Flydende el på tanken

Den danske regering har en målsætning om, at Danmark skal være uafhængig af fossil energi i 2050. For at nå det mål er det nødvendigt, at alle sektorer leverer energibesparelser og omlægger til vedvarende energi. Det gælder også transporten, hvor flydende biobrændstoffer i dag står for 90 procent af al vedvarende energi, mens el leverer de sidste ti procent, hvoraf langt størstedelen kommer fra jernbanen.

Over tid vil elektrificering af transporten spille en stadig større rolle, men det er ikke sikkert, at batterier bliver den væsentligste lagringsteknologi i fremtiden. Batterierne bliver uden tvivl bedre og billigere, men de har stadig nogle fysiske udfordringer, som kan blive svære at overkomme - særligt når det gælder vægt og energitæthed.

Flydende brændstoffer er derimod lette at transportere, fordi de vejer og fylder meget lidt i forhold til energiindholdet.

Nogle af de flydende brændstoffer, som vil være oplagte i fremtiden, er syntetisk benzin og diesel, der kan produceres af kulstof og brint. Kulstoffet kan for eksempel komme fra affaldsbaseret biomasse eller fra CO2, mens brint kan produceres ved elektrolyse baseret på el fra vedvarende energi. Med elektrolyse vil det dermed være muligt at lagre billig vedvarende energi som brint og flydende brændstof. Netop derfor er elektrolyse interessant i et land som Danmark, hvor der allerede er dage, hvor der produceres mere el på vedvarende energi, end vi selv kan bruge. Det betyder, at elprisen ryger i bund, og den billige strøm ryger til udlandet.

Der er derfor god fornuft i at lagre den billige strøm som syntetiske brændstoffer, der samtidig kan gøre transporten grønnere.

Et af de steder, hvor man er kommet langt med forskning i syntetisk benzin og diesel er Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet. Her forskes der i en metode, hvor biomasse fra bl.a. affaldsprodukter som trykimprægneret træ og husholdningsaffald kombineres med brint fra elektrolyse og omdannes til flydende brændstoffer.

Og der er god ræson i denne metode, fordi de syntetiske brændstoffer direkte kan erstatte benzin og diesel i den eksisterende bilpark, samtidig med at den overskydende vedvarende energi bliver lagret.

Også i udlandet har man fået øjnene op for en fremtid med syntetiske brændstoffer. I blandt andet Tyskland, Norge og Island findes der flere projekter. Og senest har Bosch, som er en af verdens største leverandører af udstyr til bilindustrien, meldt ud, at de ser et kæmpe potentiale i syntetiske biobrændstoffer baseret på el fra vedvarende energi. Boschs eksperter vurderer således, at syntetiske brændstoffer inden 2050 kan levere CO2-reduktioner, der svarer til tre gange Tysklands samlede årlige CO2-udledning.

Danske politikere efterlyser ofte ”det næste vindeventyr”, men begår samtidig den fejl kun at se i én bestemt retning.

Der burde i stedet ses på de mange forskellige teknologier og løsninger, der i dag forskes i. En del af teknologierne har et stykke vej til kommercialisering, og nogen når det måske aldrig.

Pointen med det danske vindeventyr var dog, der blev skabt ordentlige rammer for den nødvendige udvikling og innovation, selvom kun få troede på projektets kommercielle muligheder i starten.

På samme måde kunne man ønske sig, at politikerne havde et bredere udsyn ift. elektrificering af transporten. Forskere fra Aalborg Universitet har lavet en roadmap, der viser vejen for dansk storskala elektrolyse på markedsvilkår frem mod 2035.

Den kunne politikerne passende lade sig inspirere af.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Hvordan løser dette forslag det sundhedsmæssige aspekt af transporten?

Transport med "flydende el" vil forurene ligeså meget som transporten i dag hvis man kikker på lokalmiljøet. Det virker ikke som om dette er nogen fornuftig løsning?

Ja CO2 regnskabet går i nul, men jeg skal stadig gå med maske hver gang en lastbil kører forbi.

Batterierne skal nok overtage, også for lastbiler hvor vi allerede har set de første fuldvoksne lastbiler på batterier med 250km+ rækkevidde.

Jeppe Røn Hartmann
Hej Martin

Ud over at der naturligvis stadig kan gøres noget ift. selve bilerne (bl.a. med kommende euro-normer) kan syntetisk diesel allerede i dag laves, så der udledes betydeligt færre sundhedsskadelige stoffer.

Mvh jeppe

Carsten Pedersen
Desværre endnu et indlæg, der baserer sig på fortællingen om al den billige strøm der sælges til udlandet , men undlader at fortælle hvor mange timer om året den trafik foregår eller rettere hvor få timer, der i realiteten er tale om.

For at indlægget skulle være rigtigt interessant, burde det have medtaget tallet for hvor mange timer om året strømmen er billig nok til, at de energikonverteringer, der er nødvendige, kan hænge sammen økonomisk set.

Når det tal kommer med, vil det vise sig, at ingen sådanne anlæg vil få driftstimer nok på årsbasis til at det kan hænge sammen økonomisk

Jeppe Røn Hartmann
Hej Carsten

Med den store satsning på vedvarende energi - både i Danmark, og i vores nabolande - viser alle analyser, at der i fremtiden vil være store variationer i energimængder og -pris. Der vil derfor være behov for langt mere fleksibelt forbrug og lagring i fremtiden. Elbiler kan bidrage med en lille del, men slet ikke nok. Pointen i artiklen er jo netop, at vi ikke må lægge os fast på de endelige løsninger. Tænk hvis man havde gjort det med vindmøllerne...

Mvh Jeppe

Carsten Pedersen
Hej Jeppe,
jeg opfatter din kommentar som en forudsigelse om, at der i fremtiden vil komme tiltrækkeligt mange timer med såkaldt eloverløb, til at der vil være timer nok med tilstrækkeligt lave elpriser til at anlæg af den type, som der her er tale om, vil være rentable.
Men det ændrer ikke ved, at så længe diskussionen sker uden at få tal på bordet dels for hvor mange timer med hvilke priser, der er nødvendige, for at ideerne skal kunne gennemføres, dels for hvordan de tal ser ud i dagens marked, får vi ikke et ordentligt grundlag for at vurdere, hvilken retning vi skal gå.

Jens Toft-Nielsen
Den bedste kombination er elbiler, elbusser og ellastbiler med batteri og methanolbrændselsceller. Der findes allerede i dag elbiler i Danmark med denne teknologi og en rækkevidde på 700 km. Knowhow findes i danske virksomheder, bl.a. Serenergy i Aalborg.

Jeppe Røn Hartmann
Hej Carsten

Det er jeg sådan set enig i, men jeg mener der er masser af den slags tal. Dog naturligvis ikke i en kort artikel på EnergySupply.

Læs evt. den roadmap der henvises til.

Mvh Jeppe

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Elsam-sag forsøges anket til Højesteret

Ifølge landsret var der ikke beviser for urimeligt høje elpriser for kunder i Elsam. Styrelse forsøger anke.

Arcon-Sunmark opfører kraftvarmeværk på losseplads

Projektet kombinerer naturgas, solvarme, en elkedel og energilagring

1

Byråd nikker ja til 46 nye landmøller

Kommuner får vetoret mod kystnære havmøller

Nyt lovforslag skal vedtages efter sommerferien

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Nyhedsbrev

MHI Vestas går efter førerpositionen

Mens Europa tøver, henter Kina milliarder til at bygge elbiler

Video & Billedserier
I dag er der rejsegilde i Korskro

Snart sættes anlægget i drift

Energistyrelsen har fundet sin nye direktør

2

DI skruer op for vandtrykket

Klumme: Horizon Europe – et nyt guldæg for den danske energi-model?

1

Nye Kamstrup-målere til Aalborg

Solprojekt lempes efter kritik

Energistyrelsen: Intet godt alternativ til flexfregning for solcellejere

Minister vil se på CO2-udledning til efteråret

Klumme:
Debat
Vi skal ikke sætte gang i en dominoeffekt

2

Første etape af sjællandsk solcellepark indviet

1

A.P. Møller spår lys fremtid for geotermi

Geotermi har potentiale til at dække 30 procent af fjernvarmebehovet i Danmark, mener A.P. Møller Holding

Fire virksomheder samler sig i vindalliance

Favrskov Forsyning får ny direktør

Tvis henter direktør i Dansk Fjernvarme

Amager Bakke har systematisk brudt udbudsreglerne

Intern undersøgelse viser, at Amager Ressource Center i en lang række tilfælde ikke har levet op til regler

Australsk ordre til Vestas

Concito: Klimapolitik er danskernes foretrukne valgtema

Vestas lander amerikansk storordre på 226 vindmøller

Energistyrelsen har succes med varmepumpe-rådgivning

Flere tusind grunde i Danmark er forurenede og truer grundvand

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Amerikansk ordre til Vestas

Sådan får du fingrene i 400 millioner kroner

Folkemødet
Syv energibyer skruer op for den grønne omstilling

Folkemødet
Forsyningssektoren flytter sammen

Taiwans vindenergi garanteres af den danske stat

Sveriges regering siger ja til Nord Stream 2

Energiministeriet: Vi har ikke leveret urigtige oplysninger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny rapport: Standarder øger nordisk produktivitet og BNP

Hver tredje har symptomer på dårligt indeklima

Dansk Boligbyg Årsdag 2018 - med 35 nye medarbejdere

Uglvig og Skelmose samler tropperne i et selskab - Skelmose

Bowitek åbner afdeling i Randers

Sådan sikrer du et legionellafrit rørsystem

Dyser hjælper luften ned i opholdszonen

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyhed. Vectron IP66 frekvensomformer

TILBUD på vinduesløfter - slå til nu!

Mød os på Automatikmessen 2018 i Brøndby Hallen

Opnå store besparelser på de mest populære SOLIDWORKS produkter

Maskinsikkerhed: Få hjælp til valg af produkter!

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Temadag om datacentre og energi

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

WK i Carlsbergbyen - hovedstadens nye bykvarter

TROX på vejen med Roadshow

Vølund Varmeteknik flytter til Herning

Nyt medlem af Dansk El- Tavle Forening

Grønbech & Sønner udvider i Sverige og Norge

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Sommerferien står for døren!

Ny medarbejder hos norm-teknik

Send til en kollega

0.21