23948sdkhjf

VE-brændstoffer er grundlast for transportens omstilling

Det kræver lovgivning - Vi kan ikke vente på et valg

Med regeringens Klimaplan blev det understreget, at flydende VE-brændstoffer (vedvarende energi) også i fremtiden vil levere VE-grundlasten til transportens grønne omstilling. Men vi skal i gang nu. Det kræver lovgivning, hvis vi skal være klar i 2020 – vi kan ikke vente på et valg!

Biobrændstoffer udgør i dag 90 pct. af VE i transporten, og Drivkraft Danmarks medlemmer er klar til at levere endnu mere. Regeringen ønsker at hæve iblandingskravet fra 5,75 pct. i dag til 8 pct. i 2020 og frem. Det ligger fint inden for skiven af Drivkraft Danmarks målsætning om 10 pct. VE-brændstoffer i 2030 (inklusivt bl.a. brint og biogas).

Den bedste og billigste måde at leve op til et højere iblandingskrav på vil være at indføre en ny benzinstandard (E10) med 10 pct. bioetanol mod 5 pct. i dag (E5). Dette gøres dog ikke fra den ene dag til den anden, og kræver omstilling og vished om fremtidens rammer. Derfor er der brug for en hurtig tilpasning af biobrændstofloven, så vi kan være klar i 2020. Vi vil derfor appellere til politikerne om, at der ikke går valgkamp i den, men at der hurtigt findes en løsning.

Samtidig med at der skal iblandes flere biobrændstoffer i benzin og diesel, skal de gøres stadig grønnere. De nuværende første generations biobrændstoffer (1G) skal gradvist udfases og erstattes af VE-brændstoffer baseret på el, affald og andre restprodukter. Men flere og bedre biobrændstoffer kræver et marked med en efterspørgsel efter produkterne og langsigtede rammer for investorerne.

Her er det ikke nok at se frem mod 2030. VE-brændstoffer har nemlig også en vigtig rolle at spille på den helt lange bane. Som optakt til regeringens klimaplan har elbiler og forbud mod benzin- og dieselbiler fyldt rigtig meget. Til gengæld har den tunge transport været helt fraværende i debatten. Det hænger slet ikke sammen med Det Internationale Energiagenturs (IEA) forventninger om, at efterspørgslen efter flydende brændstoffer vil stige markant i de kommende årtier – uanset hvor mange elbiler, der skulle komme på gaden. Det skyldes især væksten i vare- og flytransport. Skal vi fortrænge den fossile energi i transporten, kræver det derfor bæredygtige fossilfri alternativer til benzin, diesel og flybrændstof.

Vi tror især på elektrofuels baseret på VE-strøm og VE-brændstoffer produceret på raffinaderierne som en del af løsningen. Her burde Danmark med den store ekspertise indenfor energiteknologi og vedvarende energi gå foran. Det er et af de emner, vi håber at kunne spille ind i den kommende Transportkommission, hvor vi som leverandører af energi til transport selvfølgelig stiller os til rådighed.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

Ny forskning: Eksisterende elmålere stabiliserer elnettet

Sol til 127.000 forbrugere på vej på Lolland og Falster

European Energy frygter ikke international voldgift vil stoppe havmølleprojekt

Video & Billedserier
Galleri: Første tur med Ellen

Nyhedsbrev

Verdo politianmeldt: Bestyrelse og ledelse ønskes retsforfulgt

Online Avis Arkiv

Fire kvartaler i træk med overskud hos MHI Vestas

Lovgivning bremser effektiv indsats mod stigende grundvand

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny direktør hos Odder Forsyningsselskab

Ingeniørspirer giver bæredygtige bud på Hvidovres kunstige øer

Christian har første dag i direktørstolen hos Vestforsyning og MEC

Provas sender droner ind: Vandspild koster en kvart million i strafafgift

Ulykke ved Aars Fjernvarme: Medarbejder faldt syv meter ned

Hun skal styre slagets gang i Energi Viborg - indtil videre

Ventet tilbagegang hos NKT

Vestas’ ordrebog bugner

Vindmølleproducenten skuffer dog på indtjeningen i andet kvartal

Vestas udvider topledelse

Borgmestre til kamp for varmeforsyningen i Esbjerg

Video & Billedserier
Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

Video & Billedserier
Galleri: Her afleverer elfærgen 'Ellen' den første bil i Fynshav

Ny millionpulje skal booste eksport af grøn dansk energiteknologi

Scandlines installerer Norsepowers rotorsejl på hybridfærge

Scandlines investerer i teknologi, der udnytter vinden til fremdrift og reducerer dermed CO2-udledningen yderligere

Kamstrup styrker sin ledelsesudvikling

Siemens Gamesa henter storordre i Indien

Efter et år på posten: Direktør forlader raffinaderiet i Fredericia

Shopper ideer: Amerikanere ser på havvind i Danmark

Handelskrig sænker Danfoss-vækst

Henrik Topsøe er død

Bladt sender ordre til Århus-virksomhed

Oslo er nu verdens mest ambitiøse klimahovedstad

Nye energiprojekter på vej

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

Konkurrencestyrelsen giver grønt lys til KK-opkøb

Sydkorea henter grøn inspiration i Ringkøbing-Skjern

Danske Commodities går ind i USA

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Læs Dansk VVS, nr. 7 – 2019

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Intern auditering af SKS og KLS samt ledelsesevaluering

Centrum Pæle A/S ansætter ingeniør til salg af energipæle

EN 50110

Technoflex Akkumulatorer

Selvkalibrerende CO2 detektorer gambler med sikkerheden

19-årig robot hos Bisca arbejder for en solsikker sommer

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

AEA leverer nyt solvarmeanlæg til Roslev Fjernvarme

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Nye svejserundborde på lager hos Stålspecialisten

Energiteknologi - Mød universitetet og SMVer til en dialog om samarbejde

Teknos "makes the world last longer"

Building Green sætter fokus på bæredygtige fællesskaber

Danmarks vigtigste vind-event afholdes i Herning den 1. oktober

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

Kim Kielstrup er ansat som projektleder i Halgruppen

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Hurtig fremstilling og udskiftning af hydraulikslanger

Miljøskabe af PolyStore er for syret!

Send til en kollega

0.166