23948sdkhjf

Dårlig dag for miljøet

Billigere biler skader klimaet og forsinker den grønne omstilling.

22 procent. Så meget er antallet af danske personbiler vokset på kun 10 år, fortæller tal fra Vejdirektoratet. Det har fået deres samlede drivhusgasudledninger at stige med ni procent.

Og til trods for at bilsalget har nået nye højder, og selvom personbilernes drivhusgasledninger stiger år for år, ja, så fik disse fakta ikke regeringen til at ryste på hånden, da den sammen med Dansk Folkeparti for nylig indgik en aftale om bilafgifter.

Resultatet af aftalen er klar: Det nye forlig misser mulighederne for at reducere klima-og miljøbelastningen fra Danmarks personbiler og vil gøre det sværere at omstille Danmark til vedvarende energi. Udover øgede klimabelastninger og andre miljøproblemer, kan vi regne med endnu flere trængselsproblemer på især motorveje og indfaldsveje til de større byer. Det er i korte træk effekten af igen at gøre det store flertal af bilerne billigere på det danske marked, som regeringen og Dansk Folkeparti besluttede den 21. september 2017.

I første omgang mener vi i VedvarendeEnergi, at det er positivt, at grænsen for hvor effektiv en bil skal være for at få reduceret afgift, er flyttet fra 16 til 20 km/liter for benzinbiler og fra 18 til 22 km/liter for dieselbiler. Men det gennemsnitlige forbrug for nye biler er lavere end de nye grænser (nye benzinbiler fra 2016 er opgjort til at køre i gennemsnit 21,8 km/liter og dieselbiler 26 km/liter).

Det betyder, at flertallet af de nye biler får reduceret afgifterne, ikke kun de mest brændstofeffektive. Og det skal også sammenholdes med, at opgørelserne af bilers brændstofforbrug baserer sig på en forældet test, der ikke viser, hvor meget biler faktisk bruger ved normal kørsel. Vi mangler med andre ord mere kvalificeret dokumentation for bilernes faktiske miljøbelastning. De fleste biler vil blive favoriseret på basis af deres – på papiret – lave CO2-udledning med de testmetoder, der bruges fra fabrikkerne. Men den praktiske brug af dem med udnyttelse af deres acceleration og en andel hurtig motorvejskørsel giver helt andre tal. Aftalens dele om udbygning af motorveje og billigere biltakster over Storebæltsbroen bidrager yderligere til øget bilkørsel og dermed større klima-og miljøbelastning.

Vi i VedvarendeEnergi er ligeledes skeptiske over for argumentet om, at der vil ligge en miljøvenlig gevinst ved at de nuværende biler udskiftes med nye, mindre forurenende biler, sådan som det er blevet fremført: Det holder ikke i praksis. Dels fordi nogle af de påståede CO2-udledningstal ikke holder, og dels fordi der vil blive anskaffet flere større biler. Det vil i øvrigt blive yderligere stimuleret, nu hvor afgifterne er sat yderligere ned. Desuden køres der flere kilometer med stadig færre passagerer – fx. fordi flere husstande anskaffer bil nr. 2 eller 3.

Samlet var det en dårlig dag for miljøet da afgifter nu for tredje gang siden valget blev sat ned. Vi skal reducere vore drivhusgasudledninger med mindst 80%, hvis vi vil undgå de værste klimaforandringer; men med de nye afgifter kommer udledningerne i stedet til at stige i de kommende år fra de danske personbiler.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078