23948sdkhjf

Energistyrelsen har succes med varmepumpe-rådgivning

Siden 2016 har Energistyrelsen rejst land og rige rundt og tilbudt rådgivning om varmepumper og andre tiltag, der sparer energi i hjemmet.

Danskerne har for alvor fået øjnene op for de grønne løsninger og har derfor taget rigtig godt i mod Energistyrelsens tiltag, der består af borgermøder og andre lokale arrangementer, telefon- og mailrådgivning samt rådgivning via Facebook.

Velbesøgte og populære
Energistyrelsen har sammen med landets kommuner afholdt 80 arrangementer, og de har typisk været velbesøgte.

En undersøgelse viser, at hele 93 pct. af deltagerne har været tilfredse eller meget tilfredse med arrangementerne.

- Vi er glade for, at vi i samarbejde med kommunerne har fundet en form på arrangementerne, som adresserer borgernes behov, siger projektleder i Energistyrelsen Line Kold, der også hæfter sig ved, at undersøgelsen viser, at mere end halvdelen af de adspurgte efterfølgende har gennemført mindst ét energibesparende tiltag.

Oliefyr sendes på pension
Undersøgelsen viser også, at mødet med Energistyrelsens rådgivere har fået mange til sende oliefyret på pension: 28 pct. af oliefyrsejerne har udskiftet deres fyr til en mere energieffektiv varmekilde seks måneder efter deltagelse i et arrangement.

Derudover har yderligere 43 pct. af deltagerne konkrete overvejelser om at skrotte oliefyret.

- Vi har fået etableret en god platform for at få oliefyrsejere i tale. Derfor vil der fortsat være et fokus på at holde borgermøder i områder med mange oliefyrsejere, så vi kan hjælpe borgerne til at finde alternative løsninger, siger Line Kold.

Fokus på helheden
Mange af de renoveringer, som deltagerne, ifølge undersøgelsen, har kastet sig over, handler ikke kun om simple udskiftninger, men er større og mere komplekse renoveringer.

Det viser, at det er vigtigt, at rådgivning om energirenovering er holistisk og ikke fokuserer snævert på enkelte elementer.

- Vi arbejder generelt med at målrette vores indsatser mest muligt, men når det kommer til rådgivning, så viser al erfaring, at det er vigtigt, at den er helhedsorienteret. Det sikrer, at boligejerne får mest muligt ud af deres investering og giver de mest rentable energibesparelser, siger Line Kold.

Rådgivningen har haft til formål at fremme energieffektivisering i bygninger ved at gøre det nemt at få viden om energirigtige løsninger. Målgruppen har været boligejere, andelshavere og lejere samt boligudlejere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156