23948sdkhjf

VE-brændstoffer er grundlast for transportens omstilling

Det kræver lovgivning - Vi kan ikke vente på et valg

Med regeringens Klimaplan blev det understreget, at flydende VE-brændstoffer (vedvarende energi) også i fremtiden vil levere VE-grundlasten til transportens grønne omstilling. Men vi skal i gang nu. Det kræver lovgivning, hvis vi skal være klar i 2020 – vi kan ikke vente på et valg!

Biobrændstoffer udgør i dag 90 pct. af VE i transporten, og Drivkraft Danmarks medlemmer er klar til at levere endnu mere. Regeringen ønsker at hæve iblandingskravet fra 5,75 pct. i dag til 8 pct. i 2020 og frem. Det ligger fint inden for skiven af Drivkraft Danmarks målsætning om 10 pct. VE-brændstoffer i 2030 (inklusivt bl.a. brint og biogas).

Den bedste og billigste måde at leve op til et højere iblandingskrav på vil være at indføre en ny benzinstandard (E10) med 10 pct. bioetanol mod 5 pct. i dag (E5). Dette gøres dog ikke fra den ene dag til den anden, og kræver omstilling og vished om fremtidens rammer. Derfor er der brug for en hurtig tilpasning af biobrændstofloven, så vi kan være klar i 2020. Vi vil derfor appellere til politikerne om, at der ikke går valgkamp i den, men at der hurtigt findes en løsning.

Samtidig med at der skal iblandes flere biobrændstoffer i benzin og diesel, skal de gøres stadig grønnere. De nuværende første generations biobrændstoffer (1G) skal gradvist udfases og erstattes af VE-brændstoffer baseret på el, affald og andre restprodukter. Men flere og bedre biobrændstoffer kræver et marked med en efterspørgsel efter produkterne og langsigtede rammer for investorerne.

Her er det ikke nok at se frem mod 2030. VE-brændstoffer har nemlig også en vigtig rolle at spille på den helt lange bane. Som optakt til regeringens klimaplan har elbiler og forbud mod benzin- og dieselbiler fyldt rigtig meget. Til gengæld har den tunge transport været helt fraværende i debatten. Det hænger slet ikke sammen med Det Internationale Energiagenturs (IEA) forventninger om, at efterspørgslen efter flydende brændstoffer vil stige markant i de kommende årtier – uanset hvor mange elbiler, der skulle komme på gaden. Det skyldes især væksten i vare- og flytransport. Skal vi fortrænge den fossile energi i transporten, kræver det derfor bæredygtige fossilfri alternativer til benzin, diesel og flybrændstof.

Vi tror især på elektrofuels baseret på VE-strøm og VE-brændstoffer produceret på raffinaderierne som en del af løsningen. Her burde Danmark med den store ekspertise indenfor energiteknologi og vedvarende energi gå foran. Det er et af de emner, vi håber at kunne spille ind i den kommende Transportkommission, hvor vi som leverandører af energi til transport selvfølgelig stiller os til rådighed.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Gammel lovgivning skal ses efter i sømmene

Vestager ophæver tysk blokade af danskproduceret strøm

Tysk netoperatør skal garantere en minimumskapacitet på 1300 megawatt per time, siger EU-Kommissionen.

Elbiler op til 400.000 kroner bliver afgiftsfri de næste to år

Caverion henter ny topchef

Minister afviser blankt politisk pres på Klimarådet

Ny lov ændrer kraftværkernes vilkår

Det rammer hårdt og møder voldsom kritik

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Det kimer nu til julefest
Julefrokost-dilemmaer: Fanger bordet hvis man siger op?

Bladt Industries får ekstra-kontrakt fra Ørsted

Det kimer nu til julefest
Gør julegaven klimavenlig

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

1

Klimarådets eksformand: Regeringen bad os droppe kritik

Data kan reducere bygningers energiforbrug med 11 procent

Nature Energy køber to biogasanlæg

- Det bliver nok ikke de sidste opkøb, lyder det fra Ole Hvelplund

2

Nej, dit elselskab ved ikke, hvornår du rister brød

Siemens Gamesa opruster i Indien

Danskerne slå endnu engang vandrekord

1

Nyt værktøj til billigere fjernvarme er testet i Hvide Sande

Horns Rev 3 forventes klar før tid

MHI Vestas henter største MW-ordre nogensinde

Efter brand: Første affald på risten

1

Video & Billedserier
12-vinget mølle viser gode takter: Nu pilles den ned

Ny rapport: Verdens CO2-udledning har aldrig været højere

Vestas skal levere blandet pose vindmøller til Grækenland

Bølgeenergi
Efter 13 år: Crestwing tester nu offshore

Anders Eldrup forlader Offshoreenergy.dk

Energiklynge i nye klæder får kontor i Silkeborg

Nyt energimærke på vej til boligejerne

Biogasproduktionen i Danmark fordoblet på tre år

Siemens Gamesa vinder belgisk havmølleordre

Hofchef melder sig ind i Grundfos-fonds bestyrelse

1

To nye Vestas-møller på vej i testcenter

1

Alle vil købe én million elkunder

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Dansk designstol udstilles til klimatopmøde

Fyringer hos Deif

Veltec får ny ejer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lær at arbejde med punktskyer i Inventor og AutoCAD.

Kæmper du med statisk elektricitet?

Tyverisikret cykelparkering

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020 nu og få rabat

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Når jeg bliver syg, vil jeg gerne indlægges på et datacenter

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Smart sikkerheds controller med gratis software.

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

ROTEX elastisk klo-kobling

Er din splicer vinterklar?

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Kom nemt og hurtigt igang med trådløs fjernaflæsning!

Smart Automation - Nyt domicil

Net-tekniker

We wish you a Merry Christmas!

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Live-webinar: Festo Automation Suite

Det er jul - det er cool - og Bürkert er i gavehumør

iOLM - tjek de nye opdateringer

Kom godt i gang med at bruge Inventor

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020 nu og få rabat

Relæer fra FINDER

Er dit medicinske udstyr klar til den nye EMC-standard 1. januar 2019?

Send til en kollega

0.272