23948sdkhjf

VE-brændstoffer er grundlast for transportens omstilling

Det kræver lovgivning - Vi kan ikke vente på et valg

Med regeringens Klimaplan blev det understreget, at flydende VE-brændstoffer (vedvarende energi) også i fremtiden vil levere VE-grundlasten til transportens grønne omstilling. Men vi skal i gang nu. Det kræver lovgivning, hvis vi skal være klar i 2020 – vi kan ikke vente på et valg!

Biobrændstoffer udgør i dag 90 pct. af VE i transporten, og Drivkraft Danmarks medlemmer er klar til at levere endnu mere. Regeringen ønsker at hæve iblandingskravet fra 5,75 pct. i dag til 8 pct. i 2020 og frem. Det ligger fint inden for skiven af Drivkraft Danmarks målsætning om 10 pct. VE-brændstoffer i 2030 (inklusivt bl.a. brint og biogas).

Den bedste og billigste måde at leve op til et højere iblandingskrav på vil være at indføre en ny benzinstandard (E10) med 10 pct. bioetanol mod 5 pct. i dag (E5). Dette gøres dog ikke fra den ene dag til den anden, og kræver omstilling og vished om fremtidens rammer. Derfor er der brug for en hurtig tilpasning af biobrændstofloven, så vi kan være klar i 2020. Vi vil derfor appellere til politikerne om, at der ikke går valgkamp i den, men at der hurtigt findes en løsning.

Samtidig med at der skal iblandes flere biobrændstoffer i benzin og diesel, skal de gøres stadig grønnere. De nuværende første generations biobrændstoffer (1G) skal gradvist udfases og erstattes af VE-brændstoffer baseret på el, affald og andre restprodukter. Men flere og bedre biobrændstoffer kræver et marked med en efterspørgsel efter produkterne og langsigtede rammer for investorerne.

Her er det ikke nok at se frem mod 2030. VE-brændstoffer har nemlig også en vigtig rolle at spille på den helt lange bane. Som optakt til regeringens klimaplan har elbiler og forbud mod benzin- og dieselbiler fyldt rigtig meget. Til gengæld har den tunge transport været helt fraværende i debatten. Det hænger slet ikke sammen med Det Internationale Energiagenturs (IEA) forventninger om, at efterspørgslen efter flydende brændstoffer vil stige markant i de kommende årtier – uanset hvor mange elbiler, der skulle komme på gaden. Det skyldes især væksten i vare- og flytransport. Skal vi fortrænge den fossile energi i transporten, kræver det derfor bæredygtige fossilfri alternativer til benzin, diesel og flybrændstof.

Vi tror især på elektrofuels baseret på VE-strøm og VE-brændstoffer produceret på raffinaderierne som en del af løsningen. Her burde Danmark med den store ekspertise indenfor energiteknologi og vedvarende energi gå foran. Det er et af de emner, vi håber at kunne spille ind i den kommende Transportkommission, hvor vi som leverandører af energi til transport selvfølgelig stiller os til rådighed.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny strategi bringer KK tilbage i sort

Den midtjyske producent af styresystemer til vindmøller har vendt underskud til overskud og venter yderligere vækst

Gigantisk ordre til Siemens Gamesa

1

Asnæsværket indleder slutspurten: Går i prøvedrift til sommer

Siemens Gamesa rejser havmøllepark på rekordtid

Husstandsmøller
Sjove projekter trækker lidt op hos HSWind

Nyhedsbrev

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Vestas-chef frygter ikke støttefri fremtid

Fjernvarmefusioner øger presset på skolebænken

1

Husstandsmøller
Nu får Thy endnu et vindmølle-testcenter

Vattenfall vælger Siemens Gamesas offshore-flagskib

Eksperter i arbejdsmiljø: Overraskende ringe af Vestas

Radius Elnets overskud lavere end ventet

Ny Nord Stream-ansøgning: Vil syd om Bornholm

Husstandsmøller
Husstandsmølleproducent med lille overskud: Ja, vi overlevede da

Slut med gyldne håndtryk i Ewii

Thor Havmøllepark
Nu inviteres der til dialog om forundersøgelser for Thor havmøllepark

Magasinet Forsyning
Skuffeprojekter, energiproduktion og nyttiggørelse af restprodukter i dobbelt A

A.P. Møller får grønt lys til geotermi i Aalborg og Aarhus

Nye energiprojekter på vej

Magasinet Forsyning
Fjernvarmeunits går som varmt brød i Næstved

Magasinet Forsyning
Batteriproducent: Vores strategi har fået et ekstra ben

Frederiksberg Renovation satser på el

Kommunen vil erstatte alle dieseldrevne skraldebiler med nye el-drevne og støjsvage biler.

Eurowind Energy har fundet sin mølleleverandør til Danmarks største landmøllepark

1

Bonderup Bjørn: Ewii har fået en blodtud

Vestas køber sig til sol-kompetencer

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Siemens Gamesa lander italiensk serviceordre

Grundfos-fond har fundet ny formand

Dansk Energi: Tilsynets benchmarkingmodel dumper

Magasinet Forsyning
Kalundborg Forsyning døjer ikke med medicinrester i spildevandet

Magasinet Forsyning
I Dueodde kalder skraldespandene, når de skal tømmes

Efter Radius-virak: Politisk flertal stopper salg af kritisk infrastruktur

Regeringen vil regne på klimaeffekten af alle nye love

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

1

Magasinet Forsyning
N1 holder hackere og strømafbrud stangen

Rekordstor ordreindgang hos Vestas i første kvartal

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ny svingkran efter påske?

Elteknik for administrative medarbejdere

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Dansk Halbyggeri fastholdt sin omsætning i 2018

Key Account Manager, der brænder for løsningssalg, søges til gazelle virksomhed

Kraftfulde Pin formede mikro batterier til selv de mindste mobile enheder

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Konsax på Færøerne

AIRHEAT udvider samarbejdet med VTS

KELIN ønsker dig en GOD Påske!

Kabelsøgning og kabelfejllokalisering med kabelsøger

Skift til LPG halverede energiforbruget hos HMK Bilcon

EOT Electronics of Tomorrow

WINDFLEX robuste og vejrbestandige gummikabler

Technoflex Koblinger

Ara-El ApS: Finder Serie 67 relæer

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Komfortkøling - Opnå et behageligt indeklima på kontoret

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Nye regler for entreprise-kontrakter

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Send til en kollega

0.165