23948sdkhjf

Flydende el på tanken

Den danske regering har en målsætning om, at Danmark skal være uafhængig af fossil energi i 2050. For at nå det mål er det nødvendigt, at alle sektorer leverer energibesparelser og omlægger til vedvarende energi. Det gælder også transporten, hvor flydende biobrændstoffer i dag står for 90 procent af al vedvarende energi, mens el leverer de sidste ti procent, hvoraf langt størstedelen kommer fra jernbanen.

Over tid vil elektrificering af transporten spille en stadig større rolle, men det er ikke sikkert, at batterier bliver den væsentligste lagringsteknologi i fremtiden. Batterierne bliver uden tvivl bedre og billigere, men de har stadig nogle fysiske udfordringer, som kan blive svære at overkomme - særligt når det gælder vægt og energitæthed.

Flydende brændstoffer er derimod lette at transportere, fordi de vejer og fylder meget lidt i forhold til energiindholdet.

Nogle af de flydende brændstoffer, som vil være oplagte i fremtiden, er syntetisk benzin og diesel, der kan produceres af kulstof og brint. Kulstoffet kan for eksempel komme fra affaldsbaseret biomasse eller fra CO2, mens brint kan produceres ved elektrolyse baseret på el fra vedvarende energi. Med elektrolyse vil det dermed være muligt at lagre billig vedvarende energi som brint og flydende brændstof. Netop derfor er elektrolyse interessant i et land som Danmark, hvor der allerede er dage, hvor der produceres mere el på vedvarende energi, end vi selv kan bruge. Det betyder, at elprisen ryger i bund, og den billige strøm ryger til udlandet.

Der er derfor god fornuft i at lagre den billige strøm som syntetiske brændstoffer, der samtidig kan gøre transporten grønnere.

Et af de steder, hvor man er kommet langt med forskning i syntetisk benzin og diesel er Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet. Her forskes der i en metode, hvor biomasse fra bl.a. affaldsprodukter som trykimprægneret træ og husholdningsaffald kombineres med brint fra elektrolyse og omdannes til flydende brændstoffer.

Og der er god ræson i denne metode, fordi de syntetiske brændstoffer direkte kan erstatte benzin og diesel i den eksisterende bilpark, samtidig med at den overskydende vedvarende energi bliver lagret.

Også i udlandet har man fået øjnene op for en fremtid med syntetiske brændstoffer. I blandt andet Tyskland, Norge og Island findes der flere projekter. Og senest har Bosch, som er en af verdens største leverandører af udstyr til bilindustrien, meldt ud, at de ser et kæmpe potentiale i syntetiske biobrændstoffer baseret på el fra vedvarende energi. Boschs eksperter vurderer således, at syntetiske brændstoffer inden 2050 kan levere CO2-reduktioner, der svarer til tre gange Tysklands samlede årlige CO2-udledning.

Danske politikere efterlyser ofte ”det næste vindeventyr”, men begår samtidig den fejl kun at se i én bestemt retning.

Der burde i stedet ses på de mange forskellige teknologier og løsninger, der i dag forskes i. En del af teknologierne har et stykke vej til kommercialisering, og nogen når det måske aldrig.

Pointen med det danske vindeventyr var dog, der blev skabt ordentlige rammer for den nødvendige udvikling og innovation, selvom kun få troede på projektets kommercielle muligheder i starten.

På samme måde kunne man ønske sig, at politikerne havde et bredere udsyn ift. elektrificering af transporten. Forskere fra Aalborg Universitet har lavet en roadmap, der viser vejen for dansk storskala elektrolyse på markedsvilkår frem mod 2035.

Den kunne politikerne passende lade sig inspirere af.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (7)
Forsiden lige nu

Her er specialet gigantiske vindmølleforme

Nye energiprojekter på vej

Verdo får ny administrerende direktør

Hedensted Fjernvarme - Nu med endnu mere overskudsvarme

Kommunal bekymring: Saltpower vil teste teknologi i og på salthorst

Biogas-selskab i retten: Biomasse-indtaget overskredet

Nyhedsbrev

Verdens største havmøllepark bygges i Nordsøen

3,6 gigawatt skal forsyne millioner af husstande med strøm

Online Avis Arkiv
1

It-giganten Google investerer i fem solcelleparker i Danmark

4

Dansk salt-teknologi tæt på kommercialisering

Vestforbrænding fyrer direktør

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Magasinet Forsyning
Sådan foregår Logstors proces

Magasinet Forsyning
En forrygende og brandfarlig ide

Hvad gør man, når man som de første i verden skal bygge et anlæg til kemisk genanvendelse af PUR? Man gør som Logstor og lærer det på den hårde måde.

Ørsted fravælger MHI Vestas og Siemens Gamesa i USA

SolarSack hædret med bæredygtig startup-pris

Demoprojekt med røde solceller ved vejs ende i Nordvest

Tyra gasser ned: Sidste prop sættes i

Coromatic lander kontrakt med verdensledende forskningsfacilitet

Hovedstadshospital etablerer vandkatakombe

Magasinet Forsyning
Gratis energi leverer både varme og køl i Tårnby

Biogas: 28.000 kilo pølser og brød er blevet til 3.500 halstørklæder

Sætter gang i undersøgelse: Tilliden til Verdo skal øges

Ørsted sælger fra for 21 milliarder

Energiselskabet siger farvel til sine danske aktiviteter inden for eldistribution, privatkunder og udendørsbelysning

Forsker vil fjerne medicinrester fra spildevand med selvrensende membran

2

Ny rekord: Vindmøller leverede 30 procent mere end forbruget

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance

Vismænd advarer mod øget olieproduktion i Nordsøen

Vestas henter norsk ordre

Pesticid i drikkevand er mindre farligt end først antaget

Finansminister varsler flere klimatiltag på finanslov

Underleverandør skærer ned efter Vestas-fyringer

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sønderborg vært for løsningsorienteret klimakonference

Vestas åbner midlertidig fabrik i Viborg

Dansk Norsea-ledelse får øget ansvar

Ugens grin: Strømafbrydelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vil du ha' styr på reglerne for ekspropriation og anbringelse af ledninger her i efteråret?

Læs Electra, nr. 8 – 2019

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

Sulzer Muffin Monster. Nedeler Grinder

Grøn omstilling - hvilke køle og klimaanlæg skal du vælge?

Ny digital lagerløsning fra Gottfred Petersen! Digitalt styret konsignationslager

Eliminering af olietåge og olierøg

hi-messen samler alt inden for 3D

Mød Fibox på hi Tech & Industri Scandinavia 1.-3. oktober 2019

Oplev Bürkerts nye messe-setup på hi 2019

”Vi passer på sygehuspersonalet, så de kan passe på os”

Prysmian Group lancerer RFID kabelteknologi

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

Flowswitch til måling af aggressive medier!

Centralisering af oliefri vakuumforsyning

#EUINMYREGION: Erfaringer med Grøn Omstilling i Nordjylland

Ara-el præsenterer Ex-d, Ex-e, Ex-de, Ex-dem kontrol paneler

Sidste chance for Early Bird-rabat på Nohrcons udbudskonferencer! Bliv klogere på udbudsreglerne

Bondy udstiller på stand M9920 og på stand L9331.

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Elmåling for teknikere 0,4–60 kV

Load test af løfteværktøj til turbine løft

The Smart Company: Tekniske begreber bliver omsat til praksis på hi-messen

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Får du det optimale ud af dine rør i dit kompressorrum?

Send til en kollega

0.196