Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=231801&B=KA
Udbyder
Fiskeristyrelsen
Vindere
Udbud af kontrakt om undersøgelse af forekomst af spøgelsesnet i danske farvande
(26.07.2019)
DTU Aqua
Kemitorvet, bygn. 202
2800 Kgs. Lyngby
Udbud af kontrakt om undersøgelse af forekomst af spøgelsesnet i danske farvande
Fiskeristyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
39097176
Nyropsgade 30
København V
1780
Danmark
Kontaktperson: Katrine Berzelius Skjærbæk
Telefon: +45 72185600
E-mail: mail@fiskeristyrelsen.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fiskeristyrelsen.dk
Del II: Genstand
Udbud af kontrakt om undersøgelse af forekomst af spøgelsesnet i danske farvande
Fiskeristyrelsen udbyder hermed kontrakt om undersøgelse af forekomst af spøgelsesnet i danske farvande.
Hovedformålet med projektet er at undersøge forekomsten af spøgelsesnet i formodede konfliktområder for spøgelsesnet i danske farvande. Herudover skal projektet afprøve og tilpasse metoder til effektiv oprensning af spøgelsesnet, som samtidigt er skånsomme og omkostningseffektive.
Danmark
Fiskeristyrelsen ønsker med dette udbud af kontrakt om undersøgelse af spøgelsesnet i danske farvande at indgå aftale med en leverandør, der kan bistå Fiskeristyrelsen med undersøgelse (og kvantificering) af forekomsten af spøgelsesnet i formodede konfliktområder for spøgelsesnet i danske farvande. Herudover ønsker Fiskeristyrelsen, at leverandøren afprøver og tilpasser metoder til effektiv oprensning af spøgelsesnet, som samtidig er skånsomme og omkostningseffektive.
Miljøstyrelsen har i 2016-2017 fået gennemført et pilotprojekt om spøgelsesnet i danske farvande udført af DTU Aqua. Nærværende udbudte projekt tager udgangspunkt i DTU Aquas rapport. Spøgelsesnet er garn, trawl, vod, liner, ruser og tejner, som mistes under fiskeri og kan ligge på havbunden eller blive fasthæftet til sten eller vrag, hvor de kan fortsætte med at fange fisk og krebsdyr. Danmark har i modsætning til f.eks. Norge ikke haft fokus på forekomsten af spøgelsesnet. Der mangler derfor grundlæggende viden om problemets omfang i de danske farvande.
Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud med omvendt licitation, hvor kontraktværdien er fastsat til 3 000 000 DKK.
I det omfang leverandøren baserer sin gennemførelse af kontrakten på andre juridiske enheders formåen i henhold til udbudslovens § 144, hæfter den juridiske enhed for kontraktens gennemførelse.
Kontrakten er ikke opdelt i delkontrakter, idet kontrakten omfatter en sammenhængende tjenesteydelse, der ikke egner sig til adskillelse i delkontrakter.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
Tilbudsgivers samlede årsomsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår, forudsat at virksomheden har eksisteret i 3 år.
ESPD'et fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD'et er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i de 3 seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i de 3 seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 6 000 000 DKK i hvert af de 3 seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede omsætning i hvert af de 3 seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i hver af de 3 seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.
Tilbudsgiver skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger:
Tilbudsgiver skal i ESPD'et beskrive 1 relevant reference vedrørende tilsvarende opgaver indenfor de seneste 3 år (i henhold til datoen for kontraktstart). Ved tilsvarende opgaver forstås tjenesteydelser, hvor virksomheden har udført en opgave, som har indeholdt feltarbejde, analyse og afrapportering.
Referencen bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af, hvad den anførte leverance vedrørte, samt tilbudsgivers rolle i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager).
Ved angivelse af dato for leverancen bedes tilbudsgiver angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes tilbudsgiver i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som kontrakten omfatter, jf. punkt II.2.4), skal de konkrete dele af ydelserne under kontrakten udføres af den enhed, som tilbudsgiver baserer sig på.
ESPD'et fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet, jf. punkt III.1.3).
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD'et er korrekte.
Tilbudsgiver vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte tilbudsgiver eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Som mindstekrav kræves 1 reference på udførelse af tilsvarende kontrakt indenfor de seneste 3 år (i henhold til datoen for kontraktstart). Ved tilsvarende opgaver forstås tjenesteydelser, hvor virksomheden har udført en opgave, som har indeholdt feltarbejde, analyse og afrapportering.
I kontrakten er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem jf. adressen i punkt I.3). Her tilgås udbuddet under »Igangværende udbud«. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal tilbudsgiver være registreret eller registrere sig som bruger.
Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende.
Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål bedes stilles senest den 5.4.2019, kl. 12:00. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest 6 dage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end 6 dage før fristens udløb, kan ikke forventes besvaret.
Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail dksupport@eu-supply.com eller telefon (+45) 70 20 80 14.
Tilbudsgiver skal med sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Der henvises til ordregivers guide til ESPD.
Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens § § 151-152, jf. § 153.
Der vil tirsdag den 26. marts i tidsrummet kl. 14:00-16:00 blive afholdt et orienteringsmøde hos Fiskeristyrelsen, Nyrupsgade 30, 1780 København V. Af hensyn til den praktiske planlægning af mødet bedes interesserede senest den 19. marts tilmelde sig med angivelse af hvem der ønskes tilmeldt via det elektroniske udbudssystem. Ordregiver kan reducere antallet af deltagere pr. virksomhed. Ordregiver vil udarbejde et kort referat fra orienteringsmødet, som vil blive offentliggjort via det elektroniske udbudssystem, som vil blive meddelt til alle tilbudsgivere, der deltager i udbuddet, via det elektroniske udbudssystem.
Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.naevneneshus.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk