23948sdkhjf

Håb om forår for elbiler i Danmark

Oslo er en skøn by, når forårssolen titter frem, men også andet end spæde solstråler springer i øjnene i den norske hovedstad. Den jeg forleden var på vej til toget ud mod lufthavnen, passerede jeg lange række elbiler. De stod ikke ved en bilforhandler, men på offentlige parkeringspladser.

Norge er kendt for at have subsidieret elbiler ret kraftigt gennem de seneste år, og nordmændene rundede kort før jul 100.000 indregistrerede elbiler. Den nummerpladeserie, som starter med EL for elbil, er brugt op.

Det er ikke kun rene elbiler, som fylder gaderne i Norge; hybridbilerne er også på kraftig fremmarch, og i januar 2017 var over 40 procent af ny-bilsalget enten elbiler eller hybridbiler.

I Danmark kan vi desværre fortælle en anderledes trist historie. Den 1. januar 2017 steg afgiften på elbiler, og siden da er der kun indregistreret 45 elbiler. Da nogle af de ældste elbiler er fjernet fra vejene, ser vi reelt en tilbagegang i antal indregistrerede fra 9.266 ved årsskiftet til 9.118 lige nu.

Elbilerne er en vigtigt del af løsningen på transportsektorens udfordringer med at reducere CO2-udledninger og diverse former for luftforurening. Samtidig vil elbiler med intelligent opladning spille rigtigt godt sammen med et energisystem, som bygger på fluktuerende vedvarende energikilder som sol og vind.

Læs også: Få eller ingen elbiler i hovedstadskommuner: Det er for dyrt

Salgstallene viser tydeligt, at det haster med en langsigtet afgiftspolitik, der bl.a. afspejler den klimabelastning, bilerne afstedkommer. Hvis Folketinget ikke kan blive enig om en varig løsning, bør politikerne som minimum gøre tre ting:

Udskyde stigningerne i elbilafgifter til markedet er kommet godt i gang
Fjerne elafgiften for el til elbiler og elbusser
Sænke firmabilskatten for dem, der vælger opladningshybrid eller elbil som firmabil, så vi kan elektrificere biler, der som kører rigtig mange km pr. år. 

Når vi får flere elbiler på de danske veje, skabes der et grundlag for en industri – herunder mange små og mellemstore virksomheder – der kan understøtte det intelligente samspil mellem elsystemet og transportsektoren. 

I Danmark har vi allerede over 50 procent vedvarende energi i stikkontakterne, og i nogle elnetområder er dækningen på årsplan flere hundrede procent. Vi er altså det perfekte udviklingsland for elbilers samspil med vind og sol. Den position skal vi udnytte til at skabe nye arbejdspladser og værdi til Danmark.

Men det kræver –  indlysende ­– langt flere eldrevne køretøjer på vejene. Jeg håber derfor på forår for elbiler i Danmark. 

Mere om: elbiler
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

FOB giver 3.700 boliger et løft sammen med PKAs energifond

Thor Havmøllepark
Thor: Energinet bruger 180 millioner på forundersøgelser

Elforsk Prisen går til frosne pølser i frysetunneller

Brand koster: Nordjyllandsværket kan ikke sælge strøm

Nyhedsbrev

Eniig klar til at sælge Gudenaacentralen

Online Avis Arkiv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Video & Billedserier
Video: 85 meter høj kedelbygning sprængt til grunden

Klumme:
Debat
Lav et soft landing-spot

Soltagsproducent udvikler egen batteriløsning

Siemens Gamesa når milepæl

Medie: 46.000 vandkunder overfaktureret af Verdo

1

Kriegers Flak
Byggeriet af Danmarks største havmøllepark er begyndt

Klumme:
Debat
CO2-køling bidrager til verdensmål

Vestas tangerer kinesisk højderekord

1

Energinet tester gasnettet: Hvor meget vind og brint er der plads til?

USA vil gå efter firmaer bag Nord Stream 2

Direktør gør comeback i Schneider Electric Danmark

Siemens Gamesa snupper Texas-ordre

Biogasselskab står over for tvangsopløsning

Kovending: Tangeværket må alligevel producere el

Vindmølle-modstandere ramt af hærværk

Klumme:
Debat
Flydende elektrificering på tværs af sektorer

Kronprinsparret bygger bro: Vedvarende energi-aftale i hus

Finsk ordre til Vestas

Kapitalfond overvejer at sælge Bladt Industries

Spica Technology vinder ordre fra Ørsted

Vestas-møller til Texas

Aalborg Energie Technik leverer anlæg til Frankrig

S vil skære udslip af drivhusgasser 60 procent i 2030

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ventet underskud hos NKT

Maersk Drilling går tilbage i første eksamen på egne ben

1

PensionDanmark investerer 1,7 milliarder i vind, sol, biomasse og affaldsforbrænding

1

Gigant-udrulning af smarte elmålere nærmer sig sin afslutning

Fremtidens fjernvarme udvikles i Aalborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nordic Pipe Aps leverer isolering og kapperør

“Sammen opnår vi topresultater”

3 måleprincipper – én transmitter

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

Sender du dine batterier lovligt?

Få Termix.dk lige ved hånden og spar tid i din hverdag

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

KELIN & Aella Energi

Vinkelgiver med ny interface CAN bus fra Novotechnik

Olaf Bahn udfører isolering af ventilation.

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Ny salgsdirektør hos Condair

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Innovative ladestik og kontaktsystemer til eldrevne køretøjer

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Opdateret Areal & Volumenberegner fra Trelleborg

Mød Linka Energy på LIGNA i Hannover

Gen-bespænding af sold med filtervæv

Lejer til stål- og metalindustrien

Mød Fibox på STF´s årsmødeudstilling i Hillerød, fredag d. 7. juni 2019

Mød Gibotech og CMS på Ligna

Hygienic - når renhed, nøjagtighed og sikkerhed har højeste prioritet, kan ...

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institu...

Send til en kollega

0.209