23948sdkhjf

200 brintbusser er på vej til Danmark

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

EU sætter klimaindsatsen i gear med godt 300 millioner kroner til brintbusser. Klimaminister er begejstret.

Danmark er sammen med Letland og Storbritannien blevet tildelt midler til at rulle i alt 600 brintbusser ud på gaden. En tredjedel af midlerne - nok til 200 busser - vil gå til Danmark.

- Transportsektoren har været den grønne omstillings smertensbarn, siger Tejs Laustsen Jensen fra Brintbranchen. Læs hvad han mener om brintbusserne her

Energi-, forsynings-, klimaminister Lars Christian Lilleholt er begejstret over EU-komitéens, Connecting Europe Facility, beslutning.

- Det er en appelsin i turbanen for Danmark og vores grønne omstilling. Ikke alene bruger vi biobrændsel og el-busser. Nu får vi også 200 busser, der kører på en af de reneste energikilder, vi kender til. Det er helt fantastisk, siger ministeren. 

Ifølge ministeren er det et motiverende skulderklap. Dels til Danmarks klimaindsats. Dels til NEL Hydrogen Solutions - en norsk producent af brintteknologi og infrastruktur - hvis fabrik i Herning skal producere tankstationerne til samtlige 600 busser.

- Og jeg er ikke i tvivl om, at man i EU har skelet til, hvordan vi i Danmark har markeret os i udvikling og implementering af grønne teknologier, siger Lars Christian Lilleholt.

Læs også: Motorvej for grøn strøm udvides og kul udfases med EU-aftale

Ifølge Jacob Krogsgaard, senior vice president i NEL, vil prisen for brintbusser snart blive skubbet ned omkring et niveau, der kan konkurrere med de konventionelle alternativer. Ifølge ham er prisen netop nu den eneste hindring for brintbussers udbredelse.

- Brintbusser kan fungere som en komplet erstatning af dieselbusser. Samtidig har de vand som eneste udstødning, og forbruger brint, der er produceret via vedvarende energi, siger Krogsgaard.

Én opladning på ti minutter giver busserne brint nok til at klare en dags kørsel. Dermed adskiller brintbusser sig fra elbiler, hvis store udfordring er rækkevidden per opladning. Tilmed fungerer bussernes motorer som luftrensere.

- Brintbussen er drevet af en brændselscelle, som bruger brint og ilt fra luften til at producere strøm. I den proces renser den faktisk luften for de skadelige partikler, som udledes af fossile brændselsmotorer, siger Jakob Krogsgaard.

Læs også: Klimaminister og Kofod skændes om betydningen af 75 procent

Hvor busserne kommer til at støvsuge luften og fragte folk fra A til B kan hverken ministeren eller Krogsgaard løfte sløret for endnu. 

Det forventes at de første busser triller ud på gaderne i 2020.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Aalborg Forsyning sender 100 MW geotermi i udbud

Elleve gasdrevne skraldebiler har fået hver sit fyldeanlæg

Energinet: Her skal Baltic Pipe ligge

Ørsted byder på 600 MW fransk havvind

Af hensyn til drikkevandet: Region kaster ni millioner efter afværgeprojekter

Ryatæppe-teknik skal sende forskere på sporet af usynlig mikroplast

Nyhedsbrev

Husstandsmøller
Stifter fortsætter i Solid Group – men ikke som direktør

Online Avis Arkiv

Nye energiprojekter på vej

Video & Billedserier
Sønderjysk biogasanlæg udvider for 115 millioner

NCC-fejring i de mørke timer

Kabelprojekt under Kalveboderne kom i mål med særlig metode

Husstandsmøller
Solid Group reddet – men 50 mister jobbet

Verdens største havmøllepark producerer sin første strøm

Vestas øverst på tronen i 2018

Skandaleramt Falck-chef trækker sig fra toppost i energi-virksomhed

To af 500 giga-fundamenter færdige: Rambøll har en finger med i spillet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

DGC løser stor måleopgave for Hofor

Hedensted Fjernvarme udvider med containerløsninger og mini-grid

Tyskere bygger kæmpe testbænk til vindmøllevinger

Millioner klar til test af Stiesdals flydende vindmøllefundamenter

Efter millionstor regnefejl giver Sønderborg Forsyning sig selv et ombud

Uden en øre i offentligt tilskud: 125 MW solenergi på vej

Forsker forventer snart dansk ja eller nej til Nord Stream 2

Klumme:
Debat
Nu skal energi testes som Danmarks styrkeposition

Østrigsk vindselskab går ind i Danmark

Danfoss bygger nyt datacenter

EU-aftale om kontrol med gasmarkedet er på plads

Varmepumpe i klemme i Solid-konkurs

Overraskende EU-enighed svækker Putin i omstridt gasprojekt

Dansk Fjernvarme: Ministers millioner har ikke hjulpet

Møns nye vandværk holdt rejsegilde

Forligskreds klar med nye støtteregler for biogas

European Energy sælger vindmøllepark

Nexans lander endnu en kabelkontrakt fra Ørsted

Lande vil udbrede EU-regler til gasprojekter som Nord Stream 2

Dansk vind-virksomhed lander kinesisk kunde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Innoterm A/S udvider direktionen

Pop-Up væg (tekstil)

Programmet for Gastekniske Dage 2019 er klar

Vi ses på ISH i Frankfurt

Er du vores nye kollega? Tick Cad søger inventor ekvilibrist

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Fibox - Ny video om ARCA skabet

Hygienic - når renhed, nøjagtighed og sikkerhed har højeste prioritet, kan du stole på Bürkert

Asset Management for elforsyningsnettet

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Grønt forår i Aarhus

Temadag om varmepumper og køling

Skift fra olie til LPG - og spar penge på korntørring eller opvarmning

Opbevaring af lithium-ion-batterier

KTR BoWex Buetandskobling

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Vi redder dit liv med sikkerhed

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Technoflex Splines/fortanding

EFSEN er nomineret til ICE Awards 2019 - Stem på den banebrydende teknologi...

Eksplosionsikret stik og udtag fra Marechal

Læs Dansk VVS, nr. 2 - 2019

Send til en kollega

0.174