Biobrændstoffer kan gøre transporten grøn

Mens debatten om at nedbringe den danske CO2-belastning har kørt på sit højeste, har transportsektoren de seneste seks år nedbragt udledningen med over fire millioner ton ved at blande biobrændstoffer i benzin og diesel. Det svarer til udledningen fra 350.000 biler. Og vi kan nå endnu længere ad den vej ved at blande stadig mere bæredygtigt biobrændstof i tanken og dermed gøre den eksisterende bilpark mere grøn.

Biobrændstoffer er ikke bare er den hurtigste, men også den billigste måde at begrænse CO2-udledningen på frem mod 2030. Det viser en ny rapport fra Nordisk Ministerråd, der beskriver, hvordan de nordiske landes klimaløsninger kan udbredes til andre lande og dermed bidrage til at reducere CO2-udledningerne. Ifølge Nordisk Ministerråd opnås den største samlede klimaeffekt ved, at bilerne bliver stadig mere effektive, og at der iblandes bæredygtige biobrændstoffer i benzin og diesel, så den eksisterende flåde bliver grønnere.

I årene frem mod 2030 vil nye teknologier som elbiler også få større udbredelse. Men selv hvis hver tiende solgte nye bil blev en elbil i 2020, vil langt størstedelen af bilerne på vejene i 2030 stadig være benzin- og dieselbiler.

Nordisk Ministerråd mener ikke, at den norske elbil-model, hvor elbiler gøres billigere, parkerer gratis, undgår vejafgift og kører i busbaner, bør udbredes til andre lande. Elbilerne vil vinde frem henimod 2030 uanset, om der gennemføres dyre politiske prioriteringer som i Norge. Det er nemlig teknologiudvikling og overordnede effektiviseringskrav til bilfabrikanterne, der primært driver elbiludviklingen, helt ligesom med udviklingen af mere effektive benzin- og dieselbiler de senere år. Derfor giver det bedre mening for økonomien, klimaet og samfundet at satse på biobrændstoffer og effektiviseringskrav frem mod 2030.

Liv i Maabjerg igen med nyt VE-direktiv?

Den grønne omstilling af transporten kommer ligesom omstillingen af det øvrige energisystem ikke af sig selv, så længe de grønne teknologier ikke er konkurrencedygtige. Men biobrændstofferne er trods alt den teknologi, der er tættest på at blive det. Derfor har EU-Kommissionen med sit udkast til et nyt VE-direktiv lagt op til, at der på EU-niveau skal iblandes 6,8 procent 2. generations biobrændstoffer produceret på restprodukter i 2030. Det sikrer en nødvendig efterspørgsel, men det er usikkert, om kravene er nok til at sikre tilstrækkelig kommerciel produktion. Måske er det nu, at der fra politisk side vises den nødvendige vilje og fleksibilitet i forhold til at få skabt en løsning for produktion af 2. generations biobrændstoffer i Danmark?

Det er ingen hemmelighed, at vi ærgrer os over, at Maabjerg-projektet, hvor avanceret bioethanol skulle produceres i samspil med biogas og fjernvarme, desværre ser ud til at være droppet, selvom projektet havde en fornuftig samfundsøkonomi og ville skabe op mod 1.000 permanente arbejdspladser. Teknologien til produktionen af de halmbaserede avancerede biobrændstoffer er ellers udviklet, enzymerne ligeså. Og råstoffet har vi på de danske marker.

Indtil videre ser det ud til, at vi må sætte vores lid til, at der uden for Danmark er bedre vilkår for at etablere produktion af avancerede biobrændstoffer, så bæredygtige biobrændstoffer i vores biler og lastbiler i fremtiden kan bidrage yderligere til den grønne omstilling af transporten.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Lasse Jesper Pedersen
Ja tak til biobrændstof, fx pba biogas, eller som DME. Det ærgerlige ved bioethanolen er bare, at produktionen vil lægge beslag på uforholdsmæssigt store mængder halm i forhold til energioutput og andre grønne biobrændstofteknologier. Forestiller vi os, at vi udnytter hele den danske halmressource til bioethanol, vil vi i et optimistisk skøn kunne producere hvad der svarer til 23 PJ transport brændstof. Sammenligner man det med det danske behov (~250 PJ), så dækker det knap 10 %, hvilket tydeliggør, at der altså er brug for helt andre løsninger.

Hertil kommer, at overskudsvarmen fra et anlæg på størrelse med Maarbjerg, passer dårligt ind i det danske fjernvarmenet, og både næringsstoffer og kulstof kun i begrænset omfang kan tilbageføres til jorden. I modsætning til fx DME, passer bioethanol også dårlig sammen med en stor dansk elproduktion fra vind og sol, da bioethanol ikke skaber yderligere synergi og mulighed for større integration af disse i andre sektorer.

Endeligt vil en stor dansk bioethanolproduktion også være afhængig af både størrelsen og den måde der drives landbrug på i Danmark. I en fremtid, hvor flere og flere landmænd fx vil omstille til økologi, eller hvor vi får mindre, eller anderledes drift på vores landbrugsarealer, vil der blive mindre og mindre halm til rådighed.

Med en stor satsning på bioethanolproduktion nu, risikerer vi at låse vores energiproduktion og bioressourcer fast i mange år fremover.

Søren Holst Kjærsgård
Inbicon, Maabjerg og Energibalance.
Inbicon i Kalundborg ofrede fra 2009 og 5-6 år frem en lille milliard på at eksperimentere med halm til ethanol fremstilling.
Vi mangler stadig at få at vide, hvor meget energi, der blev tilført i form damp, kul, el og halm, og hvor meget der kom ud igen i form af ethanol og andre brændsler.
Mine egne beregninger på et mangelfuldt men dog ikke helt fraværende datamateriale viser, at Inbicon foranledigede et betydeligt større kuldioxidudslip end der på nogen måde kunne spares ved ar erstatte benzin med bioethanol.
Så må vi bede Maabjerg om at fremlægge i det mindste budgettal for deb forventede kuldioxidreduktion.
Var halmen blevet brændt af direkte havde den derimod kunnet yde et bidrag til reduktion af kuldioxidudledningen

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Defekt i overvågningssystemet årsag til strømsvigt

Linka Energy har fået nye ejere

Færgen er ladet med el

Flonidan modtager pris for bæredygtig produktion af gasmåler

Kæmpe strømnedbrud: 14.000 uden strøm

København bliver vært for stor vindudstilling og konference

Verdo gennemfører største udvidelse af fjernvarmenettet i 10 år

1

Klumme: Biogas – en central brik i det bæredygtige samfund

Vandaftale skal skabe dansk eksporteventyr i Californien

Rift om støtte fra Elforsk

2 MW biomasseanlæg omdanner korn-afrens til varme

1

Forskere finder mikroplast i dansk drikkevand

Klimadan åbner varmepumpeafdeling på Sjælland

Dansk Vandteknologi kan fremtidssikre Californiens vandforsyning

Ny aftale skal bane vejen for danske vand-kompetencer.

Vindchef til Esvagt fra Siemens

ProjectZero hædret med Svend Auken Prisen

Siemens Gamesa skrotter fransk mølle

Vindmøllegigantens franske datterselskab Adwen tager sin 8 MW-platform ud af produktion.

Weiss genopstår i en mindre og mere komprimeret udgave

Nye projekter lægges på hylden.

VVM sætter gang i næste fase af Kassø-Frøslev-forbindelsen

Størrelsen betyder noget for producent af elkøretøjer

Biogasselskab indleder voldgiftssag

MHI Vestas tæt på rekordordre

Havmølleproducenten er blevet valgt som foretrukken leverandør til et britisk projekt.

Frijsenborg Biogas udvider spritnyt biogasanlæg

Video & Billedserier
Shell flytter kæmpeovn på plads

Biokedler på nye hænder

Strømsvigt: Forbrugere fik ikke ret i klage

Video & Billedserier
Museum vil udstille fedtklump fra Londons kloakker

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Greentech Energy Systems sælger fire danske vindmølleparker

1

Elselskabernes sats på fibernet koster forbrugerne milliarder

Klumme:
Klummer
Det fælles ansvar for vindmølleindustriens udvikling – eller dens afvikling

MHI Vestas ansætter 150 ekstra

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kerteminde Forsyning lukker tre boringer

1

Energiselskaber har fået lov til at sløse for meget

Trods politisk indgreb: Fjernvarmeselskaber fortsætter pengejagt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

EOT - Electronics of tomorrow

Indeklimaets Temadag 2017

Deadline for indstillinger til Det Bæredygtige Element 2017!

Mød Nidec på hi-messen, hal M stand 9920

Kompakt og hårdfør målende laserscanner - Lynende hurtig, selv i dårligt vejr

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Fornyet slangeforbindelse

Eliminering af olietåge og olierøg - med A•line er du rustet til fremtiden

FALCON - Sikkerhed ved håndtering af farlige medier

EOT – Electronics of Tomorrow er Skandinaviens nyeste elektronikevent

Vi vil gerne slå et slag for Vaillants oliefyr icoVIT

OTV Plast A/S deltager på HI Teknologi- og industrimessen i Herning

Necon A/S er blevet forhandler af Artec AIS højtrykskugleventiler og desuperheatere

Vidste du ...

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

nomo er igen med på hi messen

Indlæg om IIoT og innovative forretningsmodeller på High Tech Summit

Kunder i den tyske bilindustri? Pas på der er faldende indtjening og øgede ...

Nidec og Ølgod Elektro lancerer en ny leveringsstrategi med 24/7 service

Sikkerhedsscanner med 8 sikkerhedsfelter til både Ethernet/IP og PROFINET i...

Overvågning og styring af elektricitet

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING´s AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraft...

Send til en kollega

0.345