Om kort tid åbner en af Europas mest avancerede brintfabrikker i Hobro. Næste år får Aalborg tre brintbusser kørende i by og opland. Og samme år udbydes i Viborg det første uddannelsesforløb til automekanikere i Europa inden for brint- og brændselskøretøjer.
Aktiviteterne er de seneste eksempler på, hvordan brintprojekter i disse år skyder frem i Danmark, bygges oven på hinanden og skaber synergi. Blandt aktørerne er virksomheder som Ballard Power Systems og SerEnergy, der begge producerer brændselsceller, organisationer som Hydrogen Valley, der etablerer brint-projekter som Hybalance-fabrikken i Hobro, et kommende metaniseringsanlæg i Skive, et metaniseringsprojekt i Foulum, kommuner som Mariagerfjord, der gennem mange år har støttet op om brintprojekter, og Aalborg og Herning, der nu investerer i brintbusser, samt Nel Hydrogen, der producerer brinttankstationer. Gennem dem er Danmark for alvor ved at sætte sig selv på landkortet som et sted, hvor potentialet i brint afdækkes og udfoldes.
Og potentialet er stort.
Det hænger sammen med, at brint er svær at komme uden om i den grønne omstilling af energisystemet. Produktion af brint gennem elektrolyse kan bidrage til at balancere el-nettet, når fx vindmøllerne producerer mere strøm, end vi kan forbruge. Brint kan lagre store mængder strøm fra sol og vind og skabe ny energi igennem brændselsceller i fx biler, busser, tog og færger. Brint kan tilføres den eksisterende naturgasforsyning gennem metanisering, hvor CO2 fra biogas og brint omdannes til metan og nedbringer andelen af fossilt naturgas i varmeforsyningen. Og brint kan indgå i produktionen af metanol, som kan tilsættes benzin og nedbringe CO2-udslippet i transportsektoren. Således indgår brint som et afgørende element i integreringen af energisystemet, herunder overførslen af vedvarende energi til transportsektoren, som er en forudsætning for, at vi kan nå i mål med at gøre Danmark fossilfrit i 2050, sådan som et flertal i Folketinget har besluttet.
Sideløbende med, at vi bygger flere vindmøller og solcelleanlæg, sætter turbo på elektrificeringen og anvender strømmen direkte i el-biler og varmepumper og andre elforbrugende enheder, så er lagringen af strøm en tilbagevendende udfordring.
Demonstrationen af brintens potentialer har i de senere år fået et boost i den nordlige del af Jylland. Og i lighed med andre steder som fx robotklyngen på Fyn skaber projekterne synergi og afføder nye aktiviteter. Seneste skud på stammen er etableringen af uddannelsen i Viborg. Her vil automekanikere fra næste år gennem tre moduler kunne lære at reparere og servicere brintkøretøjer. Uddannelsen er etableret i et partnerskab mellem Ballard Power Systems, som servicerer 34 brintbusser i det europæiske vejnet, uddannelsesinstitutionen Mercantec i Viborg, Hydrogen Valley, brintbusproducenten Van Hool og byrådet i den skotske by Aberdeen. Der er tale om et europæisk samarbejde, støttet af Erasmus-programmet, hvor Aberdeen og Viborg bliver de første byer i Europa, der kan tilbyde en sådan uddannelse.
|
Om Hydrogen Valley Hydrogen Valley er en del af energiklyngen House of Energy. Hydrogen Valley har fokus på grønne gasser og brændstoffer som brint, biogas og metanol. Centret er placeret i CEMTEC erhvervsparken i Hobro og finansieres af Region Nordjylland og Mariagerfjord Kommune. |