Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/d9982aaf-891f-4898-9194-1de29e0c88ae/publicMaterial
Anmodning om deltagelse
Addresse
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/d9982aaf-891f-4898-9194-1de29e0c88ae/homepage
Udbyder
Aarhus Letbane I/S
Vindere
Valgt rådgiver
(27.08.2019)
Rambøll Danmark A/S
Olof Palmes Alle 22
8200 Aarhus N
Aarhus Letbane etape 2 - Gennemgående design- og teknikrådgivning
Aarhus Letbane I/S
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/25/EU
Del I: Ordregivende enhed
34704724
P. Hiort-Lorenzens Vej 71-95
Aarhus
8000
Danmark
Kontaktperson: Project Director Morten Springdorf
Telefon: +45 21259661
E-mail: msp@aarhusletbane.dk
NUTS-kode: DK042
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/d9982aaf-891f-4898-9194-1de29e0c88ae/homepage
Internetadresse for køberprofilen: http://www.letbanen.dk
Del II: Genstand
Aarhus Letbane etape 2 - Gennemgående design- og teknikrådgivning
Aarhus Letbane I/S står over for at skulle foretage de indledende VVM undersøgelser og senere anlæg af Aarhus Letbanens etape 2, som både består af en linjeføring mellem Aarhus Ø og Brabrand samt en letbane mellem Lisbjerg og Hinnerup. Foreløbigt er der ved politisk aftale afsat 40 000 000 DKK til at foretage VVM-undersøgelser af etape 2.
Aarhus Byråd besluttede i juni 2018, at der foruden videre undersøgelser af en udbygning af letbanesystemet også skal belyses muligheder for i stedet at benytte BRT-løsninger på strækningen Spanien til Brabrand Station.
Aarhus Letbane I/S har igangsat udbudsprocessen af letbanens 2. etape, der opdeles i 4 delprojekter:
— Aarhus Ø,
— Spanien til Brabrand (letbane/BRT),
— Lisbjergskolen til Hinnerup,
— Brabrand Station.
Til varetagelse af skitseprojektering samt udarbejdelse af VVM redegørelser har Aarhus Letbane besluttet, at der skal tilknyttes en gennemgående design- og teknikrådgiver, der varetager rådgivning gennem hele processen fra projektafklaring over VVM til idriftsættelse.
Projektets kompleksitet medfører imidlertid, at det på udbudstidspunktet og kontraheringstidspunktet er vanskeligt at fastlægge det endelige indhold i rådgivningsopgaven, som løbende vil skulle tilpasses projektet. Denne gennemgående rådgivningsopgave udbydes derfor på en fleksibel kontrakt med adgang for Aarhus Letbane til løbende at tilpasse rådgivningsydelserne i forhold til projektet og dets udvikling.
De overordnede forventninger til opgaven:
Den gennemgående design- og teknikrådgiver skal afklare letbanedesign og anlægsteknisk skitseprojekt for letbane/BRT, veje og broer inklusive supplerende geotekniske undersøgelser, letbaneteknik og sikkerhed. Skitseprojektet skal danne basis for de væsentligste projektafklaringer videre frem i projektet, herunder sikre det nødvendige grundlag for udarbejdelse af VVM redegørelsen.
Den gennemgående design – og teknikrådgiver skal levere en helhedsorienteret rådgivning, der bidrager til en sammenhængende proces for projektafklaring og VVM af letbanens design. Med udgangspunkt i at de fleksible ydelser igangsættes af bygherren, skal den gennemgående design- og teknikrådgiver levere projektmateriale til udbud. Deltage i udarbejdelsen af godkendelsesprocedure og processer, levere personale til Review af dokumenter, samt tilsyn og test forud for ibrugtagning.
For arbejde med fastlæggelse af letbanedesignet for etape 2 er der i høj grad tale om en iterativ proces, hvor bygherrens projektafklaring sker i dialog med den kommunale myndighedsbehandling.
At fastlægge letbanedesign for de enkelte deletaper og på de enkelte delstrækninger forudsætter en lang række faglige kompetencer. De væsentligste parametre indenfor 7 kategorier er:
Drift, Økonomi, Teknik, Byplanstrategi, Klima og miljøpåvirkning, Byrumsdesign og Produkt.
For at sikre et godt beslutningsgrundlag er der behov for en række fagtekniske kompetencer, som kan medvirke til at belyse de enkelte designparametre sideløbende.
Aarhus Letbanes drift organisation vil levere de fagtekniske kompetencer ift. de indledende overvejelser ift. de driftstekniske forhold samt driftsbudgetter.
Aarhus og Favrskov Kommuner leverer input i forhold til de byplanstrategiske overvejelser. Desuden arbejder Aarhus og Favrskov Kommuner på en strækningskortlægning af sårbarhederne i de byrum, som letbanen passerer.
Det er den gennemgående design og teknikrådgivers ansvar, at der sikres en god helhedsløsning og et ensartet overordnet design gennem hele processen fra skitseprojekt til anlæg og idriftsættelse.
Det er ligeledes væsentligt, at den gennemgående design- og teknikrådgiver med stor faglig kompetence, sammen med Aarhus Letbane kan indgå i en konstruktiv proces med Aarhus og Favrskov Kommunes myndighedsorganisationer om projektets indpasning.
Yderligere information om projektet fremgår af udbudsmaterialet.
Kontrakten er som udgangspunkt gældende i 6 år for de angivne faste ydelser. Den endelige tidsplan for de fleksible ydelser vil afhænge af den endelige finansiering af projektet.
Deraf skal det forventes at kontraktlængden for de fleksible ydelser kan løbe ud over de 6 år. Forlængelse af kontrakten vil ske i samråd med den valgte gennemgående design- og teknikrådgiver.
Tilbudsgiverne vil blive udpeget blandt de ansøgere, der utvivlsomt har en tilstrækkelig økonomisk og teknisk kapacitet til at kunne gennemføre det udbudte projekt. Udvælgelsen af tilbudsgiverne vil ske på baggrund af en vurdering af ansøgernes økonomiske kompetencer og på ansøgers kompetencer og erfaringer inden for projektering og opfølgning i udførelsesfasen samt VVM-redegørelse af letbaner og BRT hvor særlig erfaring med planlægning og projektering af Letbaner og BRT i en bymæssig bebyggelse vil vægtes højt.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger bedes i ESPD angive nedenstående oplysninger for de seneste 3 afsluttede regnskabsår.
Aarhus Letbane accepterer kun ansøgning fra ansøgere, som:
— Har en omsætning på minimum 50 000 000 DKK ekskl. moms,
— Har en positiv egenkapital.
Aarhus Letbane accepterer kun ansøgning fra ansøgere, som:
— Har en omsætning på minimum 50 000 000 DKK ekskl. moms,
— Har en positiv egenkapital.
Aarhus Letbane accepterer kun ansøgning fra ansøgere, som:
— I ESPD angiver referencer for de betydeligste lignende opgaver inden for de seneste 10 år forud for tilbudsfristen. Der skal angives maksimalt 5 referencer.
I ESPD angives dato for referencens opstart i datofeltet.
Aarhus Letbane accepterer kun ansøgning fra ansøgere, som:
— I ESPD angiver referencer for de betydeligste lignende opgaver inden for de seneste 10 år forud for tilbudsfristen.
Kontrakten vil indeholde sociale klausuler: Personale- og uddannelsespolitik, arbejdsklausul og etik og Socialt ansvar. Ligeledes vil kontrakten indeholde politikker og retningslinjer:
— Miljø- og Energirigtigt byggeri August 2013
— Tilgængelighed i kommunale bygninger og de offentlige rum – Sådan gør vi i Århus,
— Paradigme for Plan for Sikkerhed og sundhed
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om håndhævelse af udbuds reglerne m.v. gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud: Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1. Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: www.kfst.dk