23948sdkhjf

Håb om forår for elbiler i Danmark

Oslo er en skøn by, når forårssolen titter frem, men også andet end spæde solstråler springer i øjnene i den norske hovedstad. Den jeg forleden var på vej til toget ud mod lufthavnen, passerede jeg lange række elbiler. De stod ikke ved en bilforhandler, men på offentlige parkeringspladser.

Norge er kendt for at have subsidieret elbiler ret kraftigt gennem de seneste år, og nordmændene rundede kort før jul 100.000 indregistrerede elbiler. Den nummerpladeserie, som starter med EL for elbil, er brugt op.

Det er ikke kun rene elbiler, som fylder gaderne i Norge; hybridbilerne er også på kraftig fremmarch, og i januar 2017 var over 40 procent af ny-bilsalget enten elbiler eller hybridbiler.

I Danmark kan vi desværre fortælle en anderledes trist historie. Den 1. januar 2017 steg afgiften på elbiler, og siden da er der kun indregistreret 45 elbiler. Da nogle af de ældste elbiler er fjernet fra vejene, ser vi reelt en tilbagegang i antal indregistrerede fra 9.266 ved årsskiftet til 9.118 lige nu.

Elbilerne er en vigtigt del af løsningen på transportsektorens udfordringer med at reducere CO2-udledninger og diverse former for luftforurening. Samtidig vil elbiler med intelligent opladning spille rigtigt godt sammen med et energisystem, som bygger på fluktuerende vedvarende energikilder som sol og vind.

Læs også: Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

Salgstallene viser tydeligt, at det haster med en langsigtet afgiftspolitik, der bl.a. afspejler den klimabelastning, bilerne afstedkommer. Hvis Folketinget ikke kan blive enig om en varig løsning, bør politikerne som minimum gøre tre ting:

Udskyde stigningerne i elbilafgifter til markedet er kommet godt i gang
Fjerne elafgiften for el til elbiler og elbusser
Sænke firmabilskatten for dem, der vælger opladningshybrid eller elbil som firmabil, så vi kan elektrificere biler, der som kører rigtig mange km pr. år. 

Når vi får flere elbiler på de danske veje, skabes der et grundlag for en industri – herunder mange små og mellemstore virksomheder – der kan understøtte det intelligente samspil mellem elsystemet og transportsektoren. 

I Danmark har vi allerede over 50 procent vedvarende energi i stikkontakterne, og i nogle elnetområder er dækningen på årsplan flere hundrede procent. Vi er altså det perfekte udviklingsland for elbilers samspil med vind og sol. Den position skal vi udnytte til at skabe nye arbejdspladser og værdi til Danmark.

Men det kræver –  indlysende ­– langt flere eldrevne køretøjer på vejene. Jeg håber derfor på forår for elbiler i Danmark. 

Mere om: elbiler
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Mors siger nej til én meter høje mini-møller

Efter borgermøde: Energistyrelsen beklager arrogance

3

Efter politianmeldelse: Der er ikke noget at komme efter

Bølgeenergi
Tordenskiold ligger stabilt og producerer strøm

Lad lyset komme ind

Vild konkursrekord i jubelåret 2018

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

Nye energiprojekter på vej

Faxe Forsyning indstiller alle igangværende projekter

Biogasledning kræver ikke særlig miljøundersøgelse

Energilagring
Intelligent batterilager og solceller til VM i alpint skiløb

Viborg Fjernvarme betaler varmepenge tilbage

Ørsted kaster sig ud i japansk havvind

Victor DST har fundet ny energi i den grønne omstilling

Dansk-norsk samarbejde på havvind styrkes

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Vil politianmelde 342 fjernvarmeselskaber ét for ét

Video & Billedserier
Brændselscelle får hjulene til at rulle på bagagevogn

1

Video & Billedserier
Vertikal vindturbine testet langs vejene i Istanbul

Vindmøller kaster skygger: Bekymrede naboer vil have færre møller

Ny analyse: Import af affald er på sigt dårligt for klimaet

GE snart klar med prototype på monstermølle

Faxe Forsyning lufter ud efter direktørskifte

1

Hensigtserklæring baner vej for storskalatest og prototype-testpladser

1

Klumme:
Debat
Havet bølger af energi

Find dine strømslugere og spar 1.000 kroner

Siemens Gamesa bider MHI Vestas i haserne

Fairwind tager på fjernøstligt eventyr med Siemens Gamesa

Analytiker: Indbringende Radius-salg er stadig muligt

Rift om fyrede Aluwind-smede

Investorer sælger Ørsted-aktier efter stop af Radius-salg

MHI Vestas gearer op i USA

Pelle Dragsted: Demokratisk skønhed i stoppet Radius-salg

Nilan hædret med pris

Vestas vil have Helle Thorning-Schmidt i bestyrelsen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Saudi-Arabien har endnu mere olie end man hidtil har vidst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få styr på de nye aftalevilkår i bygge- og anlægsbranchen på Nohrcons AB18-opdateringskursus

Nemmere rengøring og bedre arbejdsmiljø med et højvakuum anlæg

VINTER tilbud på glasløfter og gipsvogn

FUGTKONTROL kan du selvfølgelig møde på vandværksmessen i Roskilde

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Vind en HADEF 53/07A skraldetalje med ultra lav egenvægt!

Norma kompressionsfittings

Krav til elmåling 0,4–60 kV Teknisk kursus

Øget salgstyrke hos Grønbech & Sønner A/S

DIS udvider ledelsen

Prysmian Norge skal kable Johan Svendrup P2 procesplatform

Global Supplier ApS er blevet til Elcee ApS

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Konvertering og energilagring workshop

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

RS Components lagerfører nu motorstyringsanalysatorer fra Fluke

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde - nye regler for jordingsanlæg

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

Få optimeret slibning med CERAMICS PLUS korn!

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Send til en kollega

0.172