23948sdkhjf

Nedgang hos Solar i 2009

Solar realiserede i 2009 en omsætning næsten på niveau med 2008. Ikke desto mindre faldt koncernens resultat. Forventningerne til 2010 fastholdes trods kold start på året.
Solar omsatte i 2009 for 1431 mio. euro, hvilket er 69 mio. euro mindre end året før. Samtidig kunne koncernen præsenteret en EBITA på 36 mio. euro (65 mio. euro i 2008).

For året 2009 kan følgende hovedtal oplyses:
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet steg til 118 mio. euro (44 mio. euro).
  • Den organiske omsætningsvækst udgjorde -12,1% (5%).
  • Resultat før skat udgjorde 17 mio. euro. (45 mio. euro).
  • Årets resultat efter skat udgjorde 10 mio. euro (31 mio. euro).
Resultatet for 2009 er negativt påvirket af omkostninger til restruktureringer på € 6,9 mio., svarende til en negativ effekt på EBITA på 0,5%.

Forventninger til 2010 fastholdes
Det meget kolde vejr i Nordeuropa i begyndelsen af 2010 medførte, at markedsaktiviteten i de to første måneder har været på et meget lavt niveau. På trods af forventningen om et svagt Q1 2010 fastholdes koncernens forventninger til en omsætning i intervallet 1.360 mio. euro til 1.400 mio. euro og en EBITA i intervallet 46 mio. euro til 53 mio. euro.

Solar med opdateret strategi
Solar har opdateret strategien for perioden 2010-2015. Den opdaterede strategi indeholder følgende initiativer:

- At skabe bedre resultater end markedet generelt ved at placere Solar som den førende tekniske grossist. Dette sker gennem en fortsat udvidelse af produktsortiment og tekniske kompetencer inden for el-artikler, varme-, vvs- og ventilationsprodukter på de fire hovedmarkeder Danmark, Holland, Sverige og Norge. Dette vil blive understøttet af Solar Consulting, som skal levere teknisk uddannelse og ledelsesrelateret service og konsulent ydelser til markedet.

- For at skabe yderligere organisk vækst vil koncernen øge sit fokus på forretningsområderne klima og energieffektivitet, bygningsadministration (facility management) og forsyningsselskaber gennem en udvidelse af produkt- og service-tilbud til disse forretningsområder.

- At opgradere koncernens forretningsmodel til også at indeholde en forretningsmodel målrettet markeder i de ”nye økonomier” (f.eks. i det tidligere Østeuropa). Denne forretningsmodel vil fokusere på markedstilpasset logistik og produktsortiment.

- For at fremme effektivitet og indtjeningen vil Solar drage økonomisk fordel af indførelsen af standardiserede processer, understøttet af koncernens nye, fælles SAP-IT-platform. I samspil med et koncernprojekt, der fokuserer på forbedret indtjening og reduceret kapitalbinding, vil dette øge indtjeningsevnen
betydeligt.

- At fortsætte arbejdet med at styrke vores ledelseskapacitet og specialistkompetencer og definere nye måder, hvorpå vi kan arbejde på tværs af lande og funktioner. Dette understøttes af indførelsen af Solar Business Academy. Markedsføringen af Solar som arbejdsgiver vil være i fokus, så vi kan tiltrække nye medarbejdere med kvalifikationer, der komplementerer de eksisterende.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.516