23948sdkhjf

VE-brændstoffer er grundlast for transportens omstilling

Det kræver lovgivning - Vi kan ikke vente på et valg

Med regeringens Klimaplan blev det understreget, at flydende VE-brændstoffer (vedvarende energi) også i fremtiden vil levere VE-grundlasten til transportens grønne omstilling. Men vi skal i gang nu. Det kræver lovgivning, hvis vi skal være klar i 2020 – vi kan ikke vente på et valg!

Biobrændstoffer udgør i dag 90 pct. af VE i transporten, og Drivkraft Danmarks medlemmer er klar til at levere endnu mere. Regeringen ønsker at hæve iblandingskravet fra 5,75 pct. i dag til 8 pct. i 2020 og frem. Det ligger fint inden for skiven af Drivkraft Danmarks målsætning om 10 pct. VE-brændstoffer i 2030 (inklusivt bl.a. brint og biogas).

Den bedste og billigste måde at leve op til et højere iblandingskrav på vil være at indføre en ny benzinstandard (E10) med 10 pct. bioetanol mod 5 pct. i dag (E5). Dette gøres dog ikke fra den ene dag til den anden, og kræver omstilling og vished om fremtidens rammer. Derfor er der brug for en hurtig tilpasning af biobrændstofloven, så vi kan være klar i 2020. Vi vil derfor appellere til politikerne om, at der ikke går valgkamp i den, men at der hurtigt findes en løsning.

Samtidig med at der skal iblandes flere biobrændstoffer i benzin og diesel, skal de gøres stadig grønnere. De nuværende første generations biobrændstoffer (1G) skal gradvist udfases og erstattes af VE-brændstoffer baseret på el, affald og andre restprodukter. Men flere og bedre biobrændstoffer kræver et marked med en efterspørgsel efter produkterne og langsigtede rammer for investorerne.

Her er det ikke nok at se frem mod 2030. VE-brændstoffer har nemlig også en vigtig rolle at spille på den helt lange bane. Som optakt til regeringens klimaplan har elbiler og forbud mod benzin- og dieselbiler fyldt rigtig meget. Til gengæld har den tunge transport været helt fraværende i debatten. Det hænger slet ikke sammen med Det Internationale Energiagenturs (IEA) forventninger om, at efterspørgslen efter flydende brændstoffer vil stige markant i de kommende årtier – uanset hvor mange elbiler, der skulle komme på gaden. Det skyldes især væksten i vare- og flytransport. Skal vi fortrænge den fossile energi i transporten, kræver det derfor bæredygtige fossilfri alternativer til benzin, diesel og flybrændstof.

Vi tror især på elektrofuels baseret på VE-strøm og VE-brændstoffer produceret på raffinaderierne som en del af løsningen. Her burde Danmark med den store ekspertise indenfor energiteknologi og vedvarende energi gå foran. Det er et af de emner, vi håber at kunne spille ind i den kommende Transportkommission, hvor vi som leverandører af energi til transport selvfølgelig stiller os til rådighed.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Dansk vind-pris genopstår

CSP-Svante: Bøtten er vendt i mere end én forstand

Varmepumpeleverandør får ny direktør

Video & Billedserier
Aalborg CSP lander solkedelordre på 600 MW

Test af elmålere forløber som den skal

Ny direktør hos Refa er ikke så ny endda

Nyhedsbrev

Elleve gasdrevne skraldebiler har fået hver sit fyldeanlæg

Online Avis Arkiv

Nordjysk virksomhed leverer elleve store varmepumper til kran-producent

Aalborg Forsyning sender 100 MW geotermi i udbud

Ørsted byder på 600 MW fransk havvind

1

Ryatæppe-teknik skal sende forskere på sporet af usynlig mikroplast

Husstandsmøller
Stifter fortsætter i Solid Group – men ikke som direktør

Af hensyn til drikkevandet: Region kaster ni millioner efter afværgeprojekter

Energinet: Her skal Baltic Pipe ligge

Nye energiprojekter på vej

Video & Billedserier
Sønderjysk biogasanlæg udvider for 115 millioner

NCC-fejring i de mørke timer

Kabelprojekt under Kalveboderne kom i mål med særlig metode

Vestas øverst på tronen i 2018

Verdens største havmøllepark producerer sin første strøm

Skandaleramt Falck-chef trækker sig fra toppost i energi-virksomhed

To af 500 giga-fundamenter færdige: Rambøll har en finger med i spillet

Husstandsmøller
Solid Group reddet – men 50 mister jobbet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

DGC løser stor måleopgave for Hofor

Millioner klar til test af Stiesdals flydende vindmøllefundamenter

Østrigsk vindselskab går ind i Danmark

Danfoss bygger nyt datacenter

EU-aftale om kontrol med gasmarkedet er på plads

Varmepumpe i klemme i Solid-konkurs

Overraskende EU-enighed svækker Putin i omstridt gasprojekt

Dansk Fjernvarme: Ministers millioner har ikke hjulpet

Møns nye vandværk holdt rejsegilde

Nexans lander endnu en kabelkontrakt fra Ørsted

Lande vil udbrede EU-regler til gasprojekter som Nord Stream 2

Forligskreds klar med nye støtteregler for biogas

European Energy sælger vindmøllepark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Outplacement – en del af det store billede

Hør om Danmarks højeste trætårn på Building Green Aarhus

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

160.000 kubikmeter ren luft i timen….

Format skift - Nemt, hurtigt og sikkert!

Mange muligheder med tekstilkanaler

Krav til elmåling 0,4–60 kV

Nu er vejen banet for fælles europæisk NemID – ny standard sikrer krav til kvaliteten af elektronisk

FTTA, PTTA and HTTA kabler til mobil netværk

Helt rent vand til privaten

Professionelle PoE kameraer med IR

Det robuste valg, når det gælder elektriske kontakter

Automatisk slangeopruller fra TESS

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Mød os i BILBAO til april!

Temamøde om energiafgifter, energioptimering og energitilskud

Calypso, bølgeskvulp og rent vand i det danske Caribien

3D-LiDAR-sensor til mobile arbejdsmaskiner

"Energi kontrol med maksimal nøjagtighed"

Innoterm A/S udvider direktionen

Pop-Up væg (tekstil)

Programmet for Gastekniske Dage 2019 er klar

Vi ses på ISH i Frankfurt

Er du vores nye kollega? Tick Cad søger inventor ekvilibrist

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Send til en kollega

0.162