23948sdkhjf

Provenu-neutral grøn omstilling i transportsektoren

| Af Frank Rosager & Bruno Sander, Biogasbranchen | Tip redaktionen om en historie

Debat: En markant reduktion af transportens klimabelastning ved hjælp af biogas overses i klimaforhandlingerne.

En million grønne køretøjer i 2030 er ambitiøst, og realiseres ikke uden afgiftsmæssige tiltag, der forventes at koste et stort provenutab. Men muligheden for en markant reduktion af transportens klimabelastning uden ekstraomkostninger for staten, kommunerne eller trafikanterne med biogas overses i klimaforhandlingerne.

Regeringen har med klima- og luftudspillet Sammen om en grønnere fremtid taget initiativ til at bryde transportsektorens stigende påvirkning af det globale klima. Regeringen anfører to principper for målopfyldelsen:

  • at skabe de rigtige rammer for en markedsdrevet og teknologineutral omstilling, der giver aktørerne incitament til at vælge de mest omkostningseffektive klimatiltag
  • at sikre, at klimaindsatsen er omkostningseffektiv, så vi får mest muligt for pengene.

Implementerer regeringen disse principper i en provenuneutral justering af beskatningen af den tunge transport, kan der skabes et markedstræk, som kan give en årlig reduktion på ca. 500.000 tons CO2 inden 2030, eller samlet ca. 2,5 mio. tons CO2 i perioden frem til 2030.

Denne udvikling blokeres i dag af, at afgifterne på såvel brændstof som køretøjer er markant højere ved biogaskørsel end ved kørsel på benzin eller diesel.

De nuværende afgiftsforhold lever på ingen måde op til regeringens principper for rammerne i klimaindsatsen, og de modvirker at vi får mest muligt for pengene.

Store afgiftsstigninger på brændstoffer ved grøn omstilling
Importeret palmeolie, der blandes i diesel, pålægges ikke CO2-afgift. Biogas, der leveres gennem det danske naturgasnet til gasfyldestationerne i Danmark, er derimod pålagt CO2-afgift. Det skyldes, at Skat ikke accepterer Energinets certifikatsystem, som ellers entydigt dokumenterer, at det er biogas, der tankes – en dokumentation, som Energistyrelsen accepterer i forhold til iblandingskravene.

Hvis Skat indfører samme praksis – og tillid til det statslige Energinet – vil denne skævvridende afgift kunne annulleres, og det vil være uden en ekstraudgift til staten. Man tjener blot ikke en ekstra CO2-afgift på biogas, som er et CO2-neutralt brændstof.

Energiafgiften er ca. 17 pct. højere pr. kørt km på biogas sammenholdt med diesel, da den alene fastlægges ud fra brændstoffets energiindhold uden hensyntagen til brændstoffets klimabelastning. Derfor må kommunerne betale 17 pct. mere i afgifter, når de omstiller til CO2 neutrale køretøjer.

Skat har allerede i 2017 fastslået, at en ligestilling pr. kørt kilometer, og dermed i samlet afgiftsprovenu for en given buslinje kræver, at energiafgiften for biogas reduceres fra 74 til 64 kr. pr. GJ.

Omstilles der derimod til eldrevne busser, vil staten stå tilbage med et betydeligt provenutab.

Grønne køretøjer brandbeskattes i dag
Private flådeejere (varedistributører, håndværkere, servicemontører m.v.) betaler udover de højere brændstofafgifter også ca. 30 pct. mere i grøn ejerafgift for en varebil på biogas, sammenlignet med samme bil i dieseludgave.

De samlede afgiftsforskelle er illustreret i nedenstående figur for en 3,5 tons Iveco varebil med et årligt kørselsbehov på 30.000 km.

For mindre køretøjer i personbils segmentet forværres billedet yderligere, da også registreringsaf-gifterne er markant højere for en biogasbil end dens benzin- og dieseldrevne pendant. Det frem-går tydeligt af nedenstående eksempel for samme VW UP med forskellige drivmidler.

Konsekvenserne af disse ekstreme afgiftsforskelle er, at der fortsat vælges dieseldrevne varebiler til distribution, service og entreprenørarbejde, og fortsat vælges benzin- og dieseldrevne personbi-ler, når det drejer sig om både private servicebiler og bilerne i den kommunale hjemmeservice.

En grøn provenuneutral omstilling kan dermed skubbes i gang ved at fastlåse såvel registrerings-afgift som grøn ejerafgift for biogaskøretøjer på niveau med den fossile pendant.

Grønne afgifter skævvrider Danmark
De tårnhøje afgifter på biogasdrevne køretøjer medfører en skævvridning af Danmark i den grønne omstilling. Kommuner i landdistrikterne, hvor afstandene er større, får en markant højere afgiftsbelastning end kommunerne i de store byer, hvor el-køretøjer bliver en mulighed.

Energy Supply viste den 6. november med tal fra Danmarks Statistik skævvridningen i udbredelsen af el-køretøjer, hvor Nordsjælland ligger 10 gange højere end landsgennemsnittet.

Det er jo ikke fordi man i Vestjylland ikke ønsker en grøn omstilling eller ikke også gerne ville have en elbil. Det er bare ikke en realistisk mulighed, da elbilerne ikke opfylder borgernes, hånd-værkernes eller kommunernes kørselsbehov. Det vil biogaskøretøjer derimod kunne.

Og for staten vil det være provenuneutralt. Så hvad venter vi på?

Skive Kommune er en af de kommuner, der har valgt at gå forrest i den grønne omstilling. Kommunen har allerede investeret i omstilling af de 7 busser og over 50 køretøjer til især hjemmeplejen. Men som Skive Kommunes borgmester Peder Chr. Kirkegård (V) skriver i Altinget den 5. november:

- I en kommune som Skive med store landdistrikter, ville det ligeledes være en udfordring for vores biler i hjemmeplejen at nå rundt på el. Her fungerer vores gasbiler rigtig godt – og grønt.

- Men afgifter på biogas er blandt verdens højeste, og spænder ben for den grønne omstilling.

Der er biogas nok og tilskuddet kan reduceres
Den nødvendige biogasmængde er allerede tilstede i gasnettet. Der vil derfor alene være tale om at flytte anvendelsen over i transportsektoren og dermed til den klima- og miljømæssigt bedste anvendelse. Og tilmed udenfor kvotesektoren, hvor det giver de største samfundsøkonomiske besparelser.

Udover den provenuneutrale grønne omstilling, vil staten desuden kunne opnå en direkte besparelse i biogasstøtten, da EU ikke tillader dobbeltincitamenter.

Det betyder, at når biogas opfylder et iblandingskrav, kan der ikke samtidig modtages tilskud til produktionen af biogassen.

Omstilles en tredjedel af den tunge transport fra diesel til biogas, vil staten kunne spare op mod en mia. kr. årligt fra 2023.

Provenu-neutral grøn afgiftsomlægning i transporten
Nedenstående tiltag vil bringe afgifterne i overensstemmelse med regeringens beskrevne principper om, at klimatiltagene skal være omkostningseffektive, så man får mest muligt for pengene:

1. Biogas leveret til transport gennem naturgasnettet fritages for CO2 afgifter.
2. Energiafgifterne til transport ligestilles for ens transportarbejde (pr. km) ved en passende af-giftssænkning på CO2 neutrale brændstoffer.
3. Den grønne ejerafgift for biogaskøretøjer fastlåses på niveau med den fossile pendant.
4. Registreringsafgiften for biogaskøretøjer fastlåses på niveau med den fossile pendant.

Hvad venter vi på?

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Magasinet Forsyning
Regulering skifter vægt fra økonomi til klima

1

Magasinet Forsyning
Ingen ny lækker ordning: Bøvl, bureaukrati og falsk overskudsvarme

Ny direktør for Connected Wind Services

Metroens cityring har udfordret elektrikere på Frederiksberg Allé

Vestas udvider samarbejde med kabelleverandør

Nyhedsbrev

Energinet om at kabellægge mere: Det er aldrig prøvet før

Online Avis Arkiv

Kamstrups varme-direktør i spidsen for ny asiatisk satsning

Dansker i spidsen for Nordisk Energiforskning

Regeringen hæver krav til biobrændstof i 2020 - og sænker det igen i 2021

NKT sætter - måske - Photonics til salg

Skuffende kvartal hos NKT

Ny direktør for Rambølls energidivision

1

Nu producerer Asnæsværkets nye kraftværksblok strøm

1

Regering hidkalder vise hoveder for at lukke betændt mastesag

Høring skal afgøre, om høje elmaster gennem Jylland kan lægges i jorden, hvis der afsættes nok tid og penge

1

Klumme:
Debat
Solceller skal sikres de rette vilkår

Nu skal jacket-fundamenter udkonkurrere monopælene

Kasakhisk ordre til Vestas

Danva og VUDP giver millioner væk

Gasmotoren skal på pension: B&O hopper på fjernvarmen

1

Vindmølle-naboer skuffede: Penge er ikke det væsentlige

Klumme:
Bølgeenergi
Tiden er kommet: Bølgeenergien skal afprøves til havs

Professor: Varmepumper bedre end omstridt elkabel

NKT bekræfter rekordordre

Mere støtte til naboer til vind og sol: Vindsektoren er tilfreds

Nye direktører: Stoleleg hos cleantech-klynge

Newzealandsk ordre til Vestas

1

Danmark producerer rekordmeget energi fra biomasse

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Jesper Hjulmand træder ind i DIs forretningsudvalg

Folketinget blev vildledt om miljøeffekt ved stort elkabel

Her er Frecons nye topchef

Håndsrækning til fyrede Siemens Gamesa-medarbejdere

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Støtten til elproduktion falder med 3 milliarder

Her er Vestas’ største markeder i tredje kvartal

200 danske Siemens Gamesa-job i fare

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ALL NRG byder på ny energi ved WindEurope Offshore

Eltronic Group A/S stifter Dynatest A/S

Brug termografering rigtigt

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær økonomimodel?

Gå ikke glip af Ajour messen! Besøg os på stand 3209.

KTR - Hydrauliske komponenter

Efterårsudstilling med Troels Flensted i Blox

Mobile kompressorer til stort som småt

Specialmaskiner til bearbejdning af glasfiber og komposit

Udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

TESA Hits - se alle nyhederne

Specialfremstillet coil løfter

SSI SCHÄFER forstærker salgsstyrken i Danmark

Ny artikel belyser energipæles bæredygtige fordele

99% køber el for dyrt

Stop statisk elektricitet før det starter

EFSEN UV & EB Technology omstrukturerer

Ny og smart teknologi renser vandet i Gummerup

Bæredygtighed og verdensmålene

Grøn omstilling - hvilke køle og klimaanlæg skal du vælge?

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Prysmian har afsluttet dets DolWin3 havmøllepark-projekt

Mangler dine batmanunderbukser lidt ekstra udstyr?

Hvordan beregnes befugtningsafstanden?

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

Send til en kollega

0.179