23948sdkhjf

Regeringen bruger 620 mio på at hæve CO2-udledningen for biler

Folketinget vedtog i starten af januar at nedsætte registreringsafgiften, som det blev aftalt i forbindelse med finanslovsaftalen for 2017. Det koster 350 millioner kroner i 2017 og kommer oveni sænkelsen af registreringsafgiften fra 180 til 150 procent i 2015. Samlet bruges der 620 millioner kroner i 2017 på afgiftslettelser, der først og fremmest gør de fossile biler billigere. 

Samtidig steg afgiften på elbiler. Fra 1. januar i år er afgiften på elbiler fordoblet og en almindelig elbil bliver 30.000 kr. dyrere. 

Det er tankevækkende, at Folketinget let kan finde 620 millioner kroner til at lette registreringsafgiften for benzin- og dieselbiler, men ikke kan finde penge til at lette afgiften for elbiler. Især fordi det kun koster 25 millioner kroner at tilbagerulle den fordobling af elbilafgiften, som netop er trådt i kraft. 

Sænkelsen af registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler øger CO2-udslippet med 58.500 tons CO2 om året, hvis man medregner effekten af lettelsen registreringsafgiften i 2015. Det fremgår af lovforslagene. 

Hvis man undlod at fordoble registreringsafgiften for elbiler i år, så kunne der blive solgt op mod 3.100 elbiler i år ifølge Skatteministeriets beregninger. De 3.100 elbiler kunne spare klimaet for udledning af 43.900 tons CO2 i deres levetid – det er næsten lige så meget som CO2-udledningen øges med årligt som følge af lettelserne i registreringsafgiften. 

Regeringen går meget op i, at klimaindsatsen skal være omkostningseffektiv. Vi skal skære ned på CO2-udlednignen hvor det er billigst og det kan man jo ikke være uenig i. Man skulle tro, at den politik samtidig betød, at regeringen ikke ville bruge penge på at hæve CO2-udledningen, men det er altså ikke tilfældet. 

Der er ellers en helt oplagt løsning, som både ville sænke CO2-udledningen og som fremover give staten de samme skatteindtægter som i dag fra bilbeskatningen. Løsningen er en reform af bilafgifterne, så biler ikke betaler afgift efter deres værdi, men efter deres CO2- og partikeludledning og deres vægt, på samme måde som afgiften beregnes i Norge. 

I Norge er statens indtægter fra bilafgifterne næsten lige så høje som i Danmark, selv om elbiler ingenting betaler i afgift og elbiler udgør næsten hver tredje nyregistrerede bil. Det burde man selvfølgelig også gøre i Danmark. Det giver ingen mening at beskatte bilers værdi. 

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11