23948sdkhjf

Regeringen bruger 620 mio på at hæve CO2-udledningen for biler

Folketinget vedtog i starten af januar at nedsætte registreringsafgiften, som det blev aftalt i forbindelse med finanslovsaftalen for 2017. Det koster 350 millioner kroner i 2017 og kommer oveni sænkelsen af registreringsafgiften fra 180 til 150 procent i 2015. Samlet bruges der 620 millioner kroner i 2017 på afgiftslettelser, der først og fremmest gør de fossile biler billigere. 

Samtidig steg afgiften på elbiler. Fra 1. januar i år er afgiften på elbiler fordoblet og en almindelig elbil bliver 30.000 kr. dyrere. 

Det er tankevækkende, at Folketinget let kan finde 620 millioner kroner til at lette registreringsafgiften for benzin- og dieselbiler, men ikke kan finde penge til at lette afgiften for elbiler. Især fordi det kun koster 25 millioner kroner at tilbagerulle den fordobling af elbilafgiften, som netop er trådt i kraft. 

Sænkelsen af registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler øger CO2-udslippet med 58.500 tons CO2 om året, hvis man medregner effekten af lettelsen registreringsafgiften i 2015. Det fremgår af lovforslagene. 

Hvis man undlod at fordoble registreringsafgiften for elbiler i år, så kunne der blive solgt op mod 3.100 elbiler i år ifølge Skatteministeriets beregninger. De 3.100 elbiler kunne spare klimaet for udledning af 43.900 tons CO2 i deres levetid – det er næsten lige så meget som CO2-udledningen øges med årligt som følge af lettelserne i registreringsafgiften. 

Læs også: Få eller ingen elbiler i hovedstadskommuner: Det er for dyrt

Regeringen går meget op i, at klimaindsatsen skal være omkostningseffektiv. Vi skal skære ned på CO2-udlednignen hvor det er billigst og det kan man jo ikke være uenig i. Man skulle tro, at den politik samtidig betød, at regeringen ikke ville bruge penge på at hæve CO2-udledningen, men det er altså ikke tilfældet. 

Der er ellers en helt oplagt løsning, som både ville sænke CO2-udledningen og som fremover give staten de samme skatteindtægter som i dag fra bilbeskatningen. Løsningen er en reform af bilafgifterne, så biler ikke betaler afgift efter deres værdi, men efter deres CO2- og partikeludledning og deres vægt, på samme måde som afgiften beregnes i Norge. 

I Norge er statens indtægter fra bilafgifterne næsten lige så høje som i Danmark, selv om elbiler ingenting betaler i afgift og elbiler udgør næsten hver tredje nyregistrerede bil. Det burde man selvfølgelig også gøre i Danmark. Det giver ingen mening at beskatte bilers værdi. 

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Her er specialet gigantiske vindmølleforme

Nye energiprojekter på vej

Verdo får ny administrerende direktør

Hedensted Fjernvarme - Nu med endnu mere overskudsvarme

Kommunal bekymring: Saltpower vil teste teknologi i og på salthorst

Biogas-selskab i retten: Biomasse-indtaget overskredet

Nyhedsbrev

Verdens største havmøllepark bygges i Nordsøen

3,6 gigawatt skal forsyne millioner af husstande med strøm

Online Avis Arkiv
1

It-giganten Google investerer i fem solcelleparker i Danmark

4

Dansk salt-teknologi tæt på kommercialisering

Vestforbrænding fyrer direktør

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Magasinet Forsyning
Sådan foregår Logstors proces

Magasinet Forsyning
En forrygende og brandfarlig ide

Hvad gør man, når man som de første i verden skal bygge et anlæg til kemisk genanvendelse af PUR? Man gør som Logstor og lærer det på den hårde måde.

Ørsted fravælger MHI Vestas og Siemens Gamesa i USA

SolarSack hædret med bæredygtig startup-pris

Demoprojekt med røde solceller ved vejs ende i Nordvest

Tyra gasser ned: Sidste prop sættes i

Coromatic lander kontrakt med verdensledende forskningsfacilitet

Hovedstadshospital etablerer vandkatakombe

Magasinet Forsyning
Gratis energi leverer både varme og køl i Tårnby

Biogas: 28.000 kilo pølser og brød er blevet til 3.500 halstørklæder

Sætter gang i undersøgelse: Tilliden til Verdo skal øges

Forsker vil fjerne medicinrester fra spildevand med selvrensende membran

Eksperter kalder finansiering af DI's grønne plan urealistisk

2

Ny rekord: Vindmøller leverede 30 procent mere end forbruget

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance

Vismænd advarer mod øget olieproduktion i Nordsøen

Vestas henter norsk ordre

Pesticid i drikkevand er mindre farligt end først antaget

Finansminister varsler flere klimatiltag på finanslov

Underleverandør skærer ned efter Vestas-fyringer

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sønderborg vært for løsningsorienteret klimakonference

Vestas åbner midlertidig fabrik i Viborg

Dansk Norsea-ledelse får øget ansvar

Ugens grin: Strømafbrydelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vil du ha' styr på reglerne for ekspropriation og anbringelse af ledninger her i efteråret?

Læs Electra, nr. 8 – 2019

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

Sulzer Muffin Monster. Nedeler Grinder

Grøn omstilling - hvilke køle og klimaanlæg skal du vælge?

Ny digital lagerløsning fra Gottfred Petersen! Digitalt styret konsignationslager

Eliminering af olietåge og olierøg

hi-messen samler alt inden for 3D

Mød Fibox på hi Tech & Industri Scandinavia 1.-3. oktober 2019

Oplev Bürkerts nye messe-setup på hi 2019

”Vi passer på sygehuspersonalet, så de kan passe på os”

Prysmian Group lancerer RFID kabelteknologi

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

Flowswitch til måling af aggressive medier!

Centralisering af oliefri vakuumforsyning

#EUINMYREGION: Erfaringer med Grøn Omstilling i Nordjylland

Ara-el præsenterer Ex-d, Ex-e, Ex-de, Ex-dem kontrol paneler

Sidste chance for Early Bird-rabat på Nohrcons udbudskonferencer! Bliv klogere på udbudsreglerne

Bondy udstiller på stand M9920 og på stand L9331.

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Elmåling for teknikere 0,4–60 kV

Load test af løfteværktøj til turbine løft

The Smart Company: Tekniske begreber bliver omsat til praksis på hi-messen

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Får du det optimale ud af dine rør i dit kompressorrum?

Send til en kollega

0.186