23948sdkhjf

Regeringen bruger 620 mio på at hæve CO2-udledningen for biler

Folketinget vedtog i starten af januar at nedsætte registreringsafgiften, som det blev aftalt i forbindelse med finanslovsaftalen for 2017. Det koster 350 millioner kroner i 2017 og kommer oveni sænkelsen af registreringsafgiften fra 180 til 150 procent i 2015. Samlet bruges der 620 millioner kroner i 2017 på afgiftslettelser, der først og fremmest gør de fossile biler billigere. 

Samtidig steg afgiften på elbiler. Fra 1. januar i år er afgiften på elbiler fordoblet og en almindelig elbil bliver 30.000 kr. dyrere. 

Det er tankevækkende, at Folketinget let kan finde 620 millioner kroner til at lette registreringsafgiften for benzin- og dieselbiler, men ikke kan finde penge til at lette afgiften for elbiler. Især fordi det kun koster 25 millioner kroner at tilbagerulle den fordobling af elbilafgiften, som netop er trådt i kraft. 

Sænkelsen af registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler øger CO2-udslippet med 58.500 tons CO2 om året, hvis man medregner effekten af lettelsen registreringsafgiften i 2015. Det fremgår af lovforslagene. 

Hvis man undlod at fordoble registreringsafgiften for elbiler i år, så kunne der blive solgt op mod 3.100 elbiler i år ifølge Skatteministeriets beregninger. De 3.100 elbiler kunne spare klimaet for udledning af 43.900 tons CO2 i deres levetid – det er næsten lige så meget som CO2-udledningen øges med årligt som følge af lettelserne i registreringsafgiften. 

Læs også: Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

Regeringen går meget op i, at klimaindsatsen skal være omkostningseffektiv. Vi skal skære ned på CO2-udlednignen hvor det er billigst og det kan man jo ikke være uenig i. Man skulle tro, at den politik samtidig betød, at regeringen ikke ville bruge penge på at hæve CO2-udledningen, men det er altså ikke tilfældet. 

Der er ellers en helt oplagt løsning, som både ville sænke CO2-udledningen og som fremover give staten de samme skatteindtægter som i dag fra bilbeskatningen. Løsningen er en reform af bilafgifterne, så biler ikke betaler afgift efter deres værdi, men efter deres CO2- og partikeludledning og deres vægt, på samme måde som afgiften beregnes i Norge. 

I Norge er statens indtægter fra bilafgifterne næsten lige så høje som i Danmark, selv om elbiler ingenting betaler i afgift og elbiler udgør næsten hver tredje nyregistrerede bil. Det burde man selvfølgelig også gøre i Danmark. Det giver ingen mening at beskatte bilers værdi. 

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Ewii tager sin egen varmepumpe-medicin

Danmark hjælper 7 GW tyrkisk havvind på vej

Seks kolde boringer indviet på Nyt Hospital Bispebjerg

Mærsk rykker et skridt nærmere exit fra olieindustrien

1

Ringkøbing Fjernvarme dropper varmeværk i Lalandia-projekt

Nyhedsbrev

Ewii sender 1.650 naturgaskunder videre

Online Avis Arkiv

Efter kontrol: Nye regler for varsling af prisstigninger på varmen

Danmark kaster sig ud i en argentinsk tango

NKT har fundet ny topchef

Nature Energy investerer 100 millioner i øko-linje

1

Redningsplanke til lukningstruet kraftvarmeværk

Efter politianmeldelse: Energiselskaber har næsten ingen kommentarer

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Med venlig hilsen fra Regeringen: 50 millioner til superhavmøllerne

2

Energilagring
Opråb: Få nu etableret det center for energilagring

Her er de fire grundbeløbsinitiativer i energiaftalen

6

Energilagring
Endelig ser stenlageret dagens lys

Energilagring
Kæmpe batteri installeres på Bornholm

Punktum i voldgiftssagen om geotermien i Kvols

Vollsmose som klimahovedstad kan blive nyt roboteventyr

Borgmestre: Stop kystnære mølleprojekter i vores kommuner

Nye energiprojekter på vej

Combigas om biogas i Billund: Vi er i venteposition

BWSC fik en på sinkadusen i 2018

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny lov: Pas på, hvad du kører med i varebilen

De Radikale vil opføre seks havmølleparker inden 2030

Varmegenvinding bonner ud hos fynsk producent

Danmark i spidsen for globalt klimatopmøde

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Klumme:
Debat
Digitale vinde blæser

Ny, sjællandsk bydel skal selv håndtere spildevand

Danske virksomheder opfinder som aldrig før

Nordsjællandsk vandværker lukker flere boringer

Norges stenrige oliefond dropper olie- og gasselskaber

Fransk oliegigant får grønt lys til opkøb i Nordsøen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Bronzepakken - Messeudstyr

Tick Cad investerer yderligere inden for 3D-scanning.

Draka lancerer ny PROTOMONT (MT) (N)SHOEU 0,6/1 kV kabelversion

Spelsberg ser sort

Hvide solceller til administrationsbygning

Ara-el anbefaler distributions bokse til nødbelysning

Gratis event om bæredygtigt byggeri i Aarhus!

Besøg Lafert Motors på Hannovermessen 2019

Overvejer du service/poseskift i de kommende helligdage eller i sommerferien?

Besøg hos Hydro Aluminium, Karmøy den 24.–25. april 2019

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

I dag er sidste chance for at få Early Bird-rabat til temaugen FREMTIDENS SUNDHEDSBYGGERI 2019!

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Standarder for grøn energiteknologi med dansk aftryk

Michael Larsen ny Sourcing Specialist hos Würth Industri Danmark

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

SCHMIDT Koblinger

GPS monteret på Liebherr 936

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Velkommen til Michael Lautrup - Produktspecialist hos Würth Industri Danmar...

Nye medarbejdere ved AEA

Coatmaster FLEX

Send til en kollega

0.184