23948sdkhjf

Regeringen bruger 620 mio på at hæve CO2-udledningen for biler

Folketinget vedtog i starten af januar at nedsætte registreringsafgiften, som det blev aftalt i forbindelse med finanslovsaftalen for 2017. Det koster 350 millioner kroner i 2017 og kommer oveni sænkelsen af registreringsafgiften fra 180 til 150 procent i 2015. Samlet bruges der 620 millioner kroner i 2017 på afgiftslettelser, der først og fremmest gør de fossile biler billigere. 

Samtidig steg afgiften på elbiler. Fra 1. januar i år er afgiften på elbiler fordoblet og en almindelig elbil bliver 30.000 kr. dyrere. 

Det er tankevækkende, at Folketinget let kan finde 620 millioner kroner til at lette registreringsafgiften for benzin- og dieselbiler, men ikke kan finde penge til at lette afgiften for elbiler. Især fordi det kun koster 25 millioner kroner at tilbagerulle den fordobling af elbilafgiften, som netop er trådt i kraft. 

Sænkelsen af registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler øger CO2-udslippet med 58.500 tons CO2 om året, hvis man medregner effekten af lettelsen registreringsafgiften i 2015. Det fremgår af lovforslagene. 

Hvis man undlod at fordoble registreringsafgiften for elbiler i år, så kunne der blive solgt op mod 3.100 elbiler i år ifølge Skatteministeriets beregninger. De 3.100 elbiler kunne spare klimaet for udledning af 43.900 tons CO2 i deres levetid – det er næsten lige så meget som CO2-udledningen øges med årligt som følge af lettelserne i registreringsafgiften. 

Læs også: Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

Regeringen går meget op i, at klimaindsatsen skal være omkostningseffektiv. Vi skal skære ned på CO2-udlednignen hvor det er billigst og det kan man jo ikke være uenig i. Man skulle tro, at den politik samtidig betød, at regeringen ikke ville bruge penge på at hæve CO2-udledningen, men det er altså ikke tilfældet. 

Der er ellers en helt oplagt løsning, som både ville sænke CO2-udledningen og som fremover give staten de samme skatteindtægter som i dag fra bilbeskatningen. Løsningen er en reform af bilafgifterne, så biler ikke betaler afgift efter deres værdi, men efter deres CO2- og partikeludledning og deres vægt, på samme måde som afgiften beregnes i Norge. 

I Norge er statens indtægter fra bilafgifterne næsten lige så høje som i Danmark, selv om elbiler ingenting betaler i afgift og elbiler udgør næsten hver tredje nyregistrerede bil. Det burde man selvfølgelig også gøre i Danmark. Det giver ingen mening at beskatte bilers værdi. 

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
1

Mors siger nej til én meter høje mini-møller

Efter borgermøde: Energistyrelsen beklager arrogance

Bølgeenergi
Tordenskiold ligger stabilt og producerer strøm

Lad lyset komme ind

3

Efter politianmeldelse: Der er ikke noget at komme efter

Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Vild konkursrekord i jubelåret 2018

Nye energiprojekter på vej

Biogasledning kræver ikke særlig miljøundersøgelse

Faxe Forsyning indstiller alle igangværende projekter

Viborg Fjernvarme betaler varmepenge tilbage

Energilagring
Intelligent batterilager og solceller til VM i alpint skiløb

Ørsted kaster sig ud i japansk havvind

Dansk-norsk samarbejde på havvind styrkes

Victor DST har fundet ny energi i den grønne omstilling

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Video & Billedserier
Brændselscelle får hjulene til at rulle på bagagevogn

1

Video & Billedserier
Vertikal vindturbine testet langs vejene i Istanbul

Vindmøller kaster skygger: Bekymrede naboer vil have færre møller

Vil politianmelde 342 fjernvarmeselskaber ét for ét

Ny analyse: Import af affald er på sigt dårligt for klimaet

GE snart klar med prototype på monstermølle

1

Hensigtserklæring baner vej for storskalatest og prototype-testpladser

Faxe Forsyning lufter ud efter direktørskifte

1

Klumme:
Debat
Havet bølger af energi

Find dine strømslugere og spar 1.000 kroner

Siemens Gamesa bider MHI Vestas i haserne

Fairwind tager på fjernøstligt eventyr med Siemens Gamesa

Analytiker: Indbringende Radius-salg er stadig muligt

Rift om fyrede Aluwind-smede

Investorer sælger Ørsted-aktier efter stop af Radius-salg

MHI Vestas gearer op i USA

Pelle Dragsted: Demokratisk skønhed i stoppet Radius-salg

Nilan hædret med pris

Vestas vil have Helle Thorning-Schmidt i bestyrelsen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Saudi-Arabien har endnu mere olie end man hidtil har vidst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Læs Dansk VVS, nr. 1 - 2019

Få styr på de nye aftalevilkår i bygge- og anlægsbranchen på Nohrcons AB18-opdateringskursus

Nemmere rengøring og bedre arbejdsmiljø med et højvakuum anlæg

VINTER tilbud på glasløfter og gipsvogn

FUGTKONTROL kan du selvfølgelig møde på vandværksmessen i Roskilde

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Vind en HADEF 53/07A skraldetalje med ultra lav egenvægt!

Norma kompressionsfittings

Krav til elmåling 0,4–60 kV Teknisk kursus

Øget salgstyrke hos Grønbech & Sønner A/S

DIS udvider ledelsen

Prysmian Norge skal kable Johan Svendrup P2 procesplatform

Global Supplier ApS er blevet til Elcee ApS

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Konvertering og energilagring workshop

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

RS Components lagerfører nu motorstyringsanalysatorer fra Fluke

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde - nye regler for jordingsanlæg

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

Få optimeret slibning med CERAMICS PLUS korn!

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Send til en kollega

0.161