23948sdkhjf

Nye miljøkrav til lastbiler på vej i EU

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

EU har sendt forslag om CO2-krav til lastbiler i høring hos regeringerne

EU ønsker, at der bliver stillet nye miljøkrav til lastbiler og busser. Man ønsker især få styr på lastbilers CO2-udslip.

Den danske regering ønsker, at man skal gå endnu længere og se på lastbilens energiforbrug i en større helhed.

Miljøkrav til lastbiler og busser skal gælde hele køretøjet, ikke kun motoren. Man skal også se på karosseriets aerodynamik, dækkenes rullemodstand, chaufførens kørselsmønter, bilens brændstofforbrug og andre forhold.

Det er den danske regeringens input til den høringen, som EU har sat i gang, og som til sommer skal munde ud i et forslag om CO2-krav for tunge køretøjer.

Den danske regerings interesser í denne sag varetages af energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), og han mener, at man bør gå længere end EU’s intentioner.

Læs også: Energiminister: Jeg har stor tiltro til solcellebranchen

Han anbefaler også, at man fremmer brugen af køretøjer med nul eller næsten nul CO2-udslip. Det kunne være lastbiler, der kører på el eller bíogas.

Med nye CO2-krav skal man dels presse producenterne til at udvikle mere klimavenlige motorer, dels få vognmændene til at skaffe de nyeste lastbiler for eksempel ved hjælp af incitamenter som miljørabat på vejafgifterne.

Ønsker reel CO2-beregning
CO2-målinger indgår ikke i de nuværende euronormer for lastbiler. CO2-belastningen beregnes i stedet indirekte. Derfor foreslår Danmark, at måleparametrene baseres på modelværktøjet VECTO, som benyttes ved typegodkendelser.

VECTO er en forkortelse for ”Vehicle Energy Consumption Calculation Tool.” Det bruges til beregning af køretøjers energiforbrug. Værktøjet anvendes til at simulere CO2-udslip for lastbiler under forskellige typer kørsel.

Værktøjet er udviklet af EU og ACEA, som er organisation for den europæiske bilindustri, sammen med blandt andet Nordic Logistics Association (NLA) og græsrodsbevægelsen Transport and Environment.

Lær af dieselgate
Endelig anbefaler Lars Chr. Lilleholt, at man løbende overvåger lastbilerne, så man er sikre på, at de testede CO2-udledninger i nye lastbiler svarer til de faktiske.

Det kunne gøres ved at foretage målinger under reel kørsel og/eller installere særligt måleudstyr, der indsamler data om forbruget af brændstof.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Video & Billedserier
Vestjysk biogasanlæg udvider for 115 millioner

NCC-fejring i de mørke timer

Kabelprojekt under Kalveboderne kom i mål med særlig metode

Verdens største havmøllepark producerer sin første strøm

Vestas øverst på tronen i 2018

Skandaleramt Falck-chef trækker sig fra toppost i energi-virksomhed

Nyhedsbrev

To af 500 giga-fundamenter færdige: Rambøll har en finger med i spillet

Online Avis Arkiv

Husstandsmøller
Solid Group reddet – men 50 mister jobbet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

DGC løser stor måleopgave for Hofor

Hedensted Fjernvarme udvider med containerløsninger og mini-grid

Millioner klar til test af Stiesdals flydende vindmøllefundamenter

Tyskere bygger kæmpe testbænk til vindmøllevinger

Efter millionstor regnefejl giver Sønderborg Forsyning sig selv et ombud

Østrigsk vindselskab går ind i Danmark

Forsker forventer snart dansk ja eller nej til Nord Stream 2

Klumme:
Debat
Nu skal energi testes som Danmarks styrkeposition

Uden en øre i offentligt tilskud: 125 MW solenergi på vej

Nordjysk affaldsselskab erkender udbudsrod siden 1990'erne

Video & Billedserier
Se video: To nordtyske vindmøller gik op i flammer

Danfoss bygger nyt datacenter

Roskilde satser på klimabusser: Vi skal være modige

Tyve rendte med 63 store solcellepaneler

EU-aftale om kontrol med gasmarkedet er på plads

Grovvare-selskab vil også sælge strøm

Varmepumpe i klemme i Solid-konkurs

Overraskende EU-enighed svækker Putin i omstridt gasprojekt

Dansk Fjernvarme: Ministers millioner har ikke hjulpet

Møns nye vandværk holdt rejsegilde

Nexans lander endnu en kabelkontrakt fra Ørsted

Forligskreds klar med nye støtteregler for biogas

Lande vil udbrede EU-regler til gasprojekter som Nord Stream 2

European Energy sælger vindmøllepark

Dansk vind-virksomhed lander kinesisk kunde

Macron sidder med nøgle til at stoppe russisk gasprojekt

USA overvejer at opfordre til blokering af Nord Stream 2

Ørsted sælger amerikanske havmølleprojekter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Vi redder dit liv med sikkerhed

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Technoflex Splines/fortanding

EFSEN er nomineret til ICE Awards 2019 - Stem på den banebrydende teknologi ICAD®

Eksplosionsikret stik og udtag fra Marechal

Læs Dansk VVS, nr. 2 - 2019

Topcon X-73i gravesystem

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

Kappetest og lokalisering af kappefejl

Flere hundrede liters Adblue tanke

Dorner er blevet UR+ Partner

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Tørtløbende klovakuumteknologi som effektiv basis ved produktionen af folie

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Grønbech & Sønner A/S overtager PFI Flowteknik A/S

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Brush-up i projektering og udførelse af elektriske installationer

JUMO dTRANS T08 xx - Temperaturtransmitter Slim line serie 6 mm

Varmepumpe uden udedel - bestil på webshop!

Ara El præsenterer Lovatos knap- og switchserie

Send til en kollega

0.829