23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Skiftende og udfordrende tider i marinebranchen

Danish Marine Group afholdte i går sit efterårsmøde i et noget utraditionelt lokale i Hellerups Sejlklubs Sejlhal. Dagens hovedtalere meldte om hård blæst i branchen på flere niveauer.

Clipper Groups Head of Newbuilding, Peder Norborg, varslede i et meget nærværende indlæg om skiftende og udfordrende tider for fremtidens skibsbygning. Tvivlen om, hvorvidt nybygningspriserne har nået bunden, nager hos rederierne, der ikke ved, hvornår det rigtige tidspunkt er til at trykke på startknappen til et nybygningsprogram. Vælger man at bygge i Kina, er der usikkerheden om, hvilke Kinesiske værfter, der stadigt eksisterer om et år eller to. Det gør det svært at vælge værft i Kina i den nuværende situation. Deltagerne fik også et indblik i, at valget af nybygningsland for rederne er en mere kompliceret affære end rene timelønninger, stålpriser og værftslandets teknologisk formåen.

Emner som kompleksitet og hurtigt skiftende markedsvirkelighed blev også taget op på mødet i forbindelse med diskussionen om global ledelse nu og i fremtiden. Helle Gleie fra ItoLead udfordrede de tilstedeværende eksportsælgere og –chefer hos medlemmerne i Danish Marine Group. De arbejder alle i dag i et globalt marked, mange i en global organisation, og samarbejder og sælger til det meste af verden i et miljø, hvor de efterhånden klassiske målepunkter og ”management by fear” ikke længere er gangbar og tidssvarende, men heller ikke godt for bundlinjen. ItoLEAD åbnede op for dialogen om ledelse og den selvdrevne medarbejder, og gav tilhørerne noget at tænke over omkring den daglige ledelse lokalt såvel som globalt.

De generelle markedtrends og den globale skibsbygningssituation gav ligeledes noget at tænke over, hvor den kortsigtede vejrudsigt for markederne ikke byder på megen sol ifølge BRL Shipping Consultants fra London og danske MSR-Consult. Udsigten var hovedsageligt overskyet, men der var dog få solstrejf for udstyrsleverandørerne at tage med hjem fra medlemsmødet.

Offshore-segmentet er en stadigt voksende del af skibsbygningsmarkedet med Korea som hovedaktør.
Tyrkiet er et voksende redermarked, der fylder mere og mere i den globale ordrebog med kontraheringer af moderne tonnage inden for især bulk og produkttankskibe.
Den generelle krise gør, at det er blevet lettere for skibsrederne at påvirke ”makers list” over for de sultne værfter, hvilket øger mulighederne for danske leverandører af højkvalitetsprodukter til projekterne.

På dagens agenda var ligeledes ændringer i Danish Marine Groups bestyrelse, hvor formanden for Danish Marine Group Kim Koldskov, SPX Flow Technology, og Christian Schack, FORCE Technology, begge har opfyldt vedtægternes tidsbegrænsning på tre perioder a’ 2 år, og derfor ikke kan stille op til genvalg. De nye kandidater Berit W. Hansen, Uni-Safe Electronics, og Sven E. Rasmussen, API Marine, blev enstemmigt valgt ind i rådet som nye bestyrelsesmedlemmer. Det nye Sektionsråd konsoliderede sig på mødet med Henrik Mørkholdt, DESMI Pumping Technology, som ny formad.

Billedtekst;
P1110435: Medlemsmøde i Hellerup Sejlklubs sejlhal.
P1110530: Tiltrædende og afgående formand. Henrik Mørkholdt (tv) og Kim Koldskov (th)

Danish Export Association (Eksportforeningen)
Eksportens Hus
Lysbrohøjen 24
8600 Silkeborg
Silkeborg Kommune
Danmark
CVR nummer: DK35310118
P nummer: 1001732097

Send til en kollega

0.031