23948sdkhjf

Virksomhederne er klar til grønne firmabiler, men staten står i vejen

I den grønne omstilling går virksomheder og byer ofte foran, når det kommer til at mindske CO2-udledningen. Byerne ved, at ren luft ligger højt på borgernes ønskeliste, så de betaler gerne lidt ekstra for elbusser og kommunale elbiler. Og virksomhederne ved, at en ansvarsfuld og grøn tilgang til forbruget af ressourcer er vigtig for både kunder, medarbejdere og ejere, så en grøn profil er vigtig i forhold til brandingen af virksomheden.

Det gælder også, når danske virksomheder køber eller leaser firmabiler. Mange virksomheder forsøger at få medarbejderne til at vælge en grøn firmabil, som kører langt på literen eller endnu bedre enten kører rent på el, eller på både el og benzin. Det kan sænke virksomhedens samlede CO2-udledning, og virksomhederne er villige til at betale den merpris, der er for ny teknologi.

Det burde så betyde, at elbiler til firmabilsordninger blev solgt som varmt brød, men står regler og skatter i vejen. Sagen er den, at hvis virksomheder vælger at købe eller lease en grøn bil, som er lidt dyrere end den bil medarbejderen havde sidst, så stiger medarbejderens firmabilskat. I mange tilfælde betyder det, at medarbejderne hellere vil undgå den grønne bil.

Et eksempel er Novo Nordisk, som i et debatindlæg i Berlingske i weekenden beskriver, hvordan firmabilskatten betyder, at det bedst kan betale sig for medarbejderne at vælge en dieselbil, som mange jo ellers helst ser udfaset hurtigst muligt på grund af forureningen med blandt andet NOX. Vælger medarbejderen en elbil, så koster det i mange tilfælde ekstra i firmabilskat. 

Virksomheder køber mere end halvdelen af alle de personbiler og varebiler, der bliver solgt i Danmark, og mange af bilerne kører mange kilometer om året. En firmabil kører eksempelvis i gennemsnit 35.000 km årligt, hvilket er dobbelt så langt som en privat bil. Ved at få flere firmabiler over på el, kunne Danmark opnå store CO2-besparelser og samtidig skabe en vigtig løftestang for elektrificeringen af transporten i øvrigt. De fleste firmabiler fortsætter med at køre i Danmark som private familiebiler, så hvis virksomhederne bliver ved med at købe dieselbiler som firmabiler, så er det også de biler der er til rådighed for familierne. 

Læs også: Vågn op, Danmark, elbilerne kommer

Hvis beskatningen af firmabiler i Danmark ændres, så den i højere grad baseres på bilens CO2-udledning eller brændstofforbrug, og i mindre grad på bilens værdi, så det bedst kan betale sig at vælge en grøn firmabil, så vil langt flere vælge grønt.

Udfordringen kendes i alle lande med firmabilbeskatning, og derfor har mange lande allerede gennemført tiltag for at fremme brugen af elbiler og opladningshybridbiler som firmabil. I Holland, Storbritannien, og Norge har man differentieret firmabilskatten efter CO2-udledningen og i Sverige beskattes medarbejdere med elbiler og opladningshybridbiler med 60 procent af skatten på sammenlignelige benzin og dieselbiler. Jeg mener, at Danmark må kunne lære af erfaringerne fra de øvrige lande og gennemføre lignende tiltag, så både virksomheder og staten bidrager til den grønne omstilling

I sig selv indebærer forslaget ikke en økonomisk fordel for virksomhederne, da reduktionen af skatten sker privat hos medarbejderne, men forslaget vil give medarbejdere på alle niveauer en reel mulighed for at vælge en klimavenlig bil som firmabil uden store ekstraomkostninger.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

Magasinet Forsyning
Udsættelsen af Vesterhav Syd og Vesterhav Nord ikke andet end et hick-up

Biogassen rykker ind i kommuneplanen: Silkeborg Kraftvarmeværk kan få ny nabo

Magasinet Forsyning
En kommende konge og 407 megawatt havvind

PKAs energifond kaster sig over yderligere 1.500 boliger

Underleverandør skærer ned efter Vestas-fyringer

Nyhedsbrev

Klumme:
Debat
Grøn omstilling og fleksibelt forbrug trænger til et kærligt skub

Online Avis Arkiv

Klimaministeriet omkalfatres for at kunne nå ambitiøse klimamål

Som et led i den grønne omstilling omstiller Klimaministeriet nu hele sin organisation

Borgmestre vil have gamle dieselbiler ud af storbyerne

Magasinet Forsyning
29 vandselskaber deltog i Vand Grand Prix 2019

Verdens største vingetest-stand bygget i Aalborg

1

PFA dropper syv kulselskaber

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Magasinet Forsyning
Saltlagring: I Kina vægtes grøn omstilling højere end prisen

Magasinet Forsyning
Saltteknologiens holdeplads: Aalborg, Esbjerg og Odense

1

Magasinet Forsyning
Flydende salt skal bringe Danmark i front på energilagring

Nordjyske biogasanlæg vil udvide med 164.000 ton biomasse

Video & Billedserier
Video: Så er renseanlæggets kedler i hus

400 hektar sol på vej ved Stauning Lufthavn

Røggasventilatorer fra Holsted til Letland

Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

5

Kritik: Facebook-datacenter bliver 100 procent CO2-neutralt - med norsk vind

1

Klumme:
Debat
Udvikling af bølgekraft er ikke nogen enkeltstart

Sønderborg vært for løsningsorienteret klimakonference

Vestas åbner midlertidig fabrik i Viborg

Dansk Norsea-ledelse får øget ansvar

Ugens grin: Strømafbrydelser

Vestas trækker tilbud på Suzlon

13

Regeringen giver blå blok klima-ultimatum

Ørsted bygger vindmøllepark i Nebraska

Energibranchen ønsker regulering af biomasse

Finsk ordre til Vestas

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Energistyrelsen overtager tilsyn med beredskab i el- og gassektoren

Sådan gør Forsyningstilsynet ved lov-overtrædelse

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3 dage med vidensdeling, netværk og inspiration

Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

All you need is KELIN!

Hvordan undgår du strømafbrydelse

Fjederstyrede sikkerhedsventiler i forskellige designs og standarder - fra ProMetal

Ara-el anbefaler Spex enpolet power connector

Værdifuldt tre-parts samarbejde

Kraner til Storstrømsbroen

Generatorer med høj pålidelighed og performance

ARI-Armaturen Køber Högfors

Fremtidens produktion: Løsninger til smart, minimeret montage

Læs Dansk VVS, nr. 8 – 2019

Vandtæt under havniveau

SEMIFLEX præcisions koblinger

Danske RMIG køber tysk selskab og styrker sin markedsposition

Vi tæller ned.

Ny SENNEBOGEN materialehåndteringsmaskine til Pihlman´s Jern- & Metalhandel ApS

Mød AAG på hi-messen

Nyheder fra Strenometer

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

PITmode fusion – adgangsautorisation plus driftstypevalg nu som moduler. Se...

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Temadag om el-fly og grøn luftfart

VACUBE - intelligent og energibesparende vakuumering

Hvordan skaber vi bæredygtige byområder?

Send til en kollega

0.195