23948sdkhjf

Vågn op, Danmark, elbilerne kommer

Mange storbyer og lande overvejer forbud mod benzinbiler og især dieselbiler eller andre tiltag der nedbringer luftforureningen med NOx og partikler. I Norge, Holland og Tyskland har det været diskuteret, om man skulle indføre et egentlig forbud mod benzin- og dieselbiler i 2025.

Noget tyder på, at det er de store byer, der kommer til at drive udviklingen. Mens parlamenterne diskuterer, så har fire store byer – Paris, Madrid, Athen og Mexico City, besluttet at forbyde dieselbiler i deres byer fra 2025. Senest er det i London blevet besluttet, at ældre dieselbiler skal betale en særlig afgift for at køre ind i byen, fordi de forurener for meget. Afgiften på næsten 100 kr. pr. dag vil i praksis betyde, at ingen gamle dieselbiler kører i det centrale London fra oktober i år.

Diskussionerne om et forbud mod salg af især dieselbiler, men også benzinbiler har betydning for bilindustrien og for bilkøberne. Køber man en ny dieselbil i dag for at beholde den fem år, skal man sælge den igen i 2022. Til den tid vil bilen ikke være meget værd, hvis bilen ikke må køre i de større byer. Det ved bilfabrikkerne, og hvis det også bliver en bekymring hos bilkøberne, så kan udfasningen af dieselbiler komme til at gå meget hurtig.  

Det tager år at udvikle nye bilmodeller og nye modeller skal gerne kunne sælges flere år efter introduktionen. Derfor har forventningerne til bilmarkedet om 10 og 15 år konsekvenser for, hvordan bilindustrien investerer i udvikling af biler allerede i dag. Og derfor er det også et vigtigt signal, når storbyer beslutter at forbyde dieselbiler.

Det er også baggrunden for, at store bilproducenter nu satser stort på elbiler. VW forventer eksempelvis at 10 procent af bilsalget allerede i 2020 kan lades fra elnettet og den ene bilproducent efter den anden varsler nye bilmodeller, der kører på el.

Læs også: Fra Hope Whisper til Tesla: Elbilerne er kommet på museum

Derfor er det tidspunktet nu, at Danmark forsøger at komme foran udviklingen, så salget af elbiler udgør en højere andel af bilsalget end i andre lande. På den måde kan Danmark høste de arbejdspladserne som følger af, at udviklingen sker her, eksempelvis ved markedsmodeller for intelligent opladning af elbiler.

Lettelsen i afgifter de næste to år, hvor mellemklasse elbiler bliver stort set afgiftsfritaget er et godt og vigtigt skridt i den retning. En værdibaseret afgift vil dog altid være et problem for ny teknologi. Derfor er den langsigtede løsning for Danmark at lærer af Norge, hvor registreringsafgiften er baseret på bilernes CO2-udledning og vægt, frem for bilernes værdi. Vel at mærke uden at der opstår store huller i den norske statskasse, der faktisk får næsten lige så mange penge ind fra registreringsafgift som i Danmark.

Den norske løsning giver nye teknologier store fordele, herunder også grønne teknologier og selvkørende biler. Den løsning bør vi lade os inspirere af i Danmark.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nordjylland og Aalborg Portland på kedelig EU-liste

Energilagring i flowbatterier skal skaleres op og gøres omkostningseffektivt

Coronavirus: Grundfos-fabrik kører på halv kraft

Ny pris: Hvilken dansk havn er bedst til grøn omstilling

Østjysk energikoncern indgår partnerskab med ladeoperatør

Nyhedsbrev

Investerer 300 millioner: Siemens vil bygge kæmpevinger i Aalborg

Online Avis Arkiv

Rekordoverskud hos Danfoss

Endnu en millionregning på vej til Verdo: Runder 650 millioner

Se billederne: Erhvervsministeren til tops i kæmpe-vindmølle

Danfoss-ansatte sendes hjem efter rejser til Norditalien og Sydkorea

European Energy afviser: Apple er ikke involveret i Tjele-projektet

Borgmester til fyrede LM-folk: Det er øv, men der er masser af jobs

Supersygehus får dobbelt datacenter inden efteråret er slut

Aarsleff mere end fordobler bundlinjen i første kvartal

MHI Vestas bekræfter taiwansk storordre

Højspændingskabler trækker ned hos NKT

Klumme:
Debat
Overskudsvarme og sektorkobling – Vigtige spillere for Danmarks klimamål

200 job på spil: LM Wind Power varsler fabrikslukning

Elektrificering af Danmark: Fjernvarme og sæsonlagre bliver rygraden i fremtidigt energisystem

Kalundborg Forsyning river fire skorstene ned

Regeringen vil ikke sætte dato for forhandlinger om klima

Vejen til et elektrificeret Danmark er brolagt med varmepumper, elbiler og elkedler

Danske Commodities går efter nye markeder

1

Klumme:
Debat
Fjernvarme er en grøn og billig reduktionsmulighed

Ny rapport: Biogas kan produceres langt billigere i 2030

Frankrig indleder lukning af landets ældste atomkraftværk

2

Topøkonomer: Højere CO2-afgifter skal sikre grøn omstilling

Svag tilbagegang i vindmøllebranchen i 2018

Mexicansk ordre Vestas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kinesisk ordre til Vestas

1

Forening: Varmeproduktion lægger pres på gamle træer

- Inde i varmen for tiden: Dansk solcellebord scorer international pris

Svensk ordre til Vestas

Direktør: Vandsektoren kan ikke klare den øgede forurening

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hauge Stål renoverer på Islands Brygge

Strategi for din messe.

Hvad kendetegner en viking?

Bæredygtighedsrapport

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet

Fugtresistent Cyanoacrylat Lim

Se hvorfor et kursus i Sikker Anhugning kan være en god ide

Intern sælger med lyst til at arbejde med kraner

Hvordan ser fremtidens efterspurgte bæredygtighed ud?

Goldbeck Solar vælger TECSUN kabler til projekt i Holland

Hvad skal du være opmærksom på, når du skal rådgives?

Fremtidens datacentre for Region Midtjylland

CTS-anlæg - i teori og praksis

Sådan får dine kasserede tekstiler ny nytteværdi

Sådan implementerer du ISO 45001 standarden...

Mangler du et stationært tankanlæg?

Miljøvenlig køling for proces og industri

Iltning af biofiltre indenfor Aqua kulter

Omfattende Panduit program

Specialdesignede laserscannere til sikring

Vejledning for nettilslutning af produktionsanlæg

Generator- og køleseminar på Viborg Hospital

Cityringen - M3 - Metrostationer

Hvad kendetegner en viking?

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.188