23948sdkhjf

Ukendte konsekvenser ved øget brug af biodiesel

Antallet af partikler i bilernes udstødning vil stige, når andelen af biodiesel øges de kommende år, men til gengæld bliver partiklerne mindre
Fra næste år stiger andelen af biodiesel i dieselolie solgt på de danske tankstationer, så der fra 1. januar 2012 minimum er mindst syv procent biodiesel i dieselolien. Det vil medføre en større udledning af nanopartikler, som opstår ved forbrænding af den nye type biodiesel.

Hvilken effekt det stigende partikeludslip, som kommer når flere biler de kommende år kommer til at køre på biodiesel, er endnu usikkert, fremgår det af en endnu ikke offentliggjort rapport fra Center for Grøn Transport i Trafikstyrelsen

- De sundhedsmæssige effekter af disse nanopartikler er meget dårligt belyst, og det kan endnu ikke afvises, at de i et eller andet omfang er giftige. Så generelt må vi sige, at vi endnu ikke har det fulde overblik over sundhedseffekterne af indførelsen af biodiesel, siger en af Danmarks førende eksperter på området, professor Steffen Loft fra Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet, til Ingeniøren.

Flere men mindre partikler
Brugen af biodiesel medfører udledning af et større antal partikler end traditionel dieselolie. Til gengæld falder vægten af de udledte partikler med 20 procent, idet biodiesel udleder meget små nanopartikler, hvorimod dieselolie har de større sodpartikler som restprodukt i udstødningsgassen.

Mens konsekvenserne af de øgede udledning af nanopartiker er ukendt, er det velbelyst, at sodpartikler er en af de mest skadelige elementer i udstødningen.

- Disse store sodpartikler har en levetid i atmosfæren, der skal tælles i dage eller uger, hvor nanopartiklerne kun typisk kun kan overleve i atmosfæren i mindre end en time. Så selv de eksisterende dieselbiler, som ikke har partikelfilter, bliver mindre forurenende fordi de fleste af de partikler, de udleder, har en kort levetid,« siger Christian Lange Fogh, ph.d. og civilingeniør ved Miljøstyrelsen.

350.000 biler uden partikelfilter
Udledningen af nanopartikler begrænser sig til de 350.000 biler, som endnu ikke har installeret et partikelfilter. Forsøg dokumenterer, at moderne partikelfiltre opsamler nanopartiklerne, hvorfor udledningen reduceres i takt med at flere bilder får dem installeres og bilparken udskiftes. På samme måde udleder biler, som har partikelfilter, ikke nanopartiler.

- Det er dog en relativt kort periode, hvor dieselbilerne overhovedet vil slippe nanopartikler ud i atmosfæren. For når de nye dieselbiler fra næste år vil være forsynet med partikelfilter, vil filteret opsamle nanopartiklerne, så de ikke slipper ud i atmosfæren, siger Christian Lange Fogh.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093