23948sdkhjf

Parisaftalen kræver flydende biobrændstoffer

- Vi må ikke overse elefanten i rummet.

Med Parisaftalen har næsten alle verdens lande forpligtet sig til at sikre, at den globale temperaturstigning holdes under to grader. I transportsektoren medfører det, at de fossile brændsler skal udskiftes med vedvarende energikilder frem mod 2050.

Elbiler forventes at blive konkurrencedygtige med benzin- og dieselbiler fra 2025, og sammen med generelle effektiviseringer betyder det ifølge Det Internationale Energi Agentur (IEA), at den globale olieefterspørgsel til persontransporten falder fra midten af 2020’erne og frem – på trods af stadig flere biler.

Det store fokus på persontransporten betyder dog, at vi ofte overser ”elefanten i rummet” – den tunge transport og fly. Her forventer IEA modsat, at olieefterspørgslen vil stige betydeligt frem mod 2040 og dermed mere end opveje faldet i persontransporten.

El, biogas, brint, flydende biobrændstoffer og elektrofuels skal i større eller mindre omfang bidrage til transportens grønne omstilling, men ingen af teknologierne kan gøre det alene. Derfor er det helt afgørende, at der i Danmark og EU opstilles gode rammer, så teknologierne kan konkurrere med hinanden om at levere de bedste løsninger. Derimod skal der ikke udpeges ”vinderteknologier”. Desværre er det netop hvad Klimarådet, som rådgiver regeringen, gør med argumenter om, at biobrændstoffer ikke vil spille en rolle i det danske transportsystem i 2050, og derfor ikke er værd at satse på.

Det er muligt, at Danmark som et af verdens rigeste lande med veludbygget gas- og el-infrastruktur kan undgå flydende biobrændstoffer i 2050, hvis det er det vi ønsker – selvom meget tyder på, at det er den billigste vej. På verdensplan forudsætter IEA dog, at mængden af bæredygtige biobrændstoffer i 2040 skal være femdoblet for realistisk at opfylde Parisaftalen i 2050.

I den forbindelse er det langt fra ligegyldigt, hvilke råvarer, der bliver tale om – uanset om fokus er på miljø eller klima. Der er bred enighed om, at de fødevarebaserede 1G biobrændstoffer skal erstattes af mere bæredygtige 2G biobrændstoffer baseret på affaldsprodukter og elektrofuels baseret på VE-el. Det sker dog ikke af sig selv. Kun hvis velstående lande som Danmark ser biobrændstoffer og elektrofuels som en del af løsningen, bliver det attraktivt for private investorer at udvikle og producere stadig mere bæredygtige brændstoffer. Hvorfor skal Danmark ikke udnytte sin position som energiteknologisk foregangsland her? Hvorfor skal Danmark med store mængder vedvarende energi ikke udvikle teknologier til bæredygtige elektrofuels, som kan udnytte overskydende VE i tung transport og fly over hele verden? Klimarådets snævre fokus på Danmark som lavemissionssamfund i 2050 virker her imod hensigten.

EOF påstår hverken, at flydende biobrændstoffer eller elektrofuels er en ”silver bullet”, som løser alle vores udfordringer på en gang. Vi mener dog – på linje med IEA – at flydende biobrændstoffer er nødvendige for, at verdens lande kan opfylde Parisaftalen, hvilket bør være det helt overordnede mål for transportens grønne omstilling.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Ewii tager sin egen varmepumpe-medicin

Danmark hjælper 7 GW tyrkisk havvind på vej

Seks kolde boringer indviet på Nyt Hospital Bispebjerg

Mærsk rykker et skridt nærmere exit fra olieindustrien

1

Ringkøbing Fjernvarme dropper varmeværk i Lalandia-projekt

Nyhedsbrev

Ewii sender 1.650 naturgaskunder videre

Online Avis Arkiv

Efter kontrol: Nye regler for varsling af prisstigninger på varmen

Danmark kaster sig ud i en argentinsk tango

NKT har fundet ny topchef

Nature Energy investerer 100 millioner i øko-linje

1

Redningsplanke til lukningstruet kraftvarmeværk

Efter politianmeldelse: Energiselskaber har næsten ingen kommentarer

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Med venlig hilsen fra Regeringen: 50 millioner til superhavmøllerne

2

Energilagring
Opråb: Få nu etableret det center for energilagring

Her er de fire grundbeløbsinitiativer i energiaftalen

6

Energilagring
Endelig ser stenlageret dagens lys

Energilagring
Kæmpe batteri installeres på Bornholm

Punktum i voldgiftssagen om geotermien i Kvols

Vollsmose som klimahovedstad kan blive nyt roboteventyr

Borgmestre: Stop kystnære mølleprojekter i vores kommuner

Nye energiprojekter på vej

Combigas om biogas i Billund: Vi er i venteposition

BWSC fik en på sinkadusen i 2018

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny lov: Pas på, hvad du kører med i varebilen

De Radikale vil opføre seks havmølleparker inden 2030

Varmegenvinding bonner ud hos fynsk producent

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Danmark i spidsen for globalt klimatopmøde

Klumme:
Debat
Digitale vinde blæser

Ny, sjællandsk bydel skal selv håndtere spildevand

Danske virksomheder opfinder som aldrig før

Nordsjællandsk vandværker lukker flere boringer

Norges stenrige oliefond dropper olie- og gasselskaber

Fransk oliegigant får grønt lys til opkøb i Nordsøen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Bronzepakken - Messeudstyr

Tick Cad investerer yderligere inden for 3D-scanning.

Draka lancerer ny PROTOMONT (MT) (N)SHOEU 0,6/1 kV kabelversion

Spelsberg ser sort

Hvide solceller til administrationsbygning

Ara-el anbefaler distributions bokse til nødbelysning

Gratis event om bæredygtigt byggeri i Aarhus!

Besøg Lafert Motors på Hannovermessen 2019

Overvejer du service/poseskift i de kommende helligdage eller i sommerferien?

Besøg hos Hydro Aluminium, Karmøy den 24.–25. april 2019

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

I dag er sidste chance for at få Early Bird-rabat til temaugen FREMTIDENS SUNDHEDSBYGGERI 2019!

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Standarder for grøn energiteknologi med dansk aftryk

Michael Larsen ny Sourcing Specialist hos Würth Industri Danmark

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

SCHMIDT Koblinger

GPS monteret på Liebherr 936

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Velkommen til Michael Lautrup - Produktspecialist hos Würth Industri Danmar...

Nye medarbejdere ved AEA

Coatmaster FLEX

Send til en kollega

0.268