Som resultat af et EUDP-støttet projekt kan de tre virksomheder Hamag, SerEnergy og OK demonstrere den første prototype på en ny metanolstander på Hannover Messen den 13.-17. april.
Særlig teknologíMens Hamag bygger metanoltankstationen, har SerEnergy i Aalborg udviklet den teknologi, som gør det muligt at udnytte flydende metanol i en brændselscelle, der monteret i en el-bil kan fordoble bilens rækkevidde.
- Batteriteknologiens svage punkt er, at man kun kan køre relativt korte distancer i sin elbil mellem hver opladning, siger Commercial Group Manager Mads Friis Jensen fra SerEnergy og forsætter:
- Det problem løser vi ved at montere en brændselscelle, som kan producere strøm til batteriet og dermed forlænge bilens rækkevidde betydeligt. Brændselscellen ”fodres” med en blanding af metanol og vand, som kan tankes fra en stander – præcis som vi gør med benzin og diesel i dag.
Energiselskabet OK står for projektledelsen og de tekniske specifikationer.
Første danske station til AalborgMålet har fra start været, at udvikle og demonstrere op til tre metanoltankstationer inden projektets afslutning i september 2015. Den første metanoltankstation forventes færdigbygget i Skalborg ved Aalborg til august.
- Der har været interesse for tankstationen i flere af landets kommuner, som har indført el-biler, men som har haft udfordringer med den korte rækkevidde, fortæller Arne Kragelund, teknisk chef i det kundeejede energiselskab OK.