23948sdkhjf

DTU bygger vindtunnel for godt 86 millioner kroner

Vindtunnellen bliver noget ganske særligt - det skyldes ikke kun størrelsen.
DTU Risø Campus oplever i disse dage et rend af lastbiler, gravkøer og kraner. Byggeriet af den nye vindtunnel på DTU Risø Campus er nemlig begyndt. Vindtunnellen skal blandt andet bruges i forskningen og udviklingen af aerodynamik på vindmøller, hvor Danmark er globalt førende.

Der er mange vindtunneller i verden. Når den nye Nationale Vindtunnel for vindenergi står færdig på DTU Risø Campus, vil den dog være helt unik - ikke alene i Danmark, men i verden. Det der gør tunnelen unik i verden er kombinationen af størrelsen, muligheden for at kombinere målinger af aerodynamik og støj og endelig de høje strømningshastigheder.

Tunnellen bliver bygget som en ca. 155 meter lang kanal i et lukket kredsløb med fire vinkelrette hjørner. På det smalleste sted i tunnellens kredsløb kan man afprøve vingesektioner og andre vindtunnelmodeller, ved vindstyrker op til 105 meter i sekundet eller 378 km/t. Det svarer til tre gange orkanstyrke. Vinden bliver skabt kunstigt af en blæser med en diameter på næsten fem meter. Blæseren er drevet af en elmotor med en effekt på omkring 2,4 megawatt. Det er nok til at drive omkring 3.000 kogekedler.

Vindtunnelmodellen, som forskerne gerne vil afprøve, fx en vingesektion, skal monteres i testsektionen, som er placeret på det smalleste sted i kanalens kredsløb. Modellen bliver her udsat for trykket fra den kunstige vind fra blæseren, og på selve modellen bliver trykket målt. Målingerne vil medvirke til, at der udvikles endnu mere effektive og støjsvage vindmøller.

85,7 millioner kroner
DTU er bygherre på vindtunnellen, mens drift og udvikling vil foregå i et bredt samarbejde med private og offentlige brugere.

Vindtunnellen inklusiv kanal, testsektion, blæser, køl, kontrolrum, værksteder, andre særlige installationer og rådgivning har et budget på i alt 85,7 millioner, statens del heraf er en bevilling på 40 millioner kroner. Region Sjælland bidrager med 4 millioner, og DTU leverer 41,7 millioner.

    Fakta om vindtunnellen
  • Areal: ca. 2200 m2 - det svarer til ca. 5 bybusser lang og 2 bybusser bred
  • Budget: 85,7 mio. kr.
  • Bygherre: DTU
  • Design: Fluid Thinking og CREO Dynamics
  • Ingeniør: Alectia
  • Arkitekt: Rørbæk & Møller Arkitekter
  • Hovedentreprenør: MT Højgaard

Kilde: DTU Vindenergi

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125