23948sdkhjf

Vågn op, Danmark, elbilerne kommer

Mange storbyer og lande overvejer forbud mod benzinbiler og især dieselbiler eller andre tiltag der nedbringer luftforureningen med NOx og partikler. I Norge, Holland og Tyskland har det været diskuteret, om man skulle indføre et egentlig forbud mod benzin- og dieselbiler i 2025.

Noget tyder på, at det er de store byer, der kommer til at drive udviklingen. Mens parlamenterne diskuterer, så har fire store byer – Paris, Madrid, Athen og Mexico City, besluttet at forbyde dieselbiler i deres byer fra 2025. Senest er det i London blevet besluttet, at ældre dieselbiler skal betale en særlig afgift for at køre ind i byen, fordi de forurener for meget. Afgiften på næsten 100 kr. pr. dag vil i praksis betyde, at ingen gamle dieselbiler kører i det centrale London fra oktober i år.

Diskussionerne om et forbud mod salg af især dieselbiler, men også benzinbiler har betydning for bilindustrien og for bilkøberne. Køber man en ny dieselbil i dag for at beholde den fem år, skal man sælge den igen i 2022. Til den tid vil bilen ikke være meget værd, hvis bilen ikke må køre i de større byer. Det ved bilfabrikkerne, og hvis det også bliver en bekymring hos bilkøberne, så kan udfasningen af dieselbiler komme til at gå meget hurtig.  

Det tager år at udvikle nye bilmodeller og nye modeller skal gerne kunne sælges flere år efter introduktionen. Derfor har forventningerne til bilmarkedet om 10 og 15 år konsekvenser for, hvordan bilindustrien investerer i udvikling af biler allerede i dag. Og derfor er det også et vigtigt signal, når storbyer beslutter at forbyde dieselbiler.

Det er også baggrunden for, at store bilproducenter nu satser stort på elbiler. VW forventer eksempelvis at 10 procent af bilsalget allerede i 2020 kan lades fra elnettet og den ene bilproducent efter den anden varsler nye bilmodeller, der kører på el.

Læs også: Få eller ingen elbiler i hovedstadskommuner: Det er for dyrt

Derfor er det tidspunktet nu, at Danmark forsøger at komme foran udviklingen, så salget af elbiler udgør en højere andel af bilsalget end i andre lande. På den måde kan Danmark høste de arbejdspladserne som følger af, at udviklingen sker her, eksempelvis ved markedsmodeller for intelligent opladning af elbiler.

Lettelsen i afgifter de næste to år, hvor mellemklasse elbiler bliver stort set afgiftsfritaget er et godt og vigtigt skridt i den retning. En værdibaseret afgift vil dog altid være et problem for ny teknologi. Derfor er den langsigtede løsning for Danmark at lærer af Norge, hvor registreringsafgiften er baseret på bilernes CO2-udledning og vægt, frem for bilernes værdi. Vel at mærke uden at der opstår store huller i den norske statskasse, der faktisk får næsten lige så mange penge ind fra registreringsafgift som i Danmark.

Den norske løsning giver nye teknologier store fordele, herunder også grønne teknologier og selvkørende biler. Den løsning bør vi lade os inspirere af i Danmark.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Efter konkursen: Østjyder overtager Euro Therm

Dansk energiselskab i 15-årig aftale: Udbygger porteføljen med 281 MW

KK-direktør efter salg: - Nu skal vi være dobbelt så store

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Klimaprojekter skaber mange konflikter

Nyhedsbrev

Nu er datoen endelig sat: Amager Bakke åbner i efteråret

Online Avis Arkiv

Vattenfall vinder hollandsk havmøllepark

SE VIDEO: Verdens længste vindmøllevinge ud i dagslys

Tre sprængninger var ikke nok - vindmølle måtte skæres fri

Fjernkøling er kommet til Ørestad

Haderslev Kommune indgår ny elkøbsaftale

KK Wind Solutions solgt

Vestas åbner ny fabrik i Indien

Refa sender ovn på pension

1

Rekordordre til SolarFuture

Tysk kul-dyk sparer tonsvis af CO2

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

1

Elselskaber undersøges for mulige overpriser på strøm

Forsyningstilsynet er ved at undersøge, om en række elnetselskaber ulovligt tapper kunderne for penge

Tre entreprenører kæmper om renseanlæg

Tysk ordre til Vestas

Kystnær vindmøllepark hviler på mangelfuld miljøvurdering

Nature Energy køber biogasanlæg ved Århus

Det bliver selskabets tiende biogasanlæg i drift

Vindmølle-underleverandør ramt af råvaremangel

Studerende skal lære om grønne løsninger hos SK Forsyning

1

Grøn statsstøtte for milliarder har givet resultater

1

Støjekspert kalder udvidelse af testcenter for ulovlig

Nyt værktøj kan sikre bedre data om vandforsyning

Flere får lukket for strømmen

MHI Vestas opruster i Taiwan

Better Energy udvider i Polen

Rekord-stor repowering-ordre til Siemens Gamesa

Klumme: 70 procent er ambitiøst - 70 procent er muligt

Nyt solvarmeanlæg taget i brug i Ringe

PKA’s energifond bliver medlem af Synergi

Ørsted køber amerikansk vind-projekt

Intego sætter strøm til Aalborgs nye el-bus

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Overvågning og styring af elektricitet

Grøn og klimavenlig serverkøling

Trelleborg sætter Guinness World Record for den største O-Ring nogensinde

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Sådan bliver emballage mere bæredygtig

Sommerferien er over os

Luksuslejligheder på Islands Brygge får SmartHome-gulvvarme fra Pettinaroli

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Ny avanceret og innovativ vingeteststand under opførelse - FRECON A/S vinder designopgaven

Mobil aircondition med WIFI og naturligt kølemiddel

ACTEC har batterierne…. Også til robotindustrien

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Socomecs stærke produktserie af DC bryder

Robotter og intelligent sikring til Herlevs nye hospital

God sommer fra Building Green

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

iConn - dit trykluftssystems falkeblik

Grønne køleanlæg med naturligt kølemiddel

Sommerferiehilsen fra Spica Technology

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Hydraulik tank fra KTR

Lemvigh Müller og Eaton lancerer næste generations eltavler

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.462