportsektorens stigende påvirkning af det globale klima. Regeringen anfører to principper for målopfyldelsen:

  • at skabe de rigtige rammer for en markedsdrevet og teknologineutral omstilling, der giver aktørerne incitament til at vælge de mest omkostningseffektive klimatiltag
  • at sikre, at klimaindsatsen er omkostningseffektiv, så vi får mest muligt for pengene.

Implementerer regeringen disse principper i en provenuneutral justering af beskatningen af den tunge transport, kan der skabes et markedstræk, som kan give en årlig reduktion på ca. 500.000 tons CO2 inden 2030, eller samlet ca. 2,5 mio. tons CO2 i perioden frem til 2030.

Denne udvikling blokeres i dag af, at afgifterne på såvel brændstof som køretøjer er markant højere ved biogaskørsel end ved kørsel på benzin eller diesel.

De nuværende afgiftsforhold lever på ingen måde op til regeringens principper for rammerne i klimaindsatsen, og de modvirker at vi får mest muligt for pengene.

Store afgiftsstigninger på brændstoffer ved grøn omstilling
Importeret palmeolie, der blandes i diesel, pålægges ikke CO2-afgift. Biogas, der leveres gennem det danske naturgasnet til gasfyldestationerne i Danmark, er derimod pålagt CO2-afgift. Det skyldes, at Skat ikke accepterer Energinets certifikatsystem, som ellers entydigt dokumenterer, at det er biogas, der tankes – en dokumentation, som Energistyrelsen accepterer i forhold til iblandingskravene.

Hvis Skat indfører samme praksis – og tillid til det statslige Energinet – vil denne skævvridende afgift kunne annulleres, og det vil være uden en ekstraudgift til staten. Man tjener blot ikke en ekstra CO2-afgift på biogas, som er et CO2-neutralt brændstof.

Energiafgiften er ca. 17 pct. højere pr. kørt km på biogas sammenholdt med diesel, da den alene fastlægges ud fra brændstoffets energiindhold uden hensyntagen til brændstoffets klimabelastning. Derfor må kommunerne betale 17 pct. mere i afgifter, når de omstiller til CO2 neutrale køretøjer.

Skat har allerede i 2017 fastslået, at en ligestilling pr. kørt kilometer, og dermed i samlet afgiftsprovenu for en given buslinje kræver, at energiafgiften for biogas reduceres fra 74 til 64 kr. pr. GJ.

Omstilles der derimod til eldrevne busser, vil staten stå tilbage med et betydeligt provenutab.

Grønne køretøjer brandbeskattes i dag
Private flådeejere (varedistributører, håndværkere, servicemontører m.v.) betaler udover de højere brændstofafgifter også ca. 30 pct. mere i grøn ejerafgift for en varebil på biogas, sammenlignet med samme bil i dieseludgave.

De samlede afgiftsforskelle er illustreret i nedenstående figur for en 3,5 tons Iveco varebil med et årligt kørselsbehov på 30.000 km.

For mindre køretøjer i personbils segmentet forværres billedet yderligere, da også registreringsaf-gifterne er markant højere for en biogasbil end dens benzin- og dieseldrevne pendant. Det frem-går tydeligt af nedenstående eksempel for samme VW UP med forskellige drivmidler.

Konsekvenserne af disse ekstreme afgiftsforskelle er, at der fortsat vælges dieseldrevne varebiler til distribution, service og entreprenørarbejde, og fortsat vælges benzin- og dieseldrevne personbi-ler, når det drejer sig om både private servicebiler og bilerne i den kommunale hjemmeservice.

En grøn provenuneutral omstilling kan dermed skubbes i gang ved at fastlåse såvel registrerings-afgift som grøn ejerafgift for biogaskøretøjer på niveau med den fossile pendant.

Grønne afgifter skævvrider Danmark
De tårnhøje afgifter på biogasdrevne køretøjer medfører en skævvridning af Danmark i den grønne omstilling. Kommuner i landdistrikterne, hvor afstandene er større, får en markant højere afgiftsbelastning end kommunerne i de store byer, hvor el-køretøjer bliver en mulighed.

Energy Supply viste den 6. november med tal fra Danmarks Statistik skævvridningen i udbredelsen af el-køretøjer, hvor Nordsjælland ligger 10 gange højere end landsgennemsnittet.

Det er jo ikke fordi man i Vestjylland ikke ønsker en grøn omstilling eller ikke også gerne ville have en elbil. Det er bare ikke en realistisk mulighed, da elbilerne ikke opfylder borgernes, hånd-værkernes eller kommunernes kørselsbehov. Det vil biogaskøretøjer derimod kunne.

Og for staten vil det være provenuneutralt. Så hvad venter vi på?

Skive Kommune er en af de kommuner, der har valgt at gå forrest i den grønne omstilling. Kommunen har allerede investeret i omstilling af de 7 busser og over 50 køretøjer til især hjemmeplejen. Men som Skive Kommunes borgmester Peder Chr. Kirkegård (V) skriver i Altinget den 5. november:

- I en kommune som Skive med store landdistrikter, ville det ligeledes være en udfordring for vores biler i hjemmeplejen at nå rundt på el. Her fungerer vores gasbiler rigtig godt – og grønt.

- Men afgifter på biogas er blandt verdens højeste, og spænder ben for den grønne omstilling.

Der er biogas nok og tilskuddet kan reduceres
Den nødvendige biogasmængde er allerede tilstede i gasnettet. Der vil derfor alene være tale om at flytte anvendelsen over i transportsektoren og dermed til den klima- og miljømæssigt bedste anvendelse. Og tilmed udenfor kvotesektoren, hvor det giver de største samfundsøkonomiske besparelser.

Udover den provenuneutrale grønne omstilling, vil staten desuden kunne opnå en direkte besparelse i biogasstøtten, da EU ikke tillader dobbeltincitamenter.

Det betyder, at når biogas opfylder et iblandingskrav, kan der ikke samtidig modtages tilskud til produktionen af biogassen.

Omstilles en tredjedel af den tunge transport fra diesel til biogas, vil staten kunne spare op mod en mia. kr. årligt fra 2023.

Provenu-neutral grøn afgiftsomlægning i transporten
Nedenstående tiltag vil bringe afgifterne i overensstemmelse med regeringens beskrevne principper om, at klimatiltagene skal være omkostningseffektive, så man får mest muligt for pengene:

1. Biogas leveret til transport gennem naturgasnettet fritages for CO2 afgifter.
2. Energiafgifterne til transport ligestilles for ens transportarbejde (pr. km) ved en passende af-giftssænkning på CO2 neutrale brændstoffer.
3. Den grønne ejerafgift for biogaskøretøjer fastlåses på niveau med den fossile pendant.
4. Registreringsafgiften for biogaskøretøjer fastlåses på niveau med den fossile pendant.

Hvad venter vi på?



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk selskab bygger kæmpe affaldsanlæg i lille bitte land

Efter brand: Affaldsanlæg ikke helt klar til drift endnu

NKT fyrer topchef

Michael Hedegaard Lyng forlader kabelproducenten

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

To millioner kroner til fyrede Vestas-medarbejdere

4.600 husstande var berørt af stor strømafbrydelse

Nyhedsbrev

Vestas lander ordre på 50 MW

Online Avis Arkiv

Vestjyder etablerer kølecentral i Københavns Lufthavne

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Over 100 deltog i Supplier Day hos Energinet

Leverandører fra Japan, Australien, Rusland, Indien og Danmark mødte op

Sådan slipper Fynsværket fri af kullene

Borgmester tager endnu en omgang med biskoppen

Gi’ den gas med CSR og Verdensmål – og fortæl om det

1

Seas-NVE taber sag i Landsretten

Ukraine efterspørger dansk energi-ekspertise

1

Vurdering af højspænding trækker ud: Alle alternativer undersøges

Vestjyske borgere venter fortsat på "dom" over nye luftledninger på højspændingsmaster.

80 Vestas-møller til australsk vindprojekt

Her er vinderne af Biofos Ressourcepris 2018

Kabelfirma bygger nyt hovedsæde i Nordsjælland

Apple afviser at stå bag omstridte Tjele-møller

Ulrik Wilbek på vej ind i fjernvarmestrid

1

Hofor køber ti vindmøller på Middelgrunden tilbage

Energilagring
Overskudsstrøm fra vindmøller kan lagres i stål

Flere danskere går off-grid

Endnu en selvforsynende landsby på vej i støbeskeen

Udbud for mindre solcelleanlæg afgjort: Her er vinderne

Milliardpotentiale: Der skal skrottes boreplatforme og vindmøller på Lindø

Danske familieejede virksomheder slår udlandet

Grundfos-boss er klar til opkøb

2

Minister vil ikke stille krav om at udnytte overskudsvarme

Danfoss køber OE3i

1

Datacentre kommer til at fyre for fuglene

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ørsted afslutter køb af Deepwater Wind

Her vælter pengene ind hos Vestas

Stort behov for viden om kloaknettet

Ørsted afgør selv kæmpe-handel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian skal udvikle Singapores elnet

Korrekt dosering med SDN flowmåler fra EGE-Elektronik.

Eaton lancerer branchens første UPS-as-a-Reserve til støtte for elforsyningsnettets frekvensstabilit

EL:CON har færdigmeldt og afleveret projekterings- og installationsentreprisen på Aarhus Teater

Kom og mød internationale eksperter i 3D-betonprint

Simple sikkerheds lysgitter, skarpe priser, hurtigt levering.

Tilbudspris på 'prøv det selv kit' - DIRIS DIGIWARE

Kurser og workshops 2019

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Store fordele i vente med ny uafbrudt strømforsyning fra Eaton

Blockchain + Energi

Sikkerhed på elforsyningsanlæg – kursus for arbejdsledere

Hewikut afholder reception i nye lokaler

Gratis Seminar

Invitation til seminar om 3D - laserscanning

Nye kræfter på vej...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Designet til rummet

Cyberangreb tager til inden for den kritiske infrastruktur.

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Fibox’ standardproduktudvalg udgør mere end 1000 forskellige løsninger

Overstrømsbeskyttelse i forsyningsnettet

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Send til en kollega

1.249