23948sdkhjf

Elselskaber vildledte forbrugerne

Forbrugerombudsmanden kritiserer syv elselskaber samt et moderselskab i en multiforsyningskoncern for i et kundebrev at have vildledt forbrugerne om de ændrede regler på elforsyningsområdet.
”Kære kunde. Jeg skriver til dig, fordi Folketinget har besluttet, at alle el-forbrugere nu er tvunget til at tage stilling til, hvor de fremover vil købe deres strøm.”

Sådan lød indledningen til et kundebrev, som syv elselskaber samt et moderselskab i en multiforsyningskoncern sendte til forbrugere i marts 2013 i forbindelse med en lovændring på elmarkedet. Brevet indeholdt imidlertid flere vildledende oplysninger. Blandt andet var det langt fra alle el-kunder, som de nye regler på elmarkedet vedrørte. I kundebrevet blev der desuden reklameret for en produktpakke, som elselskaberne og moderselskabet i en multiforsyningskoncern stod bag.

Folketinget havde i elforsyningslovens § 34a vedtaget, at forsyningspligtselskaberne skulle informere om betydningen af de ændrede regler på en præcis angiven måde. Det var derfor Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det var i strid med markedsføringslovens § 1, at selskaberne – også selskaber der ikke var direkte omfattet af reglen i § 34a – udsendte deres egen information, som var egnet til at modvirke Folketingets intentioner med loven.

De syv elselskaber i ovennævnte sag er Forsyning Helsingør A/S, Struer Forsyning Elnet A/S, Borris El-Forsyning, Mes Brande, Thy-Mors Energi, Ikast Værkerne og RAH Energi til Vestjylland. Vestforsyning A/S er et moderselskab i en multiforsyningskoncern.


- Det er mit indtryk, at de selskaber, der har sendt kundebrevene, har handlet imod intentionerne bag de ændrede elregler, herunder vildledt forbrugerne på flere punkter. Det var i ændringsloven fastsat, hvilken information forsyningspligtselskaberne havde pligt til at give forbrugerne om ændringerne på elmarkedet med præcise krav til indholdet af denne information. Det er ikke god markedsføringsskik, at selskaberne så udsender deres egen information med reklame for egne produkter og vildledende oplysninger, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Af kritisable forhold nævner han blandt andet, at alle otte selskaber orienterede el-forbrugerne om at skulle vælge elselskab, hvilket ikke var korrekt.

- Jeg har derfor indskærpet over for selskaberne, at de fremover skal overholde markedsføringsloven, slutter Henrik Øe.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125