Flydende el på tanken

Den danske regering har en målsætning om, at Danmark skal være uafhængig af fossil energi i 2050. For at nå det mål er det nødvendigt, at alle sektorer leverer energibesparelser og omlægger til vedvarende energi. Det gælder også transporten, hvor flydende biobrændstoffer i dag står for 90 procent af al vedvarende energi, mens el leverer de sidste ti procent, hvoraf langt størstedelen kommer fra jernbanen.

Over tid vil elektrificering af transporten spille en stadig større rolle, men det er ikke sikkert, at batterier bliver den væsentligste lagringsteknologi i fremtiden. Batterierne bliver uden tvivl bedre og billigere, men de har stadig nogle fysiske udfordringer, som kan blive svære at overkomme - særligt når det gælder vægt og energitæthed.

Flydende brændstoffer er derimod lette at transportere, fordi de vejer og fylder meget lidt i forhold til energiindholdet.

Nogle af de flydende brændstoffer, som vil være oplagte i fremtiden, er syntetisk benzin og diesel, der kan produceres af kulstof og brint. Kulstoffet kan for eksempel komme fra affaldsbaseret biomasse eller fra CO2, mens brint kan produceres ved elektrolyse baseret på el fra vedvarende energi. Med elektrolyse vil det dermed være muligt at lagre billig vedvarende energi som brint og flydende brændstof. Netop derfor er elektrolyse interessant i et land som Danmark, hvor der allerede er dage, hvor der produceres mere el på vedvarende energi, end vi selv kan bruge. Det betyder, at elprisen ryger i bund, og den billige strøm ryger til udlandet.

Der er derfor god fornuft i at lagre den billige strøm som syntetiske brændstoffer, der samtidig kan gøre transporten grønnere.

Et af de steder, hvor man er kommet langt med forskning i syntetisk benzin og diesel er Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet. Her forskes der i en metode, hvor biomasse fra bl.a. affaldsprodukter som trykimprægneret træ og husholdningsaffald kombineres med brint fra elektrolyse og omdannes til flydende brændstoffer.

Og der er god ræson i denne metode, fordi de syntetiske brændstoffer direkte kan erstatte benzin og diesel i den eksisterende bilpark, samtidig med at den overskydende vedvarende energi bliver lagret.

Også i udlandet har man fået øjnene op for en fremtid med syntetiske brændstoffer. I blandt andet Tyskland, Norge og Island findes der flere projekter. Og senest har Bosch, som er en af verdens største leverandører af udstyr til bilindustrien, meldt ud, at de ser et kæmpe potentiale i syntetiske biobrændstoffer baseret på el fra vedvarende energi. Boschs eksperter vurderer således, at syntetiske brændstoffer inden 2050 kan levere CO2-reduktioner, der svarer til tre gange Tysklands samlede årlige CO2-udledning.

Danske politikere efterlyser ofte ”det næste vindeventyr”, men begår samtidig den fejl kun at se i én bestemt retning.

Der burde i stedet ses på de mange forskellige teknologier og løsninger, der i dag forskes i. En del af teknologierne har et stykke vej til kommercialisering, og nogen når det måske aldrig.

Pointen med det danske vindeventyr var dog, der blev skabt ordentlige rammer for den nødvendige udvikling og innovation, selvom kun få troede på projektets kommercielle muligheder i starten.

På samme måde kunne man ønske sig, at politikerne havde et bredere udsyn ift. elektrificering af transporten. Forskere fra Aalborg Universitet har lavet en roadmap, der viser vejen for dansk storskala elektrolyse på markedsvilkår frem mod 2035.

Den kunne politikerne passende lade sig inspirere af.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Hvordan løser dette forslag det sundhedsmæssige aspekt af transporten?

Transport med "flydende el" vil forurene ligeså meget som transporten i dag hvis man kikker på lokalmiljøet. Det virker ikke som om dette er nogen fornuftig løsning?

Ja CO2 regnskabet går i nul, men jeg skal stadig gå med maske hver gang en lastbil kører forbi.

Batterierne skal nok overtage, også for lastbiler hvor vi allerede har set de første fuldvoksne lastbiler på batterier med 250km+ rækkevidde.

Jeppe Røn Hartmann
Hej Martin

Ud over at der naturligvis stadig kan gøres noget ift. selve bilerne (bl.a. med kommende euro-normer) kan syntetisk diesel allerede i dag laves, så der udledes betydeligt færre sundhedsskadelige stoffer.

Mvh jeppe

Carsten Pedersen
Desværre endnu et indlæg, der baserer sig på fortællingen om al den billige strøm der sælges til udlandet , men undlader at fortælle hvor mange timer om året den trafik foregår eller rettere hvor få timer, der i realiteten er tale om.

For at indlægget skulle være rigtigt interessant, burde det have medtaget tallet for hvor mange timer om året strømmen er billig nok til, at de energikonverteringer, der er nødvendige, kan hænge sammen økonomisk set.

Når det tal kommer med, vil det vise sig, at ingen sådanne anlæg vil få driftstimer nok på årsbasis til at det kan hænge sammen økonomisk

Jeppe Røn Hartmann
Hej Carsten

Med den store satsning på vedvarende energi - både i Danmark, og i vores nabolande - viser alle analyser, at der i fremtiden vil være store variationer i energimængder og -pris. Der vil derfor være behov for langt mere fleksibelt forbrug og lagring i fremtiden. Elbiler kan bidrage med en lille del, men slet ikke nok. Pointen i artiklen er jo netop, at vi ikke må lægge os fast på de endelige løsninger. Tænk hvis man havde gjort det med vindmøllerne...

Mvh Jeppe

Carsten Pedersen
Hej Jeppe,
jeg opfatter din kommentar som en forudsigelse om, at der i fremtiden vil komme tiltrækkeligt mange timer med såkaldt eloverløb, til at der vil være timer nok med tilstrækkeligt lave elpriser til at anlæg af den type, som der her er tale om, vil være rentable.
Men det ændrer ikke ved, at så længe diskussionen sker uden at få tal på bordet dels for hvor mange timer med hvilke priser, der er nødvendige, for at ideerne skal kunne gennemføres, dels for hvordan de tal ser ud i dagens marked, får vi ikke et ordentligt grundlag for at vurdere, hvilken retning vi skal gå.

Jens Toft-Nielsen
Den bedste kombination er elbiler, elbusser og ellastbiler med batteri og methanolbrændselsceller. Der findes allerede i dag elbiler i Danmark med denne teknologi og en rækkevidde på 700 km. Knowhow findes i danske virksomheder, bl.a. Serenergy i Aalborg.

Jeppe Røn Hartmann
Hej Carsten

Det er jeg sådan set enig i, men jeg mener der er masser af den slags tal. Dog naturligvis ikke i en kort artikel på EnergySupply.

Læs evt. den roadmap der henvises til.

Mvh Jeppe

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Bølgeenergi
NKT tester bølgeenergi-kabler

SK Forsyning sender varmeværk i udbud

Kedelleverandøren er fundet.

Video & Billedserier
Produktion af kunst-sne kræver ny type varmepumpe

1

Halm kan øge biogasproduktionen med 30 procent

Som supplement til gyllen rummer halm et kæmpe biogas-potentiale.

Dansk Energi: Grøn energi er billigere end sort

Video & Billedserier
Vildfaren raket lukkede for varmen

Nyhedsbrev

Øget brug af biomasse i energiproduktionen er problematisk

Organisationen Verdens Skove frygter massiv afskovning.

Bølgeenergi
Nyt bølgeenergi-selskab henter offshore-direktør

Hobro Varmeværk slukker for affaldsvarmen

Høring: Harmonisering af vilkår ved teknologineutrale udbud

Forsøg: Varme hentes fra grundvandet

Video & Billedserier
Vejret driller - men bundlinjen vokser

Fordobling af bundlinjen hos Eurowind Energy - til trods for mindre vind og lave elpriser.

Byrådskandidater siger ja til flere vindmøller

Et flertal af landets byrådskandidater er tilhængere af mere vindkraft i deres kommuner, viser rundspørge.

Flere kommuner siger blankt nej til vindmøller: De støjer

Gasmotor udnytter hver eneste lille prut

Japan ser på damvarmeteknologi i Nordjylland

Japansk fjernvarmenet skal baseres på danske løsninger.

1

Vestas skal levere vindmøllerne til kæmpe hybridanlæg

Anlægget, der kombinerer sol, vind og batterilagring, er tæt på realisering. Det bliver Australiens største.

Ørsted rejste 10 milliarder på 10 timer

Greentech vil ikke længere kun sol og vind

Selskabet udstikker ny kurs og skifter samtidig navn.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

1

Endnu et nyt navn ser dagens lys

Seas-NVEs elnetselskab skifter ved årsskiftet navn.

SEF Energi støtter Landsforeningen Børns Voksenvenner

Energi Ikast får ny direktør

Amerikansk vingeproducent slår sig ned i Kolding

Kontoret skal danne base for selskabets europæiske interesser.

Dong-entreprenør skal i Arbejdsretten for lønsnyd for 14 millioner

Plat - siger den danske energibranche om nyt klimaindeks

Brand i transformator slukkede strømmen i Københavns NV

Nøglerne til HMN Naturgas er nu overdraget køber

NKT spinder guld på kablerne

1

Klumme:
Klummer
Manglende infrastruktur spænder ben for Danmark

Millioner venter: Nye muligheder for varmepumpetilskud

Vestjysk miljøfirma udvider

Mere end 100 aalborgensere har henvendt sig med grønt vand i hanen

S: Danmark skal kæmpe for nedre EU-grænse for selskabsskat

3

Energiminister vil have billigere elvarme mange år frem

Vindmøller et must for at skabe CO2-neutralt Bornholm

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Den tjekkede APB løsning for den moderne CSR virksomhed

Lad ikke overtryk ødelægge din ydeevne!

Nyt website

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S København

Ny generation Twinpumpe fra Verder A/S - Wangen

KTS og KTX kontrastsensorer: Et godt øje til kontrast og farver

Vedligehold Hvem Hvad Hvornår

Eksklusivt medlemsnetværksmøde

Line Scan Bar - ny industriskanner

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Store 3 Fasede standard Isolations/skille Transformatorer

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

God luftkvalitet og konstant temperatur

POWERTEX – det sikre valg

Arkitekturpris til projekt med facader i højstyrkebeton

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

Er kvaliteten af din trykluft i orden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Læs FORUM nr. 19

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Erhvervslejemål fra kr. 400/m²

AVN Hydraulik på Ajour 2017

Send til en kollega

0.248