Flydende el på tanken

Den danske regering har en målsætning om, at Danmark skal være uafhængig af fossil energi i 2050. For at nå det mål er det nødvendigt, at alle sektorer leverer energibesparelser og omlægger til vedvarende energi. Det gælder også transporten, hvor flydende biobrændstoffer i dag står for 90 procent af al vedvarende energi, mens el leverer de sidste ti procent, hvoraf langt størstedelen kommer fra jernbanen.

Over tid vil elektrificering af transporten spille en stadig større rolle, men det er ikke sikkert, at batterier bliver den væsentligste lagringsteknologi i fremtiden. Batterierne bliver uden tvivl bedre og billigere, men de har stadig nogle fysiske udfordringer, som kan blive svære at overkomme - særligt når det gælder vægt og energitæthed.

Flydende brændstoffer er derimod lette at transportere, fordi de vejer og fylder meget lidt i forhold til energiindholdet.

Nogle af de flydende brændstoffer, som vil være oplagte i fremtiden, er syntetisk benzin og diesel, der kan produceres af kulstof og brint. Kulstoffet kan for eksempel komme fra affaldsbaseret biomasse eller fra CO2, mens brint kan produceres ved elektrolyse baseret på el fra vedvarende energi. Med elektrolyse vil det dermed være muligt at lagre billig vedvarende energi som brint og flydende brændstof. Netop derfor er elektrolyse interessant i et land som Danmark, hvor der allerede er dage, hvor der produceres mere el på vedvarende energi, end vi selv kan bruge. Det betyder, at elprisen ryger i bund, og den billige strøm ryger til udlandet.

Der er derfor god fornuft i at lagre den billige strøm som syntetiske brændstoffer, der samtidig kan gøre transporten grønnere.

Et af de steder, hvor man er kommet langt med forskning i syntetisk benzin og diesel er Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet. Her forskes der i en metode, hvor biomasse fra bl.a. affaldsprodukter som trykimprægneret træ og husholdningsaffald kombineres med brint fra elektrolyse og omdannes til flydende brændstoffer.

Og der er god ræson i denne metode, fordi de syntetiske brændstoffer direkte kan erstatte benzin og diesel i den eksisterende bilpark, samtidig med at den overskydende vedvarende energi bliver lagret.

Også i udlandet har man fået øjnene op for en fremtid med syntetiske brændstoffer. I blandt andet Tyskland, Norge og Island findes der flere projekter. Og senest har Bosch, som er en af verdens største leverandører af udstyr til bilindustrien, meldt ud, at de ser et kæmpe potentiale i syntetiske biobrændstoffer baseret på el fra vedvarende energi. Boschs eksperter vurderer således, at syntetiske brændstoffer inden 2050 kan levere CO2-reduktioner, der svarer til tre gange Tysklands samlede årlige CO2-udledning.

Danske politikere efterlyser ofte ”det næste vindeventyr”, men begår samtidig den fejl kun at se i én bestemt retning.

Der burde i stedet ses på de mange forskellige teknologier og løsninger, der i dag forskes i. En del af teknologierne har et stykke vej til kommercialisering, og nogen når det måske aldrig.

Pointen med det danske vindeventyr var dog, der blev skabt ordentlige rammer for den nødvendige udvikling og innovation, selvom kun få troede på projektets kommercielle muligheder i starten.

På samme måde kunne man ønske sig, at politikerne havde et bredere udsyn ift. elektrificering af transporten. Forskere fra Aalborg Universitet har lavet en roadmap, der viser vejen for dansk storskala elektrolyse på markedsvilkår frem mod 2035.

Den kunne politikerne passende lade sig inspirere af.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Martin Hansen
Hvordan løser dette forslag det sundhedsmæssige aspekt af transporten?

Transport med "flydende el" vil forurene ligeså meget som transporten i dag hvis man kikker på lokalmiljøet. Det virker ikke som om dette er nogen fornuftig løsning?

Ja CO2 regnskabet går i nul, men jeg skal stadig gå med maske hver gang en lastbil kører forbi.

Batterierne skal nok overtage, også for lastbiler hvor vi allerede har set de første fuldvoksne lastbiler på batterier med 250km+ rækkevidde.

Jeppe Røn Hartmann
Hej Martin

Ud over at der naturligvis stadig kan gøres noget ift. selve bilerne (bl.a. med kommende euro-normer) kan syntetisk diesel allerede i dag laves, så der udledes betydeligt færre sundhedsskadelige stoffer.

Mvh jeppe

Carsten Pedersen
Desværre endnu et indlæg, der baserer sig på fortællingen om al den billige strøm der sælges til udlandet , men undlader at fortælle hvor mange timer om året den trafik foregår eller rettere hvor få timer, der i realiteten er tale om.

For at indlægget skulle være rigtigt interessant, burde det have medtaget tallet for hvor mange timer om året strømmen er billig nok til, at de energikonverteringer, der er nødvendige, kan hænge sammen økonomisk set.

Når det tal kommer med, vil det vise sig, at ingen sådanne anlæg vil få driftstimer nok på årsbasis til at det kan hænge sammen økonomisk

Jeppe Røn Hartmann
Hej Carsten

Med den store satsning på vedvarende energi - både i Danmark, og i vores nabolande - viser alle analyser, at der i fremtiden vil være store variationer i energimængder og -pris. Der vil derfor være behov for langt mere fleksibelt forbrug og lagring i fremtiden. Elbiler kan bidrage med en lille del, men slet ikke nok. Pointen i artiklen er jo netop, at vi ikke må lægge os fast på de endelige løsninger. Tænk hvis man havde gjort det med vindmøllerne...

Mvh Jeppe

Carsten Pedersen
Hej Jeppe,
jeg opfatter din kommentar som en forudsigelse om, at der i fremtiden vil komme tiltrækkeligt mange timer med såkaldt eloverløb, til at der vil være timer nok med tilstrækkeligt lave elpriser til at anlæg af den type, som der her er tale om, vil være rentable.
Men det ændrer ikke ved, at så længe diskussionen sker uden at få tal på bordet dels for hvor mange timer med hvilke priser, der er nødvendige, for at ideerne skal kunne gennemføres, dels for hvordan de tal ser ud i dagens marked, får vi ikke et ordentligt grundlag for at vurdere, hvilken retning vi skal gå.

Jens Toft-Nielsen
Den bedste kombination er elbiler, elbusser og ellastbiler med batteri og methanolbrændselsceller. Der findes allerede i dag elbiler i Danmark med denne teknologi og en rækkevidde på 700 km. Knowhow findes i danske virksomheder, bl.a. Serenergy i Aalborg.

Jeppe Røn Hartmann
Hej Carsten

Det er jeg sådan set enig i, men jeg mener der er masser af den slags tal. Dog naturligvis ikke i en kort artikel på EnergySupply.

Læs evt. den roadmap der henvises til.

Mvh Jeppe

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Deif går ind i Østrig

Producenten af kontrolløsninger til vindmøller etablerer nyt kontor, som bliver et springbræt til det sydlige Europa.

Stjæler havmølleparker vind fra hinanden?

Danmark har sjældent sin egen elpris

Solceller kan være på vej til GreenLab Skive

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Siemens-problemer kan ramme 600 af Ørsteds havmøller

Finansminister Kristian Jensen indvier økologisk biogasanlæg

Genindfør kontrol med vandforsyningen

Selvkørende traktorer og elbiler skal fremtidssikre Danfoss

Nyt søkabel fremtidssikrer Rømø

Amerikansk ordre til Vestas

Opkøb og investeringer sender Danfoss’ overskud over ny milliardgrænse

Højeste vækst i seks år hos industrigiganten på Als. Særligt USA og BRIK-landene trækker i den rigtige retning

Dansker skal booste GE Winds offshore-salg

Ørsted står fast: Vi har ret til navnet

Guldborgsund: En sejr for Lolland-Falster

2

Lovsjusk tvinger kommuner til at skrotte solceller for millioner

Slut med at bore efter olie, gas og skifergas

Aktuel ansøgning om at bore efter olie og gas på Lolland-Falster afvises.

Standsningspåbud ophæves: Møllerne snurrer igen på Tåsinge

Regeringen: Kraftvarmekrav skal væk

Nye sygehuse investerer i solceller

Italiensk ordre til Vestas

European Energy lige så god som ventet

Ved udgangen af året havde selskabet 229,6 MW under opførelse og yderligere 271,0 MW byggeklar.

Nordjylland et mulehår foran med brintbusserne

El-ulykker… det må bare ikke ske

Netselskabet N1 forebygger el-ulykker med solid planlægning – og sikkerhedsdage.

For få ledige hænder kan spolere historisk opsving for små virksomheder

DGD trækker Vordingborg Kommune i klagenævn

Siemens-boss beroliger danske medarbejdere

Vordingborg Fjernvarme udvider

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Klumme:
Debat
FN’s Verdensmål åbner et kæmpe marked for danske energi-løsninger

Ny rekord: Antallet af østarbejdere stiger stadig

Vestas' milliarddræn til havs er standset

Vindmølle i Østerild spiller rockmusik

Halvdelen af mindre virksomheder er ikke rustede til et ejerskifte

Siemens Gamesa går i offensiven i Sydøstasien

Oliepris er under pres - store fald i løbet af seneste uge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mouvex pakningsløse pumper nu hos Verder A/S

konfAir har fået ny hjemmeside og webshop

Effektive kabelmålinger

Undgå marin korrosion i offshore konstruktioner

Brug en ion luftpistol til effektiv nedbrydning af statisk elektricitet

Nogle ser bare et kabel

AEA opruster i serviceafdelingen

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Februar nyhedsmail fra KE Fibertec

Skift af stålwire på lastbilkran for kunde

CERTEX Danmark’s kerne værdier adskiller os

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

TESS Danmark på FB og LinkedIn

Elektriker sweatshirt ARC RATING: 17,8 cal/cm²

Lær de grundlæggende funktioner i Nastran In-CAD på kursus d. 13/3

Fugleafvisere der virker

Kreditpolitikkens 10 hovedpunkter

Phytron 1-step-drive - Plug & play løsning til SIMATIC ET200S

Stahlwille elektromekaniske momentnøgler

Kundespecifikke hængsler.

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Skræddersyet genvej til xWDM

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

Vedligehold - 0,4-20 kV - revision af elforsyningsanlæg

Send til en kollega

0.385