23948sdkhjf

Håb om forår for elbiler i Danmark

Oslo er en skøn by, når forårssolen titter frem, men også andet end spæde solstråler springer i øjnene i den norske hovedstad. Den jeg forleden var på vej til toget ud mod lufthavnen, passerede jeg lange række elbiler. De stod ikke ved en bilforhandler, men på offentlige parkeringspladser.

Norge er kendt for at have subsidieret elbiler ret kraftigt gennem de seneste år, og nordmændene rundede kort før jul 100.000 indregistrerede elbiler. Den nummerpladeserie, som starter med EL for elbil, er brugt op.

Det er ikke kun rene elbiler, som fylder gaderne i Norge; hybridbilerne er også på kraftig fremmarch, og i januar 2017 var over 40 procent af ny-bilsalget enten elbiler eller hybridbiler.

I Danmark kan vi desværre fortælle en anderledes trist historie. Den 1. januar 2017 steg afgiften på elbiler, og siden da er der kun indregistreret 45 elbiler. Da nogle af de ældste elbiler er fjernet fra vejene, ser vi reelt en tilbagegang i antal indregistrerede fra 9.266 ved årsskiftet til 9.118 lige nu.

Elbilerne er en vigtigt del af løsningen på transportsektorens udfordringer med at reducere CO2-udledninger og diverse former for luftforurening. Samtidig vil elbiler med intelligent opladning spille rigtigt godt sammen med et energisystem, som bygger på fluktuerende vedvarende energikilder som sol og vind.

Læs også: Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

Salgstallene viser tydeligt, at det haster med en langsigtet afgiftspolitik, der bl.a. afspejler den klimabelastning, bilerne afstedkommer. Hvis Folketinget ikke kan blive enig om en varig løsning, bør politikerne som minimum gøre tre ting:

Udskyde stigningerne i elbilafgifter til markedet er kommet godt i gang
Fjerne elafgiften for el til elbiler og elbusser
Sænke firmabilskatten for dem, der vælger opladningshybrid eller elbil som firmabil, så vi kan elektrificere biler, der som kører rigtig mange km pr. år. 

Når vi får flere elbiler på de danske veje, skabes der et grundlag for en industri – herunder mange små og mellemstore virksomheder – der kan understøtte det intelligente samspil mellem elsystemet og transportsektoren. 

I Danmark har vi allerede over 50 procent vedvarende energi i stikkontakterne, og i nogle elnetområder er dækningen på årsplan flere hundrede procent. Vi er altså det perfekte udviklingsland for elbilers samspil med vind og sol. Den position skal vi udnytte til at skabe nye arbejdspladser og værdi til Danmark.

Men det kræver –  indlysende ­– langt flere eldrevne køretøjer på vejene. Jeg håber derfor på forår for elbiler i Danmark. 

Mere om: elbiler
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Lukning af produktion holder Arcon-Sunmark i minus

Ugens grin: Forvirret lærling

Vestjysk værft skal hjælpe Vestas til effektiv vinge-montage

Grundfos skal teste soldrevne pumper i Togo

Nye energiprojekter på vej

Nyhedsbrev

Mislykket fjernvarme-kup og varmepumpe for millioner i Svendborg

Online Avis Arkiv

Skive Fjernvarme tager beslutning om flisfyret varmeværk

50 meter havvindmølle skal gøre Christiansø helt grøn

Politiet afviser sag om honorar-polemik i Viborg Fjernvarme

Eurowind Energy sælger dansk vindmøllepark

Viborg Fjernvarme post politi-anmeldelse: Ikke særligt overraskende

1

Første sten ryddet af vejen i vindmøllefusion

Kamstrup laver omsætningsrekord men tjener mindre

Mexicansk ordre til Vestas

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

Snart skal for eksempel håndværkere have en el-, brint- eller hybridbil, hvis de vil løse opgaver for Københavns Kommune.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Fjernvarme Horsens henter 70.000 MWh overskudsvarme ud af dyrefoder

Dansk soltagsproducent får ny direktør

Intego opruster elbilsatsning markant

Han stemte på sig selv 3.000 gange: Nu har han mistet jobbet

Administrerende direktør forlader Energi Viborg

Bestyrelse i Skive Fjernvarme går efter ansvarsfritagelse

Ewii tager sin egen varmepumpe-medicin

Danmark hjælper 7 GW tyrkisk havvind på vej

Mærsk rykker et skridt nærmere exit fra olieindustrien

Efter kontrol: Nye regler for varsling af prisstigninger på varmen

NKT har fundet ny topchef

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Borgmestre: Stop kystnære mølleprojekter i vores kommuner

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny lov: Pas på, hvad du kører med i varebilen

De Radikale vil opføre seks havmølleparker inden 2030

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Varmegenvinding bonner ud hos fynsk producent

Danmark i spidsen for globalt klimatopmøde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kim Hammersholt Hansen er ansat hos FORCE Technology.

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

ABB sætter strøm til e-mobilitet i en af Storbritanniens største lufthavne

Building Green Aarhus er udsolgt, nåede du ikke at booke en stand?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Prysmian indgår aftale med EPC CTIEC og WElink om levering af kabler til en solcellepark i Portugal

Guldpakken - Messeudstyr

Wera passer perfekt til hånden – og til bilen

Ara-el præsentere F400 væg monteret stikkontakt til tunnel ventilatorer

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Kombiner energimåling og styring i et system!

Spar på vandet

Nedtælling til udsolgt Building Green Aarhus

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Reparation og Service af transmissioner, pumper og procesudstyr

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sølvpakken - Messeudstyr

Controlflex Kobling

Nyt absorptionsvarmepumpeanlæg til VEKS

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Gratis gå-hjem-møde: Få finansiering til at udvikle dine ideer til energilø...

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Send til en kollega

0.208