23948sdkhjf

Regeringen bruger 620 mio på at hæve CO2-udledningen for biler

Folketinget vedtog i starten af januar at nedsætte registreringsafgiften, som det blev aftalt i forbindelse med finanslovsaftalen for 2017. Det koster 350 millioner kroner i 2017 og kommer oveni sænkelsen af registreringsafgiften fra 180 til 150 procent i 2015. Samlet bruges der 620 millioner kroner i 2017 på afgiftslettelser, der først og fremmest gør de fossile biler billigere. 

Samtidig steg afgiften på elbiler. Fra 1. januar i år er afgiften på elbiler fordoblet og en almindelig elbil bliver 30.000 kr. dyrere. 

Det er tankevækkende, at Folketinget let kan finde 620 millioner kroner til at lette registreringsafgiften for benzin- og dieselbiler, men ikke kan finde penge til at lette afgiften for elbiler. Især fordi det kun koster 25 millioner kroner at tilbagerulle den fordobling af elbilafgiften, som netop er trådt i kraft. 

Sænkelsen af registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler øger CO2-udslippet med 58.500 tons CO2 om året, hvis man medregner effekten af lettelsen registreringsafgiften i 2015. Det fremgår af lovforslagene. 

Hvis man undlod at fordoble registreringsafgiften for elbiler i år, så kunne der blive solgt op mod 3.100 elbiler i år ifølge Skatteministeriets beregninger. De 3.100 elbiler kunne spare klimaet for udledning af 43.900 tons CO2 i deres levetid – det er næsten lige så meget som CO2-udledningen øges med årligt som følge af lettelserne i registreringsafgiften. 

Læs også: Få eller ingen elbiler i hovedstadskommuner: Det er for dyrt

Regeringen går meget op i, at klimaindsatsen skal være omkostningseffektiv. Vi skal skære ned på CO2-udlednignen hvor det er billigst og det kan man jo ikke være uenig i. Man skulle tro, at den politik samtidig betød, at regeringen ikke ville bruge penge på at hæve CO2-udledningen, men det er altså ikke tilfældet. 

Der er ellers en helt oplagt løsning, som både ville sænke CO2-udledningen og som fremover give staten de samme skatteindtægter som i dag fra bilbeskatningen. Løsningen er en reform af bilafgifterne, så biler ikke betaler afgift efter deres værdi, men efter deres CO2- og partikeludledning og deres vægt, på samme måde som afgiften beregnes i Norge. 

I Norge er statens indtægter fra bilafgifterne næsten lige så høje som i Danmark, selv om elbiler ingenting betaler i afgift og elbiler udgør næsten hver tredje nyregistrerede bil. Det burde man selvfølgelig også gøre i Danmark. Det giver ingen mening at beskatte bilers værdi. 

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

FOB giver 3.700 boliger et løft sammen med PKAs energifond

Brand koster: Nordjyllandsværket kan ikke sælge strøm

Eniig klar til at sælge Gudenaacentralen

Thor Havmøllepark
Thor: Energinet bruger 180 millioner på forundersøgelser

Nyhedsbrev

Elforsk Prisen går til frosne pølser i frysetunneller

Online Avis Arkiv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Video & Billedserier
Video: 85 meter høj kedelbygning sprængt til grunden

1

Kriegers Flak
Byggeriet af Danmarks største havmøllepark er begyndt

Klumme:
Debat
Lav et soft landing-spot

Medie: 46.000 vandkunder overfaktureret af Verdo

Soltagsproducent udvikler egen batteriløsning

Klumme:
Debat
CO2-køling bidrager til verdensmål

Siemens Gamesa når milepæl

Vestas tangerer kinesisk højderekord

Kovending: Tangeværket må alligevel producere el

1

Energinet tester gasnettet: Hvor meget vind og brint er der plads til?

USA vil gå efter firmaer bag Nord Stream 2

Direktør gør comeback i Schneider Electric Danmark

Siemens Gamesa snupper Texas-ordre

Biogasselskab står over for tvangsopløsning

Vindmølle-modstandere ramt af hærværk

Klumme:
Debat
Flydende elektrificering på tværs af sektorer

Kronprinsparret bygger bro: Vedvarende energi-aftale i hus

Finsk ordre til Vestas

Kapitalfond overvejer at sælge Bladt Industries

Spica Technology vinder ordre fra Ørsted

Vestas-møller til Texas

Aalborg Energie Technik leverer anlæg til Frankrig

S vil skære udslip af drivhusgasser 60 procent i 2030

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ventet underskud hos NKT

Maersk Drilling går tilbage i første eksamen på egne ben

1

PensionDanmark investerer 1,7 milliarder i vind, sol, biomasse og affaldsforbrænding

1

Gigant-udrulning af smarte elmålere nærmer sig sin afslutning

Fremtidens fjernvarme udvikles i Aalborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nordic Pipe Aps leverer isolering og kapperør

“Sammen opnår vi topresultater”

3 måleprincipper – én transmitter

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

Sender du dine batterier lovligt?

Få Termix.dk lige ved hånden og spar tid i din hverdag

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

KELIN & Aella Energi

Vinkelgiver med ny interface CAN bus fra Novotechnik

Olaf Bahn udfører isolering af ventilation.

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Ny salgsdirektør hos Condair

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Innovative ladestik og kontaktsystemer til eldrevne køretøjer

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Opdateret Areal & Volumenberegner fra Trelleborg

Mød Linka Energy på LIGNA i Hannover

Gen-bespænding af sold med filtervæv

Lejer til stål- og metalindustrien

Mød Fibox på STF´s årsmødeudstilling i Hillerød, fredag d. 7. juni 2019

Mød Gibotech og CMS på Ligna

Hygienic - når renhed, nøjagtighed og sikkerhed har højeste prioritet, kan ...

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institu...

Send til en kollega

0.751