Flydende el på tanken

Den danske regering har en målsætning om, at Danmark skal være uafhængig af fossil energi i 2050. For at nå det mål er det nødvendigt, at alle sektorer leverer energibesparelser og omlægger til vedvarende energi. Det gælder også transporten, hvor flydende biobrændstoffer i dag står for 90 procent af al vedvarende energi, mens el leverer de sidste ti procent, hvoraf langt størstedelen kommer fra jernbanen.

Over tid vil elektrificering af transporten spille en stadig større rolle, men det er ikke sikkert, at batterier bliver den væsentligste lagringsteknologi i fremtiden. Batterierne bliver uden tvivl bedre og billigere, men de har stadig nogle fysiske udfordringer, som kan blive svære at overkomme - særligt når det gælder vægt og energitæthed.

Flydende brændstoffer er derimod lette at transportere, fordi de vejer og fylder meget lidt i forhold til energiindholdet.

Nogle af de flydende brændstoffer, som vil være oplagte i fremtiden, er syntetisk benzin og diesel, der kan produceres af kulstof og brint. Kulstoffet kan for eksempel komme fra affaldsbaseret biomasse eller fra CO2, mens brint kan produceres ved elektrolyse baseret på el fra vedvarende energi. Med elektrolyse vil det dermed være muligt at lagre billig vedvarende energi som brint og flydende brændstof. Netop derfor er elektrolyse interessant i et land som Danmark, hvor der allerede er dage, hvor der produceres mere el på vedvarende energi, end vi selv kan bruge. Det betyder, at elprisen ryger i bund, og den billige strøm ryger til udlandet.

Der er derfor god fornuft i at lagre den billige strøm som syntetiske brændstoffer, der samtidig kan gøre transporten grønnere.

Et af de steder, hvor man er kommet langt med forskning i syntetisk benzin og diesel er Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet. Her forskes der i en metode, hvor biomasse fra bl.a. affaldsprodukter som trykimprægneret træ og husholdningsaffald kombineres med brint fra elektrolyse og omdannes til flydende brændstoffer.

Og der er god ræson i denne metode, fordi de syntetiske brændstoffer direkte kan erstatte benzin og diesel i den eksisterende bilpark, samtidig med at den overskydende vedvarende energi bliver lagret.

Også i udlandet har man fået øjnene op for en fremtid med syntetiske brændstoffer. I blandt andet Tyskland, Norge og Island findes der flere projekter. Og senest har Bosch, som er en af verdens største leverandører af udstyr til bilindustrien, meldt ud, at de ser et kæmpe potentiale i syntetiske biobrændstoffer baseret på el fra vedvarende energi. Boschs eksperter vurderer således, at syntetiske brændstoffer inden 2050 kan levere CO2-reduktioner, der svarer til tre gange Tysklands samlede årlige CO2-udledning.

Danske politikere efterlyser ofte ”det næste vindeventyr”, men begår samtidig den fejl kun at se i én bestemt retning.

Der burde i stedet ses på de mange forskellige teknologier og løsninger, der i dag forskes i. En del af teknologierne har et stykke vej til kommercialisering, og nogen når det måske aldrig.

Pointen med det danske vindeventyr var dog, der blev skabt ordentlige rammer for den nødvendige udvikling og innovation, selvom kun få troede på projektets kommercielle muligheder i starten.

På samme måde kunne man ønske sig, at politikerne havde et bredere udsyn ift. elektrificering af transporten. Forskere fra Aalborg Universitet har lavet en roadmap, der viser vejen for dansk storskala elektrolyse på markedsvilkår frem mod 2035.

Den kunne politikerne passende lade sig inspirere af.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Hvordan løser dette forslag det sundhedsmæssige aspekt af transporten?

Transport med "flydende el" vil forurene ligeså meget som transporten i dag hvis man kikker på lokalmiljøet. Det virker ikke som om dette er nogen fornuftig løsning?

Ja CO2 regnskabet går i nul, men jeg skal stadig gå med maske hver gang en lastbil kører forbi.

Batterierne skal nok overtage, også for lastbiler hvor vi allerede har set de første fuldvoksne lastbiler på batterier med 250km+ rækkevidde.

Jeppe Røn Hartmann
Hej Martin

Ud over at der naturligvis stadig kan gøres noget ift. selve bilerne (bl.a. med kommende euro-normer) kan syntetisk diesel allerede i dag laves, så der udledes betydeligt færre sundhedsskadelige stoffer.

Mvh jeppe

Carsten Pedersen
Desværre endnu et indlæg, der baserer sig på fortællingen om al den billige strøm der sælges til udlandet , men undlader at fortælle hvor mange timer om året den trafik foregår eller rettere hvor få timer, der i realiteten er tale om.

For at indlægget skulle være rigtigt interessant, burde det have medtaget tallet for hvor mange timer om året strømmen er billig nok til, at de energikonverteringer, der er nødvendige, kan hænge sammen økonomisk set.

Når det tal kommer med, vil det vise sig, at ingen sådanne anlæg vil få driftstimer nok på årsbasis til at det kan hænge sammen økonomisk

Jeppe Røn Hartmann
Hej Carsten

Med den store satsning på vedvarende energi - både i Danmark, og i vores nabolande - viser alle analyser, at der i fremtiden vil være store variationer i energimængder og -pris. Der vil derfor være behov for langt mere fleksibelt forbrug og lagring i fremtiden. Elbiler kan bidrage med en lille del, men slet ikke nok. Pointen i artiklen er jo netop, at vi ikke må lægge os fast på de endelige løsninger. Tænk hvis man havde gjort det med vindmøllerne...

Mvh Jeppe

Carsten Pedersen
Hej Jeppe,
jeg opfatter din kommentar som en forudsigelse om, at der i fremtiden vil komme tiltrækkeligt mange timer med såkaldt eloverløb, til at der vil være timer nok med tilstrækkeligt lave elpriser til at anlæg af den type, som der her er tale om, vil være rentable.
Men det ændrer ikke ved, at så længe diskussionen sker uden at få tal på bordet dels for hvor mange timer med hvilke priser, der er nødvendige, for at ideerne skal kunne gennemføres, dels for hvordan de tal ser ud i dagens marked, får vi ikke et ordentligt grundlag for at vurdere, hvilken retning vi skal gå.

Jens Toft-Nielsen
Den bedste kombination er elbiler, elbusser og ellastbiler med batteri og methanolbrændselsceller. Der findes allerede i dag elbiler i Danmark med denne teknologi og en rækkevidde på 700 km. Knowhow findes i danske virksomheder, bl.a. Serenergy i Aalborg.

Jeppe Røn Hartmann
Hej Carsten

Det er jeg sådan set enig i, men jeg mener der er masser af den slags tal. Dog naturligvis ikke i en kort artikel på EnergySupply.

Læs evt. den roadmap der henvises til.

Mvh Jeppe

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Weiss genopstår i en mindre og mere komprimeret udgave

Nye projekter lægges på hylden.

2 MW biomasseanlæg omdanner korn-afrens til varme

Siemens Gamesa skrotter fransk mølle

Vindmøllegigantens franske datterselskab Adwen tager sin 8 MW-platform ud af produktion.

Rift om støtte fra Elforsk

Forskere finder mikroplast i dansk drikkevand

Klimadan åbner varmepumpeafdeling på Sjælland

Dansk Vandteknologi kan fremtidssikre Californiens vandforsyning

Ny aftale skal bane vejen for danske vand-kompetencer.

Vindchef til Esvagt fra Siemens

ProjectZero hædret med Svend Auken Prisen

VVM sætter gang i næste fase af Kassø-Frøslev-forbindelsen

Størrelsen betyder noget for producent af elkøretøjer

Biogasselskab indleder voldgiftssag

MHI Vestas tæt på rekordordre

Havmølleproducenten er blevet valgt som foretrukken leverandør til et britisk projekt.

Selskaber har pudset advokater på hinanden

Der er kold luft mellem Hirtshals Fjernvarme og Affaldsselskabet AVV.

Frijsenborg Biogas udvider spritnyt biogasanlæg

Video & Billedserier
Shell flytter kæmpeovn på plads

Adding overtager endnu engang ansatte i konkursbo

Og hjælper samtidig Grenaa Varmeværk med at blive færdig med det helt nye kedelanlæg.

Biokedler på nye hænder

Strømsvigt: Forbrugere fik ikke ret i klage

Plastrør kan have potentiale i fjernvarmenet

Video & Billedserier
Museum vil udstille fedtklump fra Londons kloakker

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Greentech Energy Systems sælger fire danske vindmølleparker

Høng Varmeværk giver solvarmen en chance til

Varmeværket har én gang tidligere lagt et solvarmeprojekt på hylden.

1

Elselskabernes sats på fibernet koster forbrugerne milliarder

Klumme:
Klummer
Det fælles ansvar for vindmølleindustriens udvikling – eller dens afvikling

MHI Vestas ansætter 150 ekstra

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kerteminde Forsyning lukker tre boringer

1

Energiselskaber har fået lov til at sløse for meget

Trods politisk indgreb: Fjernvarmeselskaber fortsætter pengejagt

7

Klumme:
Klummer
Flydende el på tanken

1

Hvor skal Facebook få den grønne strøm fra?

1

Professor: Industriens overskudsvarme kunne dække hele Europa

KK Wind Solutions køber fabrik og flytter den

Regeringen vil kunne afvise Nord Stream

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kunder i den tyske bilindustri? Pas på der er faldende indtjening og øgede udfordringer.

Nidec og Ølgod Elektro lancerer en ny leveringsstrategi med 24/7 service

Sikkerhedsscanner med 8 sikkerhedsfelter til både Ethernet/IP og PROFINET interface

Overvågning og styring af elektricitet

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING´s AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Effektive lavtryksvaskere til maskiner, komponenter og installationer

Megatrade deltager på HI Messen 2017 fra d. 3-5 oktober

Vil du skridtet videre med Autodesk Vault? - deltag på kurset Autodesk Vault Workgroup d. 11/10

Få op til 30.000 kr. for din gamle kompressor ved køb af ny!

Webinar: 3D til 3D – Best practice fra 3D til SolidWorks

Forstå engrosmarkedet for el

Jensen Electric: SMS alarm med datalogning

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Gratis gå-hjem-møde - udvikling og innovation styrker i krisesituationer

Tekstilkanaler med dyser får luften ned i opholdszonen

Tilskud til energibesparende projekter

Opnå økonomiske fordele og mere tilfredse kunder

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Kemisk hærdet glas fra Mirit Glas

Udstillerne er klar til Building Green!

Få besøg af Necon's ventilvogn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

HI 2017

Få et minimalt oliespild med magnetisk filtrering

Spilder du, tørre DENSORB

Send til en kollega

0.215