23948sdkhjf

Hvor skal vindindustrien hen?

Hub North gennemførte i efteråret en analyse blandt netværkets mere end 200 medlemmer, som skulle afdække behovet for forskellige støtteaktiviteter. Det blev et spændende indblik i de udfordringer, der tegner sig for vindvirksomheder lige nu.
Den danske vindindustri er en broget størrelse, ikke mindst den store underskov i branchen, der kan betegnes som underleverandører. For nogle af vores medlemsvirksomheder udgør vindmarkedet måske helt ned til 10 procent af forretningsgrundlaget, mens det for andre er 95 eller sågar 100 procent. Det betyder selvfølgelig også, at virksomhederne i varierende grad er afhængige af politiske, strukturelle og teknologiske udviklinger inden for vindenergi. Det viser en undersøgelse, som Business Institute gennemførte for Hub North i efteråret 2013.

Alligevel peger virksomhederne på de samme udfordringer, nemlig at der spås store og betydelige udviklinger inden for vindenergibranchen de kommende år - allerede på en kort bane - og at de forventede udviklinger har skabt et stort behov for at lægge nye strategier og for at forretningsudvikle, så man står bedre rustet til de spændende, men også udfordrende år, der ligger forude.

En skarpere profil
Et helt konkret krav, som stort set ingen leverandør til vindindustrien, stor eller lille, kan sidde overhørig, er behovet for reducering af omkostningerne til etablering og drift af havvindmølleparker. Allerede sidste år meldte de store spillere ud, at omkostningerne skal nedsættes med op til 40 procent, hvis dansk vindindustri skal kunne opretholde konkurrenceevnen under de politiske udviklinger, der er under opsejling. Senest har klima-, energi- og bygningsministeren suppleret med en udmelding om, at prisen per kilowatt-time skal ned under 1 krone, hvis Horns Rev 3 og Kriegers Flak skal blive til virkelighed.

Det stiller store krav til alle led i værdikæden, som helt ned på procesniveau skal overveje mulighederne for nedbringelse af omkostningerne. Flere af vores medlemmer peger på, at der er behov for udvikling af ny teknologi såvel som for yderligere at effektivisere den eksisterende teknologi. I fremtiden er det nok ikke sandsynligt, at kravene fra developere, energiselskaber og de store vindmølleproducenter vil blive mindre – til pris såvel som til produkt. Derfor, fortæller vindvirksomhederne os, efterspørger de metoder til at opnå en skarpere markeds- og konkurrenceprofil.

Velkommen til
I min seneste klumme agiterede jeg for, at alle spillere i den danske vindindustri satte øget fokus på samarbejde og indså fordelene ved i højere grad at slå kræfterne sammen. Der er naturligvis masser af sund konkurrence mellem danske vindvirksomheder, og det skal der også fortsat være. Der er noget at vinde ved at slå vores viden og kunnen sammen og f.eks. bundle vores ydelser og produkter, så vi bliver systemleverandører og ikke blot komponentleverandører, og det giver fordele for de virksomheder, som forstår at udnytte disse muligheder.

Noget tyder på, at den holdning deles blandt vores medlemsvirksomheder og dermed i industrien. I hvert fald gav hovedparten af de virksomheder, som vi var i kontakt med i efteråret, udtryk for en stigende interesse for samarbejde – mellem virksomheder, organisationer som os og vores søsterorganisationer -
og mellem vidensinstitutionerne. Derfor har Hub North, Vindmølleindustrien og Offshoreenergy.dk indgået en aftale om at lancere Danmarks hidtil største satsning på strategi- og forretningsudvikling i vindvirksomheder. Vores analyse har afsløret et kæmpe behov og en deraf stor interesse for læring om udvikling af partnerskaber, forretning og produkter – såvel som ledelsesinnovation.

Samarbejdet har bl.a. resulteret i udviklingen af en serie af gratis kurser, der udbydes her i foråret. Sammen med nogle af verdens dygtigste internationale innovationseksperter tager vi vindindustrien i hånden og udvikler konkrete strategier, helt ned på virksomhedsniveau, for at imødekomme netop de udfordringer, den enkelte virksomhed vil møde i årene fremover. Målet er naturligvis en stærkere branche – og dermed en fastholdelse af Danmarks unikke position på vindområdet. Og hvorfor ikke – en endnu stærkere fremtid. Lad mig derfor slutteligt invitere alle virksomheder med interesse for vindenergimarkedet til at deltage – I skal være velkomne i samarbejdet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109