Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=khfpquwego
Indlevering af tilbud
Addresse
https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=khfpquwego
Udbyder
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Vindere
Delaftale 5 Østsjælland + Bornholm
(08.11.2019)
Rambøll Danmark A/S
Hannemanns Allé 53
2300 København S
Delaftale 5 Østsjælland + Bornholm
(08.11.2019)
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
Delaftale 1 Nordjylland
(08.11.2019)
Brix & Kamp A/S
Boech-Hansens Vej 3
9000 Aalborg
Delaftale 3 Vestjylland
(08.11.2019)
Brix & Kamp A/S
Boech-Hansens Vej 3
9000 Aalborg
Delaftale 5 Vestsjælland
(08.11.2019)
Orbicon A/S
Linnés Allé 2
2630 Taastrup
Delaftale 2 Midtjylland
(08.11.2019)
H+ ARKITEKTER
Hillerødgade 30B
2200 København
Delaftale 4 Sydjylland + Fyn
(08.11.2019)
Rambøll Danmark A/S
Hannemanns Allé 53
2300 København S
Delaftale 2 Midtjylland
(08.11.2019)
SKALA Arkitekter A/S
Rædersgade 3, 3. sal
8700 Horsens
Delaftale 4 Sydjylland + Fyn
(08.11.2019)
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
Delaftale 3 Vestjylland
(08.11.2019)
SKALA Arkitekter A/S
Rædersgade 3, 3. sal
8700 Horsens
Delaftale 5 Vestsjælland
(08.11.2019)
Sweco Danmark A/S
Buddingevej 272
2860 Søborg
Delaftale 1 Nordjylland
(08.11.2019)
Kuben Management A/S
Ellebjergvej 52, 2. sal
2450 København
Rammeaftale for bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
Arsenalvej 55
Hjørring
9800
Danmark
Kontaktperson: Udbudsjurist Christian Norup
Telefon: +45 25425886
E-mail: FES-UES06@MIL.DK
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ejendomsstyrelsen.dk
Del II: Genstand
Rammeaftale for bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES) varetager alle bygge- og anlægsprojekter på Forsvarsministeriets etablissementer i Danmark. Udbuddet vedrører således en rammeaftale, der har til formål at dække FES' behov for bygherrerådgivning samt byggeledelse og fagtilsyn i forbindelse med gennemførelse af bygge- og anlægsprojekter.
Rammeaftalen struktureres i 3 geografisk opdelte områder indeholdende 2 delaftaler pr. område.
Aftalegrundlaget for nærværende rammeaftale er ABR Forenklet med FES' tilføjelser og fravigelser samt Ydelsesbeskrivelsen for Byggeri og Landskab 2018 (YBL18) og Ydelsesbeskrivelsen for Bygherrerådgivning 2013. FES forbeholder sig retten til at kræve fremtidige rådgivningsopgaver udført efter ydelsesbeskrivelser, der udgives i rammeaftalens løbetid, ligesom FES forbeholder sig retten til at foretage tilføjelser og/eller fravigelser til disse.
Delaftale 1 Nordjylland
Ved direkte tildelinger er udførelsesstedet Nordjylland.
Ved miniudbud er udførelsesstedet Nordjylland eller Midtjylland.
Ordregivers bygningsportefølje består af ca. 6.500 bygninger, herunder bl.a.:
Kontorer og administration, auditorium og undervisning, indkvarteringsbygning, laboratorium, musikøvelokale, arkivfaciliteter, værksted (standard), værksted (specialværksted), værksted (hangar), garageringshangar/vask, garage (standard), lager (opvarmet, indehold arbejdspladser), depot (varmet og uopvarmet), depot opvarmet inkl. vaskefaciliteter mv., stålhal, infirmeri, idrætshal, skydebaner, anlæg, veje og infrastruktur, landingsbaner, kajanlæg og havneudvidelse, fysisk sikkerhed og perimetersikring.
Bygningerne er af forskellig alder og stand.
Der henvises i øvrigt til etablissementsoversigten, der oplister størstedelen af Ordregivers etablissementer, herunder type og geografisk placering.
Ordregiver ejer endvidere 187 fredede bygninger, der fordeler sig således:
Delaftale 3 Vestjylland: 1
Delaftale 4 Sydjylland: 2
Delaftale 5 Vestsjælland: 2
Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 182 (82 på Østsjælland og 100 på Bornholm)
Der vil være stor diversitet i opgavetyperne, som forventes at omhandle både nybyg, tilbygning, renovering, modernisering, vedligehold mv. Der må endvidere forventes en større mængde opgaver vedrørende kontor- og uddannelsesfaciliteter samt byggerier med et højt installationsteknisk niveau, sikrede faciliteter (mekanisk og elektronisk) samt byggerier vedrørende miljø- og energioptimering, herunder klimasikring. Opgaverne vil ligeledes være af større og mindre karakter samt kompleksitet, ligesom det må forventes, at projekterne gennemføres i forskellige udbuds- og entrepriseformer.
— ----------------
Delaftalen tildeles til de 2 tilbudsgivere, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Honoraraftaler under rammeaftalen tildeles gennem direkte tildeling eller miniudbud. Kriterierne for valget mellem direkte tildeling og miniudbud fremgår af rammeaftalen pkt. 7. Ved anvendelse af miniudbud sendes honoraraftalen i miniudbud blandt de i alt 4 rådgivere på delaftale 1 og delaftale 2.
Honoraraftaler under rammeaftalen vil indeholde de i bilag 4 (Ydelsesskema) afkrydsede ydelser for så vidt angår bygherrerådgiver, byggeledelse og fagtilsyn. Indholdet af de enkelte honoraraftaler kan dog variere i art og omfang, og Ordregiver er ikke underlagt et krav om, at alle de afkrydsede ydelser i ydelsesbeskrivelsen skal indgå i hver enkelt honoraraftale.
Der gøres opmærksom på, at honoraraftaler kan indeholde både bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn, hvorfor tilbudsgiver skal råde over alle disse fagdiscipliner - enten alene, ved hjælp af en støttende virksomhed eller som en sammenslutning af virksomheder. Såfremt tilbudsgiver anvender underrådgivere, forbeholder Ordregiver sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiveren selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem Ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete honoraraftale, hvis Ordregiver udnytter denne adgang.
— -------------
Ordregiver har opstillet en række begrænsninger i forhold til, hvilke og hvor mange delaftaler, en tilbudsgiver kan vinde.
1) En tilbudsgiver kan maksimalt tildeles plads på én delaftale pr. område samt kun tildeles plads på to ud af tre områder på rammeaftalen.
2) Tilbudsgiver kan alene blive rangeret som nr. 1 på én delaftale ud af 6 delaftaler på nærværende rammeaftale.
3) Ordregiver udbyder ligeledes en rammeaftale for totalrådgivning. Tilbudsgiver kan kun tildeles én delaftale pr. område på tværs af de to rammeaftaler. Ydermere kan en tilbudsgiver samlet set kun tildeles tre pladser på tværs af de to rammeaftaler.
4) Ovenstående begrænsninger suspenderes, hvis der kommer for få konditionsmæssige tilbud.
Der henvises til udbudsbetingelserne for en uddybende beskrivelse af ovenstående.
Ordregiver kan forlænge rammeaftalens gyldighedsperiode 3 gange af op til 12 måneder, dog maksimalt 24 måneder i alt, ved skriftlig henvendelse til rådgiveren.
Delaftale 2 Midtjylland
Ved direkte tildelinger er udførelsesstedet Midtjylland.
Ved miniudbud er udførelsesstedet Nordjylland eller Midtjylland.
Ordregivers bygningsportefølje består af ca. 6.500 bygninger, herunder bl.a.:
Kontorer og administration, auditorium og undervisning, indkvarteringsbygning, laboratorium, musikøvelokale, arkivfaciliteter, værksted (standard), værksted (specialværksted), værksted (hangar), garageringshangar/vask, garage (standard), lager (opvarmet, indehold arbejdspladser), depot (varmet og uopvarmet), depot opvarmet inkl. vaskefaciliteter mv., stålhal, infirmeri, idrætshal, skydebaner, anlæg, veje og infrastruktur, landingsbaner, kajanlæg og havneudvidelse, fysisk sikkerhed og perimetersikring.
Bygningerne er af forskellig alder og stand.
Der henvises i øvrigt til etablissementsoversigten, der oplister størstedelen af Ordregivers etablissementer, herunder type og geografisk placering.
Ordregiver ejer endvidere 187 fredede bygninger, der fordeler sig således:
Delaftale 3 Vestjylland: 1
Delaftale 4 Sydjylland: 2
Delaftale 5 Vestsjælland: 2
Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 182 (82 på Østsjælland og 100 på Bornholm)
Der vil være stor diversitet i opgavetyperne, som forventes at omhandle både nybyg, tilbygning, renovering, modernisering, vedligehold mv. Der må endvidere forventes en større mængde opgaver vedrørende kontor- og uddannelsesfaciliteter samt byggerier med et højt installationsteknisk niveau, sikrede faciliteter (mekanisk og elektronisk) samt byggerier vedrørende miljø- og energioptimering, herunder klimasikring. Opgaverne vil ligeledes være af større og mindre karakter samt kompleksitet, ligesom det må forventes, at projekterne gennemføres i forskellige udbuds- og entrepriseformer.
— ----------------
Delaftalen tildeles til de 2 tilbudsgivere, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Honoraraftaler under rammeaftalen tildeles gennem direkte tildeling eller miniudbud. Kriterierne for valget mellem direkte tildeling og miniudbud fremgår af rammeaftalen pkt. 7. Ved anvendelse af miniudbud sendes honoraraftalen i miniudbud blandt de i alt 4 rådgivere på delaftale 1 og delaftale 2.
Honoraraftaler under rammeaftalen vil indeholde de i bilag 4 (Ydelsesskema) afkrydsede ydelser for så vidt angår bygherrerådgiver, byggeledelse og fagtilsyn. Indholdet af de enkelte honoraraftaler kan dog variere i art og omfang, og Ordregiver er ikke underlagt et krav om, at alle de afkrydsede ydelser i ydelsesbeskrivelsen skal indgå i hver enkelt honoraraftale.
Der gøres opmærksom på, at honoraraftaler kan indeholde både bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn, hvorfor tilbudsgiver skal råde over alle disse fagdiscipliner - enten alene, ved hjælp af en støttende virksomhed eller som en sammenslutning af virksomheder. Såfremt tilbudsgiver anvender underrådgivere, forbeholder Ordregiver sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiveren selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem Ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete honoraraftale, hvis Ordregiver udnytter denne adgang.
— -------------
Ordregiver har opstillet en række begrænsninger i forhold til, hvilke og hvor mange delaftaler, en tilbudsgiver kan vinde.
1) En tilbudsgiver kan maksimalt tildeles plads på én delaftale pr. område samt kun tildeles plads på to ud af tre områder på rammeaftalen.
2) Tilbudsgiver kan alene blive rangeret som nr. 1 på én delaftale ud af 6 delaftaler på nærværende rammeaftale.
3) Ordregiver udbyder ligeledes en rammeaftale for totalrådgivning. Tilbudsgiver kan kun tildeles én delaftale pr. område på tværs af de to rammeaftaler. Ydermere kan en tilbudsgiver samlet set kun tildeles tre pladser på tværs af de to rammeaftaler.
4) Ovenstående begrænsninger suspenderes, hvis der kommer for få konditionsmæssige tilbud.
Der henvises til udbudsbetingelserne for en uddybende beskrivelse af ovenstående.
Ordregiver kan forlænge rammeaftalens gyldighedsperiode 3 gange af op til 12 måneder, dog maksimalt 24 måneder i alt, ved skriftlig henvendelse til rådgiveren.
Delaftale 3 Vestjylland
Ved direkte tildelinger er udførelsesstedet Vestjylland.
Ved miniudbud er udførelsesstedet Vestjylland eller Sydjylland + Fyn.
Ordregivers bygningsportefølje består af ca. 6.500 bygninger, herunder bl.a.:
Kontorer og administration, auditorium og undervisning, indkvarteringsbygning, laboratorium, musikøvelokale, arkivfaciliteter, værksted (standard), værksted (specialværksted), værksted (hangar), garageringshangar/vask, garage (standard), lager (opvarmet, indehold arbejdspladser), depot (varmet og uopvarmet), depot opvarmet inkl. vaskefaciliteter mv., stålhal, infirmeri, idrætshal, skydebaner, anlæg, veje og infrastruktur, landingsbaner, kajanlæg og havneudvidelse, fysisk sikkerhed og perimetersikring.
Bygningerne er af forskellig alder og stand.
Der henvises i øvrigt til etablissementsoversigten, der oplister størstedelen af Ordregivers etablissementer, herunder type og geografisk placering.
Ordregiver ejer endvidere 187 fredede bygninger, der fordeler sig således:
Delaftale 3 Vestjylland: 1
Delaftale 4 Sydjylland: 2
Delaftale 5 Vestsjælland: 2
Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 182 (82 på Østsjælland og 100 på Bornholm)
Der vil være stor diversitet i opgavetyperne, som forventes at omhandle både nybyg, tilbygning, renovering, modernisering, vedligehold mv. Der må endvidere forventes en større mængde opgaver vedrørende kontor- og uddannelsesfaciliteter samt byggerier med et højt installationsteknisk niveau, sikrede faciliteter (mekanisk og elektronisk) samt byggerier vedrørende miljø- og energioptimering, herunder klimasikring. Opgaverne vil ligeledes være af større og mindre karakter samt kompleksitet, ligesom det må forventes, at projekterne gennemføres i forskellige udbuds- og entrepriseformer.
— ----------------
Delaftalen tildeles til de 2 tilbudsgivere, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Honoraraftaler under rammeaftalen tildeles gennem direkte tildeling eller miniudbud. Kriterierne for valget mellem direkte tildeling og miniudbud fremgår af rammeaftalen pkt. 7. Ved anvendelse af miniudbud sendes honoraraftalen i miniudbud blandt de i alt 4 rådgivere på delaftale 1 og delaftale 2.
Honoraraftaler under rammeaftalen vil indeholde de i bilag 4 (Ydelsesskema) afkrydsede ydelser for så vidt angår bygherrerådgiver, byggeledelse og fagtilsyn. Indholdet af de enkelte honoraraftaler kan dog variere i art og omfang, og Ordregiver er ikke underlagt et krav om, at alle de afkrydsede ydelser i ydelsesbeskrivelsen skal indgå i hver enkelt honoraraftale.
Der gøres opmærksom på, at honoraraftaler kan indeholde både bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn, hvorfor tilbudsgiver skal råde over alle disse fagdiscipliner - enten alene, ved hjælp af en støttende virksomhed eller som en sammenslutning af virksomheder. Såfremt tilbudsgiver anvender underrådgivere, forbeholder Ordregiver sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiveren selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem Ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete honoraraftale, hvis Ordregiver udnytter denne adgang.
— -------------
Ordregiver har opstillet en række begrænsninger i forhold til, hvilke og hvor mange delaftaler, en tilbudsgiver kan vinde.
1) En tilbudsgiver kan maksimalt tildeles plads på én delaftale pr. område samt kun tildeles plads på to ud af tre områder på rammeaftalen.
2) Tilbudsgiver kan alene blive rangeret som nr. 1 på én delaftale ud af 6 delaftaler på nærværende rammeaftale.
3) Ordregiver udbyder ligeledes en rammeaftale for totalrådgivning. Tilbudsgiver kan kun tildeles én delaftale pr. område på tværs af de to rammeaftaler. Ydermere kan en tilbudsgiver samlet set kun tildeles tre pladser på tværs af de to rammeaftaler.
4) Ovenstående begrænsninger suspenderes, hvis der kommer for få konditionsmæssige tilbud.
Der henvises til udbudsbetingelserne for en uddybende beskrivelse af ovenstående.
Ordregiver kan forlænge rammeaftalens gyldighedsperiode 3 gange af op til 12 måneder, dog maksimalt 24 måneder i alt, ved skriftlig henvendelse til rådgiveren.
Delaftale 4 Sydjylland + Fyn
Ved direkte tildelinger er udførelsesstedet Sydylland + Fyn.
Ved miniudbud er udførelsesstedet Vestjylland eller Sydjylland + Fyn.
Ordregivers bygningsportefølje består af ca. 6.500 bygninger, herunder bl.a.:
Kontorer og administration, auditorium og undervisning, indkvarteringsbygning, laboratorium, musikøvelokale, arkivfaciliteter, værksted (standard), værksted (specialværksted), værksted (hangar), garageringshangar/vask, garage (standard), lager (opvarmet, indehold arbejdspladser), depot (varmet og uopvarmet), depot opvarmet inkl. vaskefaciliteter mv., stålhal, infirmeri, idrætshal, skydebaner, anlæg, veje og infrastruktur, landingsbaner, kajanlæg og havneudvidelse, fysisk sikkerhed og perimetersikring.
Bygningerne er af forskellig alder og stand.
Der henvises i øvrigt til etablissementsoversigten, der oplister størstedelen af Ordregivers etablissementer, herunder type og geografisk placering.
Ordregiver ejer endvidere 187 fredede bygninger, der fordeler sig således:
Delaftale 3 Vestjylland: 1
Delaftale 4 Sydjylland: 2
Delaftale 5 Vestsjælland: 2
Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 182 (82 på Østsjælland og 100 på Bornholm)
Der vil være stor diversitet i opgavetyperne, som forventes at omhandle både nybyg, tilbygning, renovering, modernisering, vedligehold mv. Der må endvidere forventes en større mængde opgaver vedrørende kontor- og uddannelsesfaciliteter samt byggerier med et højt installationsteknisk niveau, sikrede faciliteter (mekanisk og elektronisk) samt byggerier vedrørende miljø- og energioptimering, herunder klimasikring. Opgaverne vil ligeledes være af større og mindre karakter samt kompleksitet, ligesom det må forventes, at projekterne gennemføres i forskellige udbuds- og entrepriseformer.
— ----------------
Delaftalen tildeles til de 2 tilbudsgivere, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Honoraraftaler under rammeaftalen tildeles gennem direkte tildeling eller miniudbud. Kriterierne for valget mellem direkte tildeling og miniudbud fremgår af rammeaftalen pkt. 7. Ved anvendelse af miniudbud sendes honoraraftalen i miniudbud blandt de i alt 4 rådgivere på delaftale 1 og delaftale 2.
Honoraraftaler under rammeaftalen vil indeholde de i bilag 4 (Ydelsesskema) afkrydsede ydelser for så vidt angår bygherrerådgiver, byggeledelse og fagtilsyn. Indholdet af de enkelte honoraraftaler kan dog variere i art og omfang, og Ordregiver er ikke underlagt et krav om, at alle de afkrydsede ydelser i ydelsesbeskrivelsen skal indgå i hver enkelt honoraraftale.
Der gøres opmærksom på, at honoraraftaler kan indeholde både bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn, hvorfor tilbudsgiver skal råde over alle disse fagdiscipliner - enten alene, ved hjælp af en støttende virksomhed eller som en sammenslutning af virksomheder. Såfremt tilbudsgiver anvender underrådgivere, forbeholder Ordregiver sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiveren selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem Ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete honoraraftale, hvis Ordregiver udnytter denne adgang.
— -------------
Ordregiver har opstillet en række begrænsninger i forhold til, hvilke og hvor mange delaftaler, en tilbudsgiver kan vinde.
1) En tilbudsgiver kan maksimalt tildeles plads på én delaftale pr. område samt kun tildeles plads på to ud af tre områder på rammeaftalen.
2) Tilbudsgiver kan alene blive rangeret som nr. 1 på én delaftale ud af 6 delaftaler på nærværende rammeaftale.
3) Ordregiver udbyder ligeledes en rammeaftale for totalrådgivning. Tilbudsgiver kan kun tildeles én delaftale pr. område på tværs af de to rammeaftaler. Ydermere kan en tilbudsgiver samlet set kun tildeles tre pladser på tværs af de to rammeaftaler.
4) Ovenstående begrænsninger suspenderes, hvis der kommer for få konditionsmæssige tilbud.
Der henvises til udbudsbetingelserne for en uddybende beskrivelse af ovenstående.
Ordregiver kan forlænge rammeaftalens gyldighedsperiode 3 gange af op til 12 måneder, dog maksimalt 24 måneder i alt, ved skriftlig henvendelse til rådgiveren.
Delaftale 5 Vestsjælland
Ved direkte tildelinger er udførelsesstedet Vestsjælland.
Ved miniudbud er udførelsesstedet Vestsjælland eller Østsjælland + Bornholm.
Ordregivers bygningsportefølje består af ca. 6.500 bygninger, herunder bl.a.:
Kontorer og administration, auditorium og undervisning, indkvarteringsbygning, laboratorium, musikøvelokale, arkivfaciliteter, værksted (standard), værksted (specialværksted), værksted (hangar), garageringshangar/vask, garage (standard), lager (opvarmet, indehold arbejdspladser), depot (varmet og uopvarmet), depot opvarmet inkl. vaskefaciliteter mv., stålhal, infirmeri, idrætshal, skydebaner, anlæg, veje og infrastruktur, landingsbaner, kajanlæg og havneudvidelse, fysisk sikkerhed og perimetersikring.
Bygningerne er af forskellig alder og stand.
Der henvises i øvrigt til etablissementsoversigten, der oplister størstedelen af Ordregivers etablissementer, herunder type og geografisk placering.
Ordregiver ejer endvidere 187 fredede bygninger, der fordeler sig således:
Delaftale 3 Vestjylland: 1
Delaftale 4 Sydjylland: 2
Delaftale 5 Vestsjælland: 2
Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 182 (82 på Østsjælland og 100 på Bornholm)
Der vil være stor diversitet i opgavetyperne, som forventes at omhandle både nybyg, tilbygning, renovering, modernisering, vedligehold mv. Der må endvidere forventes en større mængde opgaver vedrørende kontor- og uddannelsesfaciliteter samt byggerier med et højt installationsteknisk niveau, sikrede faciliteter (mekanisk og elektronisk) samt byggerier vedrørende miljø- og energioptimering, herunder klimasikring. Opgaverne vil ligeledes være af større og mindre karakter samt kompleksitet, ligesom det må forventes, at projekterne gennemføres i forskellige udbuds- og entrepriseformer.
— ----------------
Delaftalen tildeles til de 2 tilbudsgivere, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Honoraraftaler under rammeaftalen tildeles gennem direkte tildeling eller miniudbud. Kriterierne for valget mellem direkte tildeling og miniudbud fremgår af rammeaftalen pkt. 7. Ved anvendelse af miniudbud sendes honoraraftalen i miniudbud blandt de i alt 4 rådgivere på delaftale 1 og delaftale 2.
Honoraraftaler under rammeaftalen vil indeholde de i bilag 4 (Ydelsesskema) afkrydsede ydelser for så vidt angår bygherrerådgiver, byggeledelse og fagtilsyn. Indholdet af de enkelte honoraraftaler kan dog variere i art og omfang, og Ordregiver er ikke underlagt et krav om, at alle de afkrydsede ydelser i ydelsesbeskrivelsen skal indgå i hver enkelt honoraraftale.
Der gøres opmærksom på, at honoraraftaler kan indeholde både bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn, hvorfor tilbudsgiver skal råde over alle disse fagdiscipliner - enten alene, ved hjælp af en støttende virksomhed eller som en sammenslutning af virksomheder. Såfremt tilbudsgiver anvender underrådgivere, forbeholder Ordregiver sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiveren selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem Ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete honoraraftale, hvis Ordregiver udnytter denne adgang.
— -------------
Ordregiver har opstillet en række begrænsninger i forhold til, hvilke og hvor mange delaftaler, en tilbudsgiver kan vinde.
1) En tilbudsgiver kan maksimalt tildeles plads på én delaftale pr. område samt kun tildeles plads på to ud af tre områder på rammeaftalen.
2) Tilbudsgiver kan alene blive rangeret som nr. 1 på én delaftale ud af 6 delaftaler på nærværende rammeaftale.
3) Ordregiver udbyder ligeledes en rammeaftale for totalrådgivning. Tilbudsgiver kan kun tildeles én delaftale pr. område på tværs af de to rammeaftaler. Ydermere kan en tilbudsgiver samlet set kun tildeles tre pladser på tværs af de to rammeaftaler.
4) Ovenstående begrænsninger suspenderes, hvis der kommer for få konditionsmæssige tilbud.
Der henvises til udbudsbetingelserne for en uddybende beskrivelse af ovenstående.
Ordregiver kan forlænge rammeaftalens gyldighedsperiode 3 gange af op til 12 måneder, dog maksimalt 24 måneder i alt, ved skriftlig henvendelse til rådgiveren.
Delaftale 5 Østsjælland + Bornholm
Ved direkte tildelinger er udførelsesstedet Østsjælland + Bornholm.
Ved miniudbud er udførelsesstedet Vestsjælland eller Østsjælland + Bornholm.
Ordregivers bygningsportefølje består af ca. 6.500 bygninger, herunder bl.a.:
Kontorer og administration, auditorium og undervisning, indkvarteringsbygning, laboratorium, musikøvelokale, arkivfaciliteter, værksted (standard), værksted (specialværksted), værksted (hangar), garageringshangar/vask, garage (standard), lager (opvarmet, indehold arbejdspladser), depot (varmet og uopvarmet), depot opvarmet inkl. vaskefaciliteter mv., stålhal, infirmeri, idrætshal, skydebaner, anlæg, veje og infrastruktur, landingsbaner, kajanlæg og havneudvidelse, fysisk sikkerhed og perimetersikring.
Bygningerne er af forskellig alder og stand.
Der henvises i øvrigt til etablissementsoversigten, der oplister størstedelen af Ordregivers etablissementer, herunder type og geografisk placering.
Ordregiver ejer endvidere 187 fredede bygninger, der fordeler sig således:
Delaftale 3 Vestjylland: 1
Delaftale 4 Sydjylland: 2
Delaftale 5 Vestsjælland: 2
Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 182 (82 på Østsjælland og 100 på Bornholm)
Der vil være stor diversitet i opgavetyperne, som forventes at omhandle både nybyg, tilbygning, renovering, modernisering, vedligehold mv. Der må endvidere forventes en større mængde opgaver vedrørende kontor- og uddannelsesfaciliteter samt byggerier med et højt installationsteknisk niveau, sikrede faciliteter (mekanisk og elektronisk) samt byggerier vedrørende miljø- og energioptimering, herunder klimasikring. Opgaverne vil ligeledes være af større og mindre karakter samt kompleksitet, ligesom det må forventes, at projekterne gennemføres i forskellige udbuds- og entrepriseformer.
— ----------------
Delaftalen tildeles til de 2 tilbudsgivere, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Honoraraftaler under rammeaftalen tildeles gennem direkte tildeling eller miniudbud. Kriterierne for valget mellem direkte tildeling og miniudbud fremgår af rammeaftalen pkt. 7. Ved anvendelse af miniudbud sendes honoraraftalen i miniudbud blandt de i alt 4 rådgivere på delaftale 1 og delaftale 2.
Honoraraftaler under rammeaftalen vil indeholde de i bilag 4 (Ydelsesskema) afkrydsede ydelser for så vidt angår bygherrerådgiver, byggeledelse og fagtilsyn. Indholdet af de enkelte honoraraftaler kan dog variere i art og omfang, og Ordregiver er ikke underlagt et krav om, at alle de afkrydsede ydelser i ydelsesbeskrivelsen skal indgå i hver enkelt honoraraftale.
Der gøres opmærksom på, at honoraraftaler kan indeholde både bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn, hvorfor tilbudsgiver skal råde over alle disse fagdiscipliner - enten alene, ved hjælp af en støttende virksomhed eller som en sammenslutning af virksomheder. Såfremt tilbudsgiver anvender underrådgivere, forbeholder Ordregiver sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiveren selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem Ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete honoraraftale, hvis Ordregiver udnytter denne adgang.
— -------------
Ordregiver har opstillet en række begrænsninger i forhold til, hvilke og hvor mange delaftaler, en tilbudsgiver kan vinde.
1) En tilbudsgiver kan maksimalt tildeles plads på én delaftale pr. område samt kun tildeles plads på to ud af tre områder på rammeaftalen.
2) Tilbudsgiver kan alene blive rangeret som nr. 1 på én delaftale ud af 6 delaftaler på nærværende rammeaftale.
3) Ordregiver udbyder ligeledes en rammeaftale for totalrådgivning. Tilbudsgiver kan kun tildeles én delaftale pr. område på tværs af de to rammeaftaler. Ydermere kan en tilbudsgiver samlet set kun tildeles tre pladser på tværs af de to rammeaftaler.
4) Ovenstående begrænsninger suspenderes, hvis der kommer for få konditionsmæssige tilbud.
Der henvises til udbudsbetingelserne for en uddybende beskrivelse af ovenstående.
Ordregiver kan forlænge rammeaftalens gyldighedsperiode 3 gange af op til 12 måneder, dog maksimalt 24 måneder i alt, ved skriftlig henvendelse til rådgiveren.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal vedlægge udfyldt ESPD, afsnit IV.B, med angivelse af følgende oplysninger, jf. udbudsloven §§ 142 og 154:
1) Tilbudsgivers samlede omsætning i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår
2) Tilbudsgivers soliditetsgrad i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår
— (omsætning de seneste tre disponible regnskabsår):
Erklæring om tilbudsgivers samlede omsætning i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underrådgiver) skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
— (soliditetsgrad):
Erklæring om tilbudsgivers soliditetsgrad i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Såfremt tilbudsgiver udgør en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal oplysningerne gives samlet for sammenslutningen. Kravene skal i så fald være opfyldt af sammenslutningens virksomheder tilsammen. Der skal afgives en erklæring om solidarisk hæftelse, såfremt konsortiet tildeles rammeaftalen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon hertil (konsortieerklæring).
Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem tilbudsgiver og disse andre, skal tilbudsgiver dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af rammeaftalen ved at fremlægge en støtteerklæring. I modsat fald vil Ordregiver ikke lægge vægt på andre enheders økonomiske og finansielle formåen end tilbudsgivers egen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon hertil (støtteerklæring).
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden Ordregiver tildeler rammeaftalen, skal de tilbudsgivere, som Ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD'et er korrekte.
Dokumentationen, som vil blive indhentet til verificering af oplysninger afgivet i ESPD’et forud for meddelelse om tildeling, omfatter:
1) årsregnskaber, såfremt Ordregiver ikke af egen drift kan tilgå verifikation af de af tilbudsgiver og eventuelle støttende virksomheder afgivne oplysninger i Del IV, litra B i ESPD via et nationalt, offentligt tilgængeligt register, og såfremt offentliggørelse af årsregnskaber er lovpligtigt i det land, hvor tilbudsgiver er etableret.
— Såfremt tilbudsgiver ikke er i stand til at fremskaffe årsregnskaber, accepteres tilsvarende andet dokument, der kan godtgøre de i udbudsbekendtgørelsens afsnit III.1.2 fastsatte økonomiske og finansielle krav
2) revisorpåtegnet erklæring vedrørende omsætningen for de seneste tre disponible regnskabsår, såfremt omsætningen ikke direkte fremgår af årsregnskabet eller af lignende dokument som omhandlet ovenfor
3) revisorpåtegnet erklæring vedrørende soliditetsgraden for det seneste disponible regnskabsår, såfremt soliditetsgraden ikke direkte fremgår af årsregnskabet eller af lignende dokument som omhandlet ovenfor
— (omsætning i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår):
Minimumskravet til tilbudsgivers gennemsnitlige årlige omsætning over de seneste tre disponible regnskabsår er for hver delaftale:
— Delaftale 1 Nordjylland: 5 000 000 DKK,
— Delaftale 2 Midtjylland: 7 500 000 DKK,
— Delaftale 3 Vestjylland: 5 000 000 DKK,
— Delaftale 4 Sydjylland: 11 250 000 DKK,
— Delaftale 5 Vestsjælland: 10 000 000 DKK,
— Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 15 000 000 DKK.
Såfremt der afgives tilbud på flere delaftaler, skal kravet opfyldes for den delaftale med den højeste årlige kontraktværdi ganget med 2.
— (soliditetsgrad i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår):
Som mindstekrav kræves, at tilbudsgiver som minimum kan dokumentere en årlig soliditetsgrad på 10% i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Der stilles ingen krav til teknisk og formåen.
1) Udenlandske virksomheder skal senest samtidig med arbejdets påbegyndelse registreres i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT). Se www.erhvervsstyrelsen.dk
2) Rammeaftalen indeholder en arbejdsklausul;
3) Såfremt rammeaftalen tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget;
4) Rammeaftalen indeholder krav om, at relevante medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelse af rammeaftalen, skal kunne sikkerhedsgodkendes til niveauet "Til Tjenestebrug", jf. Statsministeriets sikkerhedscirkulære CIS nr. 10338 af 17.12.2014 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO, EU og WEU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelses interesse i øvrigt.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
1) Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, iBinder. Det er tilbudsgivers ansvar at holde sig opdateret om eventuelle offentliggørelser på iBinder. For adgang til udbudsmaterialet skal tilbudsgiver være registreret som bruger. Registrering er vederlagsfri;
2) Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være gældende;
3) Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem, iBinder;
4) Tilbudsgiver skal som en del af sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudsloven § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på;
5) Tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiver er omfattet af de i udbudsloven § § 135-136 nævnte udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudsloven § 138;
6) Forinden meddelelse om opfordring til at afgive tilbud, skal tilbudsgiver fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i henhold til udbudsloven § § 151-152, jf. § 153. Dokumentationen, som vil blive indhentet til verificering af oplysninger afgivet i ESPD’et forud for meddelelse om tildeling, omfatter:
— serviceattest eller lignende dokumentation, herunder:
- - uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene,
- - certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene,
- - erklæring under ed, eller såfremt en sådan ikke anvendes i tilbudsgivers hjemland, en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation
Dokumentationen skal være udstedt af den kompetente myndighed inden for de seneste 6 måneder før fremsendelse til Ordregiver.
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 3.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 6, stk. 4.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: www.kfst.dk