Håb om forår for elbiler i Danmark

Oslo er en skøn by, når forårssolen titter frem, men også andet end spæde solstråler springer i øjnene i den norske hovedstad. Den jeg forleden var på vej til toget ud mod lufthavnen, passerede jeg lange række elbiler. De stod ikke ved en bilforhandler, men på offentlige parkeringspladser.

Norge er kendt for at have subsidieret elbiler ret kraftigt gennem de seneste år, og nordmændene rundede kort før jul 100.000 indregistrerede elbiler. Den nummerpladeserie, som starter med EL for elbil, er brugt op.

Det er ikke kun rene elbiler, som fylder gaderne i Norge; hybridbilerne er også på kraftig fremmarch, og i januar 2017 var over 40 procent af ny-bilsalget enten elbiler eller hybridbiler.

I Danmark kan vi desværre fortælle en anderledes trist historie. Den 1. januar 2017 steg afgiften på elbiler, og siden da er der kun indregistreret 45 elbiler. Da nogle af de ældste elbiler er fjernet fra vejene, ser vi reelt en tilbagegang i antal indregistrerede fra 9.266 ved årsskiftet til 9.118 lige nu.

Elbilerne er en vigtigt del af løsningen på transportsektorens udfordringer med at reducere CO2-udledninger og diverse former for luftforurening. Samtidig vil elbiler med intelligent opladning spille rigtigt godt sammen med et energisystem, som bygger på fluktuerende vedvarende energikilder som sol og vind.

Læs også: Kommune giver friplads til elbilerne

Salgstallene viser tydeligt, at det haster med en langsigtet afgiftspolitik, der bl.a. afspejler den klimabelastning, bilerne afstedkommer. Hvis Folketinget ikke kan blive enig om en varig løsning, bør politikerne som minimum gøre tre ting:

Udskyde stigningerne i elbilafgifter til markedet er kommet godt i gang
Fjerne elafgiften for el til elbiler og elbusser
Sænke firmabilskatten for dem, der vælger opladningshybrid eller elbil som firmabil, så vi kan elektrificere biler, der som kører rigtig mange km pr. år. 

Læs også: Volvo vil kun lave el- og hybridbiler

Når vi får flere elbiler på de danske veje, skabes der et grundlag for en industri – herunder mange små og mellemstore virksomheder – der kan understøtte det intelligente samspil mellem elsystemet og transportsektoren. 

I Danmark har vi allerede over 50 procent vedvarende energi i stikkontakterne, og i nogle elnetområder er dækningen på årsplan flere hundrede procent. Vi er altså det perfekte udviklingsland for elbilers samspil med vind og sol. Den position skal vi udnytte til at skabe nye arbejdspladser og værdi til Danmark.

Men det kræver –  indlysende ­– langt flere eldrevne køretøjer på vejene. Jeg håber derfor på forår for elbiler i Danmark. 

Mere om: elbiler


Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Klumme: EU’s kvotesystem er godt – fiks det nu!

Minister vil se på at blokere for ansøgninger om fracking

Nordjyllandsværket får 35 MW elkedel

Mølle sprængt bort

1

65-årig ingeniør blev ny formand for Ewii

Milliardminus hos AP Møller-Mærsk

Klumme: Vi bør høste de lavest-hængende frugter først

Solceller gør Læsø selvforsynende

Stort solcelleanlæg i støbeskeen.

Kommune giver friplads til elbilerne

Siemens er sluppet for arbejdsmiljøsager

Offshore-arbejdere får hudkræft af solens stråler

Dommens dag: Nu skal der ryddes op og ud i Ewii

- Markedet for solceller er tæt på smadret

Video & Billedserier: Se dansk elbil sætte verdensrekord

1

Minister i kovending - vil nu finde løsning for 82.000 solcelleejere

Energinet og embedsmænd sendes tilbage til tegnebrættet.

Varmepumpeanlæg i Tønder forsinket

Fyret projektleder glad for flertal mod brintrapport

5

Stor landmøllepark skrottet

1

Vindmølleindustrien: Brændselsfri energi skal have 1. prioritet

Det er ikke nok med et mål for vedvarende energi i 2030 - Vindmølleindustrien vil også have et mål for brændselsfri energi.

1

Kommune til kamp for mølle-ordning

Ny EU-lov kan føre til lukning af værker

Danske værker rammes ikke – men få udfordres på udledningen af CO og NOx

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Dansk Fjernvarme: Lovforslag kan koste kunderne penge

Lovforslaget straffer de bedste i klassen.

Håb om løsning efter konkurs i Weiss

Tæt på gennembrud for eksport af energieffektive løsninger

European Energy sælger rettigheder til solcellepark på 91 MW

900 tons stålkonstruktioner til danske varmeværker

Kampen om vind-kWh: Danmark slår Sverige

Brand får ingen betydning for MHI Vestas’ kunder

Vindmøllefirma skal finde årsag til brand

1

Brugte danske vindmøller snurrer videre i udlandet

Minister vil adskille elselskabers monopol og investeringer

Alpha Offshore køber nyt

Her er Fairwinds nye havvindchef

Bygningsreglementet strammer skruen

Røde tal skal revancheres

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Rust Converter Fra WEICON

Indeklimaets Temadag 2017

Ny strøm- og spændingsenhed til 2-leder-gennemgangsklemme – 2-i-1-løsning

Ny Sales Manager til Mikkelsen Electronics A/S

Fra værktøjsproducent til digital virksomhed

Produal ONLINE handel

Arbejder du med trykluft?

Nye og velkendte kræfter vender tilbage til Dansk Halbyggeri

Slibeteori i praksis!

En ny generation af Coriolis flow-målere

Få kompetent miljørådgivning!

Nye fleksible ventilø-systemer forbedrer driftssikkerheden

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved visse handler.

Hvor konkurrencedygtig skal din virksomhed være i fremtiden?

Vi giver billetten til vandflyveren!

Extreema® er 15 gange stærkere end stål på vægt til vægt basis.

Stationer - 60/10 kV

Lejer til Levnedsmiddelsindustrien

IIoT giver forældet udstyr nyt liv hos Nestlé

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Projektlederteamet hos BK Engineering udvides

Bedre, hurtigere, sikrere - og med fri forsendelse

Effektklemmer – nu med flanger – direkte montering af ledertværsnit op til ...

100% Inherent Flammehæmmende sikkerhedsbeklædning

WAGO smartPRINTER – nu med skæreenhed

Send til en kollega

0.272