23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2018/S 115-262516
Offentliggjort
19.06.2018
Udbudstype
Kvalifikationsordning

Anmodning om deltagelse

Addresse
kvalifikationsordning@bane.dk

Udbyder

Banedanmark

Opdateringer

Annullering
(09.09.2019)

1Banedanmarks "Kvalifikationsordning for totalentreprise" udbudt ved udbudsbekendtgørelse 2018/S 115-262516 af 15.6.2018 lukkes ned. Der er på nuværende tidspunkt ikke planer om at oprette en ny/anden kvalifikationsordning for totalentreprise i stedet for ordningen, der nu lukkes ned.

Kvalifikationsordning for totalentreprise


Banedanmark

Kvalifikationsordning – forsyningsvirksomhed

Denne bekendtgørelse er en indkaldelse af tilbud

Bygge- og anlægsarbejder

Direktiv 2014/25/EU

Del I: Ordregivende enhed

I.1) Navn og adresser
Banedanmark
18632276
Amerika Plads 15
København Ø
2100
Danmark
E-mail: kvalifikationsordning@bane.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.bane.dk

I.2) Information om fælles indkøb
I.3) Kommunikation
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.6) Hovedaktivitet
Jernbanetransport

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Kvalifikationsordning for totalentreprise

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
45000000
II.1.3) Kontrakttype
Bygge- og anlægsarbejder
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
45100000
45111290
45112000
45113000
45120000
45210000
45213300
45213320
45220000
45221112
45221114
45221122
45221213
45221242
45230000
45234000
45234100
45234110
45234113
45234114
45234115
45234116
45234130
45234140
45234160
45234180
45236000
45260000
45262210
45262211
45262300
45262310
45262680
71000000
71200000
71240000
71241000
71242000
71244000
71245000
71246000
71247000
71248000
71250000
71300000
71311000
71311100
71311200
71311230
71313400
71313410
71313420
71313430
71313440
71313450
71320000
71322000
71322100
71322300
71324000
71325000
71327000
71328000
71326000
71330000
71332000
71335000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

INTRO.

Formålet er at etablere en liste over kvalificerede virksomheder (aktører), som kan udføre bygge-, anlægs- og fornyelsesopgaver for Banedanmark, som udbydes i totalentreprise.

Opgaverne omfatter arbejder på Banedanmarks arealer og øvrige arealer, hvor Banedanmark udfører opga-ver. Arbejderne vil som udgangspunkt vedrøre Banedanmarks infrastruktur, men der kan også være tale om sammensatte projekter, se også pkt. 3) nedenfor; Del VI.3, pkt. 1); og Banedanmarks ”Vejledning om kvalifika-tionsordning for totalentreprise”.

1) Ansøgerens Kompetencer

For at blive optaget på ordningen er det et krav, at visse mindstekrav er opfyldt. Disse er beskrevet nærmere i Del III.1.9). Det er et krav, at ansøger besidder kompetencer inden for udførelse af totalentrepriser, ligesom ansøger skal besidde kompetencer inden for hver af de faglige discipliner, som ansøger ønsker optagelse på ordningen med speciale indenfor, jf. nedenfor i punkt 2).

Hertil kommer, at det er et mindstekrav fra Banedanmarks side, at ansøger besidder rådgiverkompetencer inden for projektering af jernbaner. Det er uden betydning, hvordan disse rådgiverkompetencer besiddes, forstået således, at der ikke stilles krav til ansøgers organisering.

En ansøger kan optages på ordningen i flere konstellationer, jf. vejledningens pkt. 1.4.1.

Oplysninger om referencer skal angives i ESPD, jf. Del III.1.9) samt vejledningens afsnit 3.2, pkt. 3) - 5);

2) Optagelse med speciale inden for bestemte faglige discipliner

Ansøgere optages på ordningen inden for én eller flere faglige discipliner, som ansøgeren har dokumenterede kompetencer inden for, jf. Del III.1.9).

Det tilkendegives ved afkrydsning i et skema vedlagt ansøgningen (Skema A), hvilke af følgende faglige discipliner, der ansøges om optagelse på ordningen med speciale indenfor:

— Komplet jernbane inklusiv: spor, jord, bro, sikring, stærkstrøm og kørestrøm,

— Komplet jernbane inklusiv: spor, jord, bro, sikring, stærkstrøm,

— Sporombygning,

— Spornybygning,

— Jord- og betonarbejder i forbindelse med baneprojekter, herunder dæmnings-, afvandings- og/eller led-ningsarbejder samt arbejder i forbindelse med forurenet jord og håndtering af relaterede miljøkrav,

— Konstruktioner i forbindelse med baneprojekter, herunder broer, tunneler, stationer og/eller perroner,

— Kørestrømsarbejde i forbindelse med baneprojekter inklusiv master og mastefundamenter mv,

— Sikringstekniske arbejder,

— Rydning og nedbrydning inklusiv håndtering af relaterede miljøkrav.

Der skal minimum angives én disciplin og gerne flere;

3) CPV-koderi del II.2.2)

Det bemærkes, at et givent udbud typisk ikke vil omfatte alle de oplyste supplerende CPV-koder. F.eks. vil ét udbud kunne omfatte nogle CPV-koder, mens et andet udbud vil omfatte andre.

Hvor en CPV-afdeling, -gruppe eller -klasse er nævnt, forbeholder Banedanmark sig ret til, at et udbudt indkøb kan omfatte elementer fra alle underliggende CPV-koder, se yderligere i Del VI.3), punkt 1);

4) Andre Enheder

Såfremt ansøgeren baserer sin økonomiske og/eller faglige formåen på en eller flere andre økonomiske en-heder, skal dette oplyses i ansøgerens ESPD, ligesom disse enheder hver skal indgive et selvstændigt ESPD, jf. vejledningens afsnit 8 og 9.

Det er et krav, at de enheder, som ansøgeren baserer sin økonomiske og/eller faglige formåen på, ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudsloven § § 135-137, jf. vejledningens afsnit 5.

Udbudslovens § 138 angående dokumentation for pålidelighed finder ligeledes anvendelse;

5) Sprog

Ansøgning om optagelse kan udfærdiges på dansk, svensk, norsk eller engelsk;

6) Betydning af optagelse

Optagelse på kvalifikationsordningen er ikke ensbetydende med, at totalentreprenøren (TE) er garanteret opgaver for Banedanmark. Optagelse på ordningen medfører alene, at TE kan blive inviteret til at afgive bud på konkrete totalentrepriseopgaver, som tager udgangspunkt i en eller flere af de discipliner, som TE er blevet optaget med speciale indenfor, jf. punkt 2) ovenfor.

 

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.8) Kvalifikationsordningens varighed
Ubegrænset varighed
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: ja
Projektets identifikation: Banedanmark vil muligvis benytte kvalifikationsordningen til EU-finansierede projekter

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.1.9) Adgang til ordningen
Betingelser, som de økonomiske aktører skal opfylde for at få adgang til ordningen:

 

1) Krav til optagelse på kvalifikationsordningen

I punkt A1-2) til F1-2) gennemgås de vigtigste betingelser for optagelse og metoder til vurdering af, hvordan ansøgeren optages på kvalifikationsordningen.

ESPD benyttes ved ansøgning om optagelse.

Ansøgeren kan basere sig på andre enheders økonomiske og/eller tekniske formåen, jf. Del II.2.4), punkt 4);

2) Vejledning og ESPD

Banedanmarks vejledning om kvalifikationsordningen og .xml-fil til brug for ESPD er offentliggjort på hjemmesiden:

https://bane.dk/Leverandoer/Indkoeb-og-udbud/Kvalifikationsordninger under ”Kvalifikation til totalentrepriser".

I vejledningens afsnit 3 til 6 er kravene til optagelse og udvælgelse til at afgive tilbud nærmere beskrevet, ligesom der er givet eksempler på, hvordan kravene forstås. Herudover er der i vejledningen yderligere information om brugen af ESPD.

 

Metoder, som vil blive anvendt til at efterprøve, om hver af disse betingelser er opfyldt:

 

3) Point

Under pkt. C1-2), D1-2), E1-2) og F1-2) gives point på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er bedst:

5: Referencen er fremragende

4: Referencen er meget tilfredsstillende

3: Referencen er tilfredsstillende

2: Referencen er mindre tilfredsstillende

1: Referencen er lige akkurat tilfredsstillende

Der gives point på baggrund af hhv. totalentreprenørreferencer (pkt. C); disciplinreferencer (pkt. D); rådgiver-referencer (pkt. E) og ansøgers beskrivelse af kvalitets-, miljø- og arbejdsmiljøledelsessystemer (pkt. F).

Der gives en karakter per reference og en samlet karakter for punkt F.

4) Aflevering af ansøgning

Ansøgning om optagelse samt tilhørende dokumentation og ESPD fremsendes pr. mail til: kvalifikationsordning@bane.dk

Ansøgningen om optagelse skal indeholde:

A) Udfyldt ESPD(-er) (det fælles europæiske udbudsdokument), jf. vejledningens afsnit 4

B) Udfyldt Skema A – Faglige discipliner der søges om optagelse inden for, jf. Del II.2.4), punkt 2) samt vejledningens afsnit 3.2.

 

Betingelser, som de økonomiske aktører skal opfylde for at få adgang til ordningen:

 

5) Optagelse i handels- eller selskabsregistre

Ansøgeren skal afgive erklæring om optagelse i handels- eller selskabsregistre, som foreskrevet i den medlemsstat, hvor virksomheden er etableret.

Banedanmark anvender dette til at sikre, at virksomheden er registreret korrekt, og til at se virksomhedens tegningsregler.

Oplysninger herom afgives i ESPDs Del IV, punkt A.

 

Metoder, som vil blive anvendt til at efterprøve, om hver af disse betingelser er opfyldt:

 

6) Forbliven og genoptagelse på kvalifikationsordningen

Totalentreprenøren (TE) optages på ordningen for et år ad gangen og skal derfor fremsende et nyt ESPD og et nyt Skema A, hvert år.

Fristen herfor regnes fra datoen for totalentreprenørens optagelse på kvalifikationsordningen.

Hvert år, når ESPD skal fornyes, vil Banedanmark forud ud for fristens udløb sende en påmindelse til TE om at fremsende nyt ESPD og et nyt Skema A.

Såfremt Banedanmark ikke modtager dette, eller såfremt dette modtages, men ikke opfylder de stillede mindstekrav, vil Banedanmark sende en meddelelse til TE herom med en frist på 15 dage til at indsende ESPD og Skema A, jf. 2014/25/EU, artikel 75, stk. 6.

Hvis TE fortsat ikke indsender, eller hvis TE ikke opfylder mindstekravene for optagelse, bliver TE slettet fra ordningen.

Der kan til enhver tid søges om fornyet optagelse på kvalifikationsordningen, ligesom der løbende kan optages nye totalentreprenører på ordningen.

Se nærmere i vejledningens afsnit 2.2.

 

Betingelser, som de økonomiske aktører skal opfylde for at få adgang til ordningen:

 

7) Invitation til at afgive tilbud

Banedanmark fastsætter forud for det konkrete indkøb under ordningen, om indkøbet skal foretages som begrænset udbud eller udbud med forhandling, samt hvor mange totalentreprenører (TE'er) der inviteres til at afgive tilbud.

Banedanmark inviterer mindst 3 TE’er til at afgive tilbud ved hvert indkøb, forudsat at der er 3 egnede TE’er set i forhold til det påtænkte indkøb.

TE'er inviteres ud fra en konkret vurdering af:

I. Økonomi vurderet ud fra estimeret kontraktværdi

II. Hvor mange af de for opgaven relevante discipliner, TE er optaget med speciale i

III. Hvilke TE’er, der har opnået den bedste score for sine disciplinreferencer set i forhold til det konkrete indkøb

IV. Efter vurderingen i punkt I.-III. reduceres antallet af TE’er ved at vælge den med bedst soliditetsgrad i senest tilgængelige regnskabsår

V. Såfremt en TE inviteres til at afgive tilbud, men ikke ønsker at deltage, kan Banedanmark vælge den næste iht. punkt I.-IV.

 

Metoder, som vil blive anvendt til at efterprøve, om hver af disse betingelser er opfyldt:

 

Fortsat fra punkt 7) ovenfor.

Der er mulighed for, at en totalentreprenør kan optages på ordningen flere gange i forskellige konstellationer. Blandt de totalentreprenører, der udvælges til at afgive tilbud, kan der tillige være økonomiske aktører, som går igen på forskellige måder.

Hvis en økonomisk enhed indgår i mere end én af de konstellationer, og denne kan inviteres til at afgive tilbud efter principperne beskrevet i pkt. I.-V., er der dog en formodning for, at tilbuddene vil påvirke hinanden. Banedanmark er derfor forpligtet til at undlade at invitere nogen af de konstellationer, hvori den pågældende økonomiske enhed deltager, til at afgive tilbud, medmindre konstellationerne forinden har godtgjort, at der ikke foreligger nogen risiko for, at der i den konkrete situation følges en praksis, der kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen.

Se vejledningens afsnit 6.1-6.4, hvor der er fastsat detaljerede regler om udvælgelsen og givet eksempler på anvendelsen heraf.

 

Betingelser, som de økonomiske aktører skal opfylde for at få adgang til ordningen:

 

A1) Udelukkelsesgrunde.

For at være egnet til at blive og være optaget på kvalifikationsordningen, må ansøgeren samt de eventuelle andre enheder, som ansøgeren baserer sin økonomiske og/eller faglige formåen på, støtter sig til, jf. 2014/25/EU, artikel 79, ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § § 135-137.

Udbudsloven § 138 angående dokumentation for pålidelighed finder ligeledes anvendelse.

Hvis ansøgeren er en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) er det et krav, at samtlige deltagende virksomheder ikke er omfattet af en af de i udbudslovens § § 135-137 anførte udelukkelsesgrunde.

 

Metoder, som vil blive anvendt til at efterprøve, om hver af disse betingelser er opfyldt:

 

A2) Vurdering af udelukkelsesgrunde.

Ansøgeren, herunder eventuelle andre enheder, som ansøgeren baserer sin økonomiske og/eller tekniske formåen på, skal for hver selvstændig økonomisk enhed aflevere ESPD, hvori det erklæres, at ansøgeren og/eller enheden/enhederne ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene.

Er ansøgeren et konsortium eller en sammenslutning af aktører, skal hver deltager i konsortiet eller sammenslutningen aflevere selvstændigt ESPD.

Se også vejledningens afsnit 3.2, afsnit 4 og afsnit 5.1.

 

Betingelser, som de økonomiske aktører skal opfylde for at få adgang til ordningen:

 

B1) Årsomsætning.

Som mindstekrav for optagelse på ordningen kræves, at ansøgeren har haft en samlet årlig omsætning på minimum 25 (femogtyve) millioner kroner i hvert af de seneste 3 tilgængelige regnskabsår.

Ansøger kan basere sig på andre enheders økonomiske kapacitet.

 

Metoder, som vil blive anvendt til at efterprøve, om hver af disse betingelser er opfyldt:

 

B2) Vurdering af årsomsætning.

Vurderingen af, om ansøger opfylder det økonomiske mindstekrav sker på baggrund af de økonomiske oplysninger angivet i ESPD Del IV, punkt B.

Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i hvert af de 3 senest tilgængelige regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i hvert af de seneste 3 tilgængelige regnskabsår.

Se også vejledningens afsnit 3.2, afsnit 4.; afsnit 5.2 samt afsnit 7 og 8.

 

Betingelser, som de økonomiske aktører skal opfylde for at få adgang til ordningen:

 

C1) Referencer som totalentreprenør.

Det er et mindstekrav, at ansøgeren, eventuelt ved at basere sig på andre enheders tekniske og faglige kapacitet, opnår et samlet gennemsnit på 3 (tre) eller derover, for kompetencer/erfaringer som totalentreprenør.

Det er et mindstekrav, at ansøgeren skal aflevere mindst 3 (tre) og maksimalt 5 (fem) totalentreprisereferencer udført inden for de seneste 5 år. Såfremt der angives mere end 5 (fem) referencer, vil kun de første 5 referencer angivet i ESPD blive genstand for evaluering.

Referencerne skal afgives i ESPDs Del IV, punkt C, ”For så vidt angår bygge- og anlægskontrakter: udførelse af arbejde af den anførte type”.

I ESPD bør det af referencens første linje fremgå, at det er en totalentreprisereference.

Referencerne skal angive rammerne for totalentreprisen: ordregiver, ydelsestidspunkt/-periode, delopgave(r), grænseflader, kontraktværdi, etc., samt beskrivelse af ansøgerens ydelser og status på opgaven.

 

Metoder, som vil blive anvendt til at efterprøve, om hver af disse betingelser er opfyldt:

 

C2) Vurdering af C1).

Ved evalueringen af totalentreprisereferencerne, vil der blive lagt vægt på referencens kompleksitet, herunder:

— Omfanget af totalentreprisens (del-)opgaver,

— Omfanget af totalentreprisens interne og eksterne grænseflader,

— Opgavens økonomiske omfang,

— Ansøgers organisering ved gennemførelse af totalentreprisen,

— Totalentreprisens organisation og struktur gennem projektet.

Det vægtes positivt, hvis ansøgeren igennem sine referencer kan demonstrere, at denne har håndteret komplekse og større jernbanerelaterede/ totalentrepriser, der er sammenlignelige med de banerelaterede projekter, der forventes udbudt under kvalifikationsordningen.

Ved ”sammenlignelige” forstås i den forbindelse, at referencen inkluderer mindst én eller flere af de faglige discipliner, som er oplistet i Skema A.

Se nærmere i vejledningen afsnit 3.2, punkt 3); afsnit 4; afsnit 5.3 samt afsnit 7 og 9.

 

Betingelser, som de økonomiske aktører skal opfylde for at få adgang til ordningen:

 

D1) Disciplinreferencer.

Det er et mindstekrav, at ansøger, eventuelt ved at basere sig på andre enheders tekniske og faglige kapacitet, opnår et samlet gennemsnit på 3 eller derover, for kompetencer/erfaringer inden for de discipliner, som ansøger ønsker optagelse med speciale indenfor.

Det er et mindstekrav, at ansøger skal aflevere mindst 3 og maksimalt 5 reference, udført inden for de seneste 5 år, per disciplin som ansøger søger om optagelse inden for. Såfremt der angives mere end 5 referencer, vil kun de første 5 referencer angives i ESPD blive genstand for evaluering.

Referencer afgives i ESPDs Del IV, pkt. C, ”For så vidt angår bygge- og anlægskontrakter: udførelse af arbejde af den anførte type”.

I ESPD bør det af referencens første linje fremgå, at det er en disciplinreference.

Referencer skal angive rammerne for opgaven: ordregiver, ydelsestidspunkt/-periode, delopgave(r), græn-seflader etc., samt beskrivelse af ansøgerens ydelser inkl. entrepriseform og status på opgaven.

 

Metoder, som vil blive anvendt til at efterprøve, om hver af disse betingelser er opfyldt:

 

D2) Vurdering af D1.

Ved evalueringen af disciplinreferencer lægges vægt på referencens kompleksitet, herunder:

— Opgavens/delopgavernes omfang,

— Omfang af interne og eksterne grænseflader,

— Om opgaver er udført selvstændigt eller i konsortium el. lign,

— Om opgaver er udført i total-, hoved-, fag- eller underentreprise.

Det vægtes positivt, hvis ansøger har håndteret komplekse og større opgaver inden for den/de relevante faglige disciplin(er). Ved ”komplekse og større” forstås opgaver med mange delopgaver og/eller grænseflader.

Søges der om selvstændig optagelse på ordningen, vægtes det positivt, at opgaver er udført selvstændigt. Er ansøger derimod en sammenslutning af aktører, vægtes det positivt, hvis ansøger har erfaring med at udføre opgaver i sådanne sammenslutninger.

Det vægter mere positivt, hvis opgaverne er udført i totalentreprise, dernæst i hoved-, fag- og mindst positivt som underentreprise.

Se vejledningens afsnit 3.2, pkt. 4); afsnit 4 og 5.3, samt afsnit 7 og 9.

 

Betingelser, som de økonomiske aktører skal opfylde for at få adgang til ordningen:

 

E1) Rådgivnings-/projekteringsreferencer.

Det er et mindstekrav, at ansøger opnår et samlet gennemsnit på 3, eller derover, for sine kompetencer/erfaringer inden for rådgivning/projektering inden for de discipliner, som ansøger ønsker optagelse med speciale indenfor.

Det er et mindstekrav, at ansøger skal aflevere mindst 2 (to) og maksimalt 3 (tre) rådgivnings-/projekteringsreferencer, udført inden for de seneste 5 år, per disciplin som ansøger søger om optagelse med speciale inden for. Såfremt der angives mere end 3 referencer, vil kun de første 3 referencer angivet i ESPD blive genstand for evaluering.

Referencer afgives i rådgiverens ESPD Del IV, punkt C, ”For så vidt angår bygge- og anlægskontrakter: udførelse af arbejde af den anførte type”.

Referencer skal angive rammerne for opgaven: ordregiver, ydelsestidspunkt/-periode, delopgave(r), grænseflader etc., samt beskrivelse af rådgiverens ydelser herunder erfaring med projektering i henhold til jernbanenormer og status på opgaven.

 

Metoder, som vil blive anvendt til at efterprøve, om hver af disse betingelser er opfyldt:

 

E2) Vurdering af rådgivnings-/projekteringsreferencer.

Ved evalueringen af rådgivnings-/projekteringsreferencer, vil der blive lagt vægt på:

60% vægtning: Om referencen demonstrerer erfaring med projektering i henhold til jernbanenormer

— Jo bredere erfaring med projektering og/eller håndtering af flere forskellige jernbanenormer, referencen viser, desto bedre vurderes referencen.

40% vægtning: Den udførte opgaves kompleksitet - herunder:

— Opgavens/delopgavernes omfang,

— Omfang af interne og eksterne grænseflader,

— Søgning/håndtering af dispensationer fra jernbanenormer.

Det vægtes positivt, hvis referencerne demonstrerer erfaring med håndtering af komplekse og/eller større opgaver inden for den relevante faglige disciplin. Ved ”komplekse og/eller større opgaver” forstås eksempelvis projekter med mange delopgaver og/eller mange grænseflader.

Se vejledningens afsnit 3.2, pkt. 5); afsnit 4; afsnit 5.3; samt afsnit 7 og 9..

 

Betingelser, som de økonomiske aktører skal opfylde for at få adgang til ordningen:

 

F1) Ansøgerens kvalitets-, miljø- og arbejdsmiljøledelsessystemer samt egenkontrol.

Det er et mindstekrav, at ansøgers beskrivelse af kvalitets-, miljø- og arbejdsmiljøledelsessystemer samt egenkontrol opnår en samlet bedømmelse på 3 eller derover.

Ansøger skal beskrive sine ledelsessystemer og egenkontrol (kontrol af efterlevelse af kvalitets-, miljø-, og arbejdsmiljøledelsessystemer, forebyggelse af og opfølgning på fejl, ulykker, sikring af fornødne kompetencer og uddannelser etc.). Beskrivelsen heraf sættes ind i ESPDs Del IV, punkt C, ”Miljøledelsesforanstaltninger”.

Beskrivelsen bør indeholde/angive oplysninger om:

— Ledelsessystemernes opbygning,

— Foranstaltninger truffet for at afhjælpe og imødegå udfordringer på området for miljølovgivningen,

— Foranstaltninger truffet for at afhjælpe og imødegå udfordringer på området for arbejdsmiljø og sikkerhed.

Beskrivelsen må bestå af tekst svarende til maksimalt 5 (fem) A4-sider.

 

Metoder, som vil blive anvendt til at efterprøve, om hver af disse betingelser er opfyldt:

 

F2) Vurdering af ansøgers kvalitets-, miljø-, og arbejdsmiljøledelsessystem samt egenkontrol.

Ved evalueringen af ansøgerens beskrivelse af kvalitets-, miljø-, og arbejdsmiljøledelsessystem samt egenkontrol, vil følgende forhold blive tillagt positiv vægt:

— At ansøger har fokus på klare reference- og ansvarslinjer samt struktur i opbygningen af systemerne,

— At ansøger har fokus på kompetenceudvikling og uddannelse samt initiativer/foranstaltninger taget med henblik på forebyggelse af fejl/”incidents”,

— At ansøger har en systematisk tilgang til egenkontrol og/eller et certificeret/eksternt kontrolleret ledelsessystem,

— Såfremt der foreligger overtrædelser og/eller domme og/eller rejste sager og/eller påbud og/eller kontraktrelaterede udfordringer, vurderes det positivt, såfremt der kan fremvises initiativer/foranstaltninger taget efterfølgende med henblik på forebyggelse af gentagelser.

Se vejledningens afsnit 3.2, pkt. 6); afsnit 4; og afsnit 5.3.

 

III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

 

De enkelte kontrakter indgået under ordningen vil bl.a. stille krav til:

— At totalentreprenøren (TE) bærer det fulde ansvar overfor Banedanmark for kontraktens opfyldelse, og for at alle ydelser leveres af TEs underleverandører,

— At TE efterlever Banedanmarks CSR-krav, herunder bl.a. ILO-konvention nr. 94,

— At TEs medarbejdere er fortrolige med danske standarder samt europæiske standarder og harmoniseringsdokumenter for de discipliner, der er relevante for opgaven,

— At deltagere i et konsortium/en sammenslutning af aktører/enheder der støtter TE økonomisk, hæfter solidarisk, direkte og ubegrænset for tilbud og opfyldelse af en tildelt kontrakt,

— At kontrakten under specifikke forudsætninger kan ophæves, f.eks. hvis TE kommer under rekonstruktionsbehandling, eller TEs økonomiske forhold i øvrigt viser sig at være således, at det må antages, at TE er ude af stand til at opfylde kontrakten. Der vil i forbindelse med den økonomiske vurdering være mulighed for self-cleaning for TE.

 

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2018/S 068-151774
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk, Engelsk, Svensk, Norsk

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
VI.3) Yderligere oplysninger:

 

1) Ad del II.2.4) Intro

Hovedvægten af de opgaver, som Banedanmark vil indkøbe under kvalifikationsordningen, vil være omfattet af de faglige discipliner nævnt i Del II.2.4), punkt 2), herunder spor; jernbanebroer og andre banerelaterede konstruktioner; jord- og betonarbejder i forbindelse med baneprojekter; sikringstekniske arbejder; stærkstrøm; kørestrøm inklusiv master og mastefundamenter mv.; samt rydning og nedbrydning inklusiv håndtering af relaterede miljøkrav.

Der vil imidlertid også være opgaver med tilknytning hertil, eksempelvis men ikke begrænset til: cykel- og gangstier; læ- og cykelskure; cykelparkering; parkeringsanlæg; trapper; perronaptering f.eks. belægninger, bænke, perrontage etc. samt opsætning/montering af diverse operatørkomponenter som rejsekortstandere, infoskærme m.v.; belægningsarbejde; forpladsanlæg; adgangsveje til teknisk udstyr langs jernbanen. m.v.; etablering af autoværn; opbrydning af veje; vejanlæg inkl. afvanding og vejens udstyr; belysning; signalanlæg (lyskryds mm.), hastighedsdæmpende foranstaltninger, buslommer, m.v.

Opgaverne, som Banedanmark vil udbyde under ordningen vil tillige omfatte rådgivningsopgaver, jf. Del II.2.4), punkt 1). Dette vil primært bestå i projektering efter jernbanenormer som led i totalentreprisearbejder, men er ikke begrænset hertil. Således vil rådgivningsopgaverne også kunne bestå af eksempelvis men ikke begrænset til: søgning/håndtering af dispensationer fra jernbanenormer; håndtering/forberedelse af CSM- (Common Safety Method) og andre myndighedsgodkendelser i projekterings- og udførelsesfasen; håndtering af supplerende forundersøgelser (jordbundsforhold, miljøforhold m.v.); assistere med produktion/levering af kvalitetssikrings- og as-built-materiale; håndtering/søgning af miljøtilladelser; fagtilsyn; generaleftersyn; trafiksikkerhedsrevision; samt tilgængelighedsrevision. m.v.

2) Karaktergivning for referencer, jf. del III.1.9

Ad punkt C1) og D1) - Gennemsnittet beregnes på baggrund af de 3 bedste referencer. Hvis en ansøger har angivet 5 (fem) referencer, vil der således blive set bort fra de 2 (to) referencer, som har opnået lavest point, og hvis en ansøger har angivet 4 (fire) referencer, vil der således blive set bort fra den reference, som har opnået lavest point.

Ad punkt E1) - Gennemsnittet beregnes på baggrund af de 2 (to) bedste referencer. Hvis en ansøger har angivet 3 (tre) referencer, vil der således blive set bort fra den reference, som har opnået lavest point.

5) Iinvitation til at afgive tilbud, jf. del III.1.9, punkt 7)

Den anførte formodningsregel gælder tillige, hvor der er tale om, at der er forskellige konstellationer, hvor der ikke er gengangere imellem de økonomiske aktører, men hvor de økonomiske aktører i de enkelte konstellationer er koncernforbundne, f.eks. søsterselskaber.

6) Ophørog separate udbud

Kvalifikationsordningen er tidsubegrænset, og den løber indtil Banedanmark vælger at lade kvalifikationsordningen ophøre ved en bekendtgørelse.

Banedanmark er ikke forpligtet til at anvende kvalifikationsordningen og forbeholder sig retten til at udbyde bygge- og anlægsarbejder i totalentreprise separat.

7) Aflevering af ansøgning

Ansøgning om optagelse skal indleveres pr. mail til kvalifikationsordning@bane.dk jf. Del III.1.9) punkt 4).

 

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

Frister m.m. for indgivelse af klager fremgår af Lov om Klagenævnet for Udbud, lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016.

Det skal i den forbindelse nævnes, at senest samtidig med en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud. Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra den dag, hvor ordregiver har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen. Klage over udbud skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
15/06/2018

Send til en kollega

0.066