23948sdkhjf

Vågn op, Danmark, elbilerne kommer

Mange storbyer og lande overvejer forbud mod benzinbiler og især dieselbiler eller andre tiltag der nedbringer luftforureningen med NOx og partikler. I Norge, Holland og Tyskland har det været diskuteret, om man skulle indføre et egentlig forbud mod benzin- og dieselbiler i 2025.

Noget tyder på, at det er de store byer, der kommer til at drive udviklingen. Mens parlamenterne diskuterer, så har fire store byer – Paris, Madrid, Athen og Mexico City, besluttet at forbyde dieselbiler i deres byer fra 2025. Senest er det i London blevet besluttet, at ældre dieselbiler skal betale en særlig afgift for at køre ind i byen, fordi de forurener for meget. Afgiften på næsten 100 kr. pr. dag vil i praksis betyde, at ingen gamle dieselbiler kører i det centrale London fra oktober i år.

Diskussionerne om et forbud mod salg af især dieselbiler, men også benzinbiler har betydning for bilindustrien og for bilkøberne. Køber man en ny dieselbil i dag for at beholde den fem år, skal man sælge den igen i 2022. Til den tid vil bilen ikke være meget værd, hvis bilen ikke må køre i de større byer. Det ved bilfabrikkerne, og hvis det også bliver en bekymring hos bilkøberne, så kan udfasningen af dieselbiler komme til at gå meget hurtig.  

Det tager år at udvikle nye bilmodeller og nye modeller skal gerne kunne sælges flere år efter introduktionen. Derfor har forventningerne til bilmarkedet om 10 og 15 år konsekvenser for, hvordan bilindustrien investerer i udvikling af biler allerede i dag. Og derfor er det også et vigtigt signal, når storbyer beslutter at forbyde dieselbiler.

Det er også baggrunden for, at store bilproducenter nu satser stort på elbiler. VW forventer eksempelvis at 10 procent af bilsalget allerede i 2020 kan lades fra elnettet og den ene bilproducent efter den anden varsler nye bilmodeller, der kører på el.

Læs også: Få eller ingen elbiler i hovedstadskommuner: Det er for dyrt

Derfor er det tidspunktet nu, at Danmark forsøger at komme foran udviklingen, så salget af elbiler udgør en højere andel af bilsalget end i andre lande. På den måde kan Danmark høste de arbejdspladserne som følger af, at udviklingen sker her, eksempelvis ved markedsmodeller for intelligent opladning af elbiler.

Lettelsen i afgifter de næste to år, hvor mellemklasse elbiler bliver stort set afgiftsfritaget er et godt og vigtigt skridt i den retning. En værdibaseret afgift vil dog altid være et problem for ny teknologi. Derfor er den langsigtede løsning for Danmark at lærer af Norge, hvor registreringsafgiften er baseret på bilernes CO2-udledning og vægt, frem for bilernes værdi. Vel at mærke uden at der opstår store huller i den norske statskasse, der faktisk får næsten lige så mange penge ind fra registreringsafgift som i Danmark.

Den norske løsning giver nye teknologier store fordele, herunder også grønne teknologier og selvkørende biler. Den løsning bør vi lade os inspirere af i Danmark.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

FOB giver 3.700 boliger et løft sammen med PKAs energifond

Brand koster: Nordjyllandsværket kan ikke sælge strøm

Thor Havmøllepark
Thor: Energinet bruger 180 millioner på forundersøgelser

Elforsk Prisen går til frosne pølser i frysetunneller

Nyhedsbrev

Eniig klar til at sælge Gudenaacentralen

Online Avis Arkiv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Soltagsproducent udvikler egen batteriløsning

Video & Billedserier
Video: 85 meter høj kedelbygning sprængt til grunden

Klumme:
Debat
Lav et soft landing-spot

Siemens Gamesa når milepæl

Medie: 46.000 vandkunder overfaktureret af Verdo

1

Kriegers Flak
Byggeriet af Danmarks største havmøllepark er begyndt

Klumme:
Debat
CO2-køling bidrager til verdensmål

Vestas tangerer kinesisk højderekord

Biogasselskab står over for tvangsopløsning

1

Energinet tester gasnettet: Hvor meget vind og brint er der plads til?

USA vil gå efter firmaer bag Nord Stream 2

Direktør gør comeback i Schneider Electric Danmark

Siemens Gamesa snupper Texas-ordre

Kovending: Tangeværket må alligevel producere el

Vindmølle-modstandere ramt af hærværk

Klumme:
Debat
Flydende elektrificering på tværs af sektorer

Kronprinsparret bygger bro: Vedvarende energi-aftale i hus

Finsk ordre til Vestas

Kapitalfond overvejer at sælge Bladt Industries

Spica Technology vinder ordre fra Ørsted

Vestas-møller til Texas

Aalborg Energie Technik leverer anlæg til Frankrig

S vil skære udslip af drivhusgasser 60 procent i 2030

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ventet underskud hos NKT

Maersk Drilling går tilbage i første eksamen på egne ben

1

PensionDanmark investerer 1,7 milliarder i vind, sol, biomasse og affaldsforbrænding

1

Gigant-udrulning af smarte elmålere nærmer sig sin afslutning

Fremtidens fjernvarme udvikles i Aalborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nordic Pipe Aps leverer isolering og kapperør

“Sammen opnår vi topresultater”

3 måleprincipper – én transmitter

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

Sender du dine batterier lovligt?

Få Termix.dk lige ved hånden og spar tid i din hverdag

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

KELIN & Aella Energi

Vinkelgiver med ny interface CAN bus fra Novotechnik

Olaf Bahn udfører isolering af ventilation.

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Ny salgsdirektør hos Condair

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Innovative ladestik og kontaktsystemer til eldrevne køretøjer

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Opdateret Areal & Volumenberegner fra Trelleborg

Mød Linka Energy på LIGNA i Hannover

Gen-bespænding af sold med filtervæv

Lejer til stål- og metalindustrien

Mød Fibox på STF´s årsmødeudstilling i Hillerød, fredag d. 7. juni 2019

Mød Gibotech og CMS på Ligna

Hygienic - når renhed, nøjagtighed og sikkerhed har højeste prioritet, kan ...

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institu...

Send til en kollega

0.202