Virksomhederne er klar til grønne firmabiler, men staten står i vejen

I den grønne omstilling går virksomheder og byer ofte foran, når det kommer til at mindske CO2-udledningen. Byerne ved, at ren luft ligger højt på borgernes ønskeliste, så de betaler gerne lidt ekstra for elbusser og kommunale elbiler. Og virksomhederne ved, at en ansvarsfuld og grøn tilgang til forbruget af ressourcer er vigtig for både kunder, medarbejdere og ejere, så en grøn profil er vigtig i forhold til brandingen af virksomheden.

Læs også: EU: I har for få ladere til el-biler

Det gælder også, når danske virksomheder køber eller leaser firmabiler. Mange virksomheder forsøger at få medarbejderne til at vælge en grøn firmabil, som kører langt på literen eller endnu bedre enten kører rent på el, eller på både el og benzin. Det kan sænke virksomhedens samlede CO2-udledning, og virksomhederne er villige til at betale den merpris, der er for ny teknologi.

Det burde så betyde, at elbiler til firmabilsordninger blev solgt som varmt brød, men står regler og skatter i vejen. Sagen er den, at hvis virksomheder vælger at købe eller lease en grøn bil, som er lidt dyrere end den bil medarbejderen havde sidst, så stiger medarbejderens firmabilskat. I mange tilfælde betyder det, at medarbejderne hellere vil undgå den grønne bil.

Et eksempel er Novo Nordisk, som i et debatindlæg i Berlingske i weekenden beskriver, hvordan firmabilskatten betyder, at det bedst kan betale sig for medarbejderne at vælge en dieselbil, som mange jo ellers helst ser udfaset hurtigst muligt på grund af forureningen med blandt andet NOX. Vælger medarbejderen en elbil, så koster det i mange tilfælde ekstra i firmabilskat. 

Virksomheder køber mere end halvdelen af alle de personbiler og varebiler, der bliver solgt i Danmark, og mange af bilerne kører mange kilometer om året. En firmabil kører eksempelvis i gennemsnit 35.000 km årligt, hvilket er dobbelt så langt som en privat bil. Ved at få flere firmabiler over på el, kunne Danmark opnå store CO2-besparelser og samtidig skabe en vigtig løftestang for elektrificeringen af transporten i øvrigt. De fleste firmabiler fortsætter med at køre i Danmark som private familiebiler, så hvis virksomhederne bliver ved med at købe dieselbiler som firmabiler, så er det også de biler der er til rådighed for familierne. 

Læs også: Flertal vil fritage elbiler for afgifter

Hvis beskatningen af firmabiler i Danmark ændres, så den i højere grad baseres på bilens CO2-udledning eller brændstofforbrug, og i mindre grad på bilens værdi, så det bedst kan betale sig at vælge en grøn firmabil, så vil langt flere vælge grønt.

Udfordringen kendes i alle lande med firmabilbeskatning, og derfor har mange lande allerede gennemført tiltag for at fremme brugen af elbiler og opladningshybridbiler som firmabil. I Holland, Storbritannien, og Norge har man differentieret firmabilskatten efter CO2-udledningen og i Sverige beskattes medarbejdere med elbiler og opladningshybridbiler med 60 procent af skatten på sammenlignelige benzin og dieselbiler. Jeg mener, at Danmark må kunne lære af erfaringerne fra de øvrige lande og gennemføre lignende tiltag, så både virksomheder og staten bidrager til den grønne omstilling

I sig selv indebærer forslaget ikke en økonomisk fordel for virksomhederne, da reduktionen af skatten sker privat hos medarbejderne, men forslaget vil give medarbejdere på alle niveauer en reel mulighed for at vælge en klimavenlig bil som firmabil uden store ekstraomkostninger.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Energistyrelsen har fundet 267 ulovlige solcelleanlæg i 74 kommuner

- Vi kan komme til at anmelde en del til Ankestyrelsen, siger kontorchef.

6

Klumme: Elbilerne kommer

Video & Billedserier
Forsyning Helsingør godt på vej mod prøvedrift

Ø afskåret fra omverdenen under strømsvigt

1

Energinet bakser stadig med 500 millioner liter vand

Problematisk hr. og fru Jensen-pesticid fundet hos 21 vandværker

Nyhedsbrev

SK Forsyning har haft bøvl med målerudskiftningen

Energiminister lover uvildig vurdering af elmaste-projekt

8.854 nye medarbejdere på fem år

Stort biogasanlæg planlægges nær Roskilde

Chauffør mistede livet: Fik fjernvarmerør ned over sig

Datacenter skal levere overskudsvarme til 5.000 lejligheder

Klumme: Biogas - en lavthængende frugt til en visionær klimaplan

Vestas sælger mere – og tjener mindre

Hvem er lykkelig uden lys?

Tilfredsstillende vækst hos NKT

NCC klimasikrer p-plads i Hedensted

Horns Rev 3 får tilladelse og bevilling til elproduktion

Pelsdyr, fugle og snegle skaber el-afbrud

European Energy bag endnu en landmøllepark

Eniigs netselskab hedder nu N1

Bundlinjen bugner hos Danfoss

Rapport: Interessen for varmepumper er stigende

Vind-akademi flytter

50,1 procent af Ørsted forbliver på Regeringens hænder

MHI Vestas tæt på gigantordre

Siemens Gamesa snupper norsk ordre

Omstridt russisk gasledning jagter ny rute forbi Danmark

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Danske underleverandører skal sikre Siemens Gamesa vækst i Taiwan

Tunnelenergi – myte eller megatrend

Polytech planlægger ny fabrik

Dominoeffekt kan få klimaet til at gå amok

2

Lilleholt: Danmark skal blive bedre til at opsuge CO2

Amerikansk ordre til Vestas

DTU sender testpladser i udbud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Køleanlæg på lager - hurtig levering!

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Kampagne pris på Conto Energimålere!

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Intern overvågning

Drift af elforsyningsanlæg

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Easylog NFC temperaturlogger

WK rydder op i gamle installationer på Østerport Station

5 Nordex N50 vindmøller retrofittet med Spica Control System

Automatik 2018

ODIN Engineering udvider maskinparken med kraftig tysker

Kreative og innovative løsninger

Opnå energibesparelser med evaporativ køling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Ny kollega til WAGO bygningsautomation

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Integration mellem konstruktions- og beregningssoftware optimerer udvikling...

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Måling og tolkning af spændingskvalitet

Send til en kollega

0.272