23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Historisk elektrificering: 200-ton batterier skal forbinde Danmark

Vægt har været afgørende for at optimere energiforbruget på de tonstunge elfærger, der fremover skal fragte passagerer over Kattegat

To nye elfærger med batteripakker på hver 200 ton skal fra 2027 drives fuldt elektrisk på Kattegat. 

Projektet kræver en ny type ladeinfrastruktur, dedikerede elkabler og skibsdesign med maksimal vægtoptimering for at fungere i en af Danmarks mest trafikerede færgeruter.

Ifølge OSK Design, der har udviklet færgerne, vil det blive det mest avancerede elfærgeprojekt i verden – ikke mindst på grund af den høje sejlfrekvens, kapacitet og længde på ruten mellem Aarhus og Odden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web03