Netselskaber leverer infrastruktur til infrastruktur

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Diesel erstattes med el, når Aarhus Letbane går i drift i 2017. Tre elnetselskaber er i fuld gang med at sørge for, at der kan komme strøm på de nye tog.

Letbaner, metro, supersygehuse… landet over investeres der flittigt i spektakulære infrastrukturprojekter, og hver gang er der elnetselskaber involveret med delprojekter i millionklassen.

Et eksempel er elinstallatør Søren Damkjær Møller fra Dinel (Tidl. Aura Elnet). Som projektleder skal han sørge for, at der i fremtiden er elektricitet på en del af den 110 kilometer lange Aarhus Letbane.

- Vi er i gang med at etablere seks omformerstationer med to koblinger ind til letbanens system. Letbanen skal have strøm og backup. Togene må ikke stå stille, så forsyningen er doblet op, fortæller Søren Møller.

Letbanen skal på strækningen Aarhus H-Odder køre på de spor, hvor der indtil for nylig rullede dieseldrevne tog. I Aarhus bliver der lagt 12 km nye skinner, så universitetet, sygehuset i Skejby og bydelen Lisbjerg også kan blive betjent af letbanen.

30 omformerstationer
I alt skal de tre involverede elnetselskaber - Dinel, NRGi Net og EnergiMidt Net - etablere 30 omformerstationer til letbaneprojektets etape 1. I disse stationer skal 10 kV vekselstrøm fra elnettet omdannes til kørestrøm på 750 V jævnstrøm.

Søren Møller låser en af dørene op til den gråhvide bygning, kaldet Train Power Supply 6 (TPS 6), i Viby:

Læs også: Håndtering af SF6-gasser kræver ny autorisation

- Omformerstationerne er helt centrale. Det er i disse forsyningspunkter, elnettet møder letbanen, siger Søren Møller og peger på de klemmer, der markerer grænsen mellem ’dem og os’.

Dinel arbejder tæt sammen med de to andre elnetselskaber om at levere infrastruktur til letbanen, så det bliver nemmest muligt for de primært italienske entreprenører at udføre deres arbejde inden deadline.

Planen er, at letbanen går i drift i 2017, hvor Aarhus byder op til festivitas som officiel europæisk kulturby.

Klar til test af tog
TPS 6 er klar, og der er sat master op mellem Viby og Rosenhøj. Endvidere er elforsyningen til TPS 6 opgraderet, så de første forudsætninger for prøvedrift er sat på skinner.

Ved siden af har Dinel erstattet et gammelt 10 kV-koblingsskab med et nyt, der kan fjernovervåges og styres fra Dinels kontrolrum i Odder, eller ’hjemme hos mig, når jeg har vagt uden for de normale åbningstider’, som Søren Møller formulerer det.

Læs også: Nyt renseanlæg skal producere energi i hidtil usete mængder

Længere mod syd på togstationen i Tranbjerg er italienske arbejdere i gang med at forberede etablering af de master, der skal levere kørestrøm til togene. Tunge betonfundamenter skal bankes ned i jorden med en såkaldt maste-rig, inden masterne - 3.000 stk. på hele letbanen - sættes på.

Dinel er ikke involveret i den del af projektet, men netselskabet har ryddet et stykke jord og er dermed klar til at opføre omformerstationen TPS 5 og forbinde den med elnettet ved at skyde et 130 meter langt kabel ind under skinnerne.

Ruller med kabler fra NKT Cables ligger klar – det samme gør en rulle med tomrør, som Dinel kan lægge ud i samme hug, så der på et tidspunkt kan etableres fiberkommunikation til eget brug.

13 km kabler
For at kunne levere kvalitet har Dinel indkøbt 13 km PEX-kabler til letbaneprojektet – heraf er der udrullet alene 4,7 km ved Mårslet i forbindelse med forsyningspunktet TPS 4. På denne og andre strækninger er der samtidig fjernet årtier gamle, let olieholdige papirkabler.

- Netforstærkningen ved Mårslet sker af hensyn til letbanen, men også til glæde for leveringssikkerheden til byen, der er vokset betydeligt de seneste år, fortæller Søren Møller.

Søren Møller fortæller, at Dinel inden gravemaskinerne har taget fat, og kablerne er blevet rullet ud, har testet forskellige løsninger grundigt af ved hjælp af beregnings- og simuleringsværktøjet Net-Bas. For Dinel er det vigtigt, at letbaneprojektet ikke forringer leveringssikkerheden for kunderne i området.

-  Vi kommer helt sikkert til at levere den strøm, letbanen har brug for, uden at det går udover vores andre kunder, fastslår Søren Møller.

Også Odense er ved at anlægge en letbane, så Søren Møller er i dialog med kolleger hos Energi Fyn Net for at udveksle erfaringer. 

Kilde: Dansk Energi


Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Defekt i overvågningssystemet årsag til strømsvigt

Linka Energy har fået nye ejere

Færgen er ladet med el

Flonidan modtager pris for bæredygtig produktion af gasmåler

Kæmpe strømnedbrud: 14.000 uden strøm

København bliver vært for stor vindudstilling og konference

Verdo gennemfører største udvidelse af fjernvarmenettet i 10 år

1

Klumme: Biogas – en central brik i det bæredygtige samfund

Vandaftale skal skabe dansk eksporteventyr i Californien

Rift om støtte fra Elforsk

2 MW biomasseanlæg omdanner korn-afrens til varme

1

Forskere finder mikroplast i dansk drikkevand

Klimadan åbner varmepumpeafdeling på Sjælland

Dansk Vandteknologi kan fremtidssikre Californiens vandforsyning

Ny aftale skal bane vejen for danske vand-kompetencer.

Vindchef til Esvagt fra Siemens

ProjectZero hædret med Svend Auken Prisen

Siemens Gamesa skrotter fransk mølle

Vindmøllegigantens franske datterselskab Adwen tager sin 8 MW-platform ud af produktion.

Weiss genopstår i en mindre og mere komprimeret udgave

Nye projekter lægges på hylden.

VVM sætter gang i næste fase af Kassø-Frøslev-forbindelsen

Størrelsen betyder noget for producent af elkøretøjer

Biogasselskab indleder voldgiftssag

MHI Vestas tæt på rekordordre

Havmølleproducenten er blevet valgt som foretrukken leverandør til et britisk projekt.

Frijsenborg Biogas udvider spritnyt biogasanlæg

Video & Billedserier
Shell flytter kæmpeovn på plads

Biokedler på nye hænder

Strømsvigt: Forbrugere fik ikke ret i klage

Video & Billedserier
Museum vil udstille fedtklump fra Londons kloakker

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Greentech Energy Systems sælger fire danske vindmølleparker

1

Elselskabernes sats på fibernet koster forbrugerne milliarder

Klumme:
Klummer
Det fælles ansvar for vindmølleindustriens udvikling – eller dens afvikling

MHI Vestas ansætter 150 ekstra

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kerteminde Forsyning lukker tre boringer

1

Energiselskaber har fået lov til at sløse for meget

Trods politisk indgreb: Fjernvarmeselskaber fortsætter pengejagt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

EOT - Electronics of tomorrow

Indeklimaets Temadag 2017

Deadline for indstillinger til Det Bæredygtige Element 2017!

Mød Nidec på hi-messen, hal M stand 9920

Kompakt og hårdfør målende laserscanner - Lynende hurtig, selv i dårligt vejr

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Fornyet slangeforbindelse

Eliminering af olietåge og olierøg - med A•line er du rustet til fremtiden

FALCON - Sikkerhed ved håndtering af farlige medier

EOT – Electronics of Tomorrow er Skandinaviens nyeste elektronikevent

Vi vil gerne slå et slag for Vaillants oliefyr icoVIT

OTV Plast A/S deltager på HI Teknologi- og industrimessen i Herning

Necon A/S er blevet forhandler af Artec AIS højtrykskugleventiler og desuperheatere

Vidste du ...

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

nomo er igen med på hi messen

Indlæg om IIoT og innovative forretningsmodeller på High Tech Summit

Kunder i den tyske bilindustri? Pas på der er faldende indtjening og øgede ...

Nidec og Ølgod Elektro lancerer en ny leveringsstrategi med 24/7 service

Sikkerhedsscanner med 8 sikkerhedsfelter til både Ethernet/IP og PROFINET i...

Overvågning og styring af elektricitet

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING´s AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraft...

Send til en kollega

0.226