23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2018/S 238-543829
Offentliggjort
11.12.2018
Udbudstype
Offentligt udbud

Indlevering af tilbud

Til
14.01.2019 Kl. 12:00

Addresse
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/d3f71ba5-cdf5-4e33-abd2-0fbeeceaca0f/homepage

Udbyder

De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland

Vindere

Valgt firma

(24.04.2019)
Eurofins Miljø A/S
Smedeskovej 38
8464 Galten

Opdateringer

Rettelse
(15.12.2018)

III.1.3
I stedet for:
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:
Ved tilbudsafgivelse skal Tilbudsgiver oplyse følgende om teknisk og faglig formåen:
— Referencer,
— Kompetenceprofiler,
— Kvalitetssikringsprocedure.
Nærmere om referencer:
Tilbudsgiver skal vedlægge de (maks. fem (5)) betydeligste referencer på projekter, som Tilbudsgiver har udført, inde for det udbudte område, i de seneste tre (3) år.
Med formuleringen inden for det udbudte område forstås, at referencerne skal dokumentere relevant erfaring med følgende, som kan være fordelt på én eller flere referencer:
Analyser af pesticider og deres nedbrydningsprodukter i vandprøver fra pore-, dræn- og grundvand. Dader kan være stor forskel på analyse af henholdsvis drikkevand og grundvand/drænvand er det vigtigt, at referencen tydeligt redegør for, at der er tale om grundvand/drænvand – evt. ved angivelse af antal afgrundvand/drænvand prøver, der har været analyseret, angivelse af geografisk lokalitet for drænvand, DGU-nr. for grundvandsboringer, eller lignende prøvehåndtering fra udtagningssted til analyse. Herunder kan beskrives,hvorledes selve prøverne er håndteret (transporttid, maks. opbevaringstemperatur, maks. tid fra udtagning af vandprøve til analyse, etc.).
Metodeudvikling:
Herunder bør det klart fremgå:
(i) hvilke Stoffer Tilbudsgiver i forbindelse med den givne reference har udviklet,
(ii) hvilken detektionsgrænse der er opnået, og
(iii) hvor lang tid der har været brugt på udvikling af metoden, etc. Beskrivelsen af referencen skal så vidt muligt dokumentere, at Tilbudsgiver egenhændigt har udviklet nye analysemetoder.
Der henvises til udbudsmaterialet for en uddybende beskrivelse.
Referencerne skal som minimum indeholde:
En klar beskrivelse af referencens ydelse, værdi samt navn på kunden.
En klar beskrivelse af, hvorledes opgaven i referencen blev løst.
Tidspunktet for udførelsen.
Leveringstid fra ordreafgivelse til prøven er analyseret.
Tilbudsgiver oplyser om referencernes værdi, valuta og dato for udførelse af de maksimalt fem (5) referencer, der skal angives i ESPD afsnit VI, C.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Der skal vedlægges mindst én (1) relevant reference.
Læses:
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:
Ved tilbudsafgivelse skal Tilbudsgiver oplyse følgende om teknisk og faglig formåen:
— Referencer,
— Kompetenceprofiler,
— Kvalitetssikringsprocedure.
Nærmere om referencer:
Tilbudsgiver skal vedlægge minumum 1 og maks. fem (5) betydeligste referencer på projekter, som Tilbudsgiver har udført, indenfor det udbudte område, i de seneste tre (3) år.
Dette omhandler analyser af pesticider og deres nedbrydningsprodukter i vandprøver fra pore-, dræn- og grundvand. Referencen skal redegøre for, at der er tale om grundvand/drænvand, angivelse af geografisk lokalitet for drænvand, DGU-nr.for grundvandsboringer, el.lign. prøvehåndtering fra udtagningssted til analyse.
Metodeudvikling:
(i) hvilke Stoffer Tilbudsgiver har udviklet,
(ii) hvilken detektionsgrænse der er opnået, og
(iii) hvor lang tid der har været brugt på udvikling af metoden, og om Tilbudsgiver egenhændigt har udviklet nye analysemetoder.
Referencerne skal som minimum indeholde:
En klar beskrivelse af:
i) referencens ydelse, værdi samt navn på kunden,
ii) hvorledes opgaven i referencen blev løst,
iii) tidspunktet for udførelsen,
iv) leveringstid fra ordreafgivelse til prøven er analyseret.
Nærmere om kompetenceprofiler:
Tilbudsgiver skal som minimum tilknytte én (1) dansktalende kontaktperson med analytisk-kemiske kompetencer til den udbudte opgave. Kompetencer inden for analytisk kemi skal dokumenteres ved vedlæggelse af CV samt relevante eksamensbeviser for kontaktpersonen. Øvrige krav til kontaktpersonen fremgår af kravspecifikationen i bilag 1. Der skal vedlægges CV'er for nøglepersoner.
Nærmere om kvalitetssikringsprocedure:
Tilbudsgiver skal give en beskrivelse af laboratoriets kvalitetssikringsprocedurer, herunder en beskrivelse af det tekniske udstyr og de foranstaltninger, Tilbudsgiver har truffet til sikring af kvaliteten.
Tilbudsgivers laboratorie skal leve op til Bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger (BEK nr. 974 af 27.6.2018), og Tilbudsgivers analyser skal udføres under et kvalitetsstyringssystem i overensstemmelse med standarden EN ISO/IEC 17025 eller andre tilsvarende internationalt accepterede standarder, jf. kravspecifikationens pkt. 2.Til dokumentation af kvalitetssikring skal Tilbudsgiver kunne fremsende gældende certificering fx ISO/IEC17025, eller andre tilsvarende nationalt accepterede standarder, akkrediteringsnummer på pesticidanalyser eller gældende valideringsrapport.
Der henvises til udbudsmaterialet for en uddybende beskrivelse.

Rammeaftale om levering af pesticidanalyser til varslingssystemet for udvaskning af pesticider til grundvand


De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Legal Basis:


Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
55145016
Østre Voldgade 10
København K
1350
Danmark
E-mail: geus@geus.dk
NUTS-kode: DK01

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/d3f71ba5-cdf5-4e33-abd2-0fbeeceaca0f/homepage

I.2) Information om fælles indkøb
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/d3f71ba5-cdf5-4e33-abd2-0fbeeceaca0f/publicMaterial
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/d3f71ba5-cdf5-4e33-abd2-0fbeeceaca0f/homepage
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
Elektronisk kommunikation kræver anvendelse af værktøjer og anordninger, der ikke er almindeligt tilgængelige. Der er gratis, ubegrænset og fuld adgang til disse værktøjer og anordninger på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/d3f71ba5-cdf5-4e33-abd2-0fbeeceaca0f/homepage
I.4) Type ordregivende myndighed
Offentligretligt organ
I.5) Hovedaktivitet
Miljø

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Rammeaftale om levering af pesticidanalyser til varslingssystemet for udvaskning af pesticider til grundvand

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
90000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

Som led i projektet "Varslingssystemet for udvaskning af pesticider til grundvand” udbyder De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) en rammeaftale om levering af pesticisanalyser. Rammeaftalen løber i 2 år fra aftalens underskrivelse og antages at have en samlet værdi på 7 000 000 DKK. Projektet har til formål at klarlægge, om en regelret anvendelse af godkendte pesticider i maksimalt tilladte doseringer under reelle danske markforhold kan resultere i udvaskning af pesticiderne og/eller deres nedbrydningsprodukter til grundvandet i koncentrationer over grænseværdien på 0,1 μg/L. Opgaverne i nærværende udbud består i at foretage vandprøveanalyser indhentet fra forsøgsmarker og kortlægge deres indhold af pesticider. Vandprøverne skal afhentes på 5 forsøgsmarker, som er fordelt ud over Danmark.

 

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 7 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
90733000
90743000
90721100
90721500
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Udbuddet omhandler følgende opgaver:

1) Afhentning af vandprøver på de 6 forsøgsmarker;

2) Laboratorieanalyser;

3) Afrapportering på baggrund af laboratorieanalyserne.

Udbuddets formål er, at GEUS på baggrund af vandprøveanalyserne skal bruge kunne resultaterne som led i projektet "Varslingssystemet for udvaskning af pesticider til grundvand”, der er et projekt, der udføres af GEUS, Indstitut for Agroøkologi og Aarhus Universitet i samarbejde med Miljøstyrelsen. Projektet har til formål at klarlægge, om en regelret anvendelse af godkendte pesticider i maksimalt tilladte doseringer under reelle danske markforhold kan resultere i udvaskning af pesticiderne og/eller deres nedbrydningsprodukter til grundvandet i koncentrationer over grænseværdien på 0,1 μg/L. GEUS ønsker i den forbindelse at samle sine indkøb af pesticidanalyser hos 1 leverandør. De anvendte pesticider omfatter både nyregisterede pesticider, "store, gamle" pesticider som fx glyphosat, samt godkendte pesticider, hvor det er vurderet, at udvaskningen i forhold til andre pesticider er høj. GEUS ønsker derfor at sikre, at Tilbudsgiverne er i stand til at analysere vandprøverne for en lang række stoffer og samtidig kontinuerligt være i stand til at udvikle analyse metoder for nye stoffer. Der henvises til udbudsmaterialet for en nærmere beskrivelse af kravene til laboratorieanalyserne. Der planlægges udtaget mellem 670 og 722 vandprøver pr. år. GEUS er dog ikke forpligtet til at aftage en bestemt mængde i aftaleperioden, men det er GEUS' forventning, at der vil blive indkøbt for 3 500 000 DKK årligt. Vandprøveerne skal afhentes fra 5 testmarker geografisk spredt ud over hele Danmark, og det er i den forbindelse tilbudsgiverens opgave at sørge for, at der sker afhentning og transport af vandprøverne. Særligt de drænvandsprøver, der tages fra testmarkerne med moræneler, er det GEUS' ønske, at der sker afhentning og transport af disse én gang om måneden. For grundvandsprøverne gælder det, at disse kun skal afhentes en gang om måneden. På baggrund af laboratorieanalyserne af vandprøverne skal tilbudsgiverne elektronisk være i stand til at udlevere analyseresultaterne. Der henvises til udbudsmaterialet for en eksakt beskrivelse af kravene.

Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud, hvor aftalen vil blive tildelt ved anvendelse af tildelingskriteriet "laveste pris", der findes på baggrund af en evalueringsteknisk pris. Der henvises til udbudsmaterialet for en uddybende beskrivelse.

 

II.2.5) Tildelingskriterier
de nedenfor anførte kriterier
Pris
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 7 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 24
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
Liste over og kort beskrivelse af betingelser:

 

Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i denne udbudsprocedure, såfremt tilbudsgiveren er omfattet af en eller flere af de i udbudslovens § 135-136 obligatoriske udelukkelsesgrunde og den i udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 2 nævnte frivillige udelukkelsesgrund. Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af ansøgeren. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er bagatelagtige, kan dog give anledning til at udelukke ansøgeren.

Tilbudsgiver skal erklære, at tilbudsgiver ikke befinder sig i en af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § § 135 og 136 eller i den frivillige udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2. Erklæringen afgives ved at udfylde ESPD del III, afsnit A, B og C. Tilbudsgiver skal dog være opmærksom på, at del III, D, om Rent nationale udelukkelsesgrunde ikke kræver udfyldelse.

Tilbudsgivers opmærksomhed henledes på, at udelukkelsesgrundene i udgangspunktet er udfyldt med et ”Nej”. Tilbudsgiver behøver således ikke at udfylde ESPD del III, afsnit A, B og C, medmindre Tilbudsgiver er omfattet af en af udelukkelsesgrundene.

Ordregiver kan ikke udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i Udbudslovens § § 135-136, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at tilbudsgiveren er pålidelig, selvom vedkommende er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, jf. Udbudslovens § 138. Der kan alene ske udelukkelse på denne baggrund, hvis Ordregiver har meddelt tilbudsgiveren, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og tilbudsgiveren herefter ikke, inden for en passende frist, fremlægger tilstrækkelig dokumentation for tilbudsgiverens pålidelighed (self-cleaning).

For en uddybning af hvilke tiltag der betragtes som tilstrækkelig dokumentation henvises til Udbudslovens § 138, stk. 3.

 

III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Ved tilbudsafgivelse skal Tilbudsgiver oplyse følgende om økonomisk og finansiel formåen:

1) Årsomsætning de sidste tre (3) år;

2) Egenkapital de sidste tre (3) år.

Oplysningernes skal angives i ESPD del IV, B.

 

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

1) En årsomsætning på mindst 3 500 000 DKK i de sidste tre (3) disponible regnskabsår;

2) En positiv egenkapital i de sidste tre (3) disponible regnskabsår.

 

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Ved tilbudsafgivelse skal Tilbudsgiver oplyse følgende om teknisk og faglig formåen:

— Referencer,

— Kompetenceprofiler,

— Kvalitetssikringsprocedure.

Nærmere om referencer:

Tilbudsgiver skal vedlægge de (maks. fem (5)) betydeligste referencer på projekter, som Tilbudsgiver har udført, inde for det udbudte område, i de seneste tre (3) år.

Med formuleringen inden for det udbudte område forstås, at referencerne skal dokumentere relevant erfaring med følgende, som kan være fordelt på én eller flere referencer:

Analyser af pesticider og deres nedbrydningsprodukter i vandprøver fra pore-, dræn- og grundvand. Da der kan være stor forskel på analyse af henholdsvis drikkevand og grundvand/drænvand er det vigtigt, at referencen tydeligt redegør for, at der er tale om grundvand/drænvand – evt. ved angivelse af antal af grundvand/drænvand prøver, der har været analyseret, angivelse af geografisk lokalitet for drænvand, DGU-nr. for grundvandsboringer, eller lignende prøvehåndtering fra udtagningssted til analyse. Herunder kan beskrives, hvorledes selve prøverne er håndteret (transporttid, maks. opbevaringstemperatur, maks. tid fra udtagning af vandprøve til analyse, etc.).

Metodeudvikling:

Herunder bør det klart fremgå, (i) hvilke Stoffer Tilbudsgiver i forbindelse med den givne reference har udviklet, (ii) hvilken detektionsgrænse der er opnået og (iii) hvor lang tid der har været brugt på udvikling af metoden, etc. Beskrivelsen af referencen skal så vidt muligt dokumentere, at Tilbudsgiver egenhændigt har udviklet nye analysemetoder.

Der henvises til udbudsmaterialet for en uddybende beskrivelse.

Referencerne skal som minimum indeholde:

En klar beskrivelse af referencens ydelse, værdi samt navn på kunden.

En klar beskrivelse af, hvorledes opgaven i referencen blev løst.

Tidspunktet for udførelsen.

Leveringstid fra ordreafgivelse til prøven er analyseret.

Tilbudsgiver oplyser om referencernes værdi, valuta og dato for udførelse af de maksimalt fem (5) referencer, der skal angives i ESPD afsnit VI, C.

 

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

Der skal vedlægges mindst én (1) relevant reference.

 

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:
III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse
Krav om at anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre kontrakten

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Offentligt udbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 14/01/2019
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud
Dato: 14/01/2019
Tidspunkt: 12:01

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for udbud
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

Klager over udbuddet skal indgives inden 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen. Klagen skal vedlægges et klagegebyr på 20 000 DKK.

For yderligere information henvises til Bekendtgørelse af lov om Klagenævnet for Udbud, som er tilgængelig på www.retsinformation.dk

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
07/12/2018

Send til en kollega

0.172