23948sdkhjf

Energiområdets arbejdspladser fyldt af sladder, bagtalelse og mobning

49 pct. af medarbejderne inden for energi-, industri-, produktions- og affaldssektoren oplever kolleger, der taler grimt om andre på arbejdspladsen. Ledelsesopgave at gribe ind, mener ekspert.
De danske arbejdspladser er fyldt med sladder og bagtalelse på jobbet. Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte oplever 47 pct. af medarbejderne, at der bliver talt grimt om kollegerne på deres arbejdsplads.

Og det er en opgave for ledelsen at sætte ind, mener ekspert:

- Grundlæggende viser tallene, at vi i al for høj grad tager følelserne med på jobbet, hvor vi i stedet burde koncentrere os om selve arbejdet og om at gøre hinanden gode, siger ledelsesekspert i Deloitte Kim Domdal.

Nedgør andre
Undersøgelsen viser også, at flere taler grimt om deres kolleger end til deres kolleger. Et udtryk for, at der er et stort pres på medarbejderne for at præstere, mener Kim Domdal:

- Der er to måder at fremhæve sig selv på jobbet. Man kan få sig selv til at se godt ud, eller man kan få andre til at se dårlige ud. Særligt i situationer, hvor der er hård konkurrence om at vise sit værd, fristes mange desværre til at vælge den sidste løsning.

Der er dog stor forskel på sladrekulturen imellem de forskellige brancher.

- Den offentlige sektor klart scorer klart højst som det sted, hvor flest taler grimt om hinanden. Til gengæld er industrien det sted, hvor flest taler grimt til
hinanden. Her er udfordringen ikke nødvendigvis en

Har oplevet kolleger eller ledere, der

- Talte grimt om kolleger: 47 pct.
- Talte grimt til kolleger: 32 pct.
- Talte grimt til underordnede: 18 pct.
- Mobbede kolleger: 16 pct.
- Talte grimt til kunder: 15 pct.
.
sladrekultur, men mere en tone, der ofte kan være ret hård.

Ledelsen må gribe ind
Ud over bagtalelse og sladder er mobning også udbredt på de danske arbejdspladser. I alt siger 16 pct., at de har oplevet kolleger, der mobbede andre kolleger. Ansvaret hviler bl.a. på ledelsens skuldre, mener Kim Domdal:

- Som leder skal man sikre, at der er en konstruktiv
arbejdskultur på jobbet. Det gør man bl.a. ved at opfordre medarbejderne til at gøre hinanden gode og give anerkendelse i stedet for kun kritik. Og så skal man naturligvis tale åbent og ærligt om problemerne, så man kommer brokkeriet i krogene til livs.

Også kunderne står for skud, når vi kommunikerer med hinanden. 15 pct. af danske medarbejdere har oplevet kolleger, der talte grimt til kunderne.

Her er brancherne, hvor man taler grimt om hinanden

- Offentlig sektor, stat, kommuner, undervisning, politi og sundhed: 55 pct .
- Landbrug, skovbrug og fiskeri: 50 pct.
- Industri, produktion, energi og affald: 49 pct.
- Handel, butik, transport, hotel og restaurant: 48 pct.
- Finansiel sektor, bank og forsikring: 37 pct.
- Byggeri, anlæg og håndværk: 36 pct.
- Medier, information og kommunikation: 27 pct.












Som det fremgår af tallene ovenfor, er det særligt den offentlige sektor, der lider af en udbredt sladrekultur. Men ifølge Deloitte er det i industrien - der ligger på en tredjeplads - at man finder den hårdeste tone mellem de ansatte.

Tallene er baseret på i alt 2086 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078