23948sdkhjf

Nyt navn og ny forretning: Vi har ikke selv været hellige, men nu skal vi være bedre

Fra den 1. september 2022 skifter elselskabet Blue Energy navn til b.energy.

- Vi har ændret vores forretning, og derfor ændrer vi også vores navn, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Navneskiftet skal være et symbol for en ny måde at drive forretning på, oplyser selskabet, der tidligere har været i Forbrugerombudsmandens lys, hvilket endda har kastet to politianmeldelser af sig. Senest i december 2021.

Men det skal altså være slut nu.

Selskabet har derfor gennem de seneste to år arbejdet på at ændre forretningen

- Vi er nærmest begyndt forfra. Vi har haft tæt dialog med Forbrugerombudsmanden om, hvordan vi sikrer, at vi ikke laver fejl, siger Martin Juul Møller, CEO hos Blue Energy.

Blue Energy har blandt andet indført løbende ekstern overvågning af sine kundevendte forretningsgange, hvilket netop skal sikre, at selskabet kun henvender sig til de kunder, der har bedt om det.

- Vi har engageret uafhængige, eksterne parter til at overvåge det kunderettede salg. Det skal fungere præventivt, men det skal også være med til at styrke den compliance vi har i eget hus, siger Martin Juul Møller, CEO hos Blue Energy.

Kundekontakt og dialog

Blue Energy er tidligere blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for ulovligt telefonsalg og vildledning af forbrugerne.

Selskabet vil komme det ulovlige telefonsalg til livs gennem dialog og partnerskaber

- Vi har omstruktureret vores kundeservice og -salg og fokuseret vores energi på at komme i dialog med nye kunder gennem tætte partnerskaber. De vil kun blive kontaktet, hvis de har bedt om det. Det baseres altså på accept og dialog, siger Martin Juul Møller og tilføjer:

- Vi ønsker at slå en streg i sandet. Vi vil noget andet i branchen, og vi tror på, at det her skal være den bæredygtige fremtidige forretningsmodel.

Vil være bedre

Blue Energy har arbejdet med at forbedre sig i to år – ikke desto mindre modtog selskabet en politianmeldelse i december sidste år. Det er der dog en forklaring på, siger Martin Juul Møller.

- De ting, der kommer fra Forbrugerombudsmanden, kommer som regel med en forsinkelse. Nogen gange ligger det halvandet til to år bagud i tid, siger Martin Juul Møller.

Og selvom Blue Energy i forbindelse med politianmeldelsen i december lagde sig fladt ned og betalte bøden på 400.000 kroner, så kan det i Martin Juul Møllers optik nogen gange være en anelse frustrerende.

- Vi bliver målt på den fremtidige fortolkning af reglerne, men det er vores handlinger for to år siden, der bliver målt. Og vi ved ikke altid, hvad nyeste praksis men vi forsøger at tilpasse os den praksis, siger Martin Juul Møller.

Brodne kar

Blue Energy er ikke eneste selskab, der i tidens løb er kommet i Forbrugerombudsmandens søgelys. Rent faktisk viser nyeste tal, at Forbrugerombudsmanden i 2020 modtog 730 klager over elselskabers markedsføring og i 2021 rundede det tal 696 klager.

- Det, der har været problematisk i sektoren, er, at en del selskaber har en anden moral og etik end resten af branchen. Vi har ikke selv været hellige, men vi forsøger at lægge afstand til det, siger Martin Juul Møller og tilføjer:

- Vi vil være bedre og vi skal gøre det bedre.

Navneskiftet til b.energy træder i kraft 1. september.

Se nøgletal for:
Læs mere om: Blue Energy
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.562