Fakta om udbudet
Anmodning om deltagelse
Addresse
kvalifikationsordning@bane.dk
Udbyder
Banedanmark
Opdateringer
1Banedanmarks "Kvalifikationsordning for totalentreprise" udbudt ved udbudsbekendtgørelse 2018/S 115-262516 af 15.6.2018 lukkes ned. Der er på nuværende tidspunkt ikke planer om at oprette en ny/anden kvalifikationsordning for totalentreprise i stedet for ordningen, der nu lukkes ned.
Kvalifikationsordning for totalentreprise
Banedanmark
Kvalifikationsordning – forsyningsvirksomhed
Denne bekendtgørelse er en indkaldelse af tilbud
Bygge- og anlægsarbejder
Direktiv 2014/25/EU
Del I: Ordregivende enhed
18632276
Amerika Plads 15
København Ø
2100
Danmark
E-mail: kvalifikationsordning@bane.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.bane.dk
Del II: Genstand
Kvalifikationsordning for totalentreprise
INTRO.
Formålet er at etablere en liste over kvalificerede virksomheder (aktører), som kan udføre bygge-, anlægs- og fornyelsesopgaver for Banedanmark, som udbydes i totalentreprise.
Opgaverne omfatter arbejder på Banedanmarks arealer og øvrige arealer, hvor Banedanmark udfører opga-ver. Arbejderne vil som udgangspunkt vedrøre Banedanmarks infrastruktur, men der kan også være tale om sammensatte projekter, se også pkt. 3) nedenfor; Del VI.3, pkt. 1); og Banedanmarks ”Vejledning om kvalifika-tionsordning for totalentreprise”.
1) Ansøgerens Kompetencer
For at blive optaget på ordningen er det et krav, at visse mindstekrav er opfyldt. Disse er beskrevet nærmere i Del III.1.9). Det er et krav, at ansøger besidder kompetencer inden for udførelse af totalentrepriser, ligesom ansøger skal besidde kompetencer inden for hver af de faglige discipliner, som ansøger ønsker optagelse på ordningen med speciale indenfor, jf. nedenfor i punkt 2).
Hertil kommer, at det er et mindstekrav fra Banedanmarks side, at ansøger besidder rådgiverkompetencer inden for projektering af jernbaner. Det er uden betydning, hvordan disse rådgiverkompetencer besiddes, forstået således, at der ikke stilles krav til ansøgers organisering.
En ansøger kan optages på ordningen i flere konstellationer, jf. vejledningens pkt. 1.4.1.
Oplysninger om referencer skal angives i ESPD, jf. Del III.1.9) samt vejledningens afsnit 3.2, pkt. 3) - 5);
2) Optagelse med speciale inden for bestemte faglige discipliner
Ansøgere optages på ordningen inden for én eller flere faglige discipliner, som ansøgeren har dokumenterede kompetencer inden for, jf. Del III.1.9).
Det tilkendegives ved afkrydsning i et skema vedlagt ansøgningen (Skema A), hvilke af følgende faglige discipliner, der ansøges om optagelse på ordningen med speciale indenfor:
— Komplet jernbane inklusiv: spor, jord, bro, sikring, stærkstrøm og kørestrøm,
— Komplet jernbane inklusiv: spor, jord, bro, sikring, stærkstrøm,
— Sporombygning,
— Spornybygning,
— Jord- og betonarbejder i forbindelse med baneprojekter, herunder dæmnings-, afvandings- og/eller led-ningsarbejder samt arbejder i forbindelse med forurenet jord og håndtering af relaterede miljøkrav,
— Konstruktioner i forbindelse med baneprojekter, herunder broer, tunneler, stationer og/eller perroner,
— Kørestrømsarbejde i forbindelse med baneprojekter inklusiv master og mastefundamenter mv,
— Sikringstekniske arbejder,
— Rydning og nedbrydning inklusiv håndtering af relaterede miljøkrav.
Der skal minimum angives én disciplin og gerne flere;
3) CPV-koderi del II.2.2)
Det bemærkes, at et givent udbud typisk ikke vil omfatte alle de oplyste supplerende CPV-koder. F.eks. vil ét udbud kunne omfatte nogle CPV-koder, mens et andet udbud vil omfatte andre.
Hvor en CPV-afdeling, -gruppe eller -klasse er nævnt, forbeholder Banedanmark sig ret til, at et udbudt indkøb kan omfatte elementer fra alle underliggende CPV-koder, se yderligere i Del VI.3), punkt 1);
4) Andre Enheder
Såfremt ansøgeren baserer sin økonomiske og/eller faglige formåen på en eller flere andre økonomiske en-heder, skal dette oplyses i ansøgerens ESPD, ligesom disse enheder hver skal indgive et selvstændigt ESPD, jf. vejledningens afsnit 8 og 9.
Det er et krav, at de enheder, som ansøgeren baserer sin økonomiske og/eller faglige formåen på, ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudsloven § § 135-137, jf. vejledningens afsnit 5.
Udbudslovens § 138 angående dokumentation for pålidelighed finder ligeledes anvendelse;
5) Sprog
Ansøgning om optagelse kan udfærdiges på dansk, svensk, norsk eller engelsk;
6) Betydning af optagelse
Optagelse på kvalifikationsordningen er ikke ensbetydende med, at totalentreprenøren (TE) er garanteret opgaver for Banedanmark. Optagelse på ordningen medfører alene, at TE kan blive inviteret til at afgive bud på konkrete totalentrepriseopgaver, som tager udgangspunkt i en eller flere af de discipliner, som TE er blevet optaget med speciale indenfor, jf. punkt 2) ovenfor.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
1) Krav til optagelse på kvalifikationsordningen
I punkt A1-2) til F1-2) gennemgås de vigtigste betingelser for optagelse og metoder til vurdering af, hvordan ansøgeren optages på kvalifikationsordningen.
ESPD benyttes ved ansøgning om optagelse.
Ansøgeren kan basere sig på andre enheders økonomiske og/eller tekniske formåen, jf. Del II.2.4), punkt 4);
2) Vejledning og ESPD
Banedanmarks vejledning om kvalifikationsordningen og .xml-fil til brug for ESPD er offentliggjort på hjemmesiden:
https://bane.dk/Leverandoer/Indkoeb-og-udbud/Kvalifikationsordninger under ”Kvalifikation til totalentrepriser".
I vejledningens afsnit 3 til 6 er kravene til optagelse og udvælgelse til at afgive tilbud nærmere beskrevet, ligesom der er givet eksempler på, hvordan kravene forstås. Herudover er der i vejledningen yderligere information om brugen af ESPD.
3) Point
Under pkt. C1-2), D1-2), E1-2) og F1-2) gives point på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er bedst:
5: Referencen er fremragende
4: Referencen er meget tilfredsstillende
3: Referencen er tilfredsstillende
2: Referencen er mindre tilfredsstillende
1: Referencen er lige akkurat tilfredsstillende
Der gives point på baggrund af hhv. totalentreprenørreferencer (pkt. C); disciplinreferencer (pkt. D); rådgiver-referencer (pkt. E) og ansøgers beskrivelse af kvalitets-, miljø- og arbejdsmiljøledelsessystemer (pkt. F).
Der gives en karakter per reference og en samlet karakter for punkt F.
4) Aflevering af ansøgning
Ansøgning om optagelse samt tilhørende dokumentation og ESPD fremsendes pr. mail til: kvalifikationsordning@bane.dk
Ansøgningen om optagelse skal indeholde:
A) Udfyldt ESPD(-er) (det fælles europæiske udbudsdokument), jf. vejledningens afsnit 4
B) Udfyldt Skema A – Faglige discipliner der søges om optagelse inden for, jf. Del II.2.4), punkt 2) samt vejledningens afsnit 3.2.
5) Optagelse i handels- eller selskabsregistre
Ansøgeren skal afgive erklæring om optagelse i handels- eller selskabsregistre, som foreskrevet i den medlemsstat, hvor virksomheden er etableret.
Banedanmark anvender dette til at sikre, at virksomheden er registreret korrekt, og til at se virksomhedens tegningsregler.
Oplysninger herom afgives i ESPDs Del IV, punkt A.
6) Forbliven og genoptagelse på kvalifikationsordningen
Totalentreprenøren (TE) optages på ordningen for et år ad gangen og skal derfor fremsende et nyt ESPD og et nyt Skema A, hvert år.
Fristen herfor regnes fra datoen for totalentreprenørens optagelse på kvalifikationsordningen.
Hvert år, når ESPD skal fornyes, vil Banedanmark forud ud for fristens udløb sende en påmindelse til TE om at fremsende nyt ESPD og et nyt Skema A.
Såfremt Banedanmark ikke modtager dette, eller såfremt dette modtages, men ikke opfylder de stillede mindstekrav, vil Banedanmark sende en meddelelse til TE herom med en frist på 15 dage til at indsende ESPD og Skema A, jf. 2014/25/EU, artikel 75, stk. 6.
Hvis TE fortsat ikke indsender, eller hvis TE ikke opfylder mindstekravene for optagelse, bliver TE slettet fra ordningen.
Der kan til enhver tid søges om fornyet optagelse på kvalifikationsordningen, ligesom der løbende kan optages nye totalentreprenører på ordningen.
Se nærmere i vejledningens afsnit 2.2.
7) Invitation til at afgive tilbud
Banedanmark fastsætter forud for det konkrete indkøb under ordningen, om indkøbet skal foretages som begrænset udbud eller udbud med forhandling, samt hvor mange totalentreprenører (TE'er) der inviteres til at afgive tilbud.
Banedanmark inviterer mindst 3 TE’er til at afgive tilbud ved hvert indkøb, forudsat at der er 3 egnede TE’er set i forhold til det påtænkte indkøb.
TE'er inviteres ud fra en konkret vurdering af:
I. Økonomi vurderet ud fra estimeret kontraktværdi
II. Hvor mange af de for opgaven relevante discipliner, TE er optaget med speciale i
III. Hvilke TE’er, der har opnået den bedste score for sine disciplinreferencer set i forhold til det konkrete indkøb
IV. Efter vurderingen i punkt I.-III. reduceres antallet af TE’er ved at vælge den med bedst soliditetsgrad i senest tilgængelige regnskabsår
V. Såfremt en TE inviteres til at afgive tilbud, men ikke ønsker at deltage, kan Banedanmark vælge den næste iht. punkt I.-IV.
Fortsat fra punkt 7) ovenfor.
Der er mulighed for, at en totalentreprenør kan optages på ordningen flere gange i forskellige konstellationer. Blandt de totalentreprenører, der udvælges til at afgive tilbud, kan der tillige være økonomiske aktører, som går igen på forskellige måder.
Hvis en økonomisk enhed indgår i mere end én af de konstellationer, og denne kan inviteres til at afgive tilbud efter principperne beskrevet i pkt. I.-V., er der dog en formodning for, at tilbuddene vil påvirke hinanden. Banedanmark er derfor forpligtet til at undlade at invitere nogen af de konstellationer, hvori den pågældende økonomiske enhed deltager, til at afgive tilbud, medmindre konstellationerne forinden har godtgjort, at der ikke foreligger nogen risiko for, at der i den konkrete situation følges en praksis, der kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen.
Se vejledningens afsnit 6.1-6.4, hvor der er fastsat detaljerede regler om udvælgelsen og givet eksempler på anvendelsen heraf.
A1) Udelukkelsesgrunde.
For at være egnet til at blive og være optaget på kvalifikationsordningen, må ansøgeren samt de eventuelle andre enheder, som ansøgeren baserer sin økonomiske og/eller faglige formåen på, støtter sig til, jf. 2014/25/EU, artikel 79, ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § § 135-137.
Udbudsloven § 138 angående dokumentation for pålidelighed finder ligeledes anvendelse.
Hvis ansøgeren er en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) er det et krav, at samtlige deltagende virksomheder ikke er omfattet af en af de i udbudslovens § § 135-137 anførte udelukkelsesgrunde.
A2) Vurdering af udelukkelsesgrunde.
Ansøgeren, herunder eventuelle andre enheder, som ansøgeren baserer sin økonomiske og/eller tekniske formåen på, skal for hver selvstændig økonomisk enhed aflevere ESPD, hvori det erklæres, at ansøgeren og/eller enheden/enhederne ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene.
Er ansøgeren et konsortium eller en sammenslutning af aktører, skal hver deltager i konsortiet eller sammenslutningen aflevere selvstændigt ESPD.
Se også vejledningens afsnit 3.2, afsnit 4 og afsnit 5.1.
B1) Årsomsætning.
Som mindstekrav for optagelse på ordningen kræves, at ansøgeren har haft en samlet årlig omsætning på minimum 25 (femogtyve) millioner kroner i hvert af de seneste 3 tilgængelige regnskabsår.
Ansøger kan basere sig på andre enheders økonomiske kapacitet.
B2) Vurdering af årsomsætning.
Vurderingen af, om ansøger opfylder det økonomiske mindstekrav sker på baggrund af de økonomiske oplysninger angivet i ESPD Del IV, punkt B.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i hvert af de 3 senest tilgængelige regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i hvert af de seneste 3 tilgængelige regnskabsår.
Se også vejledningens afsnit 3.2, afsnit 4.; afsnit 5.2 samt afsnit 7 og 8.
C1) Referencer som totalentreprenør.
Det er et mindstekrav, at ansøgeren, eventuelt ved at basere sig på andre enheders tekniske og faglige kapacitet, opnår et samlet gennemsnit på 3 (tre) eller derover, for kompetencer/erfaringer som totalentreprenør.
Det er et mindstekrav, at ansøgeren skal aflevere mindst 3 (tre) og maksimalt 5 (fem) totalentreprisereferencer udført inden for de seneste 5 år. Såfremt der angives mere end 5 (fem) referencer, vil kun de første 5 referencer angivet i ESPD blive genstand for evaluering.
Referencerne skal afgives i ESPDs Del IV, punkt C, ”For så vidt angår bygge- og anlægskontrakter: udførelse af arbejde af den anførte type”.
I ESPD bør det af referencens første linje fremgå, at det er en totalentreprisereference.
Referencerne skal angive rammerne for totalentreprisen: ordregiver, ydelsestidspunkt/-periode, delopgave(r), grænseflader, kontraktværdi, etc., samt beskrivelse af ansøgerens ydelser og status på opgaven.
C2) Vurdering af C1).
Ved evalueringen af totalentreprisereferencerne, vil der blive lagt vægt på referencens kompleksitet, herunder:
— Omfanget af totalentreprisens (del-)opgaver,
— Omfanget af totalentreprisens interne og eksterne grænseflader,
— Opgavens økonomiske omfang,
— Ansøgers organisering ved gennemførelse af totalentreprisen,
— Totalentreprisens organisation og struktur gennem projektet.
Det vægtes positivt, hvis ansøgeren igennem sine referencer kan demonstrere, at denne har håndteret komplekse og større jernbanerelaterede/ totalentrepriser, der er sammenlignelige med de banerelaterede projekter, der forventes udbudt under kvalifikationsordningen.
Ved ”sammenlignelige” forstås i den forbindelse, at referencen inkluderer mindst én eller flere af de faglige discipliner, som er oplistet i Skema A.
Se nærmere i vejledningen afsnit 3.2, punkt 3); afsnit 4; afsnit 5.3 samt afsnit 7 og 9.
D1) Disciplinreferencer.
Det er et mindstekrav, at ansøger, eventuelt ved at basere sig på andre enheders tekniske og faglige kapacitet, opnår et samlet gennemsnit på 3 eller derover, for kompetencer/erfaringer inden for de discipliner, som ansøger ønsker optagelse med speciale indenfor.
Det er et mindstekrav, at ansøger skal aflevere mindst 3 og maksimalt 5 reference, udført inden for de seneste 5 år, per disciplin som ansøger søger om optagelse inden for. Såfremt der angives mere end 5 referencer, vil kun de første 5 referencer angives i ESPD blive genstand for evaluering.
Referencer afgives i ESPDs Del IV, pkt. C, ”For så vidt angår bygge- og anlægskontrakter: udførelse af arbejde af den anførte type”.
I ESPD bør det af referencens første linje fremgå, at det er en disciplinreference.
Referencer skal angive rammerne for opgaven: ordregiver, ydelsestidspunkt/-periode, delopgave(r), græn-seflader etc., samt beskrivelse af ansøgerens ydelser inkl. entrepriseform og status på opgaven.
D2) Vurdering af D1.
Ved evalueringen af disciplinreferencer lægges vægt på referencens kompleksitet, herunder:
— Opgavens/delopgavernes omfang,
— Omfang af interne og eksterne grænseflader,
— Om opgaver er udført selvstændigt eller i konsortium el. lign,
— Om opgaver er udført i total-, hoved-, fag- eller underentreprise.
Det vægtes positivt, hvis ansøger har håndteret komplekse og større opgaver inden for den/de relevante faglige disciplin(er). Ved ”komplekse og større” forstås opgaver med mange delopgaver og/eller grænseflader.
Søges der om selvstændig optagelse på ordningen, vægtes det positivt, at opgaver er udført selvstændigt. Er ansøger derimod en sammenslutning af aktører, vægtes det positivt, hvis ansøger har erfaring med at udføre opgaver i sådanne sammenslutninger.
Det vægter mere positivt, hvis opgaverne er udført i totalentreprise, dernæst i hoved-, fag- og mindst positivt som underentreprise.
Se vejledningens afsnit 3.2, pkt. 4); afsnit 4 og 5.3, samt afsnit 7 og 9.
E1) Rådgivnings-/projekteringsreferencer.
Det er et mindstekrav, at ansøger opnår et samlet gennemsnit på 3, eller derover, for sine kompetencer/erfaringer inden for rådgivning/projektering inden for de discipliner, som ansøger ønsker optagelse med speciale indenfor.
Det er et mindstekrav, at ansøger skal aflevere mindst 2 (to) og maksimalt 3 (tre) rådgivnings-/projekteringsreferencer, udført inden for de seneste 5 år, per disciplin som ansøger søger om optagelse med speciale inden for. Såfremt der angives mere end 3 referencer, vil kun de første 3 referencer angivet i ESPD blive genstand for evaluering.
Referencer afgives i rådgiverens ESPD Del IV, punkt C, ”For så vidt angår bygge- og anlægskontrakter: udførelse af arbejde af den anførte type”.
Referencer skal angive rammerne for opgaven: ordregiver, ydelsestidspunkt/-periode, delopgave(r), grænseflader etc., samt beskrivelse af rådgiverens ydelser herunder erfaring med projektering i henhold til jernbanenormer og status på opgaven.
E2) Vurdering af rådgivnings-/projekteringsreferencer.
Ved evalueringen af rådgivnings-/projekteringsreferencer, vil der blive lagt vægt på:
60% vægtning: Om referencen demonstrerer erfaring med projektering i henhold til jernbanenormer
— Jo bredere erfaring med projektering og/eller håndtering af flere forskellige jernbanenormer, referencen viser, desto bedre vurderes referencen.
40% vægtning: Den udførte opgaves kompleksitet - herunder:
— Opgavens/delopgavernes omfang,
— Omfang af interne og eksterne grænseflader,
— Søgning/håndtering af dispensationer fra jernbanenormer.
Det vægtes positivt, hvis referencerne demonstrerer erfaring med håndtering af komplekse og/eller større opgaver inden for den relevante faglige disciplin. Ved ”komplekse og/eller større opgaver” forstås eksempelvis projekter med mange delopgaver og/eller mange grænseflader.
Se vejledningens afsnit 3.2, pkt. 5); afsnit 4; afsnit 5.3; samt afsnit 7 og 9..
F1) Ansøgerens kvalitets-, miljø- og arbejdsmiljøledelsessystemer samt egenkontrol.
Det er et mindstekrav, at ansøgers beskrivelse af kvalitets-, miljø- og arbejdsmiljøledelsessystemer samt egenkontrol opnår en samlet bedømmelse på 3 eller derover.
Ansøger skal beskrive sine ledelsessystemer og egenkontrol (kontrol af efterlevelse af kvalitets-, miljø-, og arbejdsmiljøledelsessystemer, forebyggelse af og opfølgning på fejl, ulykker, sikring af fornødne kompetencer og uddannelser etc.). Beskrivelsen heraf sættes ind i ESPDs Del IV, punkt C, ”Miljøledelsesforanstaltninger”.
Beskrivelsen bør indeholde/angive oplysninger om:
— Ledelsessystemernes opbygning,
— Foranstaltninger truffet for at afhjælpe og imødegå udfordringer på området for miljølovgivningen,
— Foranstaltninger truffet for at afhjælpe og imødegå udfordringer på området for arbejdsmiljø og sikkerhed.
Beskrivelsen må bestå af tekst svarende til maksimalt 5 (fem) A4-sider.
F2) Vurdering af ansøgers kvalitets-, miljø-, og arbejdsmiljøledelsessystem samt egenkontrol.
Ved evalueringen af ansøgerens beskrivelse af kvalitets-, miljø-, og arbejdsmiljøledelsessystem samt egenkontrol, vil følgende forhold blive tillagt positiv vægt:
— At ansøger har fokus på klare reference- og ansvarslinjer samt struktur i opbygningen af systemerne,
— At ansøger har fokus på kompetenceudvikling og uddannelse samt initiativer/foranstaltninger taget med henblik på forebyggelse af fejl/”incidents”,
— At ansøger har en systematisk tilgang til egenkontrol og/eller et certificeret/eksternt kontrolleret ledelsessystem,
— Såfremt der foreligger overtrædelser og/eller domme og/eller rejste sager og/eller påbud og/eller kontraktrelaterede udfordringer, vurderes det positivt, såfremt der kan fremvises initiativer/foranstaltninger taget efterfølgende med henblik på forebyggelse af gentagelser.
Se vejledningens afsnit 3.2, pkt. 6); afsnit 4; og afsnit 5.3.
De enkelte kontrakter indgået under ordningen vil bl.a. stille krav til:
— At totalentreprenøren (TE) bærer det fulde ansvar overfor Banedanmark for kontraktens opfyldelse, og for at alle ydelser leveres af TEs underleverandører,
— At TE efterlever Banedanmarks CSR-krav, herunder bl.a. ILO-konvention nr. 94,
— At TEs medarbejdere er fortrolige med danske standarder samt europæiske standarder og harmoniseringsdokumenter for de discipliner, der er relevante for opgaven,
— At deltagere i et konsortium/en sammenslutning af aktører/enheder der støtter TE økonomisk, hæfter solidarisk, direkte og ubegrænset for tilbud og opfyldelse af en tildelt kontrakt,
— At kontrakten under specifikke forudsætninger kan ophæves, f.eks. hvis TE kommer under rekonstruktionsbehandling, eller TEs økonomiske forhold i øvrigt viser sig at være således, at det må antages, at TE er ude af stand til at opfylde kontrakten. Der vil i forbindelse med den økonomiske vurdering være mulighed for self-cleaning for TE.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
1) Ad del II.2.4) Intro
Hovedvægten af de opgaver, som Banedanmark vil indkøbe under kvalifikationsordningen, vil være omfattet af de faglige discipliner nævnt i Del II.2.4), punkt 2), herunder spor; jernbanebroer og andre banerelaterede konstruktioner; jord- og betonarbejder i forbindelse med baneprojekter; sikringstekniske arbejder; stærkstrøm; kørestrøm inklusiv master og mastefundamenter mv.; samt rydning og nedbrydning inklusiv håndtering af relaterede miljøkrav.
Der vil imidlertid også være opgaver med tilknytning hertil, eksempelvis men ikke begrænset til: cykel- og gangstier; læ- og cykelskure; cykelparkering; parkeringsanlæg; trapper; perronaptering f.eks. belægninger, bænke, perrontage etc. samt opsætning/montering af diverse operatørkomponenter som rejsekortstandere, infoskærme m.v.; belægningsarbejde; forpladsanlæg; adgangsveje til teknisk udstyr langs jernbanen. m.v.; etablering af autoværn; opbrydning af veje; vejanlæg inkl. afvanding og vejens udstyr; belysning; signalanlæg (lyskryds mm.), hastighedsdæmpende foranstaltninger, buslommer, m.v.
Opgaverne, som Banedanmark vil udbyde under ordningen vil tillige omfatte rådgivningsopgaver, jf. Del II.2.4), punkt 1). Dette vil primært bestå i projektering efter jernbanenormer som led i totalentreprisearbejder, men er ikke begrænset hertil. Således vil rådgivningsopgaverne også kunne bestå af eksempelvis men ikke begrænset til: søgning/håndtering af dispensationer fra jernbanenormer; håndtering/forberedelse af CSM- (Common Safety Method) og andre myndighedsgodkendelser i projekterings- og udførelsesfasen; håndtering af supplerende forundersøgelser (jordbundsforhold, miljøforhold m.v.); assistere med produktion/levering af kvalitetssikrings- og as-built-materiale; håndtering/søgning af miljøtilladelser; fagtilsyn; generaleftersyn; trafiksikkerhedsrevision; samt tilgængelighedsrevision. m.v.
2) Karaktergivning for referencer, jf. del III.1.9
Ad punkt C1) og D1) - Gennemsnittet beregnes på baggrund af de 3 bedste referencer. Hvis en ansøger har angivet 5 (fem) referencer, vil der således blive set bort fra de 2 (to) referencer, som har opnået lavest point, og hvis en ansøger har angivet 4 (fire) referencer, vil der således blive set bort fra den reference, som har opnået lavest point.
Ad punkt E1) - Gennemsnittet beregnes på baggrund af de 2 (to) bedste referencer. Hvis en ansøger har angivet 3 (tre) referencer, vil der således blive set bort fra den reference, som har opnået lavest point.
5) Iinvitation til at afgive tilbud, jf. del III.1.9, punkt 7)
Den anførte formodningsregel gælder tillige, hvor der er tale om, at der er forskellige konstellationer, hvor der ikke er gengangere imellem de økonomiske aktører, men hvor de økonomiske aktører i de enkelte konstellationer er koncernforbundne, f.eks. søsterselskaber.
6) Ophørog separate udbud
Kvalifikationsordningen er tidsubegrænset, og den løber indtil Banedanmark vælger at lade kvalifikationsordningen ophøre ved en bekendtgørelse.
Banedanmark er ikke forpligtet til at anvende kvalifikationsordningen og forbeholder sig retten til at udbyde bygge- og anlægsarbejder i totalentreprise separat.
7) Aflevering af ansøgning
Ansøgning om optagelse skal indleveres pr. mail til kvalifikationsordning@bane.dk jf. Del III.1.9) punkt 4).
Nævnenes hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Frister m.m. for indgivelse af klager fremgår af Lov om Klagenævnet for Udbud, lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016.
Det skal i den forbindelse nævnes, at senest samtidig med en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud. Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra den dag, hvor ordregiver har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen. Klage over udbud skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: www.kfst.dk