23948sdkhjf

Parisaftalen kræver flydende biobrændstoffer

- Vi må ikke overse elefanten i rummet.

Med Parisaftalen har næsten alle verdens lande forpligtet sig til at sikre, at den globale temperaturstigning holdes under to grader. I transportsektoren medfører det, at de fossile brændsler skal udskiftes med vedvarende energikilder frem mod 2050.

Elbiler forventes at blive konkurrencedygtige med benzin- og dieselbiler fra 2025, og sammen med generelle effektiviseringer betyder det ifølge Det Internationale Energi Agentur (IEA), at den globale olieefterspørgsel til persontransporten falder fra midten af 2020’erne og frem – på trods af stadig flere biler.

Det store fokus på persontransporten betyder dog, at vi ofte overser ”elefanten i rummet” – den tunge transport og fly. Her forventer IEA modsat, at olieefterspørgslen vil stige betydeligt frem mod 2040 og dermed mere end opveje faldet i persontransporten.

El, biogas, brint, flydende biobrændstoffer og elektrofuels skal i større eller mindre omfang bidrage til transportens grønne omstilling, men ingen af teknologierne kan gøre det alene. Derfor er det helt afgørende, at der i Danmark og EU opstilles gode rammer, så teknologierne kan konkurrere med hinanden om at levere de bedste løsninger. Derimod skal der ikke udpeges ”vinderteknologier”. Desværre er det netop hvad Klimarådet, som rådgiver regeringen, gør med argumenter om, at biobrændstoffer ikke vil spille en rolle i det danske transportsystem i 2050, og derfor ikke er værd at satse på.

Det er muligt, at Danmark som et af verdens rigeste lande med veludbygget gas- og el-infrastruktur kan undgå flydende biobrændstoffer i 2050, hvis det er det vi ønsker – selvom meget tyder på, at det er den billigste vej. På verdensplan forudsætter IEA dog, at mængden af bæredygtige biobrændstoffer i 2040 skal være femdoblet for realistisk at opfylde Parisaftalen i 2050.

I den forbindelse er det langt fra ligegyldigt, hvilke råvarer, der bliver tale om – uanset om fokus er på miljø eller klima. Der er bred enighed om, at de fødevarebaserede 1G biobrændstoffer skal erstattes af mere bæredygtige 2G biobrændstoffer baseret på affaldsprodukter og elektrofuels baseret på VE-el. Det sker dog ikke af sig selv. Kun hvis velstående lande som Danmark ser biobrændstoffer og elektrofuels som en del af løsningen, bliver det attraktivt for private investorer at udvikle og producere stadig mere bæredygtige brændstoffer. Hvorfor skal Danmark ikke udnytte sin position som energiteknologisk foregangsland her? Hvorfor skal Danmark med store mængder vedvarende energi ikke udvikle teknologier til bæredygtige elektrofuels, som kan udnytte overskydende VE i tung transport og fly over hele verden? Klimarådets snævre fokus på Danmark som lavemissionssamfund i 2050 virker her imod hensigten.

EOF påstår hverken, at flydende biobrændstoffer eller elektrofuels er en ”silver bullet”, som løser alle vores udfordringer på en gang. Vi mener dog – på linje med IEA – at flydende biobrændstoffer er nødvendige for, at verdens lande kan opfylde Parisaftalen, hvilket bør være det helt overordnede mål for transportens grønne omstilling.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

FOB giver 3.700 boliger et løft sammen med PKAs energifond

Brand koster: Nordjyllandsværket kan ikke sælge strøm

Eniig klar til at sælge Gudenaacentralen

Thor Havmøllepark
Thor: Energinet bruger 180 millioner på forundersøgelser

Nyhedsbrev

Elforsk Prisen går til frosne pølser i frysetunneller

Online Avis Arkiv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Video & Billedserier
Video: 85 meter høj kedelbygning sprængt til grunden

Klumme:
Debat
Lav et soft landing-spot

Medie: 46.000 vandkunder overfaktureret af Verdo

Soltagsproducent udvikler egen batteriløsning

1

Kriegers Flak
Byggeriet af Danmarks største havmøllepark er begyndt

Siemens Gamesa når milepæl

Klumme:
Debat
CO2-køling bidrager til verdensmål

Vestas tangerer kinesisk højderekord

1

Energinet tester gasnettet: Hvor meget vind og brint er der plads til?

USA vil gå efter firmaer bag Nord Stream 2

Direktør gør comeback i Schneider Electric Danmark

Biogasselskab står over for tvangsopløsning

Kovending: Tangeværket må alligevel producere el

Vindmølle-modstandere ramt af hærværk

Siemens Gamesa snupper Texas-ordre

Klumme:
Debat
Flydende elektrificering på tværs af sektorer

Kronprinsparret bygger bro: Vedvarende energi-aftale i hus

Kapitalfond overvejer at sælge Bladt Industries

Finsk ordre til Vestas

Spica Technology vinder ordre fra Ørsted

Vestas-møller til Texas

Aalborg Energie Technik leverer anlæg til Frankrig

S vil skære udslip af drivhusgasser 60 procent i 2030

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ventet underskud hos NKT

Maersk Drilling går tilbage i første eksamen på egne ben

1

PensionDanmark investerer 1,7 milliarder i vind, sol, biomasse og affaldsforbrænding

1

Gigant-udrulning af smarte elmålere nærmer sig sin afslutning

Fremtidens fjernvarme udvikles i Aalborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Thybotech ApS har været på kursus ved DICKOW Pumpen i Waldkraiburg ved München i sidste uge.

HF indgår partnerskab

Hvorfor skal man bruge en luftdyse, når man blæser med trykluft?

Opgradering af Geopal GJD-L3C AGA central

Ekstrem robuste sikkerheds magnet switche og interlocks..

Pettinaroli bundmodul med isolerede føderør og ideel til fjernvarmeunits - hurtig levering!

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Nordic Pipe Aps leverer isolering og kapperør

“Sammen opnår vi topresultater”

3 måleprincipper – én transmitter

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

Sender du dine batterier lovligt?

Få Termix.dk lige ved hånden og spar tid i din hverdag

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

KELIN & Aella Energi

Vinkelgiver med ny interface CAN bus fra Novotechnik

Olaf Bahn udfører isolering af ventilation.

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Ny salgsdirektør hos Condair

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Innovative ladestik og kontaktsystemer til eldrevne køretøjer

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Opdateret Areal & Volumenberegner fra Trelleborg

Send til en kollega

0.175