Det siger de om den nye registreringsafgift

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Regeringen og Dansk Folkepartis nye aftale om bilers registreringsafgift vækker ikke just begejstring i energikredse.

Regeringen og Dansk Folkeparti blev torsdag aften enige om en aftale om bilers registreringsafgift.

Det indeholder aftalen også

  • Registreringsafgiften nedsættes for personbiler og motorcykler
  • Sanering af eksisterende sikkerhedsfradrag i registreringsafgiften
  • Tillægget og grænserne for dårlig brændstoføkonomi i registreringsafgiften forhøjes
  • Stramninger af afgiftsreglerne vedrørende leasing af biler
  • Den grønne ejerafgift forhøjes for nye biler
  • Registreringsafgiften nedsættes for autocampere
  • Gradvis forhøjelse af reparationsgrænsen
  • Styrke infrastrukturen og mobiliteten i Danmark

Aftalen betyder, at biler, der koster op til 185.00 kroner beskattes med 85 procent, mens biler over den grænse afgiftsbelægges med 150 procent. Det betyder, at især mellemklassebilerne bliver omkring 10 procent billigere.

Foruden aftalen om bilafgifter er parterne også enedes om et tredje spor over den fynske motorvej, samt at prisen sænkes over Storebæltsbroen med en fjerdedel over en årrække. 

Aftalen skal finansieres blandt andet ved at stramme reglerne for leasingbiler. 

Samtidig vil man indføre en vejafgift, som ifølge regeringen og DF vil ramme de udenlandske bilister. De danske bilister skal kompenseres. 

De nye afgifter vil gælde fra tirsdag 3. oktober, når lovforslaget om de nye bilafgifter fremsættes.

Reaktioner på aftalen

- Det er møghamrende ærgerligt, at man nu er landet på et benzin- og dieselvenligt kompromis, hvor Løkke-regeringen igen-igen-igen viser, at den grønne omstilling af dansk transport simpelthen ikke er en prioritet, siger generalsekretær Mads Flarup Christensen, Greenpeace Norden.

- Aftalen er et fint kompromis. Vi håbede på, at der var mulighed for at få tekniske afgifter. Det blev ikke i denne omgang, men aftalen fra i dag er et skridt i den rigtige retning, siger direktør Gunni Mikkelsen, De Danske Bilimportører.

- Partierne kunne være mere ambitiøse på klimafronten. Jeg havde hellere set en model, der eksempelvis også havde favoriseret elbiler, siger formand Thomas Damkjær Petersen, Ingeniørforeningen (IDA).

Læs også: Flertal vil fritage elbiler for afgifter

- Vi bør beskatte det, vi gerne vil af med, altså forurening. Hele omverdenen er ved at omstille til nye teknologier, mens Danmark gør det billigere at fastholde de fossile biler, siger branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance.

- Det er en aftale med mange gode elementer, der gør, at vi kan sælge lidt bedre biler til danskerne. Vi har taget et godt skridt i den rigtige retning mod mere intelligente bilafgifter, siger markedsdirektør Thomas Møller Sørensen, Dansk Industri (DI).

- Det er sørgeligt at man ikke benytter lejligheden til at lave en reform, der sænker CO2-udledningen fra biler i Danmark. Udledningen er stigende blandt andet som en følge af de tidligere afgiftssænkninger, siger  transportmedarbejder Jeppe Juul, Det Økologiske Råd.

- Det ser ud til, at det trækker i den rigtige retning. For os har det vigtigste været at få lavere afgifter, mere sikre og miljørigtige biler og få lukket leasinghullet, siger direktør Gitte Seeberg, AutoBranchen Danmark.

- Den nye aftale om bilafgifter sender et klart signal til danskere om hvilke biler, Regeringen mener, man skal købe. Nemlig konventionelle biler der udleder skadelige og kræftfremkaldende partikler, er kilde til støjgener og som resten af verden kæmper for at blive fri af. Og det selvom der er et alternativ. Nemlig Elbiler, siger CEO i Clever, Casper Kirketerp-Møller.

- Efter et langt forhandlingsforløb om nye registreringsafgifter for biler, kan det konstateres, at der mere er tale om en afgiftsaftale end en miljøaftale. Forliget om de nye registreringsafgifter er blottet for ambitioner omkring miljø og bæredygtig transport, siger Jørn Grønkjær, Initiativtager til og bestyrelsesmedlem i Foreningen ElbilBy



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nordjysk biogasanlæg skal udvides

Placeringen bliver den største udfordring

Bølgeenergi
Crestwing får halv million: Søsætter dog først til foråret

Det lange seje træk

Første fundamenter til Horns Rev 3 på plads

I midt oktober startede anlægsarbejdet på Danmarks største havmøllepark, Horns Rev 3.

København presser Vestforbrænding for at redde økonomien i ARC

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Lille benspænd for European Energys havlager

Kystnært havlager en gamechanger

350 MW kystnær vind rykker nærmere på den jyske vestkyst

1

Bølgeenergi
Efter søsætning: Tommy mangler bare to ting

Bølgeenergianlægget Weptos performer bedre end ventet - Nu skydes en helt ny æra i gang.

Regeringen vil fjerne bøvlede regler for erhvervslivet

Vestas med i banebrydende hybridanlæg

Familien holder fast i Brunata

Eksterne kræfter i ledelsen betyder ikke, at der er et ejerskifte undervejs, forsikrer målervirksomhedens bestyrelsesformand

Elektrificeret vej testes uden for Lund

Her oplades elbilerne mens de kører.

LM Wind Power skal udvikle kæmpevinge til kinesere

Overskudsvarme skal erstatte kul i Tongchuan City

Nyt dansk-kinesisk projekt fremmer fjernvarme og energieffektiviseringer i kinesisk storby.

Nuttet solcelleanlæg skal forsyne kineserne med grøn energi

Oppositionen til regeringen: Sig nej til russisk gasledning

Solrød Biogas og Vestforbrænding sætter biogas og affald på skoleskemaet

Nu gør vandværkerne vandet blødt - men det er ikke helt simpelt

Kara/Noveren: Vi har ikke gjort noget ulovligt

Video & Billedserier
Millioner til flydende havmølle-fundamenter og brinttankstationer

EUDP har netop uddelt 183 millioner til fremtidens energiteknologier.

Klumme: Færøerne: Grøn omstilling i overhalingsbanen

Vores nordatlantiske venner er ved at omstille deres energiproduktion til vedvarende energi. De er også i gang med at teste lagring og fleksibelt elforbrug.

Effektiviseringer i vandsektoren sparer danskerne for 298 millioner

Mindre statsstøtte giver knappe tider i vindmøllebranchen

Fjernvarme Horsens fortsætter udbygning

Energi-samarbejde sikrer investeringer for 490 mio. kr.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Goldman Sachs forlader Dong med milliardfortjeneste

Spørg om jura: Lærlingen der sov i skurvognen

Nyt skattetjek af små og mellemstore virksomheder

Forventet vækst hos NKT før opsplitning

Klumme:
Klummer
Dårlig dag for miljøet

Forening: Der er risici ved ny solcellepulje

Virksomheder får mange flere påbud om ligestilling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hør om dokumentation af byggematerialer på Building Green

Hør gratis seminar om FN's verdensmål

Statsstøtte og monopolselskaber der breder sig - er det fair konkurrence?

Temadag: Elektriske færger

Topcon's IP-S3 Mobile Mapping system

Oplev Carsten Videcrantz fra Cisco Denmark på EOT: "Living in a Digital World"

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

God kundeservice og gratis strøm om natten

Ekspert inden for vindenergi modtager europæisk pris

ML-SER Værktøjet

Prysmian søkabel producerer energi under iskolde forhold

Halgruppen leverer haller til flygtninge katastrofen i Bangladesh

JUMO Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte

Intelligent bygningsdrift

Ny serie af kompakte cylindre i rustfrit stål (316L)

Forum fyldes til bristepunktet i år

GPS Tyverisikring og overvågning

Tag med på akvakultur delegationstur til Iran d. 12.-14. november 2017

Biogaskonference om Kildesorteret Organisk Dagrenovation

R&D udvikler ny teknologi til test af vindmøllevinger

Prysmian udvider HV produktion på dets fabrik i Jiangsu, Kina

Del en lærling

Mød Jacob Hübertz på EOT og bliv klogere på hvordan Vækstfonden støtter op ...

Revit & AutoCAD - onsdags tips med Bjørg! Gratis Inspiration

Læs her og forøg dine chancer for at få ønskejobbet serveret!

Send til en kollega

0.146