Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Indlevering af tilbud
Addresse
https://tender.konnect.dk/invite/556
Udbyder
Miljøstyrelsen
Vindere
Valgte firmaer
(07.02.2020)
SKL Stichting Kwaliteitseisen Landbouwtechniek
Agrobusinesspark 24
6708 Wageningen
(07.02.2020)
CTF Europe.dk
Valmuevej 5
8464 Galten
Udførelse af tilsyn med virksomheder, der syner pesticidsprøjter
Miljøstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
25798376
Tolderlundsvej 5
Odense C
5000
Danmark
Kontaktperson: Anita Fjelsted
E-mail: anfje@mst.dk
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.mst.dk
Del II: Genstand
Udførelse af tilsyn med virksomheder, der syner pesticidsprøjter
Miljøstyrelsen ønsker at indgå kontrakt omfattende en række opgaver med tilsyn med virksomheder, der er godkendt til at syne pesticidsprøjter. Hovedformålet med leverandørens opgave er at sikre, at:
- Alle synsvirksomheder i landet gennemfører syn ensartet og korrekt i overensstemmelse med kravene til det lovpligtige syn af sprøjteudstyr,
- Synsvirksomhederne har testudsyr, der opfylder de krævede standarder og målenøjagtighed,
- Synsvirksomhederne under tilsynsbesøg modtager råd og vejledning,
- Miljøstyrelsen modtager fagligt bistand fra tilbudsgiver på fagområdet.
Kontraktens varighed er 4 år med forlængelsesoption på yderligere 2 år.
I 2014 blev de første pesticidsprøjter synet i henhold til danske regler om syn af sprøjter. Indtil september 2019 er der synet næsten 12 000 sprøjter fordelt som følger: Marksprøjter 11 000; Tågesprøjter 300 og væksthussprøjter 600. Kravet hidrører fra EU direktiv om bæredygtig anvendelse af pesticider. Miljøstyrelsen har i alt godkendt 120 virksomheder som synsvirksomheder for sprøjteudstyr (marksprøjter og tågesprøjter). Det vil dog sige, at der er 120 forskellige synsadressater hvoraf nogle er forskellige lokalafdelinger af en og samme virksomhed. Alle virksomheder har fået mindst én medarbejder uddannet i syn af sprøjter på Erhvervsskolerne i Aars og de har fået adgang til Miljøstyrelsens IT system for syn af sprøjter. Der er i dag i alt ca. 300 aktive synsmedarbejdere.
Synsordningen er opbygget, så de der syner sprøjter, også har mulighed for at reparere og klargøre sprøjterne til syn. Denne model er valgt, fordi Miljøstyrelsen har vurderet, at de danske virksomheder, der har kompetencen til at foretage syn af sprøjter, i hovedreglen er de samme, som de der kan reparere sprøjter. Denne dobbeltrolle hos synsvirksomheder nødvendiggør, at Miljøstyrelsen skal sikre et grundigt tilsyn med disse synsvirksomheder, og at tilsynet varetages af en faglig velkvalificeret ekstern part, som er uden interessekonflikter med synsvirksomhederne, producenter af nye sprøjter eller reservedele til reparation af sprøjter eller de erhverv der anvender pesticidsprøjter. Det er således helt afgørende for Miljøstyrelsen, at der ikke kan stilles spørgsmål til tilsynsvirksomhedens habilitet i forhold til synsvirksomhederne, kunderne/brugere, der ønsker syn af sprøjter eller leverandører af sprøjter og reservedele til reparation af disse.
Danmark
Miljøstyrelsen ønsker at indgå kontrakt omfattende en række opgaver med tilsyn med virksomheder, der er godkendt til at syne pesticidsprøjter. Hovedformålet med leverandørens opgave er at sikre, at:
- Alle synsvirksomheder i landet gennemfører syn ensartet og korrekt i overensstemmelse med kravene til det lovpligtige syn af sprøjteudstyr,
- Synsvirksomhederne har testudsyr, der opfylder de krævede standarder og målenøjagtighed,
- Synsvirksomhederne under tilsynsbesøg modtager råd og vejledning,
- Miljøstyrelsen modtager fagligt bistand fra tilbudsgiver på fagområdet.
Kontraktens varighed er 4 år med forlængelsesoption på yderligere 2 år.
I 2014 blev de første pesticidsprøjter synet i henhold til danske regler om syn af sprøjter. Indtil september 2019 er der synet næsten 12 000 sprøjter fordelt som følger: Marksprøjter 11 000; Tågesprøjter 300 og væksthussprøjter 600. Kravet hidrører fra EU direktiv om bæredygtig anvendelse af pesticider. Miljøstyrelsen har i alt godkendt 120 virksomheder som synsvirksomheder for sprøjteudstyr (marksprøjter og tågesprøjter). Det vil dog sige, at der er 120 forskellige synsadressater hvoraf nogle er forskellige lokalafdelinger af en og samme virksomhed. Alle virksomheder har fået mindst én medarbejder uddannet i syn af sprøjter på Erhvervsskolerne i Aars og de har fået adgang til Miljøstyrelsens IT system for syn af sprøjter. Der er i dag i alt ca. 300 aktive synsmedarbejdere.
Synsordningen er opbygget, så de der syner sprøjter, også har mulighed for at reparere og klargøre sprøjterne til syn. Denne model er valgt, fordi Miljøstyrelsen har vurderet, at de danske virksomheder, der har kompetencen til at foretage syn af sprøjter, i hovedreglen er de samme, som de der kan reparere sprøjter. Denne dobbeltrolle hos synsvirksomheder nødvendiggør, at Miljøstyrelsen skal sikre et grundigt tilsyn med disse synsvirksomheder, og at tilsynet varetages af en faglig velkvalificeret ekstern part, som er uden interessekonflikter med synsvirksomhederne, producenter af nye sprøjter eller reservedele til reparation af sprøjter eller de erhverv der anvender pesticidsprøjter. Det er således helt afgørende for Miljøstyrelsen, at der ikke kan stilles spørgsmål til tilsynsvirksomhedens habilitet i forhold til synsvirksomhederne, kunderne/brugere, der ønsker syn af sprøjter eller leverandører af sprøjter og reservedele til reparation af disse.
Kontrakten kan forlænges med 24 måneder.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Som mindstekrav for Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen kræves:
- En samlet årlig omsætning på mindst 1 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår.
Ordregivers mindstekrav til den økonomiske aktørs tekniske og faglige formåen er minimum 2 relevante referencer fra leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt inden for de seneste 3 år (regnet fra tilbudsfristen).
Del IV: Procedure
Der vil ikke være mulighed for at overvære tilbudsåbingen.
Del VI: Supplerende oplysninger
Der er tale om et fortløbende behov, hvorfor der forventes indgået nye kontrakter efter udløbet af denne kontrakt.
Ordregiver vil udelukke en tilbudsgiver, hvis denne er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde samt § 137, stk.1, nr. 2 (tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling m.v.). Tilbudsgiver skal udfylde ESPD'et i det elektroniske udbudssystem. ESPD'et er tilbudsgivers foreløbige bevis for, at de ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/
I henhold til § 7, stk. 2 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke er omfattet af stk. 1, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.
§ 7, stk. 3:
Har en ordregiver fulgt proceduren i § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med Udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Efter § 6, stk. 4 skal klageren senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.naevneneshus.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk