Debat: Ny rapport bekræfter forretningsfordele ved ESG-indsatsen

Dette indlæg er en skrevet af en ekstern skribent. Indholdet i artiklen er udelukkende udtryk for skribentens egne holdninger.
En direktør forklarede os for nylig: ”Vi gør faktisk en del, når det handler om ESG og bæredygtighed – men vi holder lav profil, for man kan jo altid blive fanget i ikke at være god nok, og måske også blive anklaget for at kommunikere forkert om det.”
Den indstilling er han ikke ene om, vi har hørt det samme fra andre, og det er en kedelig tendens – af flere grunde.
Det handler ikke kun om, at den enkelte virksomhed kan gå glip af oplagte forretnings- og samarbejdsmuligheder, men også, at andre virksomheder og samfundet i det hele taget går glip af den inspiration og motivation i forhold til helt konkrete ESG-tiltag, som er nødvendige for at drive udviklingen fremad.
Det handler også om, at hvis det bliver en voksende tendens, så risikerer vi at ende i en situation, hvor vi opererer ud fra en forkert fælles opfattelse af, hvordan det går med bæredygtigheden - at det går dårligere, og at der sker mindre, end det faktisk er tilfældet.
At arbejdet med ESG langt fra kan afskrives som en konkurrencehæmmende compliance-øvelse, er senest bl.a. blevet bekræftet af den nye rapport ESG-profilen Trendrapport 2025, som Lederne, EY og Danske Bank står bag. Rapporten, der bygger på en undersøgelse blandt 945 virksomheder, slår fast, at ”Der er ingen tvivl længere, ESG giver forretningsfordele”. Budskabet bakkes bl.a. op af, at hele 85 % af de adspurgte ledere, der arbejder med ESG, peger på, at indsatsen skaber en række fordele for virksomheden.
Det gælder bl.a. i forhold til rekruttering og fastholdelse af medarbejdere og i forhold til at udvikle og fremtidssikre virksomheden. Den fordel, som de fleste ledere peger på, handler om fordelene ved et styrket omdømme og ved at fremstå attraktiv og tidssvarende for såvel kunder som investorer og interessenter.
Men det kræver naturligvis, at der bliver kommunikeret om initiativerne. At kunder, investorer og interessenter kan få øje på, hvad der sker af ESG-relaterede aktiviteter i den enkelte virksomhed.
Dykker man længere ned rapporten, kan man se, at klima stadig står øverst på dagsordenen, men at de sociale forhold vinder frem. Flere virksomheder arbejder målrettet med diversitet, fleksible arbejdsvilkår og medarbejdertrivsel. Det er historier, der kan engagere både kunder og ansatte – men kun hvis de bliver fortalt.
At nogle vælger at holde en lav profil kan ikke uden videre tilskrives det såkaldte ’Omnibus-limbo’. Det vil sige situationen for øjeblikket, hvor vi venter på, i hvor høj grad de oprindeligt foreslåede ESG-rapporteringskrav fra EU vilblive reduceret – først til november forventes Europa-Parlamentet at behandle den endelige udformning af Omnibus-direktivet.
I hvert fald har forbløffende mange af de medvirkende ledere i undersøgelsen ikke hørt om Omnibus (det er mærkeligt…, passer det virkeligt?), mens hele 48 procent angiver, at de vil arbejde uændret eller mere med ESG, og kun 14 procent angiver, at de vil reducere deres ESG-indsats som følge af Omnibus.
Måske skyldes den manglende kommunikation snarere, at man er bange for at blive bebrejdet, at man ikke gør mere, og/eller man er bekymret for at blive beskyldt for greenwashing, at man hellere går stille med dørene.
Selvfølgelig kan man møde kritik, hvis man fortæller om sine ESG-indsatser, og (helt berettiget) hvis man overdriver. Men stilhed beskytter ikke –den forhindrer kun, at man får den anerkendelse, man er berettiget til, og at man ikke indleder de relationer, som en åben kommunikation kan bane vejen for.
Vores råd er enkelt: Lad være med at vente, til alt er perfekt. Fortæl om det, I allerede gør, om det, I er på vej til at gøre – og gør det frem for alt konkret, ærligt og lødigt. På den måde kan ESG bruges som løftestang til at styrke en ærlig og engagerende dialog med både kunder, samarbejdspartnere og (kommende) medarbejdere.
Historierne ligger der. Vi skal bare turde fortælle dem.
Artiklen er en del af temaet Debat.