Derfor tror Audi på solceller til biler

Den tyske bilproducent er gået sammen med amerikansk firma, og i fællesskab vil de bruge solstråler om drivmiddel.

Audi og Alta Devices er gået sammen om at integrere tyndfilmssolceller i panoramaglastag på Audi modeller. Samarbejdspartnerne har en målsætning om at generere solcellestrøm og dermed forlænge elbilers rækkevidde. I slutningen af 2017 præsenteres den første prototype.

Læs også: Nu åbnes der for grænsehandel med den grønne gas

I første omgang vil Audi og den kinesiske solcellespecialistvirksomhed, Hanergy, integrere de solcellefolier, som produceres af datterselskabet, Alta Devices, i et panoramaglastag. Fremover skal næsten hele tagarealet være forsynet med solceller. Den genererede strøm løber ind i bilens ledningsnet og kan eksempelvis forsyne klimaanlægget eller sædevarmen med strøm - et effektivitetselement, som har direkte indvirkning på en elbils rækkevidde.

- For vores kunder spiller elbilers rækkevidde en afgørende rolle. Vi vil indføre en innovativ solcelleteknologi i vores elbiler, som forlænger rækkevidden og samtidig er bæredygtig, siger Audis indkøbsdirektør Bernd Martens.

I fremtiden skal solcellestrømmen endda kunne anvendes til direkte opladning af batteriet til bilens drift.

- Det ville være en milepæl på vejen mod bæredygtig, emissionsfri mobilitet, udtaler Bernd Martens.

Solcellebil måske på vej
Innovative solceller leverer den grønne strøm. De har en virkningsgrad på over 25 procent og er ekstra tynde og fleksible. Desuden fungerer de også rigtigt godt ved svage lysforhold og høje temperaturer. Solcellerne produceres af Alta Devices i Californien.

- Samarbejdet med Audi er Alta Devices’ første partnerskab med en større bilproducent. Vi kombinerer vores permanente teknologiske fremskridt inden for solcelleteknologi med engagementet hos Audi for at opnå bæredygtig mobilitet. På den måde vil vi i fællesskab skabe fremtidens solcellebil, siger Ding Jian, som er SeCEO hos Alta Devices, Inc. og co-projektleder for forsknings- og udviklingsprojektet fra Audi og Hanergy.

Dansker har været der før
De fleste læsere af bladet kan nok huske bilmodellen Fisker Karma, som den danske bildesigner og virksomhedsmand Henrik Fisker stod bag. Fisker Karma var i sin tid lidt forud for andre bilproducenter - og var blandt andet udstyret med solceller på taget.

De udviklede strøm nok til at køre over 300 kilometer om året, men ifølge den danske bildesigner blev de sat på bilen mest for at sende et godt signal.

Samtidig kunne solcellerne supplere blandt andet klimaanlægget ombord på bilen, så man ikke trak unødvendig strøm ud af bilens hybridsystem.

Mere om: Audi | Hanergy


Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

35 hektar solcellepark godkendt i Sønderborg

Vognmand køber varmeværksgrund

Siemens Gamesa varsler jobfest

Boom i vindsektoren skal skabe jobs frem mod 2030.

Energi-direktør: Apple skal selv betale for rørledning

Gennembrud: Nordjysk projekt sænker prisen på havvindmøller

Nyhedsbrev

Vestas vinder serbisk ordre

Brunata solgt til tysk familievirksomhed

To års salgsproces er slut med en pris på over en halv milliard.

Energistyrelsen: Vi kan ikke stoppe ulovlige vindmøller

1

Solcelleejere stævner staten for brudt aftale

Dansk Olieselskab lukker efter mislykket Shell-køb

Gælden er på over 400 millioner kroner

Lokalpolitikere sidder tungt på poster i affaldsbestyrelser

Energiselskab vil lave storskala-varmelagring i Danmark

- Det vil kunne forsyne cirka 500.000 huse med varme

BAM skal bygge for Amagerværket

Alpha Offshore vinder hollandsk kontrakt

Skal stå for reparation og service af 36 Vestas-vindmøller

Energinet vil besøge over 550 lodsejere

Cementproducent millioninvesterer i grøn omstilling

Har investeret 76 millioner kroner i klima- og miljøforbedringer på fabrikken.

Lykke Friis forlader Vestas' bestyrelse

Ny servicechef i Verdo Energy Systems

Søkabler trukket op på Kriegers Flak og Baltic 2-platformene

Ny elforbindelse mellem Tyskland og Danmark er kommet er stort skridt nærmere. Se video.

Nordjyllandsværket starter nedrivning af SNoX-anlæg

Startup tester solceller på Roskilde Festival

1

Nyt storskala solvarmeanlæg i Hadsten

Arcon Sunmark mærker stor efterspørgsel fra biomasseværker

Bladt henter ordre på 23 vindmøllefundamenter

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Offshore-succes tvinger Intego til at flytte

Dobler op på Kamstrup-elmålere

Tidligere minister poster penge i dansk vindmølleteknologi

MHI Vestas nu helt sikker på stor ordre

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Efter indløb af fyringsolie: Middelfart Renseanlæg kører normalt igen

Gigantordre til Siemens Gamesa

Vestas teamer op med Maersk

Endnu en havmøllegigant i ordrebogen hos Gram & Juhl

Japansk ordre til Vestas

Regeringen stiller krav til frasalg af Ørsteds elforretning

1

Jyske borgmestre: Se nu at få indgået et bredt forlig om vindmøller

Se alle Medlemmernes egne nyheder

272 ungdomsboliger i Aarhus afleveret 1 måned før beregnet

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde - nye regler for jordingsanlæg

HN Group A/S udstiller på FachPack messen i Nürnberg

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Intern Auditor Kvalitet

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

IATF 16949:2016 Specialist Transition

Få et gratis tjek af dit indeklima

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Den første SENNEBOGEN til Skrotpriser.dk

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Proces- og industrikøling

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Hold sommerferie med GOD samvittighed!

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Energieksperter slutter sig til Synergi

HF udvider med endnu en stærk kabelpartner

Skab tillid med klima ikon

Send til en kollega

0.264