23948sdkhjf

Nyfors ser lyst på fremtiden trods finanskrise

På Nyfors’ repræsentantskabsmøde torsdag stod det klart at finanskrisen stadig påvirker dagligdagen hos Nyfors - et trecirret millionbeløb præger bundlinjen.
Nyfors realiserede i 2009 et underskud på 115 mio efter skat. Resultatet er væsentligt påvirket af flere faktorer, med nedskrivning af koncernens kapitalandele i Dong Energy A/S med 96,5 mio. kr. som den væsentligste.

En del af underskuddet kan henføres til fibernetaktiviteten, der udviser et underskud, som dog er i overensstemmelse med det forventede og den besluttede aktivitet. Energisalget påvirker endvidere resultatet i negativ retning, da en del af underskuddet fra et dårligt elindkøb er realiseret i 2009.

Høj aktivitet på elmarkedet
Nyfors har i 2009 investeret 41 mio. kr i elnettet. Investeringerne er i hovedtræk blevet anvendt til kabellægning af 18 km 60 kV kabel, 37 km 10 kV kabel, ombygning og nyetablering af 42 stk. 10 kV stationer samt 6 km lavspændingsanlæg. Vedligeholdelsesomkostninger på elnettet andrager 7,5 mio. kr.

Aktiviteten på det frie elmarked har i 2009 været høj, i takt med at forbrugerne udviser stor interesse for produkter, som reducerer klimabevidstheden. På energiområdet udfører Nyfors rådgivning for at hjælpe kunderne til at spare på energien, og her mærkes efterspørgslen efter realiserede besparelser, både hos privat- og erhvervskunder. Igennem hele året har Nyfors solgt varmepumper for at imødekomme kundernes ønsker om konvertering af bl.a. oliefyr til mere miljøvenlige varmekilder. Nyfors har igennem året realiseret 50% af sine energibesparelser gennem salg af varmepumper. Erhvervslivet har fået tilbudt Nyfors´ rådgivning gennem en individuel dialog, og specielt landbrugsbranchen har benyttet sig af Nyfors´ tilbud.

Nyfors skal geares til kontinuerlige forandringer
For at imødekomme ledelsens ønske om bedre interne processer og en bedre rapportering blev det medio året besluttet at investere i et nyt økonomisystem, som blev idriftsat 1. januar 2010. Systemet skal fremadrettet bidrage til bedre planlægning og sikre at nødvendige forandringer kan ses tidligere end det hidtil har været tilfældet.

- De mange udefrakommende påvirkninger understreger, at det er et vigtigt element i udviklingen af organisationen, at alle indser, at udvikling og tilpasninger aldrig standser. Derfor er det målet at få udviklet en kultur, som konstant kan håndtere nye udfordringer, opgaver og tilpasninger. Derigennem sikres effektivitet og trivsel bedst for både Nyfors og medarbejderne, siger formand Gerda Pedersen.

Tilpasning af organisationen
Organisationen er i sensommeren 2009 blevet tilpasset den generelle markedssituation, og er ligeledes blevet reduceret i indeværende uge. Tilpasningerne er sket bl.a. pga dårlig benchmark fra Energistyrelsen, hvor landets elselskaber bliver målt mod hinanden, samt et utilfredsstillende økonomisk resultat for 2009. Det har medført afskedigelse af et antal medarbejdere og afdelingsledere for at minimere omkostningerne med henblik på at opnå en bedre økonomi generelt.

- Det har ikke været nogen rar situation, men vi har ikke noget valg, vi er nødt til at tilrettelægge, omstille og effektivisere vores organisation, finde besparelser, så vi er konkurrencedygtige på de områder, som forbrugerne kommer til at efterspørge – f. eks. ”det intelligente hjem” – energibesparelser – grøn el osv., siger Gerda Pedersen.

Fremtiden – egnsudvikling gennem el og fibernettet
Overordnet er det Nyfors’ opgave at udføre egnsudvikling, hvilket skal gøres gennem at øge komforten hos kunderne ved at anvende det eksisterende el og fibernet.

- Gennem det intelligente hjem skal vi tættere på kunden og hjælpe kunden med at forbruge ydelserne optimalt og dermed sikrer en maksimal kundeværdi ved at handle med Nyfors. Det intelligente hjem er her en stor mulighed for Nyfors. Vi skal tilbyde kunderne flere produktet og produkter, som bygger oven på de eksisterende forsyningsprodukter som energi og datakommunikation. På den måde ønsker Nyfors at udvikle sig til en leverandør af rådgivning og services, der skaber en lettere, billigere og mere miljørigtig hverdag for kunderne, slutter Gerda Pedersen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093