23948sdkhjf

Provenu-neutral grøn omstilling i transportsektoren

| Af Frank Rosager & Bruno Sander, Biogasbranchen | Tip redaktionen om en historie

Debat: En markant reduktion af transportens klimabelastning ved hjælp af biogas overses i klimaforhandlingerne.

En million grønne køretøjer i 2030 er ambitiøst, og realiseres ikke uden afgiftsmæssige tiltag, der forventes at koste et stort provenutab. Men muligheden for en markant reduktion af transportens klimabelastning uden ekstraomkostninger for staten, kommunerne eller trafikanterne med biogas overses i klimaforhandlingerne.

Regeringen har med klima- og luftudspillet Sammen om en grønnere fremtid taget initiativ til at bryde transportsektorens stigende påvirkning af det globale klima. Regeringen anfører to principper for målopfyldelsen:

  • at skabe de rigtige rammer for en markedsdrevet og teknologineutral omstilling, der giver aktørerne incitament til at vælge de mest omkostningseffektive klimatiltag
  • at sikre, at klimaindsatsen er omkostningseffektiv, så vi får mest muligt for pengene.

Implementerer regeringen disse principper i en provenuneutral justering af beskatningen af den tunge transport, kan der skabes et markedstræk, som kan give en årlig reduktion på ca. 500.000 tons CO2 inden 2030, eller samlet ca. 2,5 mio. tons CO2 i perioden frem til 2030.

Denne udvikling blokeres i dag af, at afgifterne på såvel brændstof som køretøjer er markant højere ved biogaskørsel end ved kørsel på benzin eller diesel.

De nuværende afgiftsforhold lever på ingen måde op til regeringens principper for rammerne i klimaindsatsen, og de modvirker at vi får mest muligt for pengene.

Store afgiftsstigninger på brændstoffer ved grøn omstilling
Importeret palmeolie, der blandes i diesel, pålægges ikke CO2-afgift. Biogas, der leveres gennem det danske naturgasnet til gasfyldestationerne i Danmark, er derimod pålagt CO2-afgift. Det skyldes, at Skat ikke accepterer Energinets certifikatsystem, som ellers entydigt dokumenterer, at det er biogas, der tankes – en dokumentation, som Energistyrelsen accepterer i forhold til iblandingskravene.

Hvis Skat indfører samme praksis – og tillid til det statslige Energinet – vil denne skævvridende afgift kunne annulleres, og det vil være uden en ekstraudgift til staten. Man tjener blot ikke en ekstra CO2-afgift på biogas, som er et CO2-neutralt brændstof.

Energiafgiften er ca. 17 pct. højere pr. kørt km på biogas sammenholdt med diesel, da den alene fastlægges ud fra brændstoffets energiindhold uden hensyntagen til brændstoffets klimabelastning. Derfor må kommunerne betale 17 pct. mere i afgifter, når de omstiller til CO2 neutrale køretøjer.

Skat har allerede i 2017 fastslået, at en ligestilling pr. kørt kilometer, og dermed i samlet afgiftsprovenu for en given buslinje kræver, at energiafgiften for biogas reduceres fra 74 til 64 kr. pr. GJ.

Omstilles der derimod til eldrevne busser, vil staten stå tilbage med et betydeligt provenutab.

Grønne køretøjer brandbeskattes i dag
Private flådeejere (varedistributører, håndværkere, servicemontører m.v.) betaler udover de højere brændstofafgifter også ca. 30 pct. mere i grøn ejerafgift for en varebil på biogas, sammenlignet med samme bil i dieseludgave.

De samlede afgiftsforskelle er illustreret i nedenstående figur for en 3,5 tons Iveco varebil med et årligt kørselsbehov på 30.000 km.

For mindre køretøjer i personbils segmentet forværres billedet yderligere, da også registreringsaf-gifterne er markant højere for en biogasbil end dens benzin- og dieseldrevne pendant. Det frem-går tydeligt af nedenstående eksempel for samme VW UP med forskellige drivmidler.

Konsekvenserne af disse ekstreme afgiftsforskelle er, at der fortsat vælges dieseldrevne varebiler til distribution, service og entreprenørarbejde, og fortsat vælges benzin- og dieseldrevne personbi-ler, når det drejer sig om både private servicebiler og bilerne i den kommunale hjemmeservice.

En grøn provenuneutral omstilling kan dermed skubbes i gang ved at fastlåse såvel registrerings-afgift som grøn ejerafgift for biogaskøretøjer på niveau med den fossile pendant.

Grønne afgifter skævvrider Danmark
De tårnhøje afgifter på biogasdrevne køretøjer medfører en skævvridning af Danmark i den grønne omstilling. Kommuner i landdistrikterne, hvor afstandene er større, får en markant højere afgiftsbelastning end kommunerne i de store byer, hvor el-køretøjer bliver en mulighed.

Energy Supply viste den 6. november med tal fra Danmarks Statistik skævvridningen i udbredelsen af el-køretøjer, hvor Nordsjælland ligger 10 gange højere end landsgennemsnittet.

Det er jo ikke fordi man i Vestjylland ikke ønsker en grøn omstilling eller ikke også gerne ville have en elbil. Det er bare ikke en realistisk mulighed, da elbilerne ikke opfylder borgernes, hånd-værkernes eller kommunernes kørselsbehov. Det vil biogaskøretøjer derimod kunne.

Og for staten vil det være provenuneutralt. Så hvad venter vi på?

Skive Kommune er en af de kommuner, der har valgt at gå forrest i den grønne omstilling. Kommunen har allerede investeret i omstilling af de 7 busser og over 50 køretøjer til især hjemmeplejen. Men som Skive Kommunes borgmester Peder Chr. Kirkegård (V) skriver i Altinget den 5. november:

- I en kommune som Skive med store landdistrikter, ville det ligeledes være en udfordring for vores biler i hjemmeplejen at nå rundt på el. Her fungerer vores gasbiler rigtig godt – og grønt.

- Men afgifter på biogas er blandt verdens højeste, og spænder ben for den grønne omstilling.

Der er biogas nok og tilskuddet kan reduceres
Den nødvendige biogasmængde er allerede tilstede i gasnettet. Der vil derfor alene være tale om at flytte anvendelsen over i transportsektoren og dermed til den klima- og miljømæssigt bedste anvendelse. Og tilmed udenfor kvotesektoren, hvor det giver de største samfundsøkonomiske besparelser.

Udover den provenuneutrale grønne omstilling, vil staten desuden kunne opnå en direkte besparelse i biogasstøtten, da EU ikke tillader dobbeltincitamenter.

Det betyder, at når biogas opfylder et iblandingskrav, kan der ikke samtidig modtages tilskud til produktionen af biogassen.

Omstilles en tredjedel af den tunge transport fra diesel til biogas, vil staten kunne spare op mod en mia. kr. årligt fra 2023.

Provenu-neutral grøn afgiftsomlægning i transporten
Nedenstående tiltag vil bringe afgifterne i overensstemmelse med regeringens beskrevne principper om, at klimatiltagene skal være omkostningseffektive, så man får mest muligt for pengene:

1. Biogas leveret til transport gennem naturgasnettet fritages for CO2 afgifter.
2. Energiafgifterne til transport ligestilles for ens transportarbejde (pr. km) ved en passende af-giftssænkning på CO2 neutrale brændstoffer.
3. Den grønne ejerafgift for biogaskøretøjer fastlåses på niveau med den fossile pendant.
4. Registreringsafgiften for biogaskøretøjer fastlåses på niveau med den fossile pendant.

Hvad venter vi på?

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Efter borgermøde: Energistyrelsen beklager arrogance

Vild konkursrekord i jubelåret 2018

1

Mors siger nej til én meter høje mini-møller

Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

8

Efter politianmeldelse: Der er ikke noget at komme efter

Lad lyset komme ind

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Bølgeenergi
Tordenskiold ligger stabilt og producerer strøm

Nye energiprojekter på vej

Biogasledning kræver ikke særlig miljøundersøgelse

Faxe Forsyning indstiller alle igangværende projekter

Viborg Fjernvarme betaler varmepenge tilbage

Victor DST har fundet ny energi i den grønne omstilling

Energilagring
Intelligent batterilager og solceller til VM i alpint skiløb

Dansk-norsk samarbejde på havvind styrkes

Ørsted kaster sig ud i japansk havvind

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Video & Billedserier
Brændselscelle får hjulene til at rulle på bagagevogn

1

Video & Billedserier
Vertikal vindturbine testet langs vejene i Istanbul

Vindmøller kaster skygger: Bekymrede naboer vil have færre møller

Ny analyse: Import af affald er på sigt dårligt for klimaet

GE snart klar med prototype på monstermølle

1

Hensigtserklæring baner vej for storskalatest og prototype-testpladser

Faxe Forsyning lufter ud efter direktørskifte

Vil politianmelde 342 fjernvarmeselskaber ét for ét

1

Klumme:
Debat
Havet bølger af energi

Siemens Gamesa bider MHI Vestas i haserne

Fairwind tager på fjernøstligt eventyr med Siemens Gamesa

Find dine strømslugere og spar 1.000 kroner

Analytiker: Indbringende Radius-salg er stadig muligt

Rift om fyrede Aluwind-smede

Investorer sælger Ørsted-aktier efter stop af Radius-salg

MHI Vestas gearer op i USA

Pelle Dragsted: Demokratisk skønhed i stoppet Radius-salg

Nilan hædret med pris

Vestas vil have Helle Thorning-Schmidt i bestyrelsen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Saudi-Arabien har endnu mere olie end man hidtil har vidst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mitsubishi Kazan 25 luft/luft varmepumpe

Store besparelser!

LF Kobling

Målende sikkerhedsscanner til mobile og komplekse applikationer

Ara-el præsenterer Ex-d, Ex-e, Ex-de, Ex-dem kontrol paneler

TekPartner intensivere indsatsen i Nord- og Midtjylland med ny salgschef

Læs Dansk VVS, nr. 1 - 2019

Få styr på de nye aftalevilkår i bygge- og anlægsbranchen på Nohrcons AB18-opdateringskursus

Nemmere rengøring og bedre arbejdsmiljø med et højvakuum anlæg

VINTER tilbud på glasløfter og gipsvogn

FUGTKONTROL kan du selvfølgelig møde på vandværksmessen i Roskilde

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Vind en HADEF 53/07A skraldetalje med ultra lav egenvægt!

Norma kompressionsfittings

Krav til elmåling 0,4–60 kV Teknisk kursus

Øget salgstyrke hos Grønbech & Sønner A/S

DIS udvider ledelsen

Prysmian Norge skal kable Johan Svendrup P2 procesplatform

Global Supplier ApS er blevet til Elcee ApS

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Konvertering og energilagring workshop

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk se...

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.146