23948sdkhjf

Flydende el på tanken

Den danske regering har en målsætning om, at Danmark skal være uafhængig af fossil energi i 2050. For at nå det mål er det nødvendigt, at alle sektorer leverer energibesparelser og omlægger til vedvarende energi. Det gælder også transporten, hvor flydende biobrændstoffer i dag står for 90 procent af al vedvarende energi, mens el leverer de sidste ti procent, hvoraf langt størstedelen kommer fra jernbanen.

Over tid vil elektrificering af transporten spille en stadig større rolle, men det er ikke sikkert, at batterier bliver den væsentligste lagringsteknologi i fremtiden. Batterierne bliver uden tvivl bedre og billigere, men de har stadig nogle fysiske udfordringer, som kan blive svære at overkomme - særligt når det gælder vægt og energitæthed.

Flydende brændstoffer er derimod lette at transportere, fordi de vejer og fylder meget lidt i forhold til energiindholdet.

Nogle af de flydende brændstoffer, som vil være oplagte i fremtiden, er syntetisk benzin og diesel, der kan produceres af kulstof og brint. Kulstoffet kan for eksempel komme fra affaldsbaseret biomasse eller fra CO2, mens brint kan produceres ved elektrolyse baseret på el fra vedvarende energi. Med elektrolyse vil det dermed være muligt at lagre billig vedvarende energi som brint og flydende brændstof. Netop derfor er elektrolyse interessant i et land som Danmark, hvor der allerede er dage, hvor der produceres mere el på vedvarende energi, end vi selv kan bruge. Det betyder, at elprisen ryger i bund, og den billige strøm ryger til udlandet.

Der er derfor god fornuft i at lagre den billige strøm som syntetiske brændstoffer, der samtidig kan gøre transporten grønnere.

Et af de steder, hvor man er kommet langt med forskning i syntetisk benzin og diesel er Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet. Her forskes der i en metode, hvor biomasse fra bl.a. affaldsprodukter som trykimprægneret træ og husholdningsaffald kombineres med brint fra elektrolyse og omdannes til flydende brændstoffer.

Og der er god ræson i denne metode, fordi de syntetiske brændstoffer direkte kan erstatte benzin og diesel i den eksisterende bilpark, samtidig med at den overskydende vedvarende energi bliver lagret.

Også i udlandet har man fået øjnene op for en fremtid med syntetiske brændstoffer. I blandt andet Tyskland, Norge og Island findes der flere projekter. Og senest har Bosch, som er en af verdens største leverandører af udstyr til bilindustrien, meldt ud, at de ser et kæmpe potentiale i syntetiske biobrændstoffer baseret på el fra vedvarende energi. Boschs eksperter vurderer således, at syntetiske brændstoffer inden 2050 kan levere CO2-reduktioner, der svarer til tre gange Tysklands samlede årlige CO2-udledning.

Danske politikere efterlyser ofte ”det næste vindeventyr”, men begår samtidig den fejl kun at se i én bestemt retning.

Der burde i stedet ses på de mange forskellige teknologier og løsninger, der i dag forskes i. En del af teknologierne har et stykke vej til kommercialisering, og nogen når det måske aldrig.

Pointen med det danske vindeventyr var dog, der blev skabt ordentlige rammer for den nødvendige udvikling og innovation, selvom kun få troede på projektets kommercielle muligheder i starten.

På samme måde kunne man ønske sig, at politikerne havde et bredere udsyn ift. elektrificering af transporten. Forskere fra Aalborg Universitet har lavet en roadmap, der viser vejen for dansk storskala elektrolyse på markedsvilkår frem mod 2035.

Den kunne politikerne passende lade sig inspirere af.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (7)
Forsiden lige nu

Ewii tager sin egen varmepumpe-medicin

Danmark hjælper 7 GW tyrkisk havvind på vej

Seks kolde boringer indviet på Nyt Hospital Bispebjerg

Mærsk rykker et skridt nærmere exit fra olieindustrien

1

Ringkøbing Fjernvarme dropper varmeværk i Lalandia-projekt

Nyhedsbrev

Ewii sender 1.650 naturgaskunder videre

Online Avis Arkiv

Danmark kaster sig ud i en argentinsk tango

Efter kontrol: Nye regler for varsling af prisstigninger på varmen

NKT har fundet ny topchef

Nature Energy investerer 100 millioner i øko-linje

1

Redningsplanke til lukningstruet kraftvarmeværk

Efter politianmeldelse: Energiselskaber har næsten ingen kommentarer

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Med venlig hilsen fra Regeringen: 50 millioner til superhavmøllerne

2

Energilagring
Opråb: Få nu etableret det center for energilagring

Her er de fire grundbeløbsinitiativer i energiaftalen

6

Energilagring
Endelig ser stenlageret dagens lys

Energilagring
Kæmpe batteri installeres på Bornholm

Punktum i voldgiftssagen om geotermien i Kvols

Vollsmose som klimahovedstad kan blive nyt roboteventyr

Borgmestre: Stop kystnære mølleprojekter i vores kommuner

Nye energiprojekter på vej

Combigas om biogas i Billund: Vi er i venteposition

BWSC fik en på sinkadusen i 2018

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny lov: Pas på, hvad du kører med i varebilen

De Radikale vil opføre seks havmølleparker inden 2030

Varmegenvinding bonner ud hos fynsk producent

Danmark i spidsen for globalt klimatopmøde

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Klumme:
Debat
Digitale vinde blæser

Ny, sjællandsk bydel skal selv håndtere spildevand

Danske virksomheder opfinder som aldrig før

Nordsjællandsk vandværker lukker flere boringer

Norges stenrige oliefond dropper olie- og gasselskaber

Fransk oliegigant får grønt lys til opkøb i Nordsøen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Bronzepakken - Messeudstyr

Tick Cad investerer yderligere inden for 3D-scanning.

Draka lancerer ny PROTOMONT (MT) (N)SHOEU 0,6/1 kV kabelversion

Spelsberg ser sort

Hvide solceller til administrationsbygning

Ara-el anbefaler distributions bokse til nødbelysning

Gratis event om bæredygtigt byggeri i Aarhus!

Besøg Lafert Motors på Hannovermessen 2019

Overvejer du service/poseskift i de kommende helligdage eller i sommerferien?

Besøg hos Hydro Aluminium, Karmøy den 24.–25. april 2019

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

I dag er sidste chance for at få Early Bird-rabat til temaugen FREMTIDENS SUNDHEDSBYGGERI 2019!

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Standarder for grøn energiteknologi med dansk aftryk

Michael Larsen ny Sourcing Specialist hos Würth Industri Danmark

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

SCHMIDT Koblinger

GPS monteret på Liebherr 936

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Velkommen til Michael Lautrup - Produktspecialist hos Würth Industri Danmar...

Nye medarbejdere ved AEA

Coatmaster FLEX

Send til en kollega

0.215