Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=ccnhzitwmc
Indlevering af tilbud
Udbyder
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Vindere
Naturforvaltning
(27.08.2019)
Orbicon A/S
Jens Juuls Vej 16
Viby J
Industrimiljø
(27.08.2019)
Sweco Danmark A/S
Ørestads Boulevard 41
2300 København
Naturforvaltning
(27.08.2019)
Dansk Jagtakademi
Skrejrupvej 31
8410 Rønde
Naturforvaltning
(27.08.2019)
Faunaforst
Vindingevej 7B
8654 Bryrup
Naturforvaltning
(27.08.2019)
COWI A/S
Havneparken 1
7100 Vejle
Miljø- og energiledelse
(27.08.2019)
NIRAS A/S
Sortemosevej 19
3450 Allerød
Naturforvaltning
(27.08.2019)
Rambøll Danmark A/S
Hannemanns Allé 53
2300 København S
Miljø- og Energiledelse
(27.08.2019)
DGE Miljø- og Ingeniørfirma A/S
Jelshøjvænget 11
8270 Højbjerg
Industrimiljø
(27.08.2019)
Rambøll Danmark A/S
Hannemanns Allé 33
2300 København S
Rammeaftale for rådgivning vedrørende miljøydelser
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
16287180
Arsenalvej 55
Hjørring
9800
Danmark
Kontaktperson: Cathrine Gyldenberg Jensen
Telefon: +45 41329893
E-mail: fes-ues04@mil.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.ejendomsstyrelsen.dk/Pages/default.aspx
Del II: Genstand
Rammeaftale for rådgivning vedrørende miljøydelser
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse varetager alle projekter vedr. miljø på Forsvarsministeriets etablissementer i Danmark og har behov for ekstern rådgivning i forbindelse hermed. Nærværende udbud vedrører en rammeaftale, der har til formål at dække Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses behov for rådgivning vedrørende miljøydelser i forbindelse med gennemførelse af projekter på Forsvarsministeriets etablissementer i Danmark.
Der udbydes således en rammeaftale for rådgivning vedrørende miljøydelser indeholdende 4 delaftaler opdelt i fagområder:
- Delaftale 1: Miljø- og energiledelse,
- Delaftale 2: Støj,
- Delaftale 3: Naturforvaltning, screening og konsekvensvurdering,
- Delaftale 4: Industrimiljø.
Tilbudsgiver skal i ESPD'et angive, hvilke(n) delaftale(r), der afgives tilbud på.
Rammeaftalen forventes tildelt til 4 rådgivere pr. delaftale. Opgaverne under rammeaftalen vil blive direkte tildelt til den førstrangerende på delaftalen eller tildelt gennem fornyet konkurrenceudsættelse.
Miljø- og Energiledelse
Forsvarsministeriets etablissementer fordelt over hele Danmark.
Delaftalen om miljø- og energiledelse omfatter bl.a. rådgivningsbistand inden for udvalgte dele af miljøledelsessystemets (ISO 14001) og energiledelsessystemets (ISO 50001) implementering, udbygning og drift i forbindelse med Forsvarsministeriets aktiviteter, således at ledelsessystemet lever op til kravene i standarderne samt løbende opdateres. Opgaverne indenfor miljø- og energiledelse kan både være af afklarende og opfølgende karakter samt konkrete løsningsforslag. Opgaverne spænder vidt, lige fra meget lavpraktiske opgaver som opdatering af systemdokumenter, til uddannelse af medarbejdere. Delaftalen omfatter også bistand til løsning af opgaver, der ligger indenfor driftsopgaver på miljømyndighedsområdet.
Der henvises til ydelsesbeskrivelsen for delaftale 1 for en nærmere uddybning af ovenstående. Omfanget af rådgivningsydelser, der indgår i den konkrete opgave, vil fremgå af honoraraftalen. Der gøres opmærksom på, at visse opgaver vil have en kort afleveringsfrist.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse kan forlænge rammeaftalens gyldighedsperiode i op til 24 måneder i alt ved skriftlig henvendelse til Rådgiver.
Støj
Forsvarsministeriets etablissementer fordelt over hele Danmark.
Delaftalen om støj omfatter bl.a. miljøgodkendelse af skydebaner samt beregning af støj fra skydebaner, skyde- og øvelsesterræner, udarbejdelse af støjkonsekvenszoner over skydebaner, forslag til støjdæmpende foranstaltninger i forbindelse med beregning af støj fra skydebaner, støjemissionsmålinger af lette og tunge våben, kampvogne og andre støjkilder, støjmålinger i forbindelse med klage om støj fra Forsvarsministeriets ejendomme, projekter med støjreducerende tiltag og beregning og måling af ekstern støj fra virksomheder. Delaftalen omfatter tillige beregning af fly-relateret støj ved flyvestationer, vurdering og beregning af TSEL-værdi (Total Sound Exposure Level) for nye flytyper samt udarbejdelse af støjbelastningskort over flyvestationer og måling af flystøj, samt optegning af støjkonsekvenszoner i GIS.
Der henvises til ydelsesbeskrivelsen for delaftale 2 for en nærmere uddybning af ovenstående. Omfanget af rådgivningsydelser, der indgår i den konkrete opgave, vil fremgå af honoraraftalen. Der gøres opmærksom på, at visse opgaver vil have en kort afleveringsfrist.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse kan forlænge rammeaftalens gyldighedsperiode i op til 24 måneder i alt ved skriftlig henvendelse til Rådgiver.
Naturforvaltning
Forsvarsministeriets etablissementer fordelt over hele Danmark.
Delaftalen om naturforvaltning omfatter bl.a. udarbejdelse af drifts- og plejeplaner, rådgivning til implementering af aktiviteter i drifts- og plejeplaner samt diverse projekter såsom hydrologiske analyser enten med naturforbedrende formål eller med dræningsformål.
Delaftalen omfatter endvidere screening og konsekvensvurderinger af relevante forsvarsaktiviteter i overensstemmelse med EU's naturdirektiver og den danske naturbeskyttelseslovgivning. Der er tale om aktiviteter i medfør af øvelses- og uddannelsesvirksomhed, test af udstyr eller løsning af andre opgaver, som kan påvirke beskyttede arter eller naturtyper. Aktiviteterne kan foregå på land, på havet og i luftrummet.
Der henvises til ydelsesbeskrivelsen for delaftale 3 for en nærmere uddybning af ovenstående. Omfanget af rådgivningsydelser, der indgår i den konkrete opgave, vil fremgå af honoraraftalen. Der gøres opmærksom på, at visse opgaver (f.eks. marine screeninger) vil have en kort afleveringsfrist.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse kan forlænge rammeaftalens gyldighedsperiode i op til 24 måneder i alt ved skriftlig henvendelse til Rådgiver.
Industrimiljø
Forsvarsministeriets etablissementer fordelt over hele Danmark.
Delaftalen for industrimiljø omfatter bl.a. miljøopgaver inden for indhentning af miljøgodkendelser, VVM-screeninger/analyser, spildevandstilladelser, miljømæssig tilstandsvurdering af anlæg (risikovurderinger), udarbejdelse af beredskabsplaner på miljøområdet, vurdering af bedst anvendelige teknologi (BAT), vurderinger, analyser, målinger og beregninger inden for spildevand, luft, kemikalier, olietanke- og rørføring samt affaldsområdet. Desuden omfatter delaftalen identifikation, ajourføring og formidling af lovgivning inden for miljørelaterede områder.
Der henvises til ydelsesbeskrivelsen for delaftale 4 for en nærmere uddybning af ovenstående. Omfanget af rådgivningsydelser, der indgår i den konkrete opgave, vil fremgå af honoraraftalen. Der gøres opmærksom på, at visse opgaver vil have en kort afleveringsfrist.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse kan forlænge rammeaftalens gyldighedsperiode i op til 24 måneder i alt ved skriftlig henvendelse til Rådgiver.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal vedlægge udfyldt ESPD, afsnit IV.B, med angivelse af følgende oplysninger, jf. udbudsloven § § 142 og 154:
1) Tilbudsgivers samlede omsætning i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår;
2) Tilbudsgivers soliditetsgrad i hvert af de seneste tre disponible regnskabsår.
ESPD fungerer som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekravene til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Såfremt tilbudsgiver har været etableret i mindre end 3 år, skal tilbudsgiver vedlægge ovenstående oplysninger for de regnskabsår, der er tilgængelige, samt datoen for tilbudsgivers etablering.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der således fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
— (omsætning de seneste 3 disponible regnskabsår):
Erklæring om tilbudsgivers samlede omsætning i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
— (soliditetsgrad de seneste 3 disponible regnskabsår):
Erklæring om tilbudsgivers soliditetsgrad i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Udgør tilbudsgiver en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal oplysningerne gives samlet for sammenslutningen. Kravene skal i så fald være opfyldt af sammenslutningens deltagere tilsammen. Der skal desuden afgives en erklæring om solidarisk hæftelse for det tilfælde, at sammenslutningen tildeles rammeaftalen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til konsortieerklæring.
Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders (f.eks. et moder-/søsterselskab eller en underleverandør) økonomiske og finansielle formåen, skal tilbudsgiver dokumentere, at denne råder over den støttende virksomheds økonomiske og finansielle ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af rammeaftalen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, er det et krav, at den/de støttende enheder påtager sig at være juridisk forpligtet og hæfte solidarisk for rammeaftalens gennemførelse. I modsat fald vil ordregiver udelukkende lægge vægt på tilbudsgivers egen økonomiske og finansielle formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til støtteerklæring.
1) Tilbudsgivers gennemsnitlige årlige omsætning over de seneste 3 disponible regnskabsår skal som minimum udgøre den årlige kontraktværdi for den delaftale, der afgives tilbud på. For delaftale 1 er mindstekravet dog 2 500 000 DKK. De i udbudsbekendtgørelsen angivne kontraktværdier er gældende for 4 år. Såfremt tilbudsgiver byder på flere delaftaler, skal kravet opfyldes for den delaftale med den højeste årlige kontraktværdi;
2) Tilbudsgiver skal have en årlig soliditetsgrad på minimum 10% i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Tilbudsgiver skal vedlægge et udfyldt ESPD, afsnit IV.C, med angivelse af følgende oplysninger, jf. udbudsloven § § 143 og 155:
En liste over 10 referencer pr. delaftale vedrørende de betydeligste sammenlignelige arbejder, som tilbudsgiver har igangsat, udført eller afleveret i løbet af de seneste 5 år inden tilbudsfristen. Angives færre end 10 referencer, er tilbuddet ukonditionsmæssigt. Angives flere end 10 referencer, lægges der alene vægt på de 10 først angivne referencer. Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte ydelse, den økonomiske værdi, tidsrum for ydelsens udførelse, angivelse af fagområder, navn på kunden samt kontaktperson hos kunden.
Kun referencer, der vedrører rådgivningsydelser som er udført på tidspunktet for tilbudsafgivelse, vil blive tillagt vægt. Hvis der er tale om en igangværende rådgivningsydelse, er det således alene den del af rådgivningsydelsen, som er udført på tidspunktet for tilbudsafgivelse, som vil indgå i vurderingen af tilbudsgivers opfyldelse af mindstekravene.
Hvis tilbudsgiver udgør en sammenslutning af virksomheder eller baserer sin tekniske og faglige formåen på en støttende virksomhed, vil de første 10 referencer tælles fra virksomheden, hvorfra den befuldmægtigede er udpeget. Har virksomheden, hvorfra den befuldmægtigede er udpeget, ikke angivet 10 referencer, tælles de resterende referencer fra de øvrige deltagere i konsortiet hhv. den støttende virksomhed efter en oplistning af virksomhederne i alfabetisk rækkefølge.
Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders tekniske og faglige formåen vedrørende udførelse af konkrete dele af ydelserne under rammeaftalen, skal de konkrete dele af ydelserne under rammeaftalen udføres af den enhed, som tilbudsgiver baserer sig på.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekravene til egnethed i relation til teknisk og faglig formåen. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD'et er korrekte. Tilbudsgiver vil dog ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig formåen, men ordregiver forbeholder sig ret til at kontakte tilbudsgiver eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen.
Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders (f.eks. et moder-/søsterselskab eller en underleverandør) tekniske og faglige formåen, skal tilbudsgiver dokumentere, at denne råder over den støttende virksomheds tekniske og faglige ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af rammeaftalen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen, er det et krav, at den/de støttende enheder påtager sig at være juridisk forpligtet over for tilbudsgiveren. I modsat fald vil ordregiver ikke kunne lægge vægt på de andre enheders tekniske og faglige formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til støtteerklæring.
1) Mindst 3 af tilbudsgivers referencer skal indeholde minimum 5 fagområder pr. reference. Tilbudsgiver bedes anvende det til udbudsmaterialet vedlagte afkrydsningsskema;
2) Af referencerne skal alle fagområder indgå mindst én gang i den samlede referenceportefølje;
3) Mindst én af referencerne skal have en kontraktsum på minimum 500 000 DKK.
1) Udenlandske virksomheder skal senest samtidig med arbejdets påbegyndelse registreres i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT). Se www.erst.dk
2) Rammeaftalen indeholder en arbejdsklausul;
3) Såfremt rammeaftalen tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget;
4) Rammeaftalen indeholder krav om, at relevante medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelse af rammeaftalen, skal kunne sikkerhedsgodkendes til niveauet "Til Tjenestebrug", jf. Statsministeriets sikkerhedscirkulære CIS nr. 10338 af 17.12.2014 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO, EU og WEU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelses interesse.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
1) Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, iBinder, jf. pkt. I.3), hvor der er indsat link. For adgang til udbudsmaterialet skal tilbudsgiver være registreret som bruger. Registrering er vederlagsfri. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan iBinders support kontaktes på mail via support@ibinder.dk eller telefon (+45) 89 88 78 30;
2) Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være gældende. Det samme gør sig gældende, såfremt tilbudsgiver har uploaded flere tilbud;
3) Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem, iBinder. Eventuelle spørgsmål til udbuddet bedes fremsendt via spørgefunktionen på iBinder senest tirsdag den 12.3.2019 kl. 12:00. Spørgsmålene vil blive besvaret senest 6 dage inden tilbudsfristen. Det er tilbudsgivers ansvar at holde sig opdateret om eventuelle offentliggørelser på iBinder;
4) Tilbudsgiver skal indgive et ESPD som foreløbigt bevis for de i udbudsloven § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på;
5) Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudsloven § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudsloven § 138;
6) Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i henhold til udbudsloven § § 151 og 152, jf. § 153;
7) Ordregiver forbeholder sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiver selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete Honoraraftale, hvis ordregiver udnytter denne adgang.
Nævnenes hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte tilbudsgivere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudsloven § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiver har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudsloven § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiver har meddelt sin beslutning, jf. udbudsloven § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiver om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i pkt. VI.4.1).
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk