23948sdkhjf

Prispres holder kæden stram

Prispresset har ikke ramt branchen som en tsunami - nærmere som en langsom rejsende bølge.

Læser man de danske erhvervsavisers analyser af situationen i bl.a. Vestas og Siemens Gamesa, fristes man til at tro, at det såkaldte prispres og påvirkningen af branchens marginer er en situation, der er opstået hen over natten. Nærmest som en tsunami, fristes man til at tro, at prispresset fra den ene dag til den anden har ramt vindmøllebranchen herhjemme og i resten af verden.

Sandheden er dog, at prispresset snarere er en langsomt rejsende bølge, der har udviklet sig stødt over de seneste mange år.

I branchen har vi i årevis holdt øje med denne bølge. Vi har i årevis vidst, at kravene til mere konkurrencedygtige priser kun blev skærpet, og at en del af løsningen er samarbejde, konsolidering og innovation. Branchen har siden finanskrisen rustet sig, og i Danmark står vi i dag generelt godt rustet, når det handler om at møde det krav om lavere priser, som leverandørernes kunder og kunders kunder stiller.

Fra vores seneste rundspørge til vores medlemmer i leverandørkæden, som vi gennemførte i sensommeren og netop har offentliggjort, står det klart, at der fortsat er stort fokus på at vedligeholde marginer blandt leverandørerne – det er den største udfordring. Samtidig står det klart, at konsolidering er den enkeltstående faktor, der vil ændre branchen mest, og at knap en tredjedel af leverandørerne mener, at det er negativt, at toppen af værdikæden konsoliderer sig.

Jeg tør godt slå fast, at det i dag er sværere for en virksomhed at navigere i markedet end for blot få år siden. Der skal ligge en klar, dynamisk strategi, og man skal ikke være bange for at se til udlandet for ordrerne. Heldigvis mener omkring 9 ud af 10 af leverandørerne, at de vil enten vækste eller fastholde statusquo i omsætning og beskæftigelse. Rundspørgen viser, at ca. hver tredje leverandør forventer en omsætningsvækst i udlandet på mere end 15 pct.

Som samlet branche har vi de seneste mange år øget omsætningen, og nåede i 2016 svimlende 118 mia. kr. Markedet for vind er derude. Der er vækst i offshore-markederne flere steder, og onshore-markederne er også fordelagtige en række steder. Med andre ord er der fortsat tiltagende efterspørgsel på vindmøller og de komponenter, den består af.

Med overhængende risiko for at gentage mig selv, så er svaret på prispresset, at leverandørerne herhjemme gør det, de er bedst til. Nemlig at udvikle produkter af upåklagelig kvalitet og at samarbejde tæt om nye og bedre løsninger. Med samlede løsninger øger man sin værdi, nu hvor netop product value er top of mind hos vindmølleproducenterne. De kommende år bliver helt sikkert interessante, og muligvis for nogles vedkommende også turbulente, men overordnet står vi som værdikæde godt i Danmark. Sammen skal vi formå at holde kæden stram.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156